Varför dölja regskylt och telefonnummer vid försäljning?

Genna
22 mars 2015 · 260 Inlägg

Alltså, varför lägger vissa in annonser på Blocket där de undviker att visa registreringsskylten och sen inte heller uppger sitt riktiga telefonnummer? 

Det blir bara extra tjafs för alla inblandade: jag, som potentiell köpare, måste ringa upp och fråga efter regnummer, tacka så mycket och be att få återkomma när jag kollat upp bilen på Transportstyrelsen...

Och vadå, varför dölja sitt telefonnummer? Vad gör det att någon man eventuellt känner ser att du har din bil till salu? De lär ju ändå känna igen bilen om de nu kollar så noga...

Eller finns det andra skäl? roll

Mack Forum- och sitemoderator
22 mars 2015 · 26 136 Inlägg

Regnumret ber du väl om när du ringer som spekulant på fordonet i fråga?
Och har du provat att ringa numret som angets och inte kommit till rätt person, eller har du bara kollat upp det och sett att det är falskt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Putteliten
22 mars 2015 · 9 074 Inlägg

En anlednng kan ju vara att det stjäls och görs inbrott så förbannat överallt. Bl.a Audi RS4or är ju populära bilar att stjäla med eller utan nyckel. En del som man hört blivit av med billjud dagarna efter att dom satt ut bilar på annons.

Angående telenr kan det va så att säljaren jobbar annorlunda tider eller jobbar där man inte får ha telefon så att det är lättare med mail. En del tycker att det är lättare att veta om köparen är seriöst intresserad vid mail. Finns en del som bara vill ringa och prata skit...   Dessutom kan dom ju ta reda på var man bor om man sätter ut nummret och då är vi tillbaka på punkt 1.

Så det finns en hel del bra skäl till det.

granadadr
22 mars 2015 · 7 286 Inlägg

St3v3 skrev:
Beror helt på vad det är för bilar man lägger ut. Sålde en 242 med M5 motor och på en sån vill man verkligen inte lägga ut telefonnummer för det ringer MÅNGA idioter, och inte visa regnummer heller då den inte var reggad

Sen så la en kompis ut en annons på sin bil, men när han inte svarade i telefon(han jobbade) så kollade några upp regnumret och ringde och trakasserade hans mamma som stod som ägare på bilen.
Finns hur många anledningar som helst

joo finns såååå många idioter,, och det värsta är ej prisklassen på bilen man säljer

la ut en granada för 1300:- och en IDIOT;; mailade å ville köpa den för 600:- inkl full tank DIESEL,, kan ju säga att jag skrev något dumt tillbaka wink

STriiiker
22 mars 2015 · 609 Inlägg

Privat kan jag förstå, men när en firma döljer.. nu pratar jag inte om några bilar för 700K + utan skitbilar för kring 50 - 100..

Babbe firmor mest troligt väl.

trippelturbo Trucker
22 mars 2015 · 2 710 Inlägg

Har som tumregel att vända bort blicken från små firmor, eller sk "babbe firmor (STriiiker, du dum i huvudet!!). Att folk inte anger sina telnr har jag respekt för, kan vara pga tex att folk ringer i tid och otid, medan säljaren kanske jobbar natt eller har småbarn.

Däremot att folk döljer sina plåtar på en tex S60 2.4t, har jag aldrig förstått och det är irriterande!! Skulle dock själv  också dölja regnr och ej ange telnr på en Audi RS4 eller RS6!

Fart missbrukare
granadadr
22 mars 2015 · 7 286 Inlägg

trippelturbo skrev:
Har som tumregel att vända bort blicken från små firmor, eller sk "babbe firmor (STriiiker, du dum i huvudet!!). Att folk inte anger sina telnr har jag respekt för, kan vara pga tex att folk ringer i tid och otid, medan säljaren kanske jobbar natt eller har småbarn.

Däremot att folk döljer sina plåtar på en tex S60 2.4t, har jag aldrig förstått och det är irriterande!! Skulle dock själv  också dölja regnr och ej ange telnr på en Audi RS4 eller RS6!

än en gång spelar ingen roll vad du säljer, folk är idioter sad

Muttley
22 mars 2015 ·

De är ju perfekt om du ringer.  Fick igår sms om en vara jag skulle sälja som jag skrev tydligt att jag inte skickar pga att de är skrymmande och jag orkar inte med postombudet alls.  Men ändå frågar typen via sms om jag kan skicka trots den enbart bor 1 timme ifrån.

Sms och mail kan man ta efter telefonkontakt.   

Ser inte de som extra tjafs om man måste ringa och be om ett regnr för då passar man på att fråga allt möjligt.

trippelturbo Trucker
22 mars 2015 · 2 710 Inlägg

tkd_rille skrev:
De är ju perfekt om du ringer.  Fick igår sms om en vara jag skulle sälja som jag skrev tydligt att jag inte skickar pga att de är skrymmande och jag orkar inte med postombudet alls.  Men ändå frågar typen via sms om jag kan skicka trots den enbart bor 1 timme ifrån.

Sms och mail kan man ta efter telefonkontakt.   

Ser inte de som extra tjafs om man måste ringa och be om ett regnr för då passar man på att fråga allt möjligt.

Nja, det köper inte jag. Jag sålde en bil och pga jobbet kunde jag ej ta emot samtal så mkt alls, därför skrev jag i annonsen "nås lättast via sms eller mejl, går bra att ringa också". Vart en kille som smsade, och det fick förbli så tills han köpte bilen. Tycker det är väldigt smidigt. Tråkigare är med folk som är sega på att svara sms, köpare som säljare. Smartphones har blivit såpass vanliga att man nästan kan utgå från att alla använder dessa och då underlättar det om man kan få en o annan extra bild, när man är i farten tex smile

Jag är knappt hemma och när jag är hemma, så vill jag gärna vila. När jag är i farten, vill jag göra flera saker samtidigt smile

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
22 mars 2015 · 2 710 Inlägg

granadadr skrev:

trippelturbo skrev:
Har som tumregel att vända bort blicken från små firmor, eller sk "babbe firmor (STriiiker, du dum i huvudet!!). Att folk inte anger sina telnr har jag respekt för, kan vara pga tex att folk ringer i tid och otid, medan säljaren kanske jobbar natt eller har småbarn.

Däremot att folk döljer sina plåtar på en tex S60 2.4t, har jag aldrig förstått och det är irriterande!! Skulle dock själv  också dölja regnr och ej ange telnr på en Audi RS4 eller RS6!

än en gång spelar ingen roll vad du säljer, folk är idioter sad

Väljer man att ge sig in i leken, får man leken tåla. Vill man ha en vara såld, får man räkna med en och annan idiot, tills rätt köpare dyker upp smile

Fart missbrukare
Muttley
22 mars 2015 ·

trippelturbo skrev:

tkd_rille skrev:
De är ju perfekt om du ringer.  Fick igår sms om en vara jag skulle sälja som jag skrev tydligt att jag inte skickar pga att de är skrymmande och jag orkar inte med postombudet alls.  Men ändå frågar typen via sms om jag kan skicka trots den enbart bor 1 timme ifrån.

Sms och mail kan man ta efter telefonkontakt.   

Ser inte de som extra tjafs om man måste ringa och be om ett regnr för då passar man på att fråga allt möjligt.

Nja, det köper inte jag. Jag sålde en bil och pga jobbet kunde jag ej ta emot samtal så mkt alls, därför skrev jag i annonsen "nås lättast via sms eller mejl, går bra att ringa också". Vart en kille som smsade, och det fick förbli så tills han köpte bilen. Tycker det är väldigt smidigt. Tråkigare är med folk som är sega på att svara sms, köpare som säljare. Smartphones har blivit såpass vanliga att man nästan kan utgå från att alla använder dessa och då underlättar det om man kan få en o annan extra bild, när man är i farten tex smile

Jag är knappt hemma och när jag är hemma, så vill jag gärna vila. När jag är i farten, vill jag göra flera saker samtidigt smile

Men då skriver man ju det.  De gör jag med ibland.  Vill jag att folk ringer så skriver jag ju när man nås lättast.
Fast de beror på vad jag säljer.  Bilar under 10 000 så tycker jag de är bäst med sms för de är fel folk som ringer till 99% och bara tar upp ens tid.  Båten jag hade var ju hemsk att sälja. De ringde alla sorters idioter hela tiden.

Munkis
22 mars 2015 · 1 635 Inlägg

Sista gången jag la ut mitt telefonnummer i en annons var när jag skulle sälja lite bildelar på blocket och en kille ringer 03:30 en Tisdag-natt..

rickylicious Webbutvecklare
22 mars 2015 · 2 369 Inlägg

La ut mitt nummer när jag sålde min första bil för 7-8 år sen. Har aldrig lagt ut mitt nummer sen dess. Det ringde och sms:ade dygnet runt och det fortsatte ringa folk efter att jag tog ner annonsen, så jag vet inte om folk sparar nummer och tänker "jag ringer om några dagar/veckor och kollar"... tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
trippelturbo Trucker
22 mars 2015 · 2 710 Inlägg

tkd_rille skrev:

trippelturbo skrev:

tkd_rille skrev:
De är ju perfekt om du ringer.  Fick igår sms om en vara jag skulle sälja som jag skrev tydligt att jag inte skickar pga att de är skrymmande och jag orkar inte med postombudet alls.  Men ändå frågar typen via sms om jag kan skicka trots den enbart bor 1 timme ifrån.

Sms och mail kan man ta efter telefonkontakt.   

Ser inte de som extra tjafs om man måste ringa och be om ett regnr för då passar man på att fråga allt möjligt.

Nja, det köper inte jag. Jag sålde en bil och pga jobbet kunde jag ej ta emot samtal så mkt alls, därför skrev jag i annonsen "nås lättast via sms eller mejl, går bra att ringa också". Vart en kille som smsade, och det fick förbli så tills han köpte bilen. Tycker det är väldigt smidigt. Tråkigare är med folk som är sega på att svara sms, köpare som säljare. Smartphones har blivit såpass vanliga att man nästan kan utgå från att alla använder dessa och då underlättar det om man kan få en o annan extra bild, när man är i farten tex smile

Jag är knappt hemma och när jag är hemma, så vill jag gärna vila. När jag är i farten, vill jag göra flera saker samtidigt smile

Men då skriver man ju det.  De gör jag med ibland.  Vill jag att folk ringer så skriver jag ju när man nås lättast.
Fast de beror på vad jag säljer.  Bilar under 10 000 så tycker jag de är bäst med sms för de är fel folk som ringer till 99% och bara tar upp ens tid.  Båten jag hade var ju hemsk att sälja. De ringde alla sorters idioter hela tiden.

"Men då skriver man ju det.."

Problemet är att folk inte respekterar vad du skriver, och då tar man till såna tag där även sk oskyldiga drabbas.. Tyvärr!

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
22 mars 2015 · 2 710 Inlägg

Munkis skrev:
Sista gången jag la ut mitt telefonnummer i en annons var när jag skulle sälja lite bildelar på blocket och en kille ringer 03:30 en Tisdag-natt..

Fick ett sms kl 01.30 "tja e bilen kvar".. fredag natt!

Gjorde ett stort jävla misstag för ngt år sen, då jag la ut företagets tel nr, den jag brukade ha när jag hade jour.. fick ingen jävla sömn den natten!!

Fart missbrukare
Xuri One Man Clan
22 mars 2015 · 4 287 Inlägg

sålde min bil för 1 månad sen typ... Å jobbar väldigt oregelbundna tider , i princip hela skandinavien så för å slippa dyra teleräkningar å kunder som är irriterade över att jag står å prata i telefon så valde jag å enbart ha mejlkontakt i första skedet...  Då kunde jag ringa efter arbetstid OM/när de passade mig...

Å vet sedan något år tillbaka när jag la ut en bil för billigt hur jävla många som ringer å dom respekterar inte dom tider man har skrivit i annonsen...

Respekterar också dom som blurrar sina reg-nr  för å slippa påhälsningar av tjuvar...  vill man ha något kan man alltid ta reda på de genom å fråga säljaren via mejl eller telenr... förstår inte riktigt problemet där

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Muttley
22 mars 2015 ·

trippelturbo skrev:

tkd_rille skrev:

trippelturbo skrev:

Nja, det köper inte jag. Jag sålde en bil och pga jobbet kunde jag ej ta emot samtal så mkt alls, därför skrev jag i annonsen "nås lättast via sms eller mejl, går bra att ringa också". Vart en kille som smsade, och det fick förbli så tills han köpte bilen. Tycker det är väldigt smidigt. Tråkigare är med folk som är sega på att svara sms, köpare som säljare. Smartphones har blivit såpass vanliga att man nästan kan utgå från att alla använder dessa och då underlättar det om man kan få en o annan extra bild, när man är i farten tex smile

Jag är knappt hemma och när jag är hemma, så vill jag gärna vila. När jag är i farten, vill jag göra flera saker samtidigt smile

Men då skriver man ju det.  De gör jag med ibland.  Vill jag att folk ringer så skriver jag ju när man nås lättast.
Fast de beror på vad jag säljer.  Bilar under 10 000 så tycker jag de är bäst med sms för de är fel folk som ringer till 99% och bara tar upp ens tid.  Båten jag hade var ju hemsk att sälja. De ringde alla sorters idioter hela tiden.

"Men då skriver man ju det.."

Problemet är att folk inte respekterar vad du skriver, och då tar man till såna tag där även sk oskyldiga drabbas.. Tyvärr!

Man behöver aldrig svara.   Personligen när jag skall köpa något, bil båt eller en rymdfärja så vill jag åtminstone någon gång på dygnet kunna ta ett samtal och fråga vad jag undrar.  Men sen är jag den som gärna kommer så fort de bara går för att ha de överstökat.

granadadr
22 mars 2015 · 7 286 Inlägg

jag brukar bara ha mail i första hand, när de då skriver ut sitt telnr så kan man ju ringa å sedan prata och föra affären vidare,,

___Henke Maskinist
22 mars 2015 · 153 Inlägg

Har heller aldrig förstått det där med "Lånad mail". Har man ingen egen så att man lånar kompisens eller varför?
Kanske idiot fråga men men smile

- FriEND - BoyfriEND - GirlfriEND - BestfriEND - League of LegENDS
- Merca
Only Merca has no END
Bike
22 mars 2015 ·

Lånad mail kan även vara fejk mail gissar jag på
Men det finns många roliga annonser
som ex folk döljer reg skylten och skriver sedan i annonsen bilens reg är abc 123
Det jag kan tänka mig är om bilden sprids utanför blocket och ingen vill skylta öppet där med numret
utan att det försvinner i takt med annonsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang