Köpråd: Bmw E61LCI 530IA

Gamer
10 mars 2015 · 130 Inlägg

Har lite funderingar om någon har lite mer vetskap och kunnande om denna bilmodell då jag har varit och provkört en hos en lokal bilhandlare och är lite småsugen då jag behöver kombi.

Dom normala E6x problemen är jag väl ganska vetsam om men är väl mest motor och bränsleförbrukning i verkligheten med N53.

som jag har förstått det så har dom ju haft lite problem med bland annat

Högtryckspumpen
Tändspolar
Spridare
Nox-sensor
och Vanos ventiler

då många trådar som man hittar håller på att vara några år gamla så tänkte jag höra om det är så att det har kommit nya uppdaterade delar som borde vara bytta på aktuell bil (är en -07 så är ju första 5-an med n53)

jag kan skruva en del själv och vissa av delarna är ju inte fruktansvärt vansinnigt dyra, förutom då spridarna som kostar 2200kr st x6 och Nox sensor 3800kr.

men tanken med bilen är ju självklart att mest bara köra och inte skruva!

sen bränsleförbrukningen och vart man skulle kunna landa ungefär?
lånade hem bilen en dag och var ut och provade lite samt körde den till jobbet innan jag lämnade tillbaka den och färddatorn sa då 0,83 så gissar på att man kanske hamnar mellan 0,8-0,9 någonstans?

kör ca 3000mil per år

eller ska jag helt enkelt titta efter en likvärdig diesel?

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Wrath
26 mars 2015 · 6 Inlägg

Gör en tråd på autopower istället, om du inte redan gjort det...

Förmodar att du redan läst den här begagnat guiden...

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/

Personligen hade jag köpt en diesel med de där tilltänkta miltalen, då bör man vara vaksam på partikelfiltret som kostar typ 15k att byta på BMW medans själva filtret bara är nån tusenlapp. Bytesintervall är runt 16000 mil men vet bilar som gått över 20 utan problem. Vi har en 530XD (-08, sedan, LCI) inom familjen och bortser man från skatt och försäkring så är de trevliga bilar. Sen är det svårt att tänka sig en bakhjulsdriven då man en gång kört Xdrive smile

Audi S6 (1995)
Gamer
26 mars 2015 · 130 Inlägg

jo har redan gjort en tråd där och slutat bort både 530ia:n och 530da:n av den enkla anledningen att bara försäkringen är på ca 1000kr i månaden med dessa mil... tittar nu på VW passat eller Golf kombi och Skoda Superb kombi istället då det skiljer en hel del i ägandekostnader och även lite i inköpspris med utrustningen jag vill ha.

dock onekligen är E61 väldigt trevlig men får nog bli en sådan eller en F11 nästa gång man byter efter det kanske då man blivit äldre och försäkringen börjar gå neråt.

skulle partikelfiltret behöva bytas tror jag nog att jag helt enkelt skulle tagit bort det och omprogrammerat så att det inte blir några larm.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Wrath
26 mars 2015 · 6 Inlägg

Aha, jo precis, bara skatten på en 530xd är ju 5000kr plus så... Men annars är de lite som rapplar, tror vi har bytt spindelled på 12000 mil samt skivor och belägg runt om, men i övrigt är de bara gasat.

Audi S6 (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang