Köpråd - Bil ( MPV ? ) för transport av vanlig manuell rullstol

KenthIJ
11 mars 2015 · 1 457 Inlägg

Cracksoup skrev:
Bilarna du tittar på är enorma bjässar. En Honda CR-V hade fungerat till dina ändamål. Just med tanke på rullstolen som ska gå in i bagaget så är CR-V klockren. Har kört rullstol helt utfälld och upprätt i en CR-V och det var tonvis med plats över. De är sköna att åka långt i, men för att få en bättre uppfattning om ljudnivån är tillräckligt låg så måste du åka och prova en själv. Sedan är den stor och skön att kliva in och ut ur, då det är en hyfsat hög SUV.

Kan ju passa på och rekommendera 2.2l dieselmaskinen. Tack vare att du mestadels ska göra längre utflykter så lönar den sig både ljudmässigt och ekonomiskt.

Blev nyfiken på Honda CR-v iaf. :-)

Kollade runt en hel del på nätet och den får ju mestadels bra kritik. Lite bassning på 4 hjulsdriften dock men det är inget jag behöver (då klarar jag ju mig med 2wd modell)

Har du erfarenhet/synpunkter/rekomendationer ang. aut. eller manuell.

Vad jag förstår så kom det en uppgradering/ny modell 2012 som ju verkar kanon men då springer det ju upp lite i pris.

Jokabsson
11 mars 2015 · 1 175 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cracksoup skrev:
Bilarna du tittar på är enorma bjässar. En Honda CR-V hade fungerat till dina ändamål. Just med tanke på rullstolen som ska gå in i bagaget så är CR-V klockren. Har kört rullstol helt utfälld och upprätt i en CR-V och det var tonvis med plats över. De är sköna att åka långt i, men för att få en bättre uppfattning om ljudnivån är tillräckligt låg så måste du åka och prova en själv. Sedan är den stor och skön att kliva in och ut ur, då det är en hyfsat hög SUV.

Kan ju passa på och rekommendera 2.2l dieselmaskinen. Tack vare att du mestadels ska göra längre utflykter så lönar den sig både ljudmässigt och ekonomiskt.

Blev nyfiken på Honda CR-v iaf. :-)

Kollade runt en hel del på nätet och den får ju mestadels bra kritik. Lite bassning på 4 hjulsdriften dock men det är inget jag behöver (då klarar jag ju mig med 2wd modell)

Har du erfarenhet/synpunkter/rekomendationer ang. aut. eller manuell.

Vad jag förstår så kom det en uppgradering/ny modell 2012 som ju verkar kanon men då springer det ju upp lite i pris.

Min erfarenhet med Honda i allmänhet är att de manuella lådorna är kanon! Automaten (som jag provat) är dock lite långsam och tråkig, men bryr man sig inte om sånt så är det också ett hållbart alternativ! Det är FWD på den jag kört och det var inga fel på den. Dock kändes det som att 150hk bensinmotorn var i absolut minsta laget för den stora bilen, så rekommenderar som sagt 2.2l dieseln!

Tyvärr slog det mig att det smattrar i hjulhusen när man kör på grusväg. Detta indikerar dålig ljudisolering vilket kan vara en nackdel då du vill ha en tyst bil. Jag upplevde dock inte att bilen var högljudd i motorvägshastighet.

Tittar du på 12- nyare så ska jag inte säga för mycket, då jag inte kört en så ny CR-V!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
KenthIJ
12 mars 2015 · 1 457 Inlägg

Cracksoup skrev:

KenthIJ skrev:

Cracksoup skrev:
Bilarna du tittar på är enorma bjässar. En Honda CR-V hade fungerat till dina ändamål. Just med tanke på rullstolen som ska gå in i bagaget så är CR-V klockren. Har kört rullstol helt utfälld och upprätt i en CR-V och det var tonvis med plats över. De är sköna att åka långt i, men för att få en bättre uppfattning om ljudnivån är tillräckligt låg så måste du åka och prova en själv. Sedan är den stor och skön att kliva in och ut ur, då det är en hyfsat hög SUV.

Kan ju passa på och rekommendera 2.2l dieselmaskinen. Tack vare att du mestadels ska göra längre utflykter så lönar den sig både ljudmässigt och ekonomiskt.

Blev nyfiken på Honda CR-v iaf. :-)

Kollade runt en hel del på nätet och den får ju mestadels bra kritik. Lite bassning på 4 hjulsdriften dock men det är inget jag behöver (då klarar jag ju mig med 2wd modell)

Har du erfarenhet/synpunkter/rekomendationer ang. aut. eller manuell.

Vad jag förstår så kom det en uppgradering/ny modell 2012 som ju verkar kanon men då springer det ju upp lite i pris.

Min erfarenhet med Honda i allmänhet är att de manuella lådorna är kanon! Automaten (som jag provat) är dock lite långsam och tråkig, men bryr man sig inte om sånt så är det också ett hållbart alternativ! Det är FWD på den jag kört och det var inga fel på den. Dock kändes det som att 150hk bensinmotorn var i absolut minsta laget för den stora bilen, så rekommenderar som sagt 2.2l dieseln!

Tyvärr slog det mig att det smattrar i hjulhusen när man kör på grusväg. Detta indikerar dålig ljudisolering vilket kan vara en nackdel då du vill ha en tyst bil. Jag upplevde dock inte att bilen var högljudd i motorvägshastighet.

Tittar du på 12- nyare så ska jag inte säga för mycket, då jag inte kört en så ny CR-V!

tackar för omfattande info,
skall ta mig till en handlare och testa och mäta både före och efter 2012 modellen.
det är ju väldigt viktigt att bilen lastar rullstolen så smidigt som möjligt

Jokabsson
12 mars 2015 · 1 175 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cracksoup skrev:

KenthIJ skrev:

Blev nyfiken på Honda CR-v iaf. :-)

Kollade runt en hel del på nätet och den får ju mestadels bra kritik. Lite bassning på 4 hjulsdriften dock men det är inget jag behöver (då klarar jag ju mig med 2wd modell)

Har du erfarenhet/synpunkter/rekomendationer ang. aut. eller manuell.

Vad jag förstår så kom det en uppgradering/ny modell 2012 som ju verkar kanon men då springer det ju upp lite i pris.

Min erfarenhet med Honda i allmänhet är att de manuella lådorna är kanon! Automaten (som jag provat) är dock lite långsam och tråkig, men bryr man sig inte om sånt så är det också ett hållbart alternativ! Det är FWD på den jag kört och det var inga fel på den. Dock kändes det som att 150hk bensinmotorn var i absolut minsta laget för den stora bilen, så rekommenderar som sagt 2.2l dieseln!

Tyvärr slog det mig att det smattrar i hjulhusen när man kör på grusväg. Detta indikerar dålig ljudisolering vilket kan vara en nackdel då du vill ha en tyst bil. Jag upplevde dock inte att bilen var högljudd i motorvägshastighet.

Tittar du på 12- nyare så ska jag inte säga för mycket, då jag inte kört en så ny CR-V!

tackar för omfattande info,
skall ta mig till en handlare och testa och mäta både före och efter 2012 modellen.
det är ju väldigt viktigt att bilen lastar rullstolen så smidigt som möjligt

Enda nackdelen med det som jag kan se är att bilen har högre markfrigång än t.ex. en Touran. Därav blir det lite högre lyft. Men det är ingen hög tröskel in i bagageutrymmet, utan det är bara att lyfta rakt upp och skjuta in. CR-V är en av de mer praktiska SUVarna så prova och återkom gärna med svar!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
KenthIJ
12 mars 2015 · 1 457 Inlägg

Cracksoup skrev:

KenthIJ skrev:

Cracksoup skrev:

Min erfarenhet med Honda i allmänhet är att de manuella lådorna är kanon! Automaten (som jag provat) är dock lite långsam och tråkig, men bryr man sig inte om sånt så är det också ett hållbart alternativ! Det är FWD på den jag kört och det var inga fel på den. Dock kändes det som att 150hk bensinmotorn var i absolut minsta laget för den stora bilen, så rekommenderar som sagt 2.2l dieseln!

Tyvärr slog det mig att det smattrar i hjulhusen när man kör på grusväg. Detta indikerar dålig ljudisolering vilket kan vara en nackdel då du vill ha en tyst bil. Jag upplevde dock inte att bilen var högljudd i motorvägshastighet.

Tittar du på 12- nyare så ska jag inte säga för mycket, då jag inte kört en så ny CR-V!

tackar för omfattande info,
skall ta mig till en handlare och testa och mäta både före och efter 2012 modellen.
det är ju väldigt viktigt att bilen lastar rullstolen så smidigt som möjligt

Enda nackdelen med det som jag kan se är att bilen har högre markfrigång än t.ex. en Touran. Därav blir det lite högre lyft. Men det är ingen hög tröskel in i bagageutrymmet, utan det är bara att lyfta rakt upp och skjuta in. CR-V är en av de mer praktiska SUVarna så prova och återkom gärna med svar!

Det skall jag absolut.
En fördel med 2012 år att den, vad jag förstår av testerna på nätet är att den är något lägre men något större innuti än föregångsmodellen

http://www.vibilagare.se/test/biltester … 2012-40236

här är ytterligare blandade Honda cr-v tester


http://www.vibilagare.se/alltom/honda/cr-v?page=1

baltis
12 mars 2015 · 1 948 Inlägg

KenthIJ skrev:

baltis skrev:
Skoda Yeti! solklara valet!

Bästa (och egentligen det enda) sättet att få en ordentlig uppfattning om bilen är ju att ta sig till en vw försäljaren och titta/provköra.

Caddy life som du skriver är för högljud och en touran har ganska så hög lasttröskel. Så kolla på en Yeti smile

Tackar.

Har för mig att jag kollat specar till Skoda Yeti på nätet och då bedömt att den var för liten men jag har ju inte sett/testat nån i verkligheten så... det är väl som du säge, bara att bege sig till en handlare och testa


Har dessvärre varit tvungen att hålla mig hemma pga sjukdom. i några dar och blir nog så några dagar till men... sen så

Väldigt smart och välplanerat utrymme i bilen, har åkt betydligt större bilar (till måttet) som ändå varit "mindre" smile
VW transporter är ju annars en väldigt stor bil som man sitter förträffligt i, då behöver du inte krångla med att fälla ihop rullstolen heller, min styvsyster har sådan (3 barn) och hon är toknöjd.

KenthIJ
12 mars 2015 · 1 457 Inlägg

baltis skrev:

KenthIJ skrev:

baltis skrev:
Skoda Yeti! solklara valet!

Bästa (och egentligen det enda) sättet att få en ordentlig uppfattning om bilen är ju att ta sig till en vw försäljaren och titta/provköra.

Caddy life som du skriver är för högljud och en touran har ganska så hög lasttröskel. Så kolla på en Yeti smile

Tackar.

Har för mig att jag kollat specar till Skoda Yeti på nätet och då bedömt att den var för liten men jag har ju inte sett/testat nån i verkligheten så... det är väl som du säge, bara att bege sig till en handlare och testa


Har dessvärre varit tvungen att hålla mig hemma pga sjukdom. i några dar och blir nog så några dagar till men... sen så

Väldigt smart och välplanerat utrymme i bilen, har åkt betydligt större bilar (till måttet) som ändå varit "mindre" smile
VW transporter är ju annars en väldigt stor bil som man sitter förträffligt i, då behöver du inte krångla med att fälla ihop rullstolen heller, min styvsyster har sådan (3 barn) och hon är toknöjd.

Tackar igen.

Jo jag skall allt kolla Yetin mer noga iaf. (har funderat på både den och Roomstern tidigare men jag tror som sagt att de är för små) Det blir nog en bil där rullstolen går in utan att plocka isär den.

Däremot behöver ju inte bilen vara större än att den ganska precis går in och det har jag mätt att den gör i 
VW Touran och troligen VW Caddy Life.
VW Transportern verkar vara onödigt stor liksom VW Sharan som jag oxå kollat.

Tror även att -

Honda CR-V
Mazda 5
Opel Zafira

klarar rullstolen (utan att plocka isär den) men det har jag inte kollat/mätt/testat änuu men det räknar jag med att göra snarast.

Skall även kolla Toyota Corolla Verso men jag tror att den är lite för liten.

Senast redigerat av KenthIJ (12 mars 2015)

Evildan
12 mars 2015 ·

Ett annat tips jag har är Citroën Berlingo från 2012 och nyare.
Jag rekommenderade en släkting att kika på en sådan då hennes 2005 Caddy Life Eco Fule skulle bytas ut.
Hon har behovet at lastutrymme då två stora hundburar ska med plus lite packning uppepå dom.
Hon är skitnöjd med den då hon upplever den som mycket bekvämrare och tystare än Caddyn samt skönare att köra.
Jag hittade åt henne en 2014 HDi med 1700mil på mätaren i höstas under 140000kr.
http://www.blocket.se/uppsala/Citroen_B … 12&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Citroen … amp;last=1
Rymligare än man tror, 675liter bagage.
http://www.cars-data.com/en/pictures-ci … 012/421/19

KenthIJ
12 mars 2015 · 1 457 Inlägg

Evildan skrev:
Ett annat tips jag har är Citroën Berlingo från 2012 och nyare.
Jag rekommenderade en släkting att kika på en sådan då hennes 2005 Caddy Life Eco Fule skulle bytas ut.
Hon har behovet at lastutrymme då två stora hundburar ska med plus lite packning uppepå dom.
Hon är skitnöjd med den då hon upplever den som mycket bekvämrare och tystare än Caddyn samt skönare att köra.
Jag hittade åt henne en 2014 HDi med 1700mil på mätaren i höstas under 140000kr.
http://www.blocket.se/uppsala/Citroen_B … 12&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Citroen … amp;last=1
Rymligare än man tror, 675liter bagage.
http://www.cars-data.com/en/pictures-ci … 012/421/19

Uppskattar verkligen alla tips

Jodå jag har faktiskt kollat och även mätt bagagen på sådana och de skulle funka bra vad det gäller att lasta rullstolen men...

Jag är lite (väl) tveksam till kvaliteten på Franska bilar (hade inte tänkt ta upp detta här för att inte vara gnällig och det kanske är att generalisera men jag har hört många andra som oxå varit missnöjda.) men jag har haft en Renaul Senic 04 och det var en jättetrevlig modell men kvaliteten var urusel. den gick någotsånär problemfritt de första fem åren coh 10.000 milen men sedan var det katastrof. Har aldrig lagt så mycket pengar för reparationer på en bil, dessutom var Renault Sverigen VERKLIGEN inte trevliga att ha att göra med. Slutade med att jag nästan gav bort den.

AX3L
12 mars 2015 · 398 Inlägg

Får jag kasta in ytterligare en joker i leken säger jag Mitsubishi Grandis. Sägs vara den trevligaste MPVn att köra, även om det kanske inte är högsta prioritet. Komforten ska vara bra och kvalitén precis som för de flesta asiatiska bilar oklanderlig. Kanske att den är för stor dock?

http://www.vibilagare.se/nyheter/mitsub … egtest-201

KenthIJ
12 mars 2015 · 1 457 Inlägg

AX3L skrev:
Får jag kasta in ytterligare en joker i leken säger jag Mitsubishi Grandis. Sägs vara den trevligaste MPVn att köra, även om det kanske inte är högsta prioritet. Komforten ska vara bra och kvalitén precis som för de flesta asiatiska bilar oklanderlig. Kanske att den är för stor dock?

http://www.vibilagare.se/nyheter/mitsub … egtest-201

Alla tips som kan leda till ett optimalt bilköp är väldigt välkomna :-)

Jag har faktiskt tittat en del efter sådana men de verkar inte så lätta att hitta beggade
(kan ju iofs vara ett gott tecken:-) )

Kanske något väl stor, som sagt , men det beror ju lite på om man hittar ett väldigt bra och prisvärt exemplar.

Den ligger väl ung. i storlek med VW Sharan och Ford S max (den senare har jag inte kollat alls, har bara kollat C max ca 2005 men den gillade jag inte)

AX3L
13 mars 2015 · 398 Inlägg

KenthIJ skrev:

AX3L skrev:
Får jag kasta in ytterligare en joker i leken säger jag Mitsubishi Grandis. Sägs vara den trevligaste MPVn att köra, även om det kanske inte är högsta prioritet. Komforten ska vara bra och kvalitén precis som för de flesta asiatiska bilar oklanderlig. Kanske att den är för stor dock?

http://www.vibilagare.se/nyheter/mitsub … egtest-201

Alla tips som kan leda till ett optimalt bilköp är väldigt välkomna :-)

Jag har faktiskt tittat en del efter sådana men de verkar inte så lätta att hitta beggade
(kan ju iofs vara ett gott tecken:-) )

Kanske något väl stor, som sagt , men det beror ju lite på om man hittar ett väldigt bra och prisvärt exemplar.

Den ligger väl ung. i storlek med VW Sharan och Ford S max (den senare har jag inte kollat alls, har bara kollat C max ca 2005 men den gillade jag inte)

Nej det är ju inte Sveriges vanligaste bil heller, varken modellen eller typen av bil.

Storleken är såklart viktig, men jag skulle inte hänga upp allt på det. Tänk över behoven ordentligt, att fokusera så på att rullstolen går in att man glömmer alla andra passagerares väskor är ju mindre kul att komma på i efterhand. Enda gången en stor bil är en stor nackdel är ju egentligen när man ska in i stan och rota, så länge man kör på landsvägen är skillnaden i förbrukning osv ofta större mellan modeller än storlekar.

http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubis … =7&w=3
Här hade du i alla fall en hos en handlare i någorlunda närhet att klämma lite på. Ofta känner man ju ganska snabbt om det är rätt!

KenthIJ
13 mars 2015 · 1 457 Inlägg

AX3L skrev:

KenthIJ skrev:

AX3L skrev:
Får jag kasta in ytterligare en joker i leken säger jag Mitsubishi Grandis. Sägs vara den trevligaste MPVn att köra, även om det kanske inte är högsta prioritet. Komforten ska vara bra och kvalitén precis som för de flesta asiatiska bilar oklanderlig. Kanske att den är för stor dock?

http://www.vibilagare.se/nyheter/mitsub … egtest-201

Alla tips som kan leda till ett optimalt bilköp är väldigt välkomna :-)

Jag har faktiskt tittat en del efter sådana men de verkar inte så lätta att hitta beggade
(kan ju iofs vara ett gott tecken:-) )

Kanske något väl stor, som sagt , men det beror ju lite på om man hittar ett väldigt bra och prisvärt exemplar.

Den ligger väl ung. i storlek med VW Sharan och Ford S max (den senare har jag inte kollat alls, har bara kollat C max ca 2005 men den gillade jag inte)

Nej det är ju inte Sveriges vanligaste bil heller, varken modellen eller typen av bil.

Storleken är såklart viktig, men jag skulle inte hänga upp allt på det. Tänk över behoven ordentligt, att fokusera så på att rullstolen går in att man glömmer alla andra passagerares väskor är ju mindre kul att komma på i efterhand. Enda gången en stor bil är en stor nackdel är ju egentligen när man ska in i stan och rota, så länge man kör på landsvägen är skillnaden i förbrukning osv ofta större mellan modeller än storlekar.

http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubis … =7&w=3
Här hade du i alla fall en hos en handlare i någorlunda närhet att klämma lite på. Ofta känner man ju ganska snabbt om det är rätt!

Tackar för tips.

Just den har ju några år på nacken men å andra sidan har den ju gått få mil enl. mätaren.

Jag är dessvärre tvungen att hålla mig hemma pga sjukdom i några dagar till men sedan skall jag ut på en "biltestar runda"

Ingooo
14 mars 2015 · 167 Inlägg

Jag har själv en Ford s-max som jag köpte nyligen efter noga övervägande. Suverän bil för dina önskemål anser jag. Byggd på Volvochassi. Komfort Körglädje och hyfsad kvalitet.
Kör ni mkt per år ska det va diesel. Vill du ha ett flin när du gasar så finns de med Volvos turboskövdefemmor mellan 06-10. Väldigt prisvärda om man inte kör massa mil/år.. Drar en hel del blandat och stad men kan du behärska högergoten kan iaf jag köra min på 0.85 utan problem.

Se upp med blästerskador vid hundben/bakdörrar, stolsvärme som gärna går sönder på s-max. Går inte att jämföra med cmax! Helt annan bil.

AX3L
14 mars 2015 · 398 Inlägg

KenthIJ skrev:

AX3L skrev:

KenthIJ skrev:

Alla tips som kan leda till ett optimalt bilköp är väldigt välkomna :-)

Jag har faktiskt tittat en del efter sådana men de verkar inte så lätta att hitta beggade
(kan ju iofs vara ett gott tecken:-) )

Kanske något väl stor, som sagt , men det beror ju lite på om man hittar ett väldigt bra och prisvärt exemplar.

Den ligger väl ung. i storlek med VW Sharan och Ford S max (den senare har jag inte kollat alls, har bara kollat C max ca 2005 men den gillade jag inte)

Nej det är ju inte Sveriges vanligaste bil heller, varken modellen eller typen av bil.

Storleken är såklart viktig, men jag skulle inte hänga upp allt på det. Tänk över behoven ordentligt, att fokusera så på att rullstolen går in att man glömmer alla andra passagerares väskor är ju mindre kul att komma på i efterhand. Enda gången en stor bil är en stor nackdel är ju egentligen när man ska in i stan och rota, så länge man kör på landsvägen är skillnaden i förbrukning osv ofta större mellan modeller än storlekar.

http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubis … =7&w=3
Här hade du i alla fall en hos en handlare i någorlunda närhet att klämma lite på. Ofta känner man ju ganska snabbt om det är rätt!

Tackar för tips.

Just den har ju några år på nacken men å andra sidan har den ju gått få mil enl. mätaren.

Jag är dessvärre tvungen att hålla mig hemma pga sjukdom i några dagar till men sedan skall jag ut på en "biltestar runda"

Man ska ju aldrig säga aldrig, men jag tänkte mer som ett objekt att utvärdera om modellen är något att gå vidare med snarare än att köpa just den. För sen när du bestämt dig någorlunda för en eller några få bilar trycker jag generellt sett inte att man ska vara rädd för att åka en liten bit, framförallt inte om de står på en seriös firma. Lite värre att åka till Norrland bara för att inse att modellen är totalt ointressant dock roll

KenthIJ
14 mars 2015 · 1 457 Inlägg

Ingooo skrev:
Jag har själv en Ford s-max som jag köpte nyligen efter noga övervägande. Suverän bil för dina önskemål anser jag. Byggd på Volvochassi. Komfort Körglädje och hyfsad kvalitet.
Kör ni mkt per år ska det va diesel. Vill du ha ett flin när du gasar så finns de med Volvos turboskövdefemmor mellan 06-10. Väldigt prisvärda om man inte kör massa mil/år.. Drar en hel del blandat och stad men kan du behärska högergoten kan iaf jag köra min på 0.85 utan problem.

Se upp med blästerskador vid hundben/bakdörrar, stolsvärme som gärna går sönder på s-max. Går inte att jämföra med cmax! Helt annan bil.

Tackar för info och engagemang.

Lägger Ford S Max till min lista att kolla.
(även om den som sagt verkar något onödigt stor/törstig)

KenthIJ
14 mars 2015 · 1 457 Inlägg

AX3L skrev:

KenthIJ skrev:

AX3L skrev:

Nej det är ju inte Sveriges vanligaste bil heller, varken modellen eller typen av bil.

Storleken är såklart viktig, men jag skulle inte hänga upp allt på det. Tänk över behoven ordentligt, att fokusera så på att rullstolen går in att man glömmer alla andra passagerares väskor är ju mindre kul att komma på i efterhand. Enda gången en stor bil är en stor nackdel är ju egentligen när man ska in i stan och rota, så länge man kör på landsvägen är skillnaden i förbrukning osv ofta större mellan modeller än storlekar.

http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubis … =7&w=3
Här hade du i alla fall en hos en handlare i någorlunda närhet att klämma lite på. Ofta känner man ju ganska snabbt om det är rätt!

Tackar för tips.

Just den har ju några år på nacken men å andra sidan har den ju gått få mil enl. mätaren.

Jag är dessvärre tvungen att hålla mig hemma pga sjukdom i några dagar till men sedan skall jag ut på en "biltestar runda"

Man ska ju aldrig säga aldrig, men jag tänkte mer som ett objekt att utvärdera om modellen är något att gå vidare med snarare än att köpa just den. För sen när du bestämt dig någorlunda för en eller några få bilar trycker jag generellt sett inte att man ska vara rädd för att åka en liten bit, framförallt inte om de står på en seriös firma. Lite värre att åka till Norrland bara för att inse att modellen är totalt ointressant dock roll

Jo jag förstod allt det och jag skall absolut provköra/lasta

Jag har ju varit tvungen att hålla mig hemma pga sjukdomi flera dagar och det ser tyvärr ut att bli några dagar till men sedan skall jag ge mig ut på en "biltestarrunda" och även kolla upp om och isf hur mycket min budget på ca 150.000 ev kan ökas

xXSammy
14 mars 2015 · 6 569 Inlägg

Kan kanske en Ford Grand C-max vara något?

Alternativt vanlig C-max om den för stor eller S-max/Galaxy ifall den är för liten.

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Gr … _8&w=3
http://www.blocket.se/ystad/Ford_C_Max_ … _8&w=3
http://www.blocket.se/angelholm/Ford_C_ … _8&w=3

De/Dem
KenthIJ
14 mars 2015 · 1 457 Inlägg

Malheus skrev:
Kan kanske en Ford Grand C-max vara något?

Alternativt vanlig C-max om den för stor eller S-max/Galaxy ifall den är för liten.

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Gr … _8&w=3
http://www.blocket.se/ystad/Ford_C_Max_ … _8&w=3
http://www.blocket.se/angelholm/Ford_C_ … _8&w=3

Tackar för tips.

Grand C max har jag aldrig sett eller testat men jag har som sagt testat en vanlig C Max 2005 mellanutrustningsnivån när den var ny (iofs länge sedan) men... den gillade jag inte. Gillade inte stolarna och instrumentering. Tyckte att den kändes lite "skramlig/rå" och dessutom var det ganska hög tröskel i bagageöppningen.

En nyare Grand modell kan ju iofs vara annorlunda så jag kollar den också.

KenthIJ
14 mars 2015 · 1 457 Inlägg

Skulle även prioritera största möjliga miljövänlighet i bilvalet. Har dock inte bra tillgång till att ladda elbil som det är nu och dessutom har jag inte hittat nån tillräckligt stor el/elhybrid. Skulle väl möjligen vara Mitsubishi Outlander plugin då men de är ju nya och dyra i inköp. Får vänta några år på begagnat marknaden.

Kollade lite på VW Touran gashybrid men har hört att de ofta krånglar. Dessutom är det väl frågan om hur miljövänlig hanteringen av gasen faktiskt är.

Vad är då alternativet ? Är diesel miljövänligare än bensin ? Hur stor betydelse har bränsleförbrukningen i förhållande till andra utsläpp från bilen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang