Clio II 2004 dörr problem

Schotttz
18 mars 2015 · 586 Inlägg

Skriver från mobilen så jag ber om ursäkt redan nu för alla stavfel.

Clio II 2004 med en bakdörr som ej går att öppna. Inte innefrån och inte utifrån. Jag plockade ned dörrsidan och båda stagen verkar röra sig precis som dom ska när man använder centrallåset. Men ändå känns handtaget helt lösa när man ska öppna bilen, exakt som den vore låst. Är den upplåst känner man lite lite motstånd i handtagen.

Nån som Haft liknande problem och har ett ess i rockärmen?
Jag tror ju att det är någon kontakt som inte slår till inne i låskistan som kör att handtagen fungerar på något vis. Har smörjt mycket och fått det mesta att löpa smidigare inne i dörren men som sagt. Dörren är stängd och vill inte öppna innefrån  eller utifrån. Ska vara ett hyfsat vanligt problem också har jag hört så.. nån som kan ? smile

Eller någon som har Haynes boken som kan bläddra och kolla om det står något i boken om detta problemet?

Tack på förhand smile

Senast redigerat av SpotniX (18 mars 2015)

spillolja
18 mars 2015 · 4 020 Inlägg

Är det samma på Clio II fas 1 som fas 2 ?

jag har haynesboken för Fas 1 hemma

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Schotttz
18 mars 2015 · 586 Inlägg

Jag vet inte det tyvärr.. står det något om lås i den boken om lås ?

Krucial VW-driver
28 mars 2015 · 291 Inlägg

Jag har precis samma problem med min Clio -99. Höger bakdörr går varken öppna inifrån och utifrån. Men centrallåset funkar, men det är ungefär som den har låst sig inne i kistan. Eller hoppat ur led. För man får varken respons från handtagen och länktaget.

Jag tror inte det står något om detta i Haynesboken. Har till Golf 3 och det står bara montering och demontering. Och det är ju med dörren öppen. Inte lika kul med den igenlåst. Försökte hitta någon Youtubevideo på det men det är nästan alltid med dörren öppen.

Schotttz
4 april 2015 · 586 Inlägg

Blev fixat nu på Clion jag skulle laga åt tjejkompisen.

Det som är problemet är att inne i låskistan finns det en mojäng som rostar av. Börjar handtaget gå lite trögt när man ska öppna dörren ska man nog vara lite försiktig. Detta är ett jättevanligt problem.
Det var lite till att fixa men det går. smile

Krucial VW-driver
12 april 2015 · 291 Inlägg

SpotniX skrev:
Blev fixat nu på Clion jag skulle laga åt tjejkompisen.

Det som är problemet är att inne i låskistan finns det en mojäng som rostar av. Börjar handtaget gå lite trögt när man ska öppna dörren ska man nog vara lite försiktig. Detta är ett jättevanligt problem.
Det var lite till att fixa men det går. smile

Hur gjorde du då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang