Bmw e12 motronic vs k-jet till turbo?

ludd3budd3
11 mars 2015 · 110 Inlägg

Har införskaffat mig en bmw e12 -81 med en m10b18 (1.8l, 4a)
Den har mekanisk insprut som kallas k-jetronic.
Detta funkar alltså att bränslet sprutas konstant soppa in till cylindrarna.
bränslet justeras av styrtrycksventil och systemtryck från bränslepump vad jag har förstått. t.ex två st bränslepumpar med en btr.

Är sugen på att turbokonvertera denna 100hk motor och har hittat två motorer på nätet. En m10b18 från en e30 med motronic sprut som är alltså elektrisk insprut och även en m10b18 från e21 med k-jet.

Vad jag hört ska det gå att mappa motronic sprutet vilket inte går att göra med k-jetronic eftersom det är mekanisk.
Här har jag hittat en sida där man ska kunna mappa motronic systemet om detta stämmer såklart. http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=201171

Vilken motor är den bästa att turbokonvertera?
Ska man köra på den k-jet eller motronic sprut som kan mappas via datorn.
Vilken är den mest kostsamt fria vägen och även lättaste vägen.
Vill nog ha 200hk eller åtminstonde ganska nära.
Har aldrig turbokonverterad en bensinare förut satt kan inte säga att jag har mycket kunskap men jag vill lära mig!

Vill helst inte skruva på original motorn då den kan vara bra att ha som reserv om något händer med trim motorn.
Alternativ behålla original motorn men byta till motronic sprut?

Hjälp uppskattas verkligen!

ludd3budd3
16 mars 2015 · 110 Inlägg

Ingen som kan hjälpa?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang