BMW E91 320d - Köpråd

-BMW-Motorsport- ///M-Power
19 mars 2015 · 1 032 Inlägg

Hej!

Jag spekulerar i att skaffa en ny bruksbil. Jag är inne på en Volvo S60 T5 (-05 och framåt) eller en BMW E91 320d (Icke facelift, alltså omkring -06) eller något i den stilen.

Är där någon som vet några kända fel på just dessa modeller? Hörde talas om någon kedja som hade hoppat över någon kugg men det var visserligen på en 320i.

Tack på förhand!

/ Johan

BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
NIzmO Ollikkala Racing
19 mars 2015 · 1 724 Inlägg

Ganska driftsäker och problemfri bil, som sagt är kedjorna problem på bensin 4:orna i första hand medan diesel klarar sig bra.

Inte helt ovanligt med oljeläckage på något äldre diesel BMW så kolla efter det iaf.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
19 mars 2015 · 1 032 Inlägg

NIzmO skrev:
Ganska driftsäker och problemfri bil, som sagt är kedjorna problem på bensin 4:orna i första hand medan diesel klarar sig bra.

Inte helt ovanligt med oljeläckage på något äldre diesel BMW så kolla efter det iaf.

Jaha okej kanon. Jaså, vet du vad om det är något speciellt ställe det brukar läcka på?

NIzmO Ollikkala Racing
19 mars 2015 · 1 724 Inlägg

Tråget är inte helt ovanligt men kan komma från "lite här o där" men kikar man runt motorn med lampa och kollar under så det inte hänger massa droppar bara så bör det vara ok.

- Time Attack -
marcus80 Sir
19 mars 2015 · 935 Inlägg

Vad är det för motor i BMW dieseln?  N45 och n47 är drabbade av problem med kamkedjan. Efter som den sitter i bakkant av motorn måste den ur för kontroll av kedjan. Googla BMW n45 och BMW n47 så har du lite att läsa.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
-BMW-Motorsport- ///M-Power
19 mars 2015 · 1 032 Inlägg

marcus80 skrev:
Vad är det för motor i BMW dieseln?  N45 och n47 är drabbade av problem med kamkedjan. Efter som den sitter i bakkant av motorn måste den ur för kontroll av kedjan. Googla BMW n45 och BMW n47 så har du lite att läsa.

Okej tusen tack! Ska kolla upp det

-BMW-Motorsport- ///M-Power
22 mars 2015 · 1 032 Inlägg

NIzmO skrev:
Tråget är inte helt ovanligt men kan komma från "lite här o där" men kikar man runt motorn med lampa och kollar under så det inte hänger massa droppar bara så bör det vara ok.

Jaha okej, tack för tipset!

-BMW-Motorsport- ///M-Power
22 mars 2015 · 1 032 Inlägg

Har sökt runder lite och jag blir inte riktigt klok på exakt vilka modeller som är drabbade :S

Rquired Allmänt envis
22 mars 2015 · 12 512 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:
Har sökt runder lite och jag blir inte riktigt klok på exakt vilka modeller som är drabbade :S

Vilken motor har någonsin varit 100% skottsäker? Problem har förekommit men det är en vanlig och populär modell där knappast varje exemplar av något motoralternativ riskerar att haverera, jag har följande bild av motorerna:

-N45: Problemen rör versionen på 1.6l och 115Hk i 116i och beror på en svag kedjespännare men den motorn fanns aldrig monterad i de E9x som såldes här, det är eventuellt en importerad tidig 316i i så fall. Trean hade däremot den större N45B20S här som satt i 320Si, en homologation enligt FIA för att BMW skulle få tävla med bilen. Men den motorn delar inte mycket med sin lillebror och byggdes inte ens i samma fabrik utan av BMW Motorsport i England, en ovanlig motor (drygt 2000st) så det är svårt att sia om några problem. 

-N46 (18/20i, 129/150Hk): Ett derivat av de tidigare fyrorna med Valvetronic och jag har uppfattat den som pålitlig, tidigare fyror i bland annat E46 hade även de en med tiden svag spännare men de senare B-versionerna verkar inte ha ärvt problemet.

Det är värt och nämna att problemen med den hydrauliska spännaren hänger ihop med hur motorn körts och skötts, risken att kedjan hoppar uppstår när trycket inte är tillräckligt högt vilket slarv med service knappast gynnar. En nämnvärt stor andel av bilarna (främst 116i/N45) som havererade i Sverige var bilar hos trafikskolor, normal service (Longlife) trots ett lite speciellt bruk och sedan en elev som gjorde ett antal tjuvstopp på raken blev för mycket helt enkelt. Service är viktigt men har det skötts hade jag inte varit orolig.

-N43 (16/18/20i, 122/143/170Hk): Direktinsprutad och bensindriven fyra i senare årsmodeller som går imponerande snålt, nästan så att den ger dieselmotorer en match i driftkostnader. Några enstaka fall av brustna kedjor har förekommit men som på många andra direktinsprutade motorer är det främst det systemet som krånglar vid mycket korta körsträckor och om man har otur. Kedjan sitter inte i bakkant, det gäller endast N47, och är därför billigare att byta om oturen skulle vara framme.

-M47 (18/20d 122/163Hk): En säker konstruktion men den har spjäll i insuget (så kallade Swirl flaps) som låg bakom en del haverier på tidigare exemplar, spjällen i sig har aldrig varit tillräckligt små för att leta sig in i motorn utan det var kringliggande delar som sögs in efter att spjällen lossnat. Konstruktionen är dels förstärkt och dels ombyggd för att eliminera de mindre delarna så en E9x med den motorn hade inte oroat mig.

-N47 (16/18/20d 115/143/177Hk): Sorgebarnet enligt somliga men samma sak som resten av motorerna gäller här, hur många har tillverkats och hur många har havererat? Visst är det fel på konstruktionen men som tröst så har BMW nyligen kallat tillbaka bilarna för kontroll av kedjan och byte av spännaren, om kedjan visar tecken på slitage byts även den på BMW´s bekostnad.

Jag upplever att moderna motorer i regel har god kvalité men en mindre felfrekvens går att hitta hos alla märken även de som i vissa kretsar påstås vara skottsäkra, det är aldrig fel att sätta sig in i problemen och vara medveten om dem under tiden man har en bil i sin ägo, men jag hade inte avfärdat ett fint exemplar med någon av motorerna ovan bara för att ett litet antal ställt till med problem.

Nu vet jag inte vilken budget du har satt men vill du gå helt säker och samtidigt få en roligare motor är 325d (197Hk) ett alternativ för den har inga spjäll i insuget, sexan har inga problem med kedjan, partikelfiltret har lång livslängd men inget fast bytesintervall och jag har aldrig hört eller läst om något annat som krånglar på dem heller. Ibland är roligare även bättre! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-BMW-Motorsport- ///M-Power
22 mars 2015 · 1 032 Inlägg

Rquired skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:
Har sökt runder lite och jag blir inte riktigt klok på exakt vilka modeller som är drabbade :S

Vilken motor har någonsin varit 100% skottsäker? Problem har förekommit men det är en vanlig och populär modell där knappast varje exemplar av något motoralternativ riskerar att haverera, jag har följande bild av motorerna:

-N45: Problemen rör versionen på 1.6l och 115Hk i 116i och beror på en svag kedjespännare men den motorn fanns aldrig monterad i de E9x som såldes här, det är eventuellt en importerad tidig 316i i så fall. Trean hade däremot den större N45B20S här som satt i 320Si, en homologation enligt FIA för att BMW skulle få tävla med bilen. Men den motorn delar inte mycket med sin lillebror och byggdes inte ens i samma fabrik utan av BMW Motorsport i England, en ovanlig motor (drygt 2000st) så det är svårt att sia om några problem. 

-N46 (18/20i, 129/150Hk): Ett derivat av de tidigare fyrorna med Valvetronic och jag har uppfattat den som pålitlig, tidigare fyror i bland annat E46 hade även de en med tiden svag spännare men de senare B-versionerna verkar inte ha ärvt problemet.

Det är värt och nämna att problemen med den hydrauliska spännaren hänger ihop med hur motorn körts och skötts, risken att kedjan hoppar uppstår när trycket inte är tillräckligt högt vilket slarv med service knappast gynnar. En nämnvärt stor andel av bilarna (främst 116i/N45) som havererade i Sverige var bilar hos trafikskolor, normal service (Longlife) trots ett lite speciellt bruk och sedan en elev som gjorde ett antal tjuvstopp på raken blev för mycket helt enkelt. Service är viktigt men har det skötts hade jag inte varit orolig.

-N43 (16/18/20i, 122/143/170Hk): Direktinsprutad och bensindriven fyra i senare årsmodeller som går imponerande snålt, nästan så att den ger dieselmotorer en match i driftkostnader. Några enstaka fall av brustna kedjor har förekommit men som på många andra direktinsprutade motorer är det främst det systemet som krånglar vid mycket korta körsträckor och om man har otur. Kedjan sitter inte i bakkant, det gäller endast N47, och är därför billigare att byta om oturen skulle vara framme.

-M47 (18/20d 122/163Hk): En säker konstruktion men den har spjäll i insuget (så kallade Swirl flaps) som låg bakom en del haverier på tidigare exemplar, spjällen i sig har aldrig varit tillräckligt små för att leta sig in i motorn utan det var kringliggande delar som sögs in efter att spjällen lossnat. Konstruktionen är dels förstärkt och dels ombyggd för att eliminera de mindre delarna så en E9x med den motorn hade inte oroat mig.

-N47 (16/18/20d 115/143/177Hk): Sorgebarnet enligt somliga men samma sak som resten av motorerna gäller här, hur många har tillverkats och hur många har havererat? Visst är det fel på konstruktionen men som tröst så har BMW nyligen kallat tillbaka bilarna för kontroll av kedjan och byte av spännaren, om kedjan visar tecken på slitage byts även den på BMW´s bekostnad.

Jag upplever att moderna motorer i regel har god kvalité men en mindre felfrekvens går att hitta hos alla märken även de som i vissa kretsar påstås vara skottsäkra, det är aldrig fel att sätta sig in i problemen och vara medveten om dem under tiden man har en bil i sin ägo, men jag hade inte avfärdat ett fint exemplar med någon av motorerna ovan bara för att ett litet antal ställt till med problem.

Nu vet jag inte vilken budget du har satt men vill du gå helt säker och samtidigt få en roligare motor är 325d (197Hk) ett alternativ för den har inga spjäll i insuget, sexan har inga problem med kedjan, partikelfiltret har lång livslängd men inget fast bytesintervall och jag har aldrig hört eller läst om något annat som krånglar på dem heller. Ibland är roligare även bättre! wink

Tusen tack för svaret! smile Gött och få ett klart svar. Och som du säger så finns där ingen som är helt felfri, men jag vill bara undvika en motor som "är mer känd" för ett visst fel om du förstår.

Min budget ligger kring 90K, så en fin 325d blir nog svår att hitta för dem pengarna. Hade jag fått välja fritt hade jag valt 325d utan tvekan då den verkar vara klockren. Jag var och testkörde en 320d (177hk) och den gick riktigt fint, tillräckligt för mina behov och lite extra där till med chip. Det enda var att växelspaken vibrerade en hel del när man stod på tomgång :S

Men man kan ju inte få allt wink

Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (22 mars 2015)

Rquired Allmänt envis
22 mars 2015 · 12 512 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:
Tusen tack för svaret! smile Gött och få ett klart svar. Och som du säger så finns där ingen som är helt felfri, men jag vill bara undvika en motor som "är mer känd" för ett visst fel om du förstår.

Min budget ligger kring 90K, så en fin 325d blir nog svår att hitta för dem pengarna. Hade jag fått välja fritt hade jag valt 325d utan tvekan då den verkar vara klockren. Jag var och testkörde en 320d (177hk) och den gick riktigt fint, tillräckligt för mina behov och lite extra där till med chip. Det enda var att växelspaken vibrerade en hel del när man stod på tomgång :S

Men man kan ju inte få allt wink

Fyrcylindrig diesel och gångkultur går inte hand i hand men det är en pigg bruksmotor, och jag vet inte vilka krav du har eller hur du ställer dig till en högre mätarställning men det verkar inte omöjligt att hitta ett okej exemplar med sexa?

Det finns mer än två exempel och jag har inte kollat upp dem, men de här bägge såg inte allt för dumma ut:
http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_3 … 20&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-BMW-Motorsport- ///M-Power
24 mars 2015 · 1 032 Inlägg

Rquired skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:
Tusen tack för svaret! smile Gött och få ett klart svar. Och som du säger så finns där ingen som är helt felfri, men jag vill bara undvika en motor som "är mer känd" för ett visst fel om du förstår.

Min budget ligger kring 90K, så en fin 325d blir nog svår att hitta för dem pengarna. Hade jag fått välja fritt hade jag valt 325d utan tvekan då den verkar vara klockren. Jag var och testkörde en 320d (177hk) och den gick riktigt fint, tillräckligt för mina behov och lite extra där till med chip. Det enda var att växelspaken vibrerade en hel del när man stod på tomgång :S

Men man kan ju inte få allt wink

Fyrcylindrig diesel och gångkultur går inte hand i hand men det är en pigg bruksmotor, och jag vet inte vilka krav du har eller hur du ställer dig till en högre mätarställning men det verkar inte omöjligt att hitta ett okej exemplar med sexa?

Det finns mer än två exempel och jag har inte kollat upp dem, men de här bägge såg inte allt för dumma ut:
http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_3 … 20&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 20&w=3

Det kan jag tänka mig. Nä dem var inte helt fel. Men för hög mätarställning på dem båda, hade helst velat att den ska ligga under 16-17 000 mil.

Rquired Allmänt envis
25 mars 2015 · 12 512 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Rquired skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:
Tusen tack för svaret! smile Gött och få ett klart svar. Och som du säger så finns där ingen som är helt felfri, men jag vill bara undvika en motor som "är mer känd" för ett visst fel om du förstår.

Min budget ligger kring 90K, så en fin 325d blir nog svår att hitta för dem pengarna. Hade jag fått välja fritt hade jag valt 325d utan tvekan då den verkar vara klockren. Jag var och testkörde en 320d (177hk) och den gick riktigt fint, tillräckligt för mina behov och lite extra där till med chip. Det enda var att växelspaken vibrerade en hel del när man stod på tomgång :S

Men man kan ju inte få allt wink

Fyrcylindrig diesel och gångkultur går inte hand i hand men det är en pigg bruksmotor, och jag vet inte vilka krav du har eller hur du ställer dig till en högre mätarställning men det verkar inte omöjligt att hitta ett okej exemplar med sexa?

Det finns mer än två exempel och jag har inte kollat upp dem, men de här bägge såg inte allt för dumma ut:
http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_3 … 20&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 20&w=3

Det kan jag tänka mig. Nä dem var inte helt fel. Men för hög mätarställning på dem båda, hade helst velat att den ska ligga under 16-17 000 mil.

Jag förstår men håll utkik för bilarna med sexa (och lägre mätarställning) verkar ligga och retas precis utom räckhåll för dig, inom kort kanske det dyker upp en du når? Annars är 320d ett utmärkt val men motorn är inte så mycket BMW som du påpekar, mer än att den är pigg särskilt för att vara en diesel.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-BMW-Motorsport- ///M-Power
26 mars 2015 · 1 032 Inlägg

Rquired skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Rquired skrev:

Fyrcylindrig diesel och gångkultur går inte hand i hand men det är en pigg bruksmotor, och jag vet inte vilka krav du har eller hur du ställer dig till en högre mätarställning men det verkar inte omöjligt att hitta ett okej exemplar med sexa?

Det finns mer än två exempel och jag har inte kollat upp dem, men de här bägge såg inte allt för dumma ut:
http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_3 … 20&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 20&w=3

Det kan jag tänka mig. Nä dem var inte helt fel. Men för hög mätarställning på dem båda, hade helst velat att den ska ligga under 16-17 000 mil.

Jag förstår men håll utkik för bilarna med sexa (och lägre mätarställning) verkar ligga och retas precis utom räckhåll för dig, inom kort kanske det dyker upp en du når? Annars är 320d ett utmärkt val men motorn är inte så mycket BMW som du påpekar, mer än att den är pigg särskilt för att vara en diesel.

Tack för ditt råd! Kanske bättre att vänta en stund extra och lägga en slant till och få en med sexa istället. Deras sexor är väl i stort sett klockrena av vad jag kan förstå det som.

Rquired Allmänt envis
27 mars 2015 · 12 512 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Rquired skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Det kan jag tänka mig. Nä dem var inte helt fel. Men för hög mätarställning på dem båda, hade helst velat att den ska ligga under 16-17 000 mil.

Jag förstår men håll utkik för bilarna med sexa (och lägre mätarställning) verkar ligga och retas precis utom räckhåll för dig, inom kort kanske det dyker upp en du når? Annars är 320d ett utmärkt val men motorn är inte så mycket BMW som du påpekar, mer än att den är pigg särskilt för att vara en diesel.

Tack för ditt råd! Kanske bättre att vänta en stund extra och lägga en slant till och få en med sexa istället. Deras sexor är väl i stort sett klockrena av vad jag kan förstå det som.

Var så god. Om behovet av en ny bil finns så skjut inte upp köpet en längre tid men när man ändå sitter och väntar på rätt bil tycker jag att det är värt att hoppas på en sexa. De motorerna har en karaktär som tillför mycket men trots den åsikten tycker jag ändå att BMW´s fyror är lite underskattade, diesel har aldrig varit någon favorit i mina ögon men deras varvvilliga och bensindrivna fyror är roligare än vad ryktet säger även om de är klena i botten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang