Volvo 240 -88, M47, B230F - FEL 5:ans växel ibland svår/omöjlig att få i.

Henrik76
17 mars 2015 · 5 Inlägg

Hej,

Körde till jobbet idag som vanligt 90km/h 2,5mil. Allt funkade som vanligt i bilkön på motorvägen. När jag senare försökte lägga i 5:an i 70 efter att ha varit nere i 4:an så vägrade spaken att gå fram till femmans "fack". Helt stumt motstånd, inte ens kärvande.hmm Lite senare drog jag runt spaken i alla växlar och ibland hoppar den i femman som den skall, ibland trögt/kärvande och ibland stumt och omöjligt. Detta både vid stillastående och rullande i 50km/h.

Var skall jag börja leta? Att 1:an och 2:an är problem på vissa bilar har jag förstått - men 5:an...?

Kan tillägga att lådan gått mjukt och fint innan detta hände. Oljan är bytt på lådan relativt nyligen, kan inte se något läckage från den.

Tacksam för hjälp/tips!smile

/Henrik

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Antingen för lite eller felaktig olja. Eller något som är krokigt i lådan. Har varit med om att inte få ut växeln men aldrig tvärtom.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Henrik76
17 mars 2015 · 5 Inlägg

Tack för svar.

Oljan jag hällde på var Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 om jag inte missminner mig.

Hällde tills det började droppa ur från påfyllningshålet. Kanske ska testa att fylla på lite mer om det går...

Ska bli intressant att se om jag har fyra eller fem växlar när jag ska hem i kväll... smile

Henrik76
17 mars 2015 · 5 Inlägg

När jag startade bilen för att åka hem funderade jag på om felet var vid själva växelspaken. Först testade jag bara att växla normalt - det gick, men trögt. Sedan tog jag tag i spaken och ryckte upp och ner lite grand. Spaken rörde sig kanske 1mm upp och ner. Sedan fungerade allt bra och mjukt igen... Knepigt. Måste ha legat mot på något sätt...

Verkar alltså löst.

Senast redigerat av Henrik76 (17 mars 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Henrik76 skrev:
När jag startade bilen för att åka hem funderade jag på om felet var vid själva växelspaken. Först testade jag bara att växla normalt - det gick, men trögt. Sedan tog jag tag i spaken och ryckte upp och ner lite grand. Spaken rörde sig kanske 1mm upp och ner. Sedan fungerade allt bra och mjukt igen... Knepigt. Måste ha legat mot på något sätt...

Verkar alltså löst.

Då åker du till Volvo imorgon och köper alla bussningar till spakstället. Under 200kr för rubbet. Blir som en annan bil att köra. Fetta in ordentligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
spillolja
18 mars 2015 · 4 025 Inlägg

Uppfyller oljan  < API-GL4 eller lägre så ska det inte vara några bekymmer

vid byte kan det vara vettigt att kolla oljenivån efter ca 1 km körning så evt. luftbubblor går ur

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Henrik76
19 mars 2015 · 5 Inlägg

Tack för tips. Uppskattas!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang