Golf IV instrumentering - Allt visar för mycket!

J_R
16 mars 2015 · 10 Inlägg

Hej

Jag har precis köpt en Golf -01.
Det första jag gjorde var att åka och tanka den. Mätaren går då upp en bra bit över max. (Gott så). Nu har jag kört 15mil med bilen och mätaren står fortfarande kvar i samma läge, dvs långt över max.

Jag tyckte också att hastighetsmätaren verkade visa fel, så jag mätte upp den med GPS:en.
Fick följande resultat:

Mätaren visar  <==>  Verklig hastighet
100 km/h <==> 70 km/h
80 km/h <==> 58 km/h
45 km/h <==> 30 km/h


Dessutom tycker jag att motortemperaturen går upp högt. Den stannar på 100°.

Dessutom finns följande småfel på instrumentpanelen:
Klockan går inte att ställa och den blåa helljusindikeringen tänds inte när jag slår på helljuset.


Någon som har en idé om vad som kan vara fel på bilen?
Någon som har råkat ut för något liknande fel?

Mvh
/JR

zzr94092
16 mars 2015 · 4 387 Inlägg

hm,typ som på volvo,fel på DIM..

J_R
16 mars 2015 · 10 Inlägg

zzr94092 skrev:
hm,typ som på volvo,fel på DIM..

Hela instrumentklustret? Låter dyrt... Finns piratdelar?
Kan det inte bero på oxiderade kontakter på klustret? Upptäckte felet idag, har inte hunnit kolla på det.
Något annat det kan vara?

Om man byter instrumentklustret, nollas då mil-mätaren?

aakesson
16 mars 2015 · 812 Inlägg

ang hastigheten visar fel, du har inte fel dimension på däcken jämfört med org?

J_R
17 mars 2015 · 10 Inlägg

aakesson skrev:
ang hastigheten visar fel, du har inte fel dimension på däcken jämfört med org?

Rätt hjuldimension sitter på bilen.

Om jag får tag i ett begagnat instrumenkluster på skroten. Är det bara att byta ut det gamla med detta då? (D v är det bara att koppla in det?)
Hur blir det då med trippmätaren? Kommer miltalen att stämma?

J_R
18 mars 2015 · 10 Inlägg

Problemen löste sig när jag ryckte ut säkringarna till instrumenten och satte tillbaks dem igen.
Första gången jag lyckades laga en bil ;-)

it_mutt Avstängd
18 mars 2015 · 10 388 Inlägg

J_R skrev:

aakesson skrev:
ang hastigheten visar fel, du har inte fel dimension på däcken jämfört med org?

Rätt hjuldimension sitter på bilen.

Om jag får tag i ett begagnat instrumenkluster på skroten. Är det bara att byta ut det gamla med detta då? (D v är det bara att koppla in det?)
Hur blir det då med trippmätaren? Kommer miltalen att stämma?

Nej det är inte bara att byta och nej, miltalen kommer inte stämma.

Såg att du löst problemet, men det kan ju vara värt att besvara, om inte så för "någon annan".

Gällande tankmätarna; det är inte ovanligt på VAG alls. A3:an min är likadan. Fyller jag tanken så hamnar även den mätaren "över max", och det tar åtminstone 10-15mil innan den kommit ner till "första strecket" (dvs "full"-strecket").

VAG "brukar vara så" att antingen händer det "inget alls" på första halvan av tanken (du har kommit långt sett till mil på första halvan av tanken alltså), och sen går det fort att köra slut på "sista halvan". Eller då tvärt om. Enligt mig är det intressanta om det stämmer "mot slutet", låt säga från iaf en kvarts tank och nedåt.

Tempmätaren kan vara allt från givare till trasigt kombbinstrument.

På Audi-kärror (och säkerligen andra vag-bilar) kan man via kontrollenheten till acc:n se vad bilen får för värde på hastigheten. Fördelen med detta är då att man kan se om bilen får "rätt hastighet" eller inte, och isf utesluta, eller konstatera, om felet ligger i kombiinstrumentet (eller inte).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang