Köpa en svensksåld bil från England? Hjälp med att förstå trovärdigheten

MasterCar
19 mars 2015 · 390 Inlägg

Hej, jag har hittat en Passat TDI 2010 R line som rullat 6900 mil och sälj av en svensk för 77 000 SEK. Bilen finns i Leeds, England. Jag har mailat med säljaren och till en början så verka det vara en bluff. Men sedan så vad jag om bevis på att detta är sant. Då fick jag WIN numret till bilen och även registreringsnumret. Inte nog med det så scanna säljaren in sitt pass och papper från transportstyrelsen över bilens ägare och även vägskattepappren och maila de till mig. Allt verkar vara i Ordning men ändå är jag skeptiskt. Hur ska jag göra för att säkerställa att detta är sant över huvudtaget ?

Mvh

Squidspeed #GoodToBeBad
19 mars 2015 · 856 Inlägg

Ring transportstyrelsen imorgon för att se om bilen faktiskt är / har varit inregistrerad i Sverige eller inte. Låter inte helt otroligt att man skulle skaffa jobb utomlands i Leeds och då ta med sig bilen till England.

Jag kan dock inte reglerna kring export och ev. återimport så det är nog bättre att låta transportstyrelsen svara på det. För jag förutsätter ändå att om man tar med sig ett registrerat fordon utomlands och tenderar till att använda det i värdlandet över en tid så vill myndigheterna få reda på det.

MasterCar
19 mars 2015 · 390 Inlägg

Säljaren betalar fordonsskatt till Svensk staten för bilen. Den har svenska regplåtar fortfarande om jag förstått rätt. Säljaren har även skickat bilder på bilen. Den har senaste godkända besikting första januari 2015 i Göteborg. Finns det andra knep som garanterar att man inte kliver in i en fälla? Kanske prata med företaget som skall frakta bilen till Sverige?

Slash Saabifierad
20 mars 2015 · 2 026 Inlägg

MasterCar skrev:
Säljaren betalar fordonsskatt till Svensk staten för bilen. Den har svenska regplåtar fortfarande om jag förstått rätt. Säljaren har även skickat bilder på bilen. Den har senaste godkända besikting första januari 2015 i Göteborg. Finns det andra knep som garanterar att man inte kliver in i en fälla? Kanske prata med företaget som skall frakta bilen till Sverige?

Ett knep är helt enkelt att låna en annan bils uppgifter och låtsas att man säljer den bilen. Då får man just de uppgifter du anger, exempelvis senaste besiktningen i Sverige, chassinummer, svenska plåtar m.m.
Ta reda på ägarens namn, få fram ett telefonnummer till honom/henne, se om det stämmer överens, ring och prata med ägaren smile

Det låter som du skött allt via mejl hittills, då är det dags att gå till telefon.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Ronnielund
20 mars 2015 · 28 Inlägg

Jag skulle se upp med ett sånt där köp, en bekant till mig blev lurad på nästan exakt det där sättet om en bil i England.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
zleepy Trucker
20 mars 2015 · 1 391 Inlägg

MasterCar skrev:
Finns det andra knep som garanterar att man inte kliver in i en fälla? Kanske prata med företaget som skall frakta bilen till Sverige?

Ska du nu verkligen köpa en bil från england, så åker du över och kör hem den, annars lär du säkert stå med "skägget i brevlådan" och inse att du blev lurad..

blir det snack om att föra över pengar via western union och att du ska betala fraktföretaget bla bla..
finns många bluffar, bättre och köpa bil på plats, och veta att allt går korrekt till smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Mr_Nobody82
20 mars 2015 · 3 Inlägg

Såsom du beskriver i början så låter det som att bilen fortfarande är svenskregistrerad och att han bara har "åkt över" med bilen utan att exportera den ifrån Sverige.
Det man kan göra är att ägaren får ta lite bilder på chassinumret tillsammans t ex en tidning med dagens datum och då på både det instansade numret och tillverkarskylten för att visa att han verkligen har tillgång till bilen och att det är rätt bil. 

Sen om du mot förmodan skulle köpa bilen så åk över och betala på plats när du har sett bilen och kör hem den för egen maskin. Kostar inte så mycket att flyga över och på samma gång så får man en liten minisemester och man behöver inte bli lurad på en massa pengar.

Erick
20 mars 2015 · 4 767 Inlägg

1) verkar det för bra för att vara sant, är det oftast så
2) känns det skumt, är det skumt
3) betala aldrig i förskott
4) betala aldrig till en transportfirma som ska leverera bilen till dig
5) gör inga bilaffärer utomlands utan att vara där och köpa bilen personligen, och köra den själv därifrån.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
granadadr
20 mars 2015 · 7 289 Inlägg

jag säger så här, som endel redan sagt wink den kan ju vara ärlig å bara på plats av en svensk i England,, men troligtvis är det lurt, Om du är riktigt sugen på den ring och prata med ägaren,, å är hen svensk så ska ju det vara det MINSTA bekymret, om hen ej är svensk, bye bye and f,,, you wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
MKarlsson Tunnelmaster
20 mars 2015 · 348 Inlägg

Måste nästan vara lika dyrt att flyga över att hämta den som att köra den på transport hem?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
Squidspeed #GoodToBeBad
20 mars 2015 · 856 Inlägg

En enkelbiljett Arlanda - London kostar 5-600kr, och då kalkylerade jag ändå för att åka nu på söndag dvs med kort varsel. Sen blir det bränsle och lite andra avgifter för att köra hem den, men räkna säkert på 3-4000kr totalt med en natts boende på vandrarhem innan du åker.

En båtfrakt understiger sällan 10.000kr. Går att ta på lastbil också men rimligen borde detta vara dyrare. Så nog kan man spara pengar på att åka och hämta den själv.. smile

Erick
21 mars 2015 · 4 767 Inlägg

Jag tycker man ska räkna med 10k för att hämta en bil i England. Jag har själv gjort resan flera gånger

Resa till flygplatsen, flyget över, buss/tåg/taxi från flygplatsen till bilen, -köpa bilen-, köra hem via frankrike så får man tanka fullt ganska många gånger.. färjan till frankrike kostar en tusenlapp, färjan tyskland till danmark nästan en tusenlapp, öresundsbron kostar ett par hundra..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 mars 2015 · 14 052 Inlägg

Squidspeed skrev:
En enkelbiljett Arlanda - London kostar 5-600kr, och då kalkylerade jag ändå för att åka nu på söndag dvs med kort varsel. Sen blir det bränsle och lite andra avgifter för att köra hem den, men räkna säkert på 3-4000kr totalt med en natts boende på vandrarhem innan du åker.

En båtfrakt understiger sällan 10.000kr. Går att ta på lastbil också men rimligen borde detta vara dyrare. Så nog kan man spara pengar på att åka och hämta den själv.. smile

Du får ju räkna med eventuell förlorad arbetsförtjänst för alla dagar det tar att hämta bilen själv......om du inte har semesterdagar att ta ut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Erick
21 mars 2015 · 4 767 Inlägg

Vettemannen skrev:

Squidspeed skrev:
En enkelbiljett Arlanda - London kostar 5-600kr, och då kalkylerade jag ändå för att åka nu på söndag dvs med kort varsel. Sen blir det bränsle och lite andra avgifter för att köra hem den, men räkna säkert på 3-4000kr totalt med en natts boende på vandrarhem innan du åker.

En båtfrakt understiger sällan 10.000kr. Går att ta på lastbil också men rimligen borde detta vara dyrare. Så nog kan man spara pengar på att åka och hämta den själv.. smile

Du får ju räkna med eventuell förlorad arbetsförtjänst för alla dagar det tar att hämta bilen själv......om du inte har semesterdagar att ta ut.

/Benny

Helt riktigt. Folk tänker aldrig på sådant.. oftast inte heller på alla småkostnader runt omkring.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Squidspeed #GoodToBeBad
21 mars 2015 · 856 Inlägg

Okej, kör i vind - det är inte billigare att hämta den själv.

granadadr
22 mars 2015 · 7 289 Inlägg

Squidspeed skrev:
Okej, kör i vind - det är inte billigare att hämta den själv.

men garanterat säkrare smile,, och om jag vore bluffare skulle jag avstyra en affär där köparen vill komma och hämta den smile

Tysken35
24 mars 2015 · 238 Inlägg

Håller med  hämta bilen själv .Be han visa id handling  chassienr  bilens värdehandlingar.  Och provkör  bilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang