Köpråd - Bil ( MPV ? ) för transport av vanlig manuell rullstol

KenthIJ
10 mars 2015 · 1 429 Inlägg

Hej.
Eftersom vår dotter har rullstol så behöver vi en bra och prisvärd bil som så enkelt och smidigt som möjligt rymmer tre personer (förare och två passagerare) samt lastar en rullstol med måtten -H 91cm D 87cm B 66cm
( H87 D91 B 66 om man ”lägger den på rygg”).Det är en "vanlig hand driven" rullstol ( typ den här http://socorsa.files.wordpress.com/2011 ... lround.jpg ) Dottern är även ljudkänslig så en så ”tyst” bil som möjligt är önskvärt. Bilen kommer dels att användas till att köra dottern till aktiviteter på ca 3-5mils avstånd men även till helgturer på ett 20 tal mil.
Värdesätter driftsäkerhet och pålitlighet framför ”bling bling”.
Gärna en bil med ett par tre år och kanske upp till 5/6000mil på .de annars välvårdade axlarna.
Vi helst vill ha en lite högre bil, eftersom jag har lite problem med ryggen så blir det lättare att gå i och ur en högre bil och dessutom är det bättre för ryggen när man kommer lite mer uppifrån när man trampar ned pedalerna. Har nu en Nissan Note -09 (den lite högre modellen. nya är är tydligen lägre) men om man skall få plats med rullstolen utan att ta bort hjulen och fot,armstöden . Dessutom är det ju en ganska liten (1,4L), högvarvig motor. Nöjda med den annars.

Så... vi är nu nyfikna på och kollar lite på bl.a VW Caddy Life, VW Touran, Opel Zafira och Mazda 5.
Vad är det för för och nackdelar med resp. modell? Är det några års/utrustnings/motor modeller som är bättre eller sämre än andra?

Bilen kommer att gå ca 3000 mil/år men nästan ingen stadskörning.

Vår budget ligger på ca 150.000

Tacksam för tips och synpunkter

Senast redigerat av KenthIJ (10 mars 2015)

Jokabsson
10 mars 2015 · 1 172 Inlägg

Bilarna du tittar på är enorma bjässar. En Honda CR-V hade fungerat till dina ändamål. Just med tanke på rullstolen som ska gå in i bagaget så är CR-V klockren. Har kört rullstol helt utfälld och upprätt i en CR-V och det var tonvis med plats över. De är sköna att åka långt i, men för att få en bättre uppfattning om ljudnivån är tillräckligt låg så måste du åka och prova en själv. Sedan är den stor och skön att kliva in och ut ur, då det är en hyfsat hög SUV.

Kan ju passa på och rekommendera 2.2l dieselmaskinen. Tack vare att du mestadels ska göra längre utflykter så lönar den sig både ljudmässigt och ekonomiskt.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
KenthIJ
10 mars 2015 · 1 429 Inlägg

Cracksoup skrev:
Bilarna du tittar på är enorma bjässar. En Honda CR-V hade fungerat till dina ändamål. Just med tanke på rullstolen som ska gå in i bagaget så är CR-V klockren. Har kört rullstol helt utfälld och upprätt i en CR-V och det var tonvis med plats över. De är sköna att åka långt i, men för att få en bättre uppfattning om ljudnivån är tillräckligt låg så måste du åka och prova en själv. Sedan är den stor och skön att kliva in och ut ur, då det är en hyfsat hög SUV.

Kan ju passa på och rekommendera 2.2l dieselmaskinen. Tack vare att du mestadels ska göra längre utflykter så lönar den sig både ljudmässigt och ekonomiskt.

Tackar för svar

Skall kolla dem då men... är de bilarna som jag listade verkligen (så mycket) större än Honda CR-V ?

Kollade snabbt på nätet och Hondan verkar kanske ligga i övre prisregistret för min budget (om man inte skall ha en med många gångna mil)

Nybergrobin
10 mars 2015 · 2 377 Inlägg

En v70 d5 skulle passa er alldeles perfekt tror jag :-) i bagaget får du lätt in rullstolen och du sitter högt och bra

KenthIJ
10 mars 2015 · 1 429 Inlägg

Nybergrobin skrev:
En v70 d5 skulle passa er alldeles perfekt tror jag :-) i bagaget får du lätt in rullstolen och du sitter högt och bra

Tackar
Jo att rullstolen går in i bagagen om man lägger stolen "på rygg" har jag kollat men... de V70 som jag har kollat är ju så låga så man får "krypa in i dem" :-) (väl på plats så sitter man ju kanon dock .

teamvolvoracing Trucker
10 mars 2015 · 1 220 Inlägg

Kanske nån av dom större ww? typ Caravelle, Transporter el liknande bil med baksäte och bra lastutrymme och man sitter högt å bra i bilen. låter kanske lite mer än vanlig personbil men lätt å lösa.

Vissa är bara bättre än andra!
KenthIJ
10 mars 2015 · 1 429 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
Kanske nån av dom större ww? typ Caravelle, Transporter el liknande bil med baksäte och bra lastutrymme och man sitter högt å bra i bilen. låter kanske lite mer än vanlig personbil men lätt å lösa.

Tackar.

Jag tänker att det är onödigt med större bil än vi behöver och VW Caddy Life (t.o.m Life maxi är onödigt stor) och VW Touran räcker till i lastutrymme. Andra saker som t.ex lasthöjd från marken och ingen tröskel i bagagen är viktigare dock.
Har kollat lite på VW Sharan men även den är onödigt stor

mb_pucken
10 mars 2015 · 5 083 Inlägg

Touran är nog ett bra köp och min röst faller på den.
Sköna att köra, bra stolar och bekväm inklivningshöjd. Fina lastutrymmen.
Sen är chassit i toppklass i hållbarhet som på så många andra vag bilar. Sällan något som går sönder.
Skulle något gå sönder tycker jag vag har bra priser på delar, även service tycker jag ligger skapligt i pris.
Jag hade siktat på en 1,6 bensinmotor om den inte ska gå så långt. Driftsäkra maskiner men tråkiga då dom är ganska platt i karaktären.
Annars om du vill ha en diesel så är dom också bra. Inga större fel på dom. Går billigt.
Undvik tfsi motorer och automatlådor om du vill åka problemfritt även om kamkedia och trevlig motor lockar.

Nackdelen med modellen är helt klart inköpspriset men kan ju vägas upp utav bra andrahandsvärde likt alla vag bilar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
KenthIJ
10 mars 2015 · 1 429 Inlägg

mb_pucken skrev:
Touran är nog ett bra köp och min röst faller på den.
Sköna att köra, bra stolar och bekväm inklivningshöjd. Fina lastutrymmen.
Sen är chassit i toppklass i hållbarhet som på så många andra vag bilar. Sällan något som går sönder.
Skulle något gå sönder tycker jag vag har bra priser på delar, även service tycker jag ligger skapligt i pris.
Jag hade siktat på en 1,6 bensinmotor om den inte ska gå så långt. Driftsäkra maskiner men tråkiga då dom är ganska platt i karaktären.
Annars om du vill ha en diesel så är dom också bra. Inga större fel på dom. Går billigt.
Undvik tfsi motorer och automatlådor om du vill åka problemfritt även om kamkedia och trevlig motor lockar.

Nackdelen med modellen är helt klart inköpspriset men kan ju vägas upp utav bra andrahandsvärde likt alla vag bilar smile

Tackar.

Ja Touranen är nog vår favorit hittills men...

det skadar ju inte att kolla altternativ  :-)

Evildan
10 mars 2015 ·

Eller en rymlig och pålitlig Toylåda?

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

Vi har en Corolla Verso -07 1.8 i familjen, den har rullat hårt den första tiden i livet då den var firmabil för ett parkeringsövervakningsföretag i 17000mil när vi köpte den, nu har den rullat 22000 fullständigt problemfria mil och fungerar fortfarande ypperligt.
Utrymmet i bagaget med de två extrasätena nedfällda i golvet är rymligt och bör räcka gott och väl för dotterns stol.
Jag har 10år förflutet inom Taxi/färdtjänst och vet mycket väl hur det är att lyfta in en stol i en bil med mindre höjd, inte kul för en ömmande rygg, som jag läste att du hade problem med.
Separata tre stolar som baksäte som kan vinklas i ryggen samt flyttas längsled.

KenthIJ
10 mars 2015 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:
Eller en rymlig och pålitlig Toylåda?

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

Vi har en Corolla Verso -07 1.8 i familjen, den har rullat hårt den första tiden i livet då den var firmabil för ett parkeringsövervakningsföretag i 17000mil när vi köpte den, nu har den rullat 22000 fullständigt problemfria mil och fungerar fortfarande ypperligt.
Utrymmet i bagaget med de två extrasätena nedfällda i golvet är rymligt och bör räcka gott och väl för dotterns stol.
Jag har 10år förflutet inom Taxi/färdtjänst och vet mycket väl hur det är att lyfta in en stol i en bil med mindre höjd, inte kul för en ömmande rygg, som jag läste att du hade problem med.
Separata tre stolar som baksäte som kan vinklas i ryggen samt flyttas längsled.

OK Tackar för tips och engagemang

Får kolla upp dem oxå.

Skall se om jag hittar någon på närmare håll att testa

KenthIJ
10 mars 2015 · 1 429 Inlägg

Hittade en stortest på 6 st MPV bilar här ( bl.a VWTouran, Mazda5, Opel Zafira och Toyota Verso )

http://egmont-media.s3-website-eu-west- … 052301.pdf

baltis
11 mars 2015 · 1 948 Inlägg

Skoda Yeti! solklara valet!

Bästa (och egentligen det enda) sättet att få en ordentlig uppfattning om bilen är ju att ta sig till en vw försäljaren och titta/provköra.

Caddy life som du skriver är för högljud och en touran har ganska så hög lasttröskel. Så kolla på en Yeti smile

KenthIJ
11 mars 2015 · 1 429 Inlägg

baltis skrev:
Skoda Yeti! solklara valet!

Bästa (och egentligen det enda) sättet att få en ordentlig uppfattning om bilen är ju att ta sig till en vw försäljaren och titta/provköra.

Caddy life som du skriver är för högljud och en touran har ganska så hög lasttröskel. Så kolla på en Yeti smile

Tackar.

Har för mig att jag kollat specar till Skoda Yeti på nätet och då bedömt att den var för liten men jag har ju inte sett/testat nån i verkligheten så... det är väl som du säge, bara att bege sig till en handlare och testa


Har dessvärre varit tvungen att hålla mig hemma pga sjukdom. i några dar och blir nog så några dagar till men... sen så

Senast redigerat av KenthIJ (11 mars 2015)

AX3L
11 mars 2015 · 398 Inlägg

Mercedes B-klass? Är komfort prioriterat borde det vara ett självklart alternativ.

KenthIJ
11 mars 2015 · 1 429 Inlägg

AX3L skrev:
Mercedes B-klass? Är komfort prioriterat borde det vara ett självklart alternativ.

tackar

Mercedec har jag inte ens tänkt (hade dock en gammal taxikörd 300 serie nånting i början på nittiotalet) på         
Verkar ju faktiskt ligga innom min budget.
Men är B-klass verkligen tillräckligt stor för att lasta rullstolen

Senast redigerat av KenthIJ (11 mars 2015)

AX3L
11 mars 2015 · 398 Inlägg

KenthIJ skrev:

AX3L skrev:
Mercedes B-klass? Är komfort prioriterat borde det vara ett självklart alternativ.

tackar

Mercedec har jag inte ens tänkt (hade dock en gammal taxikörd 300 serie nånting i början på nittiotalet) på         men är B-klass verkligen tillräckligt stor för att lasta rullstolen

Jag tycker mig ha sett många just B-klass som "handikappsfordon", men jag ska inte svära på det. Jag är för dålig på Mercedes modeller, men B-klass ska väl vara ett lite mindre lyxigt och mer praktiskt alternativ än C-klass så att säga.

Googlar man på "Mercedes B-klass wheelchair" får man upp lite bilder, så det verkar funka bra med vissa stolar i alla fall.

KenthIJ
11 mars 2015 · 1 429 Inlägg

AX3L skrev:

KenthIJ skrev:

AX3L skrev:
Mercedes B-klass? Är komfort prioriterat borde det vara ett självklart alternativ.

tackar

Mercedec har jag inte ens tänkt (hade dock en gammal taxikörd 300 serie nånting i början på nittiotalet) på         men är B-klass verkligen tillräckligt stor för att lasta rullstolen

Jag tycker mig ha sett många just B-klass som "handikappsfordon", men jag ska inte svära på det. Jag är för dålig på Mercedes modeller, men B-klass ska väl vara ett lite mindre lyxigt och mer praktiskt alternativ än C-klass så att säga.

Googlar man på "Mercedes B-klass wheelchair" får man upp lite bilder, så det verkar funka bra med vissa stolar i alla fall.

Googlade lite men enl. de här specade måtten så får rullstolen dessvärre inte plats (utan att plocka isär och det är ju det vi vill komma ifrån)
http://www.mercedes-benz.se/content/swe … sions.html

AX3L
11 mars 2015 · 398 Inlägg

KenthIJ skrev:

AX3L skrev:

KenthIJ skrev:

tackar

Mercedec har jag inte ens tänkt (hade dock en gammal taxikörd 300 serie nånting i början på nittiotalet) på         men är B-klass verkligen tillräckligt stor för att lasta rullstolen

Jag tycker mig ha sett många just B-klass som "handikappsfordon", men jag ska inte svära på det. Jag är för dålig på Mercedes modeller, men B-klass ska väl vara ett lite mindre lyxigt och mer praktiskt alternativ än C-klass så att säga.

Googlar man på "Mercedes B-klass wheelchair" får man upp lite bilder, så det verkar funka bra med vissa stolar i alla fall.

Googlade lite men enl. de här specade måtten så får rullstolen dessvärre inte plats (utan att plocka isär och det är ju det vi vill komma ifrån)
http://www.mercedes-benz.se/content/swe … sions.html

Hmm, ja jag medger att utrymmet ser betydligt mindre ut än vad jag kommer ihåg. Kan det vara R-klass jag tänker på? Kanske något över budget om du är stenhård med mil och ålder dock. Personligen skulle jag ta en äldre Mercedes än en nyare Skoda tex vilken dag som helst i veckan, men det är ju bara jag!

R-klass:
http://www.blocket.se/gotland/Mercedes_ … 207870.htm

KenthIJ
11 mars 2015 · 1 429 Inlägg

AX3L skrev:

KenthIJ skrev:

AX3L skrev:

Jag tycker mig ha sett många just B-klass som "handikappsfordon", men jag ska inte svära på det. Jag är för dålig på Mercedes modeller, men B-klass ska väl vara ett lite mindre lyxigt och mer praktiskt alternativ än C-klass så att säga.

Googlar man på "Mercedes B-klass wheelchair" får man upp lite bilder, så det verkar funka bra med vissa stolar i alla fall.

Googlade lite men enl. de här specade måtten så får rullstolen dessvärre inte plats (utan att plocka isär och det är ju det vi vill komma ifrån)
http://www.mercedes-benz.se/content/swe … sions.html

Hmm, ja jag medger att utrymmet ser betydligt mindre ut än vad jag kommer ihåg. Kan det vara R-klass jag tänker på? Kanske något över budget om du är stenhård med mil och ålder dock. Personligen skulle jag ta en äldre Mercedes än en nyare Skoda tex vilken dag som helst i veckan, men det är ju bara jag!

R-klass:
http://www.blocket.se/gotland/Mercedes_ … 207870.htm

Tackar igen

R serien är nog dessvärre inte vad vi tänkt oss.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang