Köpråd - Bil ( MPV ? ) för transport av vanlig manuell rullstol

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2015 · 17 478 Inlägg

KenthIJ skrev:

Ingooo skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för info och engagemang.

Lägger Ford S Max till min lista att kolla.
(även om den som sagt verkar något onödigt stor/törstig)

Gör det. Den ÄR STOR utrymmesmässigt men yttermåtten är inte så särskilt stora. Den är smart disponerad.  Du kommer inte uppleva den som större än vilken v70 eller liknande som helst när du kör den förutom att du sitter högt, har gott om utrymmen, har god komfort + att den är rolig att köra till skillnad från alla tidigare nämnda bilar i tråden. Nackdel är att kvaliteten på inredning i vissa delar kanske inte når upp i Sharanklass tex men vad mig anbelangar ändå mycket bättre jämfört med Ford från tidigare generationer.

Bränsleförbrukningen är hög på 2.5t om du inte är varsam med högerfoten  (volvos 5 cyl turbo som ger ett gött drag o ljud) men då får du en motor som gör bilen riktigt rolig och med karaktär om du värdesätter det. Övriga motoralt är relativt snåla i s-max.

Finns med 2.0 bensin/etanol (flexifuel) på 145 hkr som på sätt och vis kanske är det vettigaste och miljövänliga men samtidigt tråkigaste valet. Personligen tycker jag den motorn är lite surrig i motorvägsfart. Om du inte finner någon glädje i prestanda och körkänsla ska du kolla in en sådan.

Sen finns de med diesel i allt från 140-200 hkr. Hade jag köpt en diesel hade jag gått på 140hk varianten. Den kan du köra riktigt snålt. För biltypen skulle jag eg rekommendera diesel men 2.5t som jag själv införskaffat nyligen gör bilen till en glädjespridare körmässigt. Man lever bara en gång.. 😜
Lycka till!

Nu har jag kollat/provlastat och mätt upp en Ford S-Max 1,6 Tdci Sport Edition 2012 med Dragkrok.

Väldigt bra lastutrymme och bland de lägsta i höjd från mark upp till lastgolv (är ju viktigt för oss) ca 57cm som jag testat.
Det är ju som sagt en lite större bil än de vi tittat på hittills men !.6 Tdci motorn skall dra 5,2 L blandad körning, enl. pappret.

Vad jag hört så har de fått lite blandad kritik. En del har klagat på många småfet (typ rost och stolsvärme som du nämnde ovan)

Just den här var sportutrustad och mycket bekvämare än vad jag minns den nya Cmaxen som jag kolladeca 2004. Den har även dieselvärmare. Har dock gått 10 600 mil.

Lite över min ursprungsbudget dock men ändå hanterbart (om det nu inte går att pruta smile )

Det gör det säkert. Pruta på. Kan du stå och tjafsa med säljaren i 10 minuter och pruta 8-10 tkr så är det det bästa timpeng du kommer att ha om du nu inte är ica-handlare...

C-max lät bra. Kommer ihåg min Galaxy jag hade på 90-talet. Gillade den tack vare att man satt högt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ingooo
2 april 2015 · 167 Inlägg

C-max och S-max är två fullständigt olika bilar. Personligen gillar jag inte alls c-max. C-Max är budget s-max är till stor del en riktigt påkostad bil vad gäller chassit inte minst som delas med Volvo S80..
Pruta ska du ALLTID göra men du ska görs det på ett smidigt sätt för bilförsäljare vill göra snabba och okomplicerade affärer inte stå och tugga i evigheter.. ☺ Fördel om du kan köpa rakt av utan "krångel" 10% är min egen tumregel för prut. Är det svårprutat kan man försöka med nya däck, Extra ljus,  full tank eller andra bra tillbehör.

Nu äger jag själv en s-max sen 500 mil tillbaka och jag är supernöjd med utrymmen, komfort samt väghållning och körglädje. Visst är bilen ganska stor och bred men inte så farligt ändå. Man sitter ju också högt och har fantastisk sikt.

Mindre bra som jag upplevt är vissa inredningsdetaljer som krom som i själva verket är tejp som faller isär med tiden, iaf på min som dock är 8 år gammal nu. Sen ska du noga syna bakdörrar vid hundbenen så de inte är blästrade. Positivt om det sitter skyddande plastfolie där. Min har folie och är helt oskadad trots 11500 mil men jag har sett smax på 5000 mil med grava lacksläpp där. Annars absolut ingen rostbenägen bil vad jag märkt av iaf. Stolsvärmen går gärna sönder pga kabelbrott i sitsen om man sätter exvis ett knä i sätet för att sträcka sig in i bilen för att nå något vilket troligt beror på att man sitter högt. Gissar att det inte är billigt att laga/felsöka. Går väl an klara sig utan värmen där om man inte har skinnklädse förstås.

1.6 dieseln är en bra motor. Inget fartvidunder förstås men väldigt förnuftig.  Har dock inte kört den dieseln i smax men sitter ju i många V70 som den fungerar utmärkt i. I verkligheten skulle jag tippa att du hamnar på 0.6-0.65 i förbrukning.

Klart ni ska ha en smax! ☺ klart roligaste bilen av de som nämnts hittills i tråden och de har ofta bra utrustning! Tror inte ni blir missnöjda och jag tycker det låter som ni behöver utrymmet

KenthIJ
2 april 2015 · 1 465 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:

Ingooo skrev:
Gör det.
. 😜
Lycka till!

Nu har jag kollat/provlastat och mätt upp en Ford S-Max 1,6 Tdci Sport Edition 2012 med Dragkrok.

(om det nu inte går att pruta smile )

Det gör det säkert. Pruta på. Kan du stå och tjafsa med säljaren i 10 minuter och pruta 8-10 tkr så är det det bästa timpeng du kommer att ha om du nu inte är ica-handlare...

C-max lät bra. Kommer ihåg min Galaxy jag hade på 90-talet. Gillade den tack vare att man satt högt.

Jo det kan ju vara väl investerade minuter ;-)

Galaxyn var väl föregångare till S Max (S Max är väl vad jag förstår något mindre)?

Senast redigerat av KenthIJ (3 april 2015)

KenthIJ
2 april 2015 · 1 465 Inlägg

Ingooo skrev:
C-max och S-max är två fullständigt olika bilar. Personligen gillar jag inte alls c-max. C-Max är budget s-max är till stor del en riktigt påkostad bil vad gäller chassit inte minst som delas med Volvo S80..
Pruta ska du ALLTID göra men du ska görs det på ett smidigt sätt för bilförsäljare vill göra snabba och okomplicerade affärer inte stå och tugga i evigheter.. ☺ Fördel om du kan köpa rakt av utan "krångel" 10% är min egen tumregel för prut. Är det svårprutat kan man försöka med nya däck, Extra ljus,  full tank eller andra bra tillbehör.

Nu äger jag själv en s-max sen 500 mil tillbaka och jag är supernöjd med utrymmen, komfort samt väghållning och körglädje. Visst är bilen ganska stor och bred men inte så farligt ändå. Man sitter ju också högt och har fantastisk sikt.

Mindre bra som jag upplevt är vissa inredningsdetaljer som krom som i själva verket är tejp som faller isär med tiden, iaf på min som dock är 8 år gammal nu. Sen ska du noga syna bakdörrar vid hundbenen så de inte är blästrade. Positivt om det sitter skyddande plastfolie där. Min har folie och är helt oskadad trots 11500 mil men jag har sett smax på 5000 mil med grava lacksläpp där. Annars absolut ingen rostbenägen bil vad jag märkt av iaf. Stolsvärmen går gärna sönder pga kabelbrott i sitsen om man sätter exvis ett knä i sätet för att sträcka sig in i bilen för att nå något vilket troligt beror på att man sitter högt. Gissar att det inte är billigt att laga/felsöka. Går väl an klara sig utan värmen där om man inte har skinnklädse förstås.

1.6 dieseln är en bra motor. Inget fartvidunder förstås men väldigt förnuftig.  Har dock inte kört den dieseln i smax men sitter ju i många V70 som den fungerar utmärkt i. I verkligheten skulle jag tippa att du hamnar på 0.6-0.65 i förbrukning.

Klart ni ska ha en smax! ☺ klart roligaste bilen av de som nämnts hittills i tråden och de har ofta bra utrustning! Tror inte ni blir missnöjda och jag tycker det låter som ni behöver utrymmet

Ok skall ta med frun för provlast/körning av Forden och om det blir affär så får vi väl försöka med en snabb och enkel prisförhandling. Kan köpa utan inbyte om det är mer fördelaktigt (tror inte jag får så mycket för Nissan Noten i inbyte ändå så då får den bli "köra till affären 8 km t.r.t "bil. kan u iofs vara bra för vad jag förstår så mår diesel motorn som sitter i Forden bäst av att gå lite längre)

Den här är ju bara 2-3 år gammal men har redan gått 10 600 mil, är det något man bör oroa sig för?

Ber om ursäkt för min okunnighet roll men - vad är /Var sitter "hundbenen" ?

I just den här bilen sitter det skinnsäten cool roll sad

Ingooo
2 april 2015 · 167 Inlägg

Hundbenen är det som sitter mellan hjulhus och bakre delen av bakdörren ☺ hoppas det blev begripligt?

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=3RT3GenX

Länken ovan visar hur det kan se ut med blästringen. Hunbenet sitter här alltså bakom där bakdörrens nederdel slutar mot hjulhuset. Kolla extremt noga så de inte försökt dölja sådana skador med rikliga vaxlager! Görs med fördel med skarp ficklampa. På en 2-3 år gammal bil så har det knappast börjat rosta dock. 10000 mil på en 2 år gammal bil hade jag inte varit rädd för men kolla historiken hur den använts. 5000 mil per år kan tyda på mkt långkörning vilket kan betyda skonsamma mil.

Lycka till och pruta med glimten i ögat 😉 Trevligt med skinnsäten!

Edit.Kolla även om den är 5 eller 7 sitsig. Om 5sits så prutorsak. Mkt trevligt med dieselvärmare fö!

Senast redigerat av Ingooo (2 april 2015)

KenthIJ
3 april 2015 · 1 465 Inlägg

Ingooo skrev:
Hundbenen är det som sitter mellan hjulhus och bakre delen av bakdörren ☺ hoppas det blev begripligt?

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=3RT3GenX

Länken ovan visar hur det kan se ut med blästringen. Hunbenet sitter här alltså bakom där bakdörrens nederdel slutar mot hjulhuset. Kolla extremt noga så de inte försökt dölja sådana skador med rikliga vaxlager! Görs med fördel med skarp ficklampa. På en 2-3 år gammal bil så har det knappast börjat rosta dock. 10000 mil på en 2 år gammal bil hade jag inte varit rädd för men kolla historiken hur den använts. 5000 mil per år kan tyda på mkt långkörning vilket kan betyda skonsamma mil.

Lycka till och pruta med glimten i ögat 😉 Trevligt med skinnsäten!

Edit.Kolla även om den är 5 eller 7 sitsig. Om 5sits så prutorsak. Mkt trevligt med dieselvärmare fö!

Tackar igen för tips och engagemang !

Då tror jag att jag förstår. Skall fråga var och hur den gått

Jo det är en fem sits. Mer info/bilder här

http://www.bytbil.com/bilar/ford/s-max/ … mrH6OGoAA_

Det jag såg var att den hade ett litet igenlackat stenskott mitt fram på motorhuven och en liten buckla på hö passagerardörr (kanske någon som stött i på tex P plats)

Senast redigerat av KenthIJ (3 april 2015)

Ingooo
3 april 2015 · 167 Inlägg

Lite skråmor får man räkna med på 10000 mil. Bra med prutargument också. Verkar fö ha stått hos bilhandlaren sedan sept 2014 då senaste ägarbytet var så de kanske blir glada för ett kontant bud på 140 😉 börja där iaf. Tycker nog den står väl högt i pris. Positivt att de bara är 1 ägare som de ser ut.

KenthIJ
3 april 2015 · 1 465 Inlägg

Ingooo skrev:
Lite skråmor får man räkna med på 10000 mil. Bra med prutargument också. Verkar fö ha stått hos bilhandlaren sedan sept 2014 då senaste ägarbytet var så de kanske blir glada för ett kontant bud på 140 😉 börja där iaf. Tycker nog den står väl högt i pris. Positivt att de bara är 1 ägare som de ser ut.

Absolut !

Jag skall kolla mer noga och provköra (hann inte det sist och dessutom får ju även frun provköra) ytterligare på tisd.

Hade tänkt pröva med att erbjuda 155 000 kontant och utan inbyte men... skulle det funka med 140 vore det ju kanon

Evildan
3 april 2015 ·

S-Max är ingen dålig bil även om dom enligt min erfarenhet är lite slarvigt ihopskruvade och det kan förekomma lite knirr och knarr här och där. Den jag körde senast hade en lös vickande förarstol efter 6000 rullade mil.

Provlyssna, en liten dieselmotor kan föra ett för er opassande oväsen på tomgång.
Vidare en annan nackdel med dieseln är som du själv skriver det här med typ av körningar som ni gör, små korta sträckor är givetvis inte ultimat för någon motortyp men jag vill påstå att det är extra viktigt för en diesel med partikelfilter att få rulla sig varm oftare för att ges chans till regenerering.

Börja på 134000kr när du ska pruta. wink Du behöver inte skämmas, hade du försökt sälja den till samma firma hade dom säkert bjudit 120000kr eller däromkring.
Dom har haft den länge och vill självklart "bli av" med den då en hyllvärmare inte genererar inkomst samt kostar pengar där den står.

edit igen... jag lyckades klippa bort en stor del utav min egen text vid tidigare redigering. Rövskalle! roll

Senast redigerat av Evildan (3 april 2015)

KenthIJ
3 april 2015 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:
S-Max är ingen dålig bil även om dom enligt min erfarenhet är lite slarvigt ihopskruvade och det kan förekomma lite knirr och knarr här och där. Den jag körde senast hade en lös vickande förarstol efter 6000 rullade mil.

Provlyssna, en liten dieselmotor kan föra ett för er opassande oväsen på tomgång.
Vidare en annan nackdel med dieseln är som du själv skriver det här med typ av körningar som ni gör, små korta sträckor är givetvis inte ultimat för någon motortyp men jag vill påstå att det är extra viktigt för en diesel med partikelfilter att få rulla sig varm oftare för att ges chans till regenerering.

Tackar återigen för synpunkter och råd.
Har funderat en hel del på det där med diesel eller bensin...

Vår tilltänkta bil kommer enl. planen att köras :

Ca 1 mil enkel (och 1 mil tillbaka) på 70/50 km/h väg i småstadsmiljö ca 3 ggr/veckan
Ca 3 mil enkel (och 3 mil tillbaka) på 70 km/h landsväg ca 2 ggr/veckan
Ca 10 mil enkel (och 10 mil tillbaka) sträckan Kungälv- Varberg (E6 motorväg men genom Göteborg) ca 2 ggr/veckan

Vi hade tänkt behålla vår Nissan Note bensinare som "köra korta sträckor" bil.

Då är frågan:

Är det lämpligast med diesel eller bensin med tanke på att dieseln väl (vad jag förstår) behöver lite längre körsträckor för att bli "varm".

På just den här S Maxen sitter det en dieselvärmare vilket väl hjälper upp värmen (eller tänker jag fel? )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2015 · 17 478 Inlägg

KenthIJ skrev:

Ingooo skrev:
C-max och S-max är två fullständigt olika bilar. Personligen gillar jag inte alls c-max. C-Max är budget s-max är till stor del en riktigt påkostad bil vad gäller chassit inte minst som delas med Volvo S80..
Pruta ska du ALLTID göra men du ska görs det på ett smidigt sätt för bilförsäljare vill göra snabba och okomplicerade affärer inte stå och tugga i evigheter.. ☺ Fördel om du kan köpa rakt av utan "krångel" 10% är min egen tumregel för prut. Är det svårprutat kan man försöka med nya däck, Extra ljus,  full tank eller andra bra tillbehör.

Nu äger jag själv en s-max sen 500 mil tillbaka och jag är supernöjd med utrymmen, komfort samt väghållning och körglädje. Visst är bilen ganska stor och bred men inte så farligt ändå. Man sitter ju också högt och har fantastisk sikt.

Mindre bra som jag upplevt är vissa inredningsdetaljer som krom som i själva verket är tejp som faller isär med tiden, iaf på min som dock är 8 år gammal nu. Sen ska du noga syna bakdörrar vid hundbenen så de inte är blästrade. Positivt om det sitter skyddande plastfolie där. Min har folie och är helt oskadad trots 11500 mil men jag har sett smax på 5000 mil med grava lacksläpp där. Annars absolut ingen rostbenägen bil vad jag märkt av iaf. Stolsvärmen går gärna sönder pga kabelbrott i sitsen om man sätter exvis ett knä i sätet för att sträcka sig in i bilen för att nå något vilket troligt beror på att man sitter högt. Gissar att det inte är billigt att laga/felsöka. Går väl an klara sig utan värmen där om man inte har skinnklädse förstås.

1.6 dieseln är en bra motor. Inget fartvidunder förstås men väldigt förnuftig.  Har dock inte kört den dieseln i smax men sitter ju i många V70 som den fungerar utmärkt i. I verkligheten skulle jag tippa att du hamnar på 0.6-0.65 i förbrukning.

Klart ni ska ha en smax! ☺ klart roligaste bilen av de som nämnts hittills i tråden och de har ofta bra utrustning! Tror inte ni blir missnöjda och jag tycker det låter som ni behöver utrymmet

Ok skall ta med frun för provlast/körning av Forden och om det blir affär så får vi väl försöka med en snabb och enkel prisförhandling. Kan köpa utan inbyte om det är mer fördelaktigt (tror inte jag får så mycket för Nissan Noten i inbyte ändå så då får den bli "köra till affären 8 km t.r.t "bil. kan u iofs vara bra för vad jag förstår så mår diesel motorn som sitter i Forden bäst av att gå lite längre)

Den här är ju bara 2-3 år gammal men har redan gått 10 600 mil, är det något man bör oroa sig för?

Ber om ursäkt för min okunnighet roll men - vad är /Var sitter "hundbenen" ?

I just den här bilen sitter det skinnsäten cool roll sad

Lät som du skulle provlasta bilen med frun :-)
S-max lät bra. Jag blandar ihop C-max och S-max så bör nog hålla truten stängd där...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
3 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:

Ingooo skrev:
C-max och S-max är två fullständigt olika bilar. Personligen gillar jag inte alls c-max. C-Max är budget s-max är till stor del en riktigt påkostad bil vad gäller chassit inte minst som delas med Volvo S80..
Pruta ska du ALLTID göra men du ska görs det på ett smidigt sätt för bilförsäljare vill göra snabba och okomplicerade affärer inte stå och tugga i evigheter.. ☺ Fördel om du kan köpa rakt av utan "krångel" 10% är min egen tumregel för prut. Är det svårprutat kan man försöka med nya däck, Extra ljus,  full tank eller andra bra tillbehör.

Nu äger jag själv en s-max sen 500 mil tillbaka och jag är supernöjd med utrymmen, komfort samt väghållning och körglädje. Visst är bilen ganska stor och bred men inte så farligt ändå. Man sitter ju också högt och har fantastisk sikt.

Mindre bra som jag upplevt är vissa inredningsdetaljer som krom som i själva verket är tejp som faller isär med tiden, iaf på min som dock är 8 år gammal nu. Sen ska du noga syna bakdörrar vid hundbenen så de inte är blästrade. Positivt om det sitter skyddande plastfolie där. Min har folie och är helt oskadad trots 11500 mil men jag har sett smax på 5000 mil med grava lacksläpp där. Annars absolut ingen rostbenägen bil vad jag märkt av iaf. Stolsvärmen går gärna sönder pga kabelbrott i sitsen om man sätter exvis ett knä i sätet för att sträcka sig in i bilen för att nå något vilket troligt beror på att man sitter högt. Gissar att det inte är billigt att laga/felsöka. Går väl an klara sig utan värmen där om man inte har skinnklädse förstås.

1.6 dieseln är en bra motor. Inget fartvidunder förstås men väldigt förnuftig.  Har dock inte kört den dieseln i smax men sitter ju i många V70 som den fungerar utmärkt i. I verkligheten skulle jag tippa att du hamnar på 0.6-0.65 i förbrukning.

Klart ni ska ha en smax! ☺ klart roligaste bilen av de som nämnts hittills i tråden och de har ofta bra utrustning! Tror inte ni blir missnöjda och jag tycker det låter som ni behöver utrymmet

Ok skall ta med frun för provlast/körning av Forden och om det blir affär så får vi väl försöka med en snabb och enkel prisförhandling. Kan köpa utan inbyte om det är mer fördelaktigt (tror inte jag får så mycket för Nissan Noten i inbyte ändå så då får den bli "köra till affären 8 km t.r.t "bil. kan u iofs vara bra för vad jag förstår så mår diesel motorn som sitter i Forden bäst av att gå lite längre)

Den här är ju bara 2-3 år gammal men har redan gått 10 600 mil, är det något man bör oroa sig för?

Ber om ursäkt för min okunnighet roll men - vad är /Var sitter "hundbenen" ?

I just den här bilen sitter det skinnsäten cool roll sad

Lät som du skulle provlasta bilen med frun :-)
S-max lät bra. Jag blandar ihop C-max och S-max så bör nog hålla truten stängd där...

C-Max = Focus.
S-Max = Mondeo.
wink

KenthIJ
19 april 2015 · 1 465 Inlägg

Då så...

Efter mycket om och men har vi bestämt oss för en VW Touran TSI 140 2014.
Hämtas i morgon månd. 20:e  :-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2015 · 17 478 Inlägg

KenthIJ skrev:
Då så...

Efter mycket om och men har vi bestämt oss för en VW Touran TSI 140 2014.
Hämtas i morgon månd. 20:e  :-)

Ajajaj. Men hoppas den håller för dig. Med tanke på dottern så kanske du tog en "automat" eller är det manuell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
20 april 2015 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:
Då så...

Efter mycket om och men har vi bestämt oss för en VW Touran TSI 140 2014.
Hämtas i morgon månd. 20:e  :-)

TACKAR för alla tips,synpunkter och engagemang !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang