Billjud från grunden

LoveGidlund
19 mars 2015 · 4 Inlägg

Hej igen.

Var inte längesedan jag fastnade och bad om hjälp här.

Nu är det så att jag hade velat ha grundläggande hjälp angående billjud.

Jag har en VW Polo 6n2 -01 som inte rullat många mil trots sin ålder.

Håller på att fiffla lite med ljudet i bilen.

Original finns fyra st. högtalare fram i bilen dessa är inkopplade och låter förvånansvärt bra.

Har en 2 din stereoenhet Zenec NC2041D som jag hittat billigt. Denna har kopplats in och fungerar fint med original systemet men jag har fått tag i två st. 6x9or som skulle passa bra i hatthyllan bak (JBL GTO938). Kan jag koppla dessa direkt till stereoenheten utan något slutsteg eller delningsfilter?

Funderar även på att trycka in ett 10" basrör eller baslåda i skuffen.

Nu kommer vi till det kruxiga.

Om vi utgår från att jag bara kopplar in 6x9orna till stereoenheten med originalhögtalarna fram.

Då ska jag dra högtalarkablarna på ena sidan av bilen?
Strömkablarna på ena sidan av bilen?

Slutsteg till basen sätter jag vart?
Hur drar jag kabel från batteriet till slutsteg?
Hur förser jag basen med ström?
Hur förser jag 6x9orna med ström?
Vad ska man ha för kablar?

Bör jag förstärka hatthyllan med en träskiva etc. på undersidan för att få lite mer tyngd och slippa skorrandet?

Behöver jag något delningsfilter till detta?

Om jag ska isolera dörrarna. Hur gör jag detta på bästa sätt?
Läst om asfaltspapp, vanlig ull osv. Men vad blir bäst och hur gör jag det lättast?

Vi låtsas som att jag e helt grön och inte kan något. Säg hur ni hade gjort om ni hade haft en bil med original och skulle trycka in en baslåda och två 6x9or i skuffen.

Tackar!

Zikc
20 mars 2015 · 16 Inlägg

Hejsan! om jag skulle vara dig så ser jag 2 alternativ som jag skulle rekommendera beroende på hur mycket jobb du vill lägga ner och båda innehåller att skippa 6x9orna.

1. Det smidigaste är väl att du köper ett baskit med ett slutsteg, kablar och en baslåda hos valfri ljudbutik. Sedan koppla du in allt i skuffen. Det du får göra då är att dra en + kabel ifrån batteriet och sedan sedan en jord kabel till lämpligt ställe (brukar hitta någon bult som man fäster kabelskon i o gör rent från färg o annat skit.) Därefter ett par signal kablar ifrån stereon till slutsteg och även en såkallad remote kabel som gör att steget slår igång när stereon körs igång.

2. Att du inskaffar ett större steg som du kan köra alla högtalare på och även en baslåda. Detta kräver dock mera jobb då du får dra nya kablar från alla högtalare bak till skuffen.

Om du nu ändå skulle vilja köra med 6x9orna så behöver du inget extra utan det är bara att koppla in och som Nämt ovan så hittar du guider hur du mera ingående koppla in sakerna.

Hoppas texten inte blev allt för luddigt (sitter o halvsover just nu haha) men går bra att skicka PM om du har några frågor smile!

3milius
24 mars 2015 · 296 Inlägg

Om jag fick för mig att stoppa in 6x9 i en bil så skulle jag nog ringa ambulans för nånting har hänt.

Skippa dem, ingen anledning att lägga ut pengarna på det om du är nöjd med framsystemet.
Högtalare bak kan vara en idé om man har en limousine med skiljevägg.

Lägg pengarna på basen istället om du är sugen på mera bas.

En redovisning för vad jag skulle göra om jag vill koppla in en baslåda fungerar inte för dig,
det är bättre jag ber dig om en budget så kan jag tipsa om någonting du kan genomföra.

Vad som gäller för inkoppling av slutsteg är följande;
Signalkabel på ena sidan av bilen och strömkabel på andra sidan, helst ska de korsa varandra i mitten,
som ett X över golvet, men strunta i det, det är överkurs för din del.

Isolera dörrarna gör du bäst genom att svetsa igen alla öppningar,
men om du nöjer dig med enbart dämpning så kör på dämpmatta typ deadsilence.
Täck så mycket du kan av öppna ytorna på  dörrskinnet, det är stabilare i kanter och fogar.
dämpning i taket gör en hel del skillnad, vill du slippa vägljud så är det golv, hjulhus och baklucka som gäller.

LoveGidlund
30 mars 2015 · 4 Inlägg

3milius skrev:
Om jag fick för mig att stoppa in 6x9 i en bil så skulle jag nog ringa ambulans för nånting har hänt.

Skippa dem, ingen anledning att lägga ut pengarna på det om du är nöjd med framsystemet.
Högtalare bak kan vara en idé om man har en limousine med skiljevägg.

Lägg pengarna på basen istället om du är sugen på mera bas.

En redovisning för vad jag skulle göra om jag vill koppla in en baslåda fungerar inte för dig,
det är bättre jag ber dig om en budget så kan jag tipsa om någonting du kan genomföra.

Vad som gäller för inkoppling av slutsteg är följande;
Signalkabel på ena sidan av bilen och strömkabel på andra sidan, helst ska de korsa varandra i mitten,
som ett X över golvet, men strunta i det, det är överkurs för din del.

Isolera dörrarna gör du bäst genom att svetsa igen alla öppningar,
men om du nöjer dig med enbart dämpning så kör på dämpmatta typ deadsilence.
Täck så mycket du kan av öppna ytorna på  dörrskinnet, det är stabilare i kanter och fogar.
dämpning i taket gör en hel del skillnad, vill du slippa vägljud så är det golv, hjulhus och baklucka som gäller.

Tack 3milius!

Har inte lagt ut några pengar på 6x9orna då jag fick dessa av en polare.
Bör jag ändå skita i dem?

Jag skulle säga en baslåda för 1'500. Borde räcka med en 10" i den lilla bilen.
Slutsteg 1'500 kr. Totalt 3'000kr.

okej. Lägger jag dämpmattan i dörrarna?

Öppna ytorna? Du menar där det finns mest "luft" tomrum i dörrarna?

Hur dämpar du taket och golvet på bästa möjliga sätt utan att de påverkar utseendet för mycket?

Bakluckan, dörrarna hade jag tänkt dämpa.

3milius
5 april 2015 · 296 Inlägg

6x9orna gör inget annat än bidrar med fasfel och annat, så ja, strunta i dem.
Sälj dem och köp något annat för pengarna, dämpmatta kanske smile

Dämpmattan på yttre dörrskinnet ja.

Med öppna ytor menar jag inte inne i hörn utan i mitten på paneler. "Öppna ytor" smile

Hur menar du med att påverka utseendet på tak och golv?

Gzero
7 april 2015 · 12 Inlägg

Om vi ska dra ner allt och hålla det JÄKLIGT simpelt så är min rekommendation det här.

Kör framsystem och ett slutsteg på det.
Gör sen en baslåda och steg som passar ekonomin. Oavsett hur lite pengar du har så kommer basen att spela högra än framsystemet så du kommer att hitta balans där.

Men som sagt. Slutsteg till framsystemet är något många hoppar över men som gör den absolut största skillnaden i en bilstereo.

Volvo V60 "D5" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang