LED-frågor.

torsen
20 mars 2015 · 7 198 Inlägg

H3 LED och H4 LED
Hur mycket bättre ljus ger de jämfört med konventionella halogendito?
Är de värda merpriset?(jämfört med 55 rep 100 W)

EMC-filter för LED-/diodlampor för brusreducering.
1 st för varje LED-lampa?
Kopplas hur?(= i serie eller parallellt?)
Hur nödvändigt?

Motstånd för LED-/diodblinkers.
1 st för varje lampa har jag förstått.
Men ska de serie- eller parallellkopplas?
Om de ska parallellkopplas, räcker det med en "kabeltjyv" som klämmes över ledningen i ena änden och jordas i den andra änden.
Finns det olika motstånd(resistans) = olika Farad-tal? Hur många mikrofarad i s f ?
Duger "gamla störningsskydd" av sådan typ man förr avstörde olika mindre elmotorer i bilar med = typ torkarmotorer?

it_mutt Avstängd
20 mars 2015 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
H3 LED och H4 LED
Hur mycket bättre ljus ger de jämfört med konventionella halogendito?
Är de värda merpriset?(jämfört med 55 rep 100 W)

EMC-filter för LED-/diodlampor för brusreducering.
1 st för varje LED-lampa?
Kopplas hur?(= i serie eller parallellt?)
Hur nödvändigt?

Motstånd för LED-/diodblinkers.
1 st för varje lampa har jag förstått.
Men ska de serie- eller parallellkopplas?
Om de ska parallellkopplas, räcker det med en "kabeltjyv" som klämmes över ledningen i ena änden och jordas i den andra änden.
Finns det olika motstånd(resistans) = olika Farad-tal? Hur många mikrofarad i s f ?
Duger "gamla störningsskydd" av sådan typ man förr avstörde olika mindre elmotorer i bilar med = typ torkarmotorer?

Mina erfarenheter;

Sämre längd och sämre ljusbild och inte alls lagliga

EMC-filter - aldrig behövt använda, men det finns olika varianter; varianter som du bara klämmer runt kabeln (ferritkärna) och aktiva, som kopplas in. De som kopplas in har  plus och minus in, och kopplas sen i andra änden till lampans  plus och minus.

Motståndet där blir jag inte klok på hur du menar.

Motstånd använder inte "farad", det är kondensatorer som gör det. Motstånd= ohm. ¨

Dessa parallellkopplas ja, men du använder två strömtjuvar (en till pluskabeln och en till jordkabeln).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
20 mars 2015 · 7 198 Inlägg

it_mutt skrev:
[
Motståndet där blir jag inte klok på hur du menar.

Motstånd använder inte "farad", det är kondensatorer som gör det. Motstånd= ohm.

:(Jo visst är det så. Gick visst lite fortare än bra(rätt).sad
Kapacitans är storheten beträffande kondensatorer och mäts i Farad.
Vad jag menar med anslutning av kondensatorer är om man ansluter dom till strömkällan och skruvar fast kondensatorn så att den(höljet) jordas via skruven i chassiet/metallstommen.

AccelGR
20 mars 2015 · 144 Inlägg

torsen skrev:
H3 LED och H4 LED
Hur mycket bättre ljus ger de jämfört med konventionella halogendito?
Är de värda merpriset?(jämfört med 55 rep 100 W)

Jag provade ett par H7 led förrut men tog snabbt ut dem igen, de lös väldigt dåligt jämfört med halogen. Men sen har det så klart att göra med kvaliten på grejerna, som i t.ex. nya Audi e-tron sitter det väldigt bra leds i orginal, de känns som i klass med 50w xenon, men det är nog inga billiga lampor heller.

it_mutt Avstängd
20 mars 2015 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

it_mutt skrev:
[
Motståndet där blir jag inte klok på hur du menar.

Motstånd använder inte "farad", det är kondensatorer som gör det. Motstånd= ohm.

:(Jo visst är det så. Gick visst lite fortare än bra(rätt).sad
Kapacitans är storheten beträffande kondensatorer och mäts i Farad.
Vad jag menar med anslutning av kondensatorer är om man ansluter dom till strömkällan och skruvar fast kondensatorn så att den(höljet) jordas via skruven i chassiet/metallstommen.

Fast...du ska inte använda en kondensator till en ledlampa? Ja om om du nu inte är på jakt efter att den ska lysa även efter du slutat mata den för att sen slockna...

Sen jordar du inte via höljet på en kondensator, den har "två stift"/anslutningar precis som mycket annat.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
20 mars 2015 · 7 198 Inlägg

it_mutt skrev:
Sen jordar du inte via höljet på en kondensator, den har "två stift"/anslutningar precis som mycket annat.

Jomen på äldre bilar med gammaldags strömfördelare och avbrytarkontakter så finns det en kondensator som monteras på strömfördelarhuset och den lösa ledningen från kondensatorn apteras på kabeln från(minus) på tändspolen. Där är det höljet som jordar(stomanslutes).

Däremot bytte jag i veckan en kondensator på en nätansluten(240v) motor.
Den kondensatorn hade 2 utgående ledningar.

Hur som helst så har väl tekniken(och jag själv) förändrats.(tekniken till det bättre och jag till.......)

it_mutt Avstängd
20 mars 2015 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

it_mutt skrev:
Sen jordar du inte via höljet på en kondensator, den har "två stift"/anslutningar precis som mycket annat.

Jomen på äldre bilar med gammaldags strömfördelare och avbrytarkontakter så finns det en kondensator som monteras på strömfördelarhuset och den lösa ledningen från kondensatorn apteras på kabeln från(minus) på tändspolen. Där är det höljet som jordar(stomanslutes).

Däremot bytte jag i veckan en kondensator på en nätansluten(240v) motor.
Den kondensatorn hade 2 utgående ledningar.

Hur som helst så har väl tekniken(och jag själv) förändrats.(tekniken till det bättre och jag till.......)

Fine, låt gå för det, men det är inte det vanliga i kondensatorsammanhang iaf.

Men igen, för ev. ljusövervakning osv, är det ett motstånd du ska ha och inte en kondensator

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xuri One Man Clan
20 mars 2015 · 4 286 Inlägg

en Ledlampa i samma storlek kan utan kylning  aldrig ge samma ljus som en vanlig h3 eller h4...

jag tippar på att en H3 lampa i motsvarande led skulle brinna upp om den hade högre effekt än typ 10 watt... med kylning är de fullt möjligt...

Motsvarande extraljus i led på ca 60 watt har ofta runt 2kg aluminium runt sig för att klara kylningen...  Vad väger en H4 led ? 100 gram (GROVT RÄKNAT)

vi kan ju även ha i beräkningen att extraljus sitter monterat utanpå en bil å får fartvind, en ledlampa i en strålkastare får inget vinddrag..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
it_mutt Avstängd
20 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Xuri skrev:
en Ledlampa i samma storlek kan utan kylning  aldrig ge samma ljus som en vanlig h3 eller h4...

jag tippar på att en H3 lampa i motsvarande led skulle brinna upp om den hade högre effekt än typ 10 watt... med kylning är de fullt möjligt...

Motsvarande extraljus i led på ca 60 watt har ofta runt 2kg aluminium runt sig för att klara kylningen...  Vad väger en H4 led ? 100 gram (GROVT RÄKNAT)

vi kan ju även ha i beräkningen att extraljus sitter monterat utanpå en bil å får fartvind, en ledlampa i en strålkastare får inget vinddrag..

Fast, t.o.m. på Biltemas H4 (eller vad det nu är) är det fläktkylning.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
partyvan
21 mars 2015 · 1 071 Inlägg

Hur många är det som egentligen har provat och byta ut till led?
Har beställt hem H4 led och ska prova på 4hjulingen som bara ska gå i skogen och hoppas på mer ströljus så man ser nått i närheten av 4 hjulingen

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang