Stomme sidobalk rostskadad (bilder) (UPPDATERAD)?

Biggangbangtheory Avstängd
4 mars 2015 · 14 Inlägg

För mindre en 1 år sedan besiktigade tidigare ägare samma rost/samma utseende med blankt papper (ej bra att veta), jag hade inte samma "tur" (?). Jag har också en mer begränsad ekonomi än denne och har nu 1 månad på mig.

Hon på besiktningen sade att det måste svetsas "fackmannamässigt" med 2-3 mm tjock plåt.

Jag har tillgång till svets och otroligt begränsade kunskaper. Har jag en chans? Kan någon beskriva tillvägagångssättet?

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211648/211648-8c92b3149a091cc71c3f675e04ba51d7.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211648/211648-06925dcbdfbf91bf6231366130638f36.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211648/211648-5c0addc87c60f6ad48da8fa257e4e642.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211648/211648-3aa134c6fde6a9887362124699d910ff.jpg[/img]

Senast redigerat av Biggangbangtheory (12 mars 2015)

spillolja
4 mars 2015 · 4 014 Inlägg

Är det tröskellådorna räcker 1-1,5 mm plåt, bilen på bilden ser ganska rostig ut, vad är det för märke och modell ?

Fjäderskålarna om det inte hål igenom, dränk in med tunnflytande rostskydd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Biggangbangtheory Avstängd
4 mars 2015 · 14 Inlägg

spillolja skrev:
Är det tröskellådorna räcker 1-1,5 mm plåt, bilen på bilden ser ganska rostig ut, vad är det för märke och modell ?

Fjäderskålarna om det inte hål igenom, dränk in med tunnflytande rostskydd

Chrysler Voyager. Trösklarna är väl inte bärande? Sade dom enligt tidigare ägare på den bes stationen. Resten av underredet är rostfritt och fint.

Vilket tunnflytande rostskydd till skålar?

Ska plåten vara dubbel, formas korrekt, målas osv.?

Mer info tack.

Senast redigerat av Biggangbangtheory (4 mars 2015)

saab_sonett Handledare
4 mars 2015 · 1 481 Inlägg

Den där skulle inte jag vilja börja svetsa på. Ser ut som ett mastodontjobb. Har du ingen svetsvana så ska du nog inte försöka. Det brukar vara betydligt värre när man börjar riva i skiten. Och trösklarna brukar räknas som bärande.

spillolja
4 mars 2015 · 4 014 Inlägg

Slipa plåtrent, klipp ut och forma bitar som passar, svetsa, slipa, karosserikitt och rostskyddsfärg
enkel plåt räcker
spruta tunnflytade rostkydd med en hålrumsslang

Tunnflytande rostskydd tex.:  Diitrol ML , Merkasol 1 , Carosol TO3 etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
-matte En Medlem
4 mars 2015 · 405 Inlägg

Jag skulle spendera den månaden du har kvar på bes till att leta efter en annan bil.

Det som är synligt för blotta ögat är bara "toppen" av ett ibland djupt isberg, speciellt när det gäller rost. Har du också noll svetskunskap och det måste svetsas fackmannamässigt + ett sådant rostangrepp så skulle jag hålla mig undan.

Tänk ekonomiskt också, säg att du måste införskaffa all material som krävs, plåt, rostskydd, färg mm + din egna tid du lägger ner på detta, jag ser inte att detta kan vara värt det. Bättre om du kanske jobbar lite extra denna månad och byter bil helt enkelt.

Biggangbangtheory Avstängd
5 mars 2015 · 14 Inlägg

-matte skrev:
Jag skulle spendera den månaden du har kvar på bes till att leta efter en annan bil.

Det som är synligt för blotta ögat är bara "toppen" av ett ibland djupt isberg, speciellt när det gäller rost. Har du också noll svetskunskap och det måste svetsas fackmannamässigt + ett sådant rostangrepp så skulle jag hålla mig undan.

Tänk ekonomiskt också, säg att du måste införskaffa all material som krävs, plåt, rostskydd, färg mm + din egna tid du lägger ner på detta, jag ser inte att detta kan vara värt det. Bättre om du kanske jobbar lite extra denna månad och byter bil helt enkelt.

Jag har lagt pengar på bilen (grundlig service, drivlina, el, smågrejer), att sälja och köpa nytt blir storförlust då det vraket också ska ha det denna redan fått. Karossen är rostfri annars och jag är 3:e ägare, låda och motor spinner fint.

Den verkar ju ha gått igenom flertal besiktningar med samma utseende. Jag kollade den när jag köpte den (1 vecka efter blanka besiktningen) inget har förändrats. Inte ens en kommentar på bra att veta hade den då.

Varför lägger dom detta på mig just nu?

Biggangbangtheory Avstängd
5 mars 2015 · 14 Inlägg

spillolja skrev:
Slipa plåtrent, klipp ut och forma bitar som passar, svetsa, slipa, karosserikitt och rostskyddsfärg
enkel plåt räcker
spruta tunnflytade rostkydd med en hålrumsslang

Tunnflytande rostskydd tex.:  Diitrol ML , Merkasol 1 , Carosol TO3 etc.

Du menar alltså räcker med rak plåt? Behöver ej bocka eller köpa vinkel?

Tycker du 1.2 mm eller räcker 0.9 mm som jag redan har mycket av?

Senast redigerat av Biggangbangtheory (5 mars 2015)

FordPer
5 mars 2015 · 188 Inlägg

dom rostar som fan i trösklarna har lagat flera såna ju mer man river i det ju mer hittar man

Magnum1965
5 mars 2015 · 217 Inlägg

Mig veterligen finns det INGEN biltillverkare som har 2-3 mm tjock plåt i någon karossdel alls. I balkar är en annan sak.

Ta den plåt du har, den duger alldeles utmärkt (bägge tjocklekarna) även om jag rekommenderar 1.2mm.

Sedan återstår den stora frågan. Är det värt besväret? Det kan bara du avgöra.

Det är ett litet bökigt jobb. Kan vara svårt att få snyggt, men det är inte svårt att göra jobbet. Det handlar ju "bara" om att ta bort dåligt och sätta dit bra. Har du redan massa plåt och en svets, bör du ju ha någon form av kunskap i alla fall.

Att bocka långa bitar till fin form, det brukar vara det svåra i hemmagaraget. Vill du inte köpa färdigbockat, kan det ibland vara idé att be en vanlig plåtfirma bocka till en "någorlunda" passande bit. Behöver inte bli så dyrt.

Jag satte vinkelslipen i min tröskel och tog med den profilen till en plåtfirma. Då får du en "tröskel" på metervara så att säga. Resten bankar du till själv. Tänk på att det förmodligen är rutttet där tröskelplåten ska fästas också. Kan vara läge på några bockade "vinkeljärn" där också. i 1 mm plåt då, inte 2-3 mm...

Visa gärna hur det blev.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Biggangbangtheory Avstängd
5 mars 2015 · 14 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Mig veterligen finns det INGEN biltillverkare som har 2-3 mm tjock plåt i någon karossdel alls. I balkar är en annan sak.

Ta den plåt du har, den duger alldeles utmärkt (bägge tjocklekarna) även om jag rekommenderar 1.2mm.

Sedan återstår den stora frågan. Är det värt besväret? Det kan bara du avgöra.

Det är ett litet bökigt jobb. Kan vara svårt att få snyggt, men det är inte svårt att göra jobbet. Det handlar ju "bara" om att ta bort dåligt och sätta dit bra. Har du redan massa plåt och en svets, bör du ju ha någon form av kunskap i alla fall.

Att bocka långa bitar till fin form, det brukar vara det svåra i hemmagaraget. Vill du inte köpa färdigbockat, kan det ibland vara idé att be en vanlig plåtfirma bocka till en "någorlunda" passande bit. Behöver inte bli så dyrt.

Jag satte vinkelslipen i min tröskel och tog med den profilen till en plåtfirma. Då får du en "tröskel" på metervara så att säga. Resten bankar du till själv. Tänk på att det förmodligen är rutttet där tröskelplåten ska fästas också. Kan vara läge på några bockade "vinkeljärn" där också. i 1 mm plåt då, inte 2-3 mm...

Visa gärna hur det blev.

Efter att läst lite andra trådar  (exempelvis http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=204894) och läst på lite så ser det mörkt ut. Skulle ha lagats innan besiktningen.

Jag lägger naturligtvis upp bilder om det blir av.

Biggangbangtheory Avstängd
5 mars 2015 · 14 Inlägg

FordPer skrev:
dom rostar som fan i trösklarna har lagat flera såna ju mer man river i det ju mer hittar man

Trevliga bilar annars.

Jag antar att sälja den i delar inte ger många intressenter?

Biggangbangtheory Avstängd
5 mars 2015 · 14 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Mig veterligen finns det INGEN biltillverkare som har 2-3 mm tjock plåt i någon karossdel alls. I balkar är en annan sak.

Ta den plåt du har, den duger alldeles utmärkt (bägge tjocklekarna) även om jag rekommenderar 1.2mm.

Sedan återstår den stora frågan. Är det värt besväret? Det kan bara du avgöra.

Det är ett litet bökigt jobb. Kan vara svårt att få snyggt, men det är inte svårt att göra jobbet. Det handlar ju "bara" om att ta bort dåligt och sätta dit bra. Har du redan massa plåt och en svets, bör du ju ha någon form av kunskap i alla fall.

Att bocka långa bitar till fin form, det brukar vara det svåra i hemmagaraget. Vill du inte köpa färdigbockat, kan det ibland vara idé att be en vanlig plåtfirma bocka till en "någorlunda" passande bit. Behöver inte bli så dyrt.

Jag satte vinkelslipen i min tröskel och tog med den profilen till en plåtfirma. Då får du en "tröskel" på metervara så att säga. Resten bankar du till själv. Tänk på att det förmodligen är rutttet där tröskelplåten ska fästas också. Kan vara läge på några bockade "vinkeljärn" där också. i 1 mm plåt då, inte 2-3 mm...

Visa gärna hur det blev.

Jag hade lite svårt att höra vad hon sa, men jag är säker på att hon sa 2-3 mm. Jag frågade en extra gång.

Märkligt.

spillolja
5 mars 2015 · 4 014 Inlägg

Biggangbangtheory skrev:

FordPer skrev:
dom rostar som fan i trösklarna har lagat flera såna ju mer man river i det ju mer hittar man

Trevliga bilar annars.

Jag antar att sälja den i delar inte ger många intressenter?

troligen får man mest för den om den säljs hel och körbar


Biggangbangtheory skrev:
Jag hade lite svårt att höra vad hon sa, men jag är säker på att hon sa 2-3 mm. Jag frågade en extra gång.

Märkligt.

troligen menade hon kanske fjäderskålarna som har tjockare plåt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Tobzter
5 mars 2015 · 3 144 Inlägg

Körde 4mm på min tröskel så den bankar dom inte igenom wink har du svets kunskap så löser du det utan problem

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Magnum1965
5 mars 2015 · 217 Inlägg

Bilen blir inte sämre för att du sätter dit grövre material, den blir kanske rent av bättre, men det är ju ett helvete att jobba med så grovt material. Original är inte mer än 1mm eller så.

Vad som ger mest, ekonomiskt sett kan bara du avgöra. Kolla på Blocket vad hel bil respektive bil i delar kostar. Varje del för sig brukar ge mer betalt, men du ska ju hitta en köpare också.... Detta kanske inte är den mest populära bilen.

Kan du svetsa överhuvudtaget, så är det inga problem att göra detta jobb. Det är bara tråkigt och ibland svårt att få snyggt om man inte är van. Jag skulle prova att laga, det förlorar man nog minst på, speciellt om du gillar bilen, vilket det låter som du gör. Om du byter korta bitar, är ju de lättare att forma, men det är ju också just det som gör att det kan bli fult. Det går visserligen att rätta till med spackel, men man kanske inte vill ha flera kilo på...

Kör hårt, du har inget att förlora, mer än möjligen lite tid.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Magnum1965
5 mars 2015 · 217 Inlägg

Visst ja, du ville ju veta hur man gör också....

https://www.google.se/search?q=byta+tr% … C3%B6sklar

Det är nog bara att klicka in sig på valfritt bygge där....

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
caromania Forummoderator
5 mars 2015 · 9 296 Inlägg

Finns det ingen ekonomiplåt till de där? Dvs en helt ny tröskel? Kan vara vettigt att kolla upp, alternativt att be en skrot såga ur en befintlig tröskel på en hyfsat frisk bil på skroten.

Ang tjocklek så har besiktningspersonalen sagt fel eller så har du hört fel. Plåten är definitivt inte tjockare än 1-1,2mm. Det är ju ingen stridsvagn och en 3-4mm tjock plåt är omöjlig att bearbeta för en lekman.

Vad är det värt? Det kan bara du avgöra. Rent ekonomiskt är det inte värt det, men hur mycket kostar det inte att skaffa en annan vettig bil med samma vetskap kring maskinell standard? Jag resonerar alltid som så att det är värt att bekosta en dyr reparation på en i övrigt bra bil. (Inom rimliga gränser)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
saab_sonett Handledare
6 mars 2015 · 1 481 Inlägg
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 mars 2015 · 14 007 Inlägg

Biggangbangtheory skrev:

spillolja skrev:
Är det tröskellådorna räcker 1-1,5 mm plåt, bilen på bilden ser ganska rostig ut, vad är det för märke och modell ?

Fjäderskålarna om det inte hål igenom, dränk in med tunnflytande rostskydd

Chrysler Voyager. Trösklarna är väl inte bärande? Sade dom enligt tidigare ägare på den bes stationen. Resten av underredet är rostfritt och fint.

Vilket tunnflytande rostskydd till skålar?

Ska plåten vara dubbel, formas korrekt, målas osv.?

Mer info tack.

Trösklarna ÄR bärande om du inte har en riktig ram på bilen och det tvivlar jag på att Voyager har.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang