Höja laddtryck på Audi A4 1.8T, större spridare?

fiddy_92
4 mars 2015 · 60 Inlägg

Tjena!
Har skaffat mig en Audi A4 som jag tänkte experimentera och mixtra lite med, och har således en fråga angående laddtrycket. Har kollat runt lite men inte hittat några konkreta fakta och får dubbla budskap beroende på vem man frågar. Min fråga är, kan man höja laddtrycket utan att chipptrimma bilen? Vad jag förstått så ökas laddtrycket när man chiptrimmar och kompenserar med mer bränsle för att motorn inte ska gå snålt, men borde inte styrboxen känna av att motorn får mer syre när man ökar laddtrycket, även om man inte talar om det för den med hjälp av ett chip?

Har även funderingar angående spridarna, låt säga att man vill ladda runt 0,9-1 bar (original ligger runt 0,5), räcker då original spridarna till för det eller är det så pass enkelt som att byta spridare till större? Det finns ju dom som höjer laddtrycket utan att röra styrboxar och annat, hur får dom det att hålla?

De dubbla budskap jag fått från andra forum bl a. är följande frågor och svar från andra medlemmar som undrat samma saker. Obs! Har kokat ner frågorna till de vitala delarna bara för att det ska vara lättare att förstå vad jag menar.

Fråga: "Får man högre effekt med större spridare i en turbobil utan att byta något annat?"
Svar: "Nej, styrboxen kommer anpassa mängden bränsle efter mängden syre så effekten blir densamma."

Fråga: "Kan jag byta till större spridare för att kompensera för den ökade syremängden när jag höjer trycket?"
Svar: "Nej, styrboxen kan inte kompensera med mer bränsle om man inte säger åt den att göra det med hjälp av ett chip."

Som ni förstår så blir man lite förvirrad, som finns det någon som kan ge klarhet i exakt vad som fungerar och inte samt varför, så skulle det uppskattas av mig och säkert många andra. Tack på förhand! smile

Mvh

Janneutanb
4 mars 2015 · 7 271 Inlägg

sätter du i 20% större spridare kommer du få 20% mer bränsle hela tiden.
lambdan kommer att korrigera till viss del men det är bara tomgång och låglast.
Samma sak om du ökar laddtrycket så kommer inte lambdan att kunna korrigera då den inte används när du har laddtryck utan den ger bränsle efter olika mappar.
Har du då högre laddtryck än vad som finns inskrivet i mappen så kommer inte den skicka i mer bränsle än vad den är inställd till.
Sen tror jag att biltillverkarna har ganska goda marginaler och förhoppningsvis är allt bra hela vägen upp till laddtrycks spärren.
Men man vet aldrig..

fiddy_92
4 mars 2015 · 60 Inlägg

Tack för snabbt svar! Så du menar att motorn kommer få mer bränsle på tomgång och när turbon inte laddar, men att den kommer "gå tillbaka" och ge mindre bränsle igen när turbon börjar ladda? I så fall borde väl motorn går för fett på tomgång och för snålt när turbon laddar? Eller kommer den ge 20% mer bränsle över hela varvregistret, dvs. även när turbon laddar? Ber om ursäkt för eventuella dumma frågor mer är betydligt mer insatt i det mekaniska än det elektriska...

Janneutanb
4 mars 2015 · 7 271 Inlägg

Den kommer gå 20% fetare hela tiden.
Men eftersom lambdan mäter luft och bränsleblandningen på tomgång och låglast så kommer den försöka korrigera det så mycket som den tillåter.
Om den kan korrigera tillräckligt för att inte gå fett låter jag vara osagt.
Det bästa sättet är helt enkelt ett chip. Allt annat kommer bara fungera till viss del och aldrig 100%.
Bästa sniklösningen är väl en progressiv btr som ökar bränsletrycket i samband med att laddtrycket ökar.
Men i slutändan är det ändå inte i närheten av samma resultat som ett chip ger då den får bränslet korrekt hela tiden och dessutom har en bättre tändningsmapp och det är där effekten ligger.

fiddy_92
4 mars 2015 · 60 Inlägg

Okej, det hav lite mer klarhet i det hela. Har dock ytterligare en fråga, hur är det när tillverkarna själva trimmar sina turbobilar? T ex. så finns det ju en a4 med 180 hk (har 150 i min), skoda octavia rs som har mer eller mindre samma motor och 180 hk, och så finns det s4:an som har över 200 hk om jag inte minns fel. Vad jag kunnat läsa mig till så har a4 med 180 hk och octavia rs samma turbo som i min, men högre laddtryck. Har tillverkaren helt enkelt "chippat" bränsle boxen för att kunna höja trycket, eller har de mixtrat med nåt annat? I så fall, borde man inte kunna plocka boxen från en sådan bil och skruva upp trycket på ett säkert sätt? Och slutligen, kan man kontrollera om motorn får för mycket/lite soppa på samma sätt som på en sugmotor, dvs. kolla skicket på tändstiften?

Janneutanb
4 mars 2015 · 7 271 Inlägg

Vad som skiljer mellan modellerna vågar jag inte säga då jag inte är insatt i dom.
Men det är inte ovanligt att det enda dom skiljer är mjukvaran.
Ja du kan kolla på tändstiften men du måste veta vad du sysslar med för det är väldigt lätt att skrota en turbomotor med för lite soppa.
Bästa valet är en bredbandslambda , den visar den exakta bränsleblandningen i MYCKET större utsträckning än en vanlig lambda (smalbandslambda).

Men även om du får bränslet rätt så betyder inte det att du har rätt tändning. Så högre laddtryck behöver inte nödvändigtvis ge mycket mer effekt om inte tändningen är korrekt inställd vid det högre laddtrycket.
I bästa fall får du mer i effekt men i sämsta fall blir det för varmt och du har ett hål i en kolv.

Det absolut bästa och billigaste sättet att trimma en turbobil är ett chip.

fiddy_92
4 mars 2015 · 60 Inlägg

Jag har ju så att säga koll på hur tändstiften ska se ut vid rätt blandning osv. men visst, det är som du säger alltid en risk att det blir fel när man mixtrar med sånt här. Anledningen till att jag drar mig lite för att chiptrimma är att det verkar vara ganska dyrt till audi/wolksvagen jämfört med t ex. saab, volvo och en del japsare. Därför tänkte jag att man troligtvis kan komma billigare undan med spridare och mjukvara från redan existerande modeller med mer effekt, även om det inte ger samma finlir som modellanpassade chip osv. Men jag tackar så mycket för infon, har fått lite mer klarhet i hur grejorna fungerar.

it_mutt Avstängd
4 mars 2015 · 10 388 Inlägg

fiddy_92 skrev:
Okej, det hav lite mer klarhet i det hela. Har dock ytterligare en fråga, hur är det när tillverkarna själva trimmar sina turbobilar? T ex. så finns det ju en a4 med 180 hk (har 150 i min), skoda octavia rs som har mer eller mindre samma motor och 180 hk, och så finns det s4:an som har över 200 hk om jag inte minns fel. Vad jag kunnat läsa mig till så har a4 med 180 hk och octavia rs samma turbo som i min, men högre laddtryck. Har tillverkaren helt enkelt "chippat" bränsle boxen för att kunna höja trycket, eller har de mixtrat med nåt annat? I så fall, borde man inte kunna plocka boxen från en sådan bil och skruva upp trycket på ett säkert sätt? Och slutligen, kan man kontrollera om motorn får för mycket/lite soppa på samma sätt som på en sugmotor, dvs. kolla skicket på tändstiften?

Vad som skiljer mellan en Ts (180hk A4) och en "Vanlig" T, kommer du få 50-11 olika svar på, dels beroende på vem du frågar och dels vilka årsmodeller som gäller.

Man kan dock konstatera att det skiljer mellan dessa.

Ts vill iaf jag -ha för mig- har en K03S-turbo mot den vanliga K03:an, men det är bara vad jag har fått för mig.

Säger som tidigare påpekan; chip. Så fasligt många kronor kostar det inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fiddy_92
4 mars 2015 · 60 Inlägg

Årsmodellen är 1997 dvs. en B5, har inte kunnat hitta vad som skiljer på de olika trimningsgraderna inom Audi/Vw/Skoda/Seat, vilket hade varit ganska intressant att veta.

it_mutt Avstängd
4 mars 2015 · 10 388 Inlägg

fiddy_92 skrev:
Årsmodellen är 1997 dvs. en B5, har inte kunnat hitta vad som skiljer på de olika trimningsgraderna inom Audi/Vw/Skoda/Seat, vilket hade varit ganska intressant att veta.

Problemet är att det fanns ingen Ts att jämföra med detta år. Den kom då 98 (98b tror jag t.o.m. det var), och då hade man redan så smått (och i smyg) facelifta (annan ratt, andra rattsplines osv).

Men, vid faceliften ser det ju ut exempelvis såhär på turbosidan;

AWT / AJL - 058145703L

AJL - 058145703LX

APU / AWT - 058145703J

ANB - 058145703J

AEB (1997) - 058145703L

- - - - - - - - - -

AEB; 150hk, 210nm (Chippad ~ 187hk 280nm)

ANB, AGU, AWT, AUM, APU, AVJ: 150hk, 220nm (Chippad ~ 195hk 287nm)

AWT, AQA, ARZ; 150hk, 215nm. (Chippad ~ 210hk 300nm)

AJL; 180hp, 235nm (Chippad ~ 209hk, 354nm)


Du får alltså, lite varierande beroende på chip osv, ut "mer" av en chippad AEB än en Ts original. Effektsiffrorna för chippade versionerna ska du dock ta lite med en nypa salt, det var någon lista jag hade sparad här på datorn, och kan inte säga exakt vilken firma som står för det chippade effektuttaget.

Senast redigerat av it_mutt (4 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fiddy_92
4 mars 2015 · 60 Inlägg

Tackar, ska kolla upp lite olika firmor som säljer chip och se var man kan få bäst resultat/pris. Det konstiga är att många firmor inte heller verkar veta vad skillnaden är på de olika modellerna, om man ska tro folk på audi och skoda forum, vilket också verkar lite konstigt...

TomBjorklund VAGIS Car Club
5 mars 2015 · 1 093 Inlägg

Rent generellt bara: en bil med elektroniskt sprut väljer sälj hur mycket ladd som ska in i motorn, mixtrar man och tvingar upp laddet med pysventiler eller andra gamla volvo-metoder så får man snart hämta en bättre beggad motor på skroten.

Det skiljde mer mellan motorerna i de årtalen än vad det gjort på senare tid, men låter du en trimfirma med färdiga programvaror ge dig en mjukvaruuppdatering så kommer du med 99.8% chans hålla dig inom begränsningarna för din bil och motor.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang