Köpråd: Första bil!!

glad95
24 mars 2015 · 107 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:

Rquired skrev:

Pålitlig modell som är billig i drift, men BMW kan dras med lite högre försäkringspremier och oavsett vilken bil du väljer är den sortens utgifter lika bra att kontrollera innan köp. Det är svårt att döma en bil efter en annons och den ser okej ut men jag hade varit lite tveksam, där är en del attribut som inte är original och det finns gott om hårt körda samt bristfälligt skötta BMW på vilka just de attributen är populära, de är inte de bästa köpen.

Det finns en starkare och snålare motor i den nya generationen med Valvetronic (143Hk from hösten 2001) och du önskar dig en med automatlåda, se om du kan hitta någon?

Just försäkringen är något jag blev överraskad över när jag försäkrade min 318, jag betalar endast 170kr i månade för halvförsäkring och jag är 23 smile

Jo, att föräldrar står för försäkring innebär att de dessutom måste stå som ägare. Skulle något hända och försäkringsbolaget misstänker att ovan är fallet blir det problem. Mycket problem. Undvik!

Är du helt grön på bilar bör du ha med dig någon som kan lite iallafall. Annars kan det bli pannkaka av hela köpet. Kanske någon här på Garaget kan hjälpa dig om du ska titta på en bil i närheten av medlem?

Hmm okej, vet att min mamma står som ägare på min brors bil.

Ja jag har läst lite vad man ska kolla efter te.x höra efter missljud i motorn på tomgång, dra en magnet på ställen där det brukar rosta.
Ifall något på garaget vill hjälpa till så visst smile

glad95
24 mars 2015 · 107 Inlägg

Vad tror ni om denna bil?! Den ser riktigt bra ut
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =3&w=3

Knugcab
24 mars 2015 · 5 111 Inlägg

Ser ju betydligt friskare ut ja!
240-motorn är inte Mercedes bästa, den håller väl helt OK, men är relativt törstig och inte särskilt pigg.
Dessutom så vet jag inte när de får utsläppsbaserad skatt, de bilar med 240-motorn som har denna skatten är rätt dyra i skatt.
Men jag är rätt nöjd med min egen 203a i övrigt, helt okej vardagsbil. Kanske inte riktigt samma bombsäkra kvalitet som Mercedes hade förr, men lättskruvad och billiga delar om inte annat....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2015 · 17 473 Inlägg

Bimmerguy skrev:
Jag gillar C-klassen och har kört många av den generationen som du är spekulant på. Det enda negativa som jag egentligen har att säga om c-klassen är att den är väldigt rostkänslig. Annars så tycker jag att det är en trevlig liten Mercedes som är mycket skön att köra.

Jag tycker att du ska åka och titta på den där bilen om du är väldigt intresserad av den, men kolla upp företagen först innan du åker så slipper du slösa bort din tid. Jag har varit och besökt många olika småhandlare som sedan visat sig vara skojare. Jag har blivit utkastad från ett par mindre bilfirmor i Västerås bara för att jag ville M-testa bilen.

Så jag vill rekommendera dig att enbart handla bil från en större MRF-ansluten bilhandlare, det är mycket tryggare, lite dyrare kanske, men det är bättre, tro mig. Nu gick jag kanske lite off topic här, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna. Jag hoppas du hittar en fin bil och C-klassen är en alldeles utmärkt första bil i mitt tycke!

Den såg ok ut. På bild. Sen är det viktigt att AC (ACC) fungerar i en bil som har detta. Annars finns det risk för imma i bilen när man minst behöver det. Trevliga bilar dock. C240 är lite törstig men går fint. Ingen raket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
24 mars 2015 · 7 229 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:

Rquired skrev:

Pålitlig modell som är billig i drift, men BMW kan dras med lite högre försäkringspremier och oavsett vilken bil du väljer är den sortens utgifter lika bra att kontrollera innan köp. Det är svårt att döma en bil efter en annons och den ser okej ut men jag hade varit lite tveksam, där är en del attribut som inte är original och det finns gott om hårt körda samt bristfälligt skötta BMW på vilka just de attributen är populära, de är inte de bästa köpen.

Det finns en starkare och snålare motor i den nya generationen med Valvetronic (143Hk from hösten 2001) och du önskar dig en med automatlåda, se om du kan hitta någon?

Just försäkringen är något jag blev överraskad över när jag försäkrade min 318, jag betalar endast 170kr i månade för halvförsäkring och jag är 23 smile

Jo, att föräldrar står för försäkring innebär att de dessutom måste stå som ägare. Skulle något hända och försäkringsbolaget misstänker att ovan är fallet blir det problem. Mycket problem. Undvik!

Är du helt grön på bilar bör du ha med dig någon som kan lite iallafall. Annars kan det bli pannkaka av hela köpet. Kanske någon här på Garaget kan hjälpa dig om du ska titta på en bil i närheten av medlem?

jag står på min bil själv ... Men jag håller med, ta med dig någon som kan lite om bilar smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
glad95
24 mars 2015 · 107 Inlägg

Tack för svar allihopa!!

Bimmerguy skrev:
De flesta begagnade bilar ser bättre ut i annonsen än vad dom gör i verkligheten, tyvärr. Absolut, det är väl kanske inte en självklarhet för alla att kolla så att alla saker o ting i bilen man funderar på att köpa fungerar, så det var bra att du poängterade ut det. Om jag vore i trådskaparens sits så skulle jag ha satsar på en en C200 kompressor istället. Jag låg på från cirka 0,8l/mil när jag körde E18 med en C240. Vill man åka ännu billigare så tycker jag man ska satsa på en C200 kompressor.

Jag kollade på c200 men det fanns inte så många, dessutom så kan man väl pruta lite hos bilhandlare förhoppningsvis. Ena dagen kollar jag på BMW andra Mercedes. Det är svårt att välja cool

Knugcab
25 mars 2015 · 5 111 Inlägg

Det är en C180 jag har. Lite väl vridsvag på botten i en bil som väger rätt mycket för sin storlek, kan jag tycka.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
27 mars 2015 · 12 512 Inlägg

Även om Mercedes motorer med kompressor inte är några tickande bomber så finns det mer som kan kräva underhåll på dem jämfört med en sugmotor som deras vinkelsexa, det kan man i viss mån väga mot en högre förbrukning. Nu finns det bara nio stycken C240 jämfört med över tvåhundra C Kompressor på Spritmonitor.de men enligt deras användare skiljer det bara 4cl/mil, 9.33 mot 9.73L/100km i snitt. Om man endast tittar på automatväxlade bilar ökar skillnaden till 1dl/mil men det är fortfarande ingen ekonomisk ruin ställt mot övriga kostnader en bil dras med.
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Som ett alternativ är kanske C-klass Sportcoupe aktuell? Ett mindre praktiskt men lite mer udda alternativ:
http://www.blocket.se/helsingborg/Merce … 20&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Mercede … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
glad95
30 april 2015 · 107 Inlägg

Är 30.000 mil för en BMW mycket? Har hittat en jättefin till ett bra pris också

Nymphomaniac
30 april 2015 · 58 Inlägg

Är en bil välskött så tittar jag inte på milen , hur ser bilen i fråga ut ? Misskött ?

Om saker måste bytas kamrem / kamkedja blir de dyrt för 12000 mi lintervaller med dyr service ha de i åtanke om du inte kan göra saker själv smile

Volkswagen Golf VR6 "Plogarn" (1992)
Audi A8 4.2 quattro "Rallybuset" (1999)
Jaguar XJ40 Sovereign "Lady Nekrofilia" (1988)
glad95
30 april 2015 · 107 Inlägg

Nymphomaniac skrev:
Är en bil välskött så tittar jag inte på milen , hur ser bilen i fråga ut ? Misskött ?

Om saker måste bytas kamrem / kamkedja blir de dyrt för 12000 mi lintervaller med dyr service ha de i åtanke om du inte kan göra saker själv smile

Det är denna jag har kikat in!
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_318_ … =7&w=3

Jag kan inte meka med bilar eller så.. sad

Senast redigerat av glad95 (1 maj 2015)

Nymphomaniac
30 april 2015 · 58 Inlägg

Jag hade däremot inte köpt en 318 då dem är slöa ! Utgår du ska ha bilen en tid ? Hade satsat på en 320i eller 5 serie

Limousin plus 318 klingar inte rätt i mitt huvud tyvärr då 3 serie är små ( haft en 320 touring och det var de mest obekväma skit jag haft visserligen e36a i tyskväg , haft en merca c180 95a och den var rätt fin och gick billigt

glad95
30 april 2015 · 107 Inlägg

Nymphomaniac skrev:
Jag hade däremot inte köpt en 318 då dem är slöa ! Utgår du ska ha bilen en tid ? Hade satsat på en 320i eller 5 serie

Limousin plus 318 klingar inte rätt i mitt huvud tyvärr då 3 serie är små ( haft en 320 touring och det var de mest obekväma skit jag haft visserligen e36a i tyskväg , haft en merca c180 95a och den var rätt fin och gick billigt

Detta blir min första bil så antar att jag ska ha bilen ett litet tag! Har kollat efter 320 men hittar ingen bra sad Fick körkortet i Mars och har fortfarande inte hittat något bra än

Nymphomaniac
30 april 2015 · 58 Inlägg

Okej , kika runt så hittar du en du vill ha eller så kika på audi a8 4.2 quattro d2

Har en sådan och går riktigt bra original och enda man behöver är ett par 20" och tonade rutor och är billig försäkring mot vad du får smile jag betalar 4000 / år

SportPilot Ubåtsingenjör
1 maj 2015 · 7 229 Inlägg

318 VS 320 så vinner helt klart 318 ... bättre på nästan alla sätt ! Ungefär samma prestanda men med mycket lägre ägandekostnader smile
Har bilen du tittat på en bra service historik och är välskött så kommer den rulla 30 000 mil till... men visst 30 000 mil är mycket.


audi a8 är riktigt trevliga bilar ... men de dricker endel, har en själv.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
glad95
1 maj 2015 · 107 Inlägg

CHEEVA skrev:
318 VS 320 så vinner helt klart 318 ... bättre på nästan alla sätt ! Ungefär samma prestanda men med mycket lägre ägandekostnader smile
Har bilen du tittat på en bra service historik och är välskött så kommer den rulla 30 000 mil till... men visst 30 000 mil är mycket.


audi a8 är riktigt trevliga bilar ... men de dricker endel, har en själv.

Han skriver "Olja plus filter bytt för ca 100 mil sedan, service bok fram till 25000 mil."

SportPilot Ubåtsingenjör
1 maj 2015 · 7 229 Inlägg

glad95 skrev:

CHEEVA skrev:
318 VS 320 så vinner helt klart 318 ... bättre på nästan alla sätt ! Ungefär samma prestanda men med mycket lägre ägandekostnader smile
Har bilen du tittat på en bra service historik och är välskött så kommer den rulla 30 000 mil till... men visst 30 000 mil är mycket.


audi a8 är riktigt trevliga bilar ... men de dricker endel, har en själv.

Han skriver "Olja plus filter bytt för ca 100 mil sedan, service bok fram till 25000 mil."

Du får helt enkelt försöka känna av om han är att lita på smile

Jag servar min själv jag också och den är jäkligt väl servad

Jag hade dock försökt pruta lite på den, bjud han 12 000 och se vad han säger smile

Senast redigerat av CHEEVA (1 maj 2015)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
glad95
1 maj 2015 · 107 Inlägg

CHEEVA skrev:

glad95 skrev:

CHEEVA skrev:
318 VS 320 så vinner helt klart 318 ... bättre på nästan alla sätt ! Ungefär samma prestanda men med mycket lägre ägandekostnader smile
Har bilen du tittat på en bra service historik och är välskött så kommer den rulla 30 000 mil till... men visst 30 000 mil är mycket.


audi a8 är riktigt trevliga bilar ... men de dricker endel, har en själv.

Han skriver "Olja plus filter bytt för ca 100 mil sedan, service bok fram till 25000 mil."

Du får helt enkelt försöka känna av om han är att lita på smile

Jag servar min själv jag också och den är jäkligt väl servad

Jag hade dock försökt pruta lite på den, bjud han 12 000 och se vad han säger smile

Han säger att jag kan få den för 15!! Vad tror du?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2015 · 17 473 Inlägg

glad95 skrev:

CHEEVA skrev:

glad95 skrev:

Han skriver "Olja plus filter bytt för ca 100 mil sedan, service bok fram till 25000 mil."

Du får helt enkelt försöka känna av om han är att lita på smile

Jag servar min själv jag också och den är jäkligt väl servad

Jag hade dock försökt pruta lite på den, bjud han 12 000 och se vad han säger smile

Han säger att jag kan få den för 15!! Vad tror du?

Den såg ok ut. Manuell förvisso. Åk dit och prova. Glöm inte kolla all el! Blinkers, torkare, ACC, c-lås osv. Du fattar... Låt den även stå på tomgång när du tittar med avstängd värme. Säkert inga bekymmer men då VET du att den inte går varm.

Priset var riktigt bra tycker jag. När du provkör: Ta en rejäl vända. Kör gärna som en galning en liten sträcka... Folk provkör på tok för lite! 20 minuter är lagom.

Jag har jobbat som bilhandlare :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
glad95
1 maj 2015 · 107 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

glad95 skrev:

CHEEVA skrev:

Du får helt enkelt försöka känna av om han är att lita på smile

Jag servar min själv jag också och den är jäkligt väl servad

Jag hade dock försökt pruta lite på den, bjud han 12 000 och se vad han säger smile

Han säger att jag kan få den för 15!! Vad tror du?

Den såg ok ut. Manuell förvisso. Åk dit och prova. Glöm inte kolla all el! Blinkers, torkare, ACC, c-lås osv. Du fattar... Låt den även stå på tomgång när du tittar med avstängd värme. Säkert inga bekymmer men då VET du att den inte går varm.

Priset var riktigt bra tycker jag. När du provkör: Ta en rejäl vända. Kör gärna som en galning en liten sträcka... Folk provkör på tok för lite! 20 minuter är lagom.

Jag har jobbat som bilhandlare :-)

Det är synd att bilen är så långt bort ifrån mig bara, ca 30 mil sad Den har haft 5 ägare, är det mycket? Killen som haft den nu är ungdom tydligen.
Förresten finns det någon FB grubb där man kan sälja bilar? Kan kolla där också

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang