Kona bromsrör på plats?

dawwe ...has left the building...
4 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Håller på o monterar (bland annat...) stålomspunna bromsslangar på en av mina bilar. Anslutningen slang/bromsrör vid höger framhjul satt ihop så pass bra att Herr Rörtång fick hälsa på, naturligtvis är skruvanslutningen i bromsrörsdelen inte 6-kantig längre, utan fint runddragen o dessutom lite lagom tilltuffsad efter Herr Rörtångs övertalning. Röret som sådant är helfriskt. Jag skulle kunna ge mig på o byta röret men det ser inte helt enkelt att trolla dit det nya röret, även om det tursamt nog är det lättaste röret att byta. Min tanke är att kapa av rörflänsen, byta den skadade skruv-anslutningen o sedan kona om röret snyggt o prydligt. Vi pratar om en kortning av röret med ca 1-2 cm, o det finns mer än tillräckligt med rör för denna manöver. Röret i fråga är ett sådant där hårt koppar-nickel rör, har jag för mig, det är inte mjukt o lätt att böja iaf...Biltema har detta verktyg, är det någon som har erfarenhet av detta verktyg när man använder det tillsammans med hårda koppar-nickel rör? Jag vet att Biltema har ett dyrare "proffskit" för 1200 men det känns overkill att betala sååå mycket för nåt man förmodligen bara kommer använda 1-2 gånger. Alternativet är att byta röret, men då jag är perfektionist o vill att röret skall se ut EXAKT som original så måste röret inhandlas hos bil-tillverkaren (ca 300 kr), dessutom kommer jag behöva roa mig med att bocka till röret med original-röret som mall. O även om jag har bockningsverktyg o lyckats utomordentlig bra vid tidigare bromsrörsbyten så känns det som att just i detta fall är en om-koning av det befintliga röret det bästa alternativet då röret är tok-fräscht...
Så frågan lyder, är det någon som testat Biltema dubbelkoningsverktyg för 300 kr tillsammans med "hårdare rör"? Hur svårt är det att kona? Jag antar att man bör öva några gånger innan man gör det "skarpt" så att säg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mew
4 mars 2015 · 2 151 Inlägg

Jag har ett sådant kit. Jag har visserligen bara använt det "på plats" på gamla kopparrör (en 945:a), men där fungerade det klockrent. Glöm bara inte att trä över nippeln på röret innan du börjar koningen. Låter som en självklarhet, men det är tyvärr barnsligt lätt att glömma. tongue

kajc
4 mars 2015 · 311 Inlägg

Har använt den flera ggr, funkar men på plats kan det vara knöligt beroende på utrymme. Får vara extra noga när du konar gamla rör, kan spricka om dom är tillräckligt hårda/gamla
Jag hade valt att byta rör, men som sagt: Vill man så funkar det, har gjort det men inget jag skulle rekommendera ( om det inte är väldigt svårt att byta hela röret)

zzr94092
4 mars 2015 · 4 369 Inlägg

svårt att kona plåtrör,koppar betydligt enklare,ta det bara lugnt o sakta så ska det gå att kona även plåtrör.har gjort det ett flertal ggr..

dawwe ...has left the building...
4 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Svårt o byta vet jag inte men bilen har en stor V8, röret är rätt krokigt så jag är tveksam om man kan trolla det på plats när det är förbockat så att säg. Bocka på plats kommer inte se bra nog ut, jag vill ha utomordentligt stiliga bockningar fullt jämförbara med fabriksbockning. Jag får fundera lite men röret är helt utan rost iaf så det borde gå att kona om. Plats finns det rätt gott om i hjulhuset nu när allt i hjulupphängningsväg är demonterat

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
4 mars 2015 · 4 474 Inlägg

ZZR: Om man värmer ordentligt innan, är det en "bra" ide?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kajc
4 mars 2015 · 311 Inlägg

Om du tar det lugnt och försiktigt brukar det funka ( med reservation för hur skört / gammalt / hårt materialet är)

zzr94092
5 mars 2015 · 4 369 Inlägg

behövs inte värmas.kona bara lugnt o sakta så funkar det..

XeptiQ Whatever :)
5 mars 2015 · 1 652 Inlägg

Har konat gamla som nya rör, tjocka som tunna aldrig spruckit för mig.. Och du ska inte värma koppar/mässing och sen kona, blir större risk att du får kallsprickningar när de kallnar, om du har dålig kunskap inom gasvärmning etc så kommer du smälta röret ganska direkt wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang