Bromsar skrapar Volkswagen Polo - 12

Volvocalle
15 mars 2015 · 72 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Volvocalle skrev:

shogun skrev:
Jag hade i ditt läge tagit loss ett ok i taget och tittat på beläggens yta.
Sitter en sten inbäddad kan du pilla bort den och även dra beläggen ett par vändor mot ett sandpapper.
Smörj alla glidytor (obs inte kontaktytan mellan belägg/skiva) med kopparpasta.
Du ska även smörja ytorna bakom beläggen där de ligger an mot kolv och hållare (stål mot stål).
Den båda okhalvorna glider på styrpinnar (de med små gummidamasker). Kärvar de kan du ta ett fint sandpapper och finputsa pinnarna samt smörja in dem med kopparpasta.

Gör du detta kommer gnissel och skrap försvinna samt oken glida finfint utan att kärva.
Passa även på att lufta bromsarna och ev byta bromsoljan när du ändå skitat ned dig smile

En översiktlig video

http://youtu.be/4QO2Z9AZaeY

Tack, men det är dessvärre nog inget jag behärskar eller vågar mig på att göra själv.
Jag har bokat in en tid hos en verkstad som får ta sig en kik på det.
När jag beskrev det för honom trodde han att något skit hade letat sig in och sitter och skrapar.

Jag återkommer med vad som var felet när det år åtgärdat nästa helg.
Tack för hjälpen alla!

min passat är ju mycket äldre men tror nog det är samma, Just bytt belägg fram för inre beläggen var obefintliga var bara plattan kvar, varnade inte heller. utsidan såg fin ut men insidans belägg var väck

Jag hade däcken av idag igen och kollade insidan av beläggen. Lite ont om plats att se men av det jag kunde se så var det lika mycket kvar på de som på utsidan, så att de skulle vara slut tvivlar jag starkt på.
Återstå att se vad verkstaden säger nästa helg.
Viss spänning även om det är tråkigt att lämna in bilen wink

Volvocalle
23 mars 2015 · 72 Inlägg

Då har bilen varit på verkstaden.
Inget fel på bromsarna.
Det som har låtit är att där har varit lite ytrost på skivorna bak enligt min meckare.
Han drog i handbromsen några gånger när han var ute och körde och ljudet har blivit svagare.
Fick rådet att göra det några gånger samt bromsa hårt oftare.
Kunde gärna backa snabbt och nita också sa han så bakbromsarna får jobba.
Så det ska nog lösa sig.
Tack för all hjälp här!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang