Varför dölja regskylt och telefonnummer vid försäljning?

trippelturbo Trucker
22 mars 2015 · 2 710 Inlägg

Värre är det med "lånad bild". Det har jag absolut ingen förståelse för, ändå är jag väldigt förståndigt i mkt! Det tar ca 2 minuter att ta en bild och direkt lägga upp dom i datorn. Nu utgår jag från att alla har en smartphone + datakabel, alt Dropbox big_smile

Fart missbrukare
pukan2
22 mars 2015 · 3 182 Inlägg

döljer alltid reggnumret för att slippa på hälsning och snokande personer, nummer ger jag ut men använder mig av ett kontantkort som jag stänger av på kvällen, vill inte ha samtal/ sms med tja är bilen kvar 03.20 en tisdag.

partyvan
22 mars 2015 · 1 071 Inlägg

Själv så lägger jag alltid ut nummer och regnummer.
Finns faktiskt en knapp på alla mobiler som man kan trycka på om man vill stänga av mobilen på natten wink
Eller välja flygläge så går det inte ringa till den men väckarklockan fungerar smile

Senast redigerat av partyvan (22 mars 2015)

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Evildan
22 mars 2015 ·

Jag döljer alltid registreringsnummer av flera anledningar, dels skydda mig emot oönskade besök runt bilen då jag inte parkerar i ett låst garage nattetid, dels för att inte assistera vid internetbedrägerier då en kriminell "lånar" bilden för att lägga ut en annons i mitt namn och en mailadress användades mitt namn för att sedan lura folk på pengar via dessa nu klassiska transportförskottsbedrägerierna.
Telefonnummer använder jag ett särskilt kontantkort för annonsering även det av samma anledning som ovan då jag inte vill ha folk pilandes på bilen när jag inte är med.

Vissa menar att "stäng bara av ljudet på natten", jovisst men om det händer en släkting/vän något nattetid så vill åtminstone jag kunna bli nådd.

Folk är inte kloka helt enkelt, det spelar ingen roll om det är bil för 2000kr eller 200000kr, finns idioter oavsett prisklass som inte själva sover nattetid eller bara åker på eget bevåg och tittar.

En gång ringde en kille runt 02:30 och ville köpa bil om jag körde den till Värtahamnen till kl 06:00.
En annan gång ringde det på dörren, då hade intressenten tagit reda på var jag bodde och kikat på bilen för att vilja provköra.
Vid ett annat tillfälle när jag skulle ta bilen för att möta upp en intressent kröp det två män under bilen och röck i framhjulet när jag närmade mig, dom var intresserade och hade då åkt på eget bevåg.
En person som hade åkt på eget bevåg ville ha bensinpengar då jag precis sålt bilen när han oanmäld anlände till mitt hem, personen blev mycket otrevlig och började sparka på ytterdörrens utsida efter jag stängt den. Jag klev ut igen och löste problemet.

Jag tar inte emot intressenter hemma heller längre då man aldrig vet vem som kommer, bensinmackar eller stormarknader är bra mötesplatser, upplyst och folk i rörelse.

Banj0
22 mars 2015 · 75 Inlägg

Har blivit mer och mer försiktig.. ska de köpas bil så blir det kända firmor här i stan.

AX3L
22 mars 2015 · 398 Inlägg

Vad tror ni om att skriva tydligt att "bilen står i garage när den inte används" för att slippa påhälsning, även om den inte gör det? Man ser ju ibland folk skriva det som ett argument för att den skulle vara i bättre skick, men det kanske också kan göra att folk inte orkar åka till mig oanmäld för att titta på bilen? En seriös köpare förstår såklart anledningen när jag berättar.

Muttley
22 mars 2015 ·

AX3L skrev:
Vad tror ni om att skriva tydligt att "bilen står i garage när den inte används" för att slippa påhälsning, även om den inte gör det? Man ser ju ibland folk skriva det som ett argument för att den skulle vara i bättre skick, men det kanske också kan göra att folk inte orkar åka till mig oanmäld för att titta på bilen? En seriös köpare förstår såklart anledningen när jag berättar.

Och en seriös köpare kan ta dig som oseriös med om bilen aldrig någonsin stått i garage under din ägo.
Sen kan du ge förhoppning för tjuven att jobba ostört om de letar efter ditt garage.

Går och vända hur som helst.

Genna
22 mars 2015 · 260 Inlägg

Haha, en del roliga svar här! Sms på natten och snokande spekulanter... tongue

Ja, med mobilnr tänkte jag mest på de som köper ett opersonligt nr på Blocket, så man inte kan kolla vem det är som säljer, var de bor osv (det är rätt praktiskt t ex för mig utan bil om säljaren bor hyfsat nära). Jag tycker det låter skitskumt när man inte kan ta reda på adressen. Nu har jag förstås aldrig tänkt i banorna att gå och stjäla nåt... Men sitter verkligen tjuvar och spanar på Blocket? Jag menar, det vore väl lättare att spana på en stormarknadsparkering då efter nåt man gillar, ta regnr direkt och spåra...

Sen när någon inte visar reggnr börjar jag genast tänka att det är 100 ägare, skatteskuld eller något annat graverande, och så hoppar jag över de annonserna. roll

Eller, när någon säljer en bil för 20 000+ och snålar in på extrabilderna och bara visar en närbild på instrumentpanelen eller nåt. Vad är 40:- extra om man räknar med att få in många tusen? Då gissar jag lackskador, ful som stryk, golvet har ramlat ur osv. Moving on. cool

Senast redigerat av Genna (22 mars 2015)

STriiiker
23 mars 2015 · 609 Inlägg

trippelturbo skrev:
Har som tumregel att vända bort blicken från små firmor, eller sk "babbe firmor (STriiiker, du dum i huvudet!!). Att folk inte anger sina telnr har jag respekt för, kan vara pga tex att folk ringer i tid och otid, medan säljaren kanske jobbar natt eller har småbarn.

Däremot att folk döljer sina plåtar på en tex S60 2.4t, har jag aldrig förstått och det är irriterande!! Skulle dock själv  också dölja regnr och ej ange telnr på en Audi RS4 eller RS6!

Vad då dum i huvet, jag kollar av blocket dagligen och det finns ett par firmor där man döljer reg nr på firma - alla är nå jävla "Gorans bil" med Wasa kredit, tvivelaktiga uppgifter och felstavningar som standard. Oftast dåliga bilder med. 

Förklara för mig varför man döljer reg nr på mindre bilfirmor du som troligen vet bättre.

edit. som privat har jag full förståelse för det, möjligen kan man lämna sista siffrorna i reg nr för att kunna se skatten om man är ärlig och skrivit "skatt betald i.."

Senast redigerat av STriiiker (23 mars 2015)

trippelturbo Trucker
23 mars 2015 · 2 710 Inlägg

STriiiker skrev:

trippelturbo skrev:
Har som tumregel att vända bort blicken från små firmor, eller sk "babbe firmor (STriiiker, du dum i huvudet!!). Att folk inte anger sina telnr har jag respekt för, kan vara pga tex att folk ringer i tid och otid, medan säljaren kanske jobbar natt eller har småbarn.

Däremot att folk döljer sina plåtar på en tex S60 2.4t, har jag aldrig förstått och det är irriterande!! Skulle dock själv  också dölja regnr och ej ange telnr på en Audi RS4 eller RS6!

Vad då dum i huvet, jag kollar av blocket dagligen och det finns ett par firmor där man döljer reg nr på firma - alla är nå jävla "Gorans bil" med Wasa kredit, tvivelaktiga uppgifter och felstavningar som standard. Oftast dåliga bilder med. 

Förklara för mig varför man döljer reg nr på mindre bilfirmor du som troligen vet bättre.

edit. som privat har jag full förståelse för det, möjligen kan man lämna sista siffrorna i reg nr för att kunna se skatten om man är ärlig och skrivit "skatt betald i.."

Det lilla jag vet som är "bättre" är att alla såna firmor inte är invandrare. Jag håller med dig om att 90% av dessa småfirmor är oseriösa, jag handlar själv inte där, om jag skulle handla! Men bara för att dom heter "Gorans bil" eller liknande, behöver det ju inte betyda att det är invandrare! Finns en firma i södra Sthlm, första bokstaven i första namnet börjar på M (&) och andra börjar på C, dessa är svenskar! Dom följer visserligen inte regnr, men dom har tom varit med på nån kalla fakta, uppdrag granskning eller ngt, om just fiffleri med bland annat mätare!!

Jag ber om ursäkt för att kalla dig dumma och fula saker, men ta reda på info smile

Fart missbrukare
N_W V8 de bästa som finns!
23 mars 2015 · 1 092 Inlägg

Är man seriös spekulant ringer man och frågar det man vill veta om bilen, om någon skickar mail/sms känns det oseriöst. För de som gör det kan ju inte prioritera att köpa just den bilen eftersom mailar man vet man ju aldrig om någon hunnit ringa först tex.
Problemet med dold regplåt det är att man kan inte kolla upp bilen med tex carfax, då måste man ju be den personen som säljer bilen om regnumret för att sedan slå upp det och sedan upptäcka att bilen inte är intressant. Ägaren av bilen hade ju sluppit den onödiga kontakten om de visade regnumret.  Men visst är det exklusiva bilar så kan jag förstå om man döljer den men inte på en toyota för 20000.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
STriiiker
23 mars 2015 · 609 Inlägg

trippelturbo skrev:

STriiiker skrev:

trippelturbo skrev:
Har som tumregel att vända bort blicken från små firmor, eller sk "babbe firmor (STriiiker, du dum i huvudet!!). Att folk inte anger sina telnr har jag respekt för, kan vara pga tex att folk ringer i tid och otid, medan säljaren kanske jobbar natt eller har småbarn.

Däremot att folk döljer sina plåtar på en tex S60 2.4t, har jag aldrig förstått och det är irriterande!! Skulle dock själv  också dölja regnr och ej ange telnr på en Audi RS4 eller RS6!

Vad då dum i huvet, jag kollar av blocket dagligen och det finns ett par firmor där man döljer reg nr på firma - alla är nå jävla "Gorans bil" med Wasa kredit, tvivelaktiga uppgifter och felstavningar som standard. Oftast dåliga bilder med. 

Förklara för mig varför man döljer reg nr på mindre bilfirmor du som troligen vet bättre.

edit. som privat har jag full förståelse för det, möjligen kan man lämna sista siffrorna i reg nr för att kunna se skatten om man är ärlig och skrivit "skatt betald i.."

Det lilla jag vet som är "bättre" är att alla såna firmor inte är invandrare. Jag håller med dig om att 90% av dessa småfirmor är oseriösa, jag handlar själv inte där, om jag skulle handla! Men bara för att dom heter "Gorans bil" eller liknande, behöver det ju inte betyda att det är invandrare! Finns en firma i södra Sthlm, första bokstaven i första namnet börjar på M (&) och andra börjar på C, dessa är svenskar! Dom följer visserligen inte regnr, men dom har tom varit med på nån kalla fakta, uppdrag granskning eller ngt, om just fiffleri med bland annat mätare!!

Jag ber om ursäkt för att kalla dig dumma och fula saker, men ta reda på info smile

Oss världsmästare emellan förlåter jag dig wink

Jag vet vilken firma du syftar på, var där med en kompis för något år sedan. Blev inget köp.

Det finns en hel del mindre firmor som säljer, jag har mest haft span i mellan Sverige på fordon, det finns en del i den regionen som kan ses som.. tvivelaktiga.. namnbyten etc. förekommer också ofta.

Att just dölja reg nr på firmor anser jag är som bäddat för att det är något skit, för det kan omöjligen finnas någon vettig poäng med det - möjligen att 1, "bilen säljes för kundsräkning.." eller för att locka folk att ringa för att höra sig för om reg nr.

Squidspeed #GoodToBeBad
23 mars 2015 · 856 Inlägg

Michell (&) Co i södra stockholm? Finns en hel del del negativt skrivet om de med isåfall.. smile

fredda_king Fotograf
23 mars 2015 · 1 319 Inlägg

___Henke skrev:
Har heller aldrig förstått det där med "Lånad mail". Har man ingen egen så att man lånar kompisens eller varför?
Kanske idiot fråga men men smile

Jag vet några som fått låna min mejl till annonser. då det är äldre personer som inte har dator hemma. kan vara såna anledningar till lånad mejl.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Severin
23 mars 2015 · 1 587 Inlägg

STriiiker skrev:
Privat kan jag förstå, men när en firma döljer.. nu pratar jag inte om några bilar för 700K + utan skitbilar för kring 50 - 100..

Babbe firmor mest troligt väl.

Vad betyder Babbe ?

Evildan
23 mars 2015 ·

Severin skrev:

STriiiker skrev:
Privat kan jag förstå, men när en firma döljer.. nu pratar jag inte om några bilar för 700K + utan skitbilar för kring 50 - 100..

Babbe firmor mest troligt väl.

Vad betyder Babbe ?

Det är ett nedsättande ord för invandrare, ordet härstammar från babian.

Severin
23 mars 2015 · 1 587 Inlägg

Evildan skrev:

Severin skrev:

STriiiker skrev:
Privat kan jag förstå, men när en firma döljer.. nu pratar jag inte om några bilar för 700K + utan skitbilar för kring 50 - 100..

Babbe firmor mest troligt väl.

Vad betyder Babbe ?

Det är ett nedsättande ord för invandrare, ordet härstammar från babian.

Varför uttrycker man sig på det viset då ? Det låter ju inte schysst.. Är jag en babbe också ?

Evildan
23 mars 2015 ·

Severin skrev:

Evildan skrev:

Severin skrev:
Vad betyder Babbe ?

Det är ett nedsättande ord för invandrare, ordet härstammar från babian.

Varför uttrycker man sig på det viset då ? Det låter ju inte schysst.. Är jag en babbe också ?

Varför någon utrycker sig så kan inte jag svara på förutom att det förmodligen tyder på både bristande ordförråd samt en taskig syn på invandrare.
Om du har invandrarbakgrund är du säkerligen kvalificerad att av en dylik person kvala in som en "babbe".

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=babbe
http://sv.wiktionary.org/wiki/babbe
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ett-g … 669684.svd

(Jag är relativt språkintresserad, därav att jag utvecklar svaret ytterligare).

Senast redigerat av Evildan (23 mars 2015)

trippelturbo Trucker
23 mars 2015 · 2 710 Inlägg

Severin Jag är själv invandrare, därför kände jag mig tvungen och tillrätta visa bonden STRiiiker från Dalarna! Det var Sverigedemokraternas partimedlemmar som började med detta, men nej, dom är inte rasister! wink

STRiiiker Jag hoppas du fått svar på din fråga!

For ur information.. kolla upp "Å Bil & förmedling" i Örebro län. Där har du en ytterligare svensk skojare! Han byter namn oftare än vad tjejen byter trosor! yikes

Fart missbrukare
spillolja
23 mars 2015 · 4 020 Inlägg

Evildan skrev:
Jag döljer alltid registreringsnummer av flera anledningar, dels skydda mig emot oönskade besök runt bilen då jag inte parkerar i ett låst garage nattetid, dels för att inte assistera vid internetbedrägerier då en kriminell "lånar" bilden för att lägga ut en annons i mitt namn och en mailadress användades mitt namn för att sedan lura folk på pengar via dessa nu klassiska transportförskottsbedrägerierna.
Telefonnummer använder jag ett särskilt kontantkort för annonsering även det av samma anledning som ovan då jag inte vill ha folk pilandes på bilen när jag inte är med.

Vissa menar att "stäng bara av ljudet på natten", jovisst men om det händer en släkting/vän något nattetid så vill åtminstone jag kunna bli nådd.

Folk är inte kloka helt enkelt, det spelar ingen roll om det är bil för 2000kr eller 200000kr, finns idioter oavsett prisklass som inte själva sover nattetid eller bara åker på eget bevåg och tittar.

En gång ringde en kille runt 02:30 och ville köpa bil om jag körde den till Värtahamnen till kl 06:00.
En annan gång ringde det på dörren, då hade intressenten tagit reda på var jag bodde och kikat på bilen för att vilja provköra.
Vid ett annat tillfälle när jag skulle ta bilen för att möta upp en intressent kröp det två män under bilen och röck i framhjulet när jag närmade mig, dom var intresserade och hade då åkt på eget bevåg.
En person som hade åkt på eget bevåg ville ha bensinpengar då jag precis sålt bilen när han oanmäld anlände till mitt hem, personen blev mycket otrevlig och började sparka på ytterdörrens utsida efter jag stängt den. Jag klev ut igen och löste problemet.

Jag tar inte emot intressenter hemma heller längre då man aldrig vet vem som kommer, bensinmackar eller stormarknader är bra mötesplatser, upplyst och folk i rörelse.

ovanstående är anledningen till att jag ta bild på bilen så inte reg-numret syns, likaså tel-nummer som inte finns hos Eniro, hitta mfl.  seriösa spekulanter ringer och vill den då ha reg.nr så får hen det

jag lyssnar noga på den som ringer, verkar den personen tillräckligt suspekt, full eller påverkad av något annat skit så får den personen beskedet att den är såld

visningen av fordonet sker i anslutningen till bostaden av praktiska skäl då evt. tillbehör finns där tex. extrahjul

oavsett om bilen kosta 100.000:- eller 1000:- upprättas ett enkelt köpeavtal i 2 exemplar som undeskrives av säljare och köpare

lol

Senast redigerat av spillolja (23 mars 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang