Blinkers i positionsljusen lagligt eller inte?

bbellman Retarded or just Overjoyed
24 mars 2015 · 353 Inlägg

Är sugen på att montera så jag har mitt positionsljus i blinkersen dvs så att det lyser oranger framåt. Har antagit att det är olagligt men på senaste tiden har jag sett att den nya volvo v70 har orange lampa framåt. Så är det lagligt att bygga om så jag har så på min bora -99a ?

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
zleepy Trucker
24 mars 2015 · 1 391 Inlägg

Nej, dom bilarna är godkända så, det är inte din..

Jag kör usa blinkers på min v70, gjort i sju år, byter socklar inför besiktning, annars aldrig haft problem smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Putteliten
24 mars 2015 · 9 078 Inlägg

Det är inte lagligt! Hade så på min Golf III, och fick 2a på besiktning.
Dessutom är Boran helfordonsgodkänd, så du får inte göra några ändringar alls egentligen...

bbellman Retarded or just Overjoyed
24 mars 2015 · 353 Inlägg

zleepy skrev:
Nej, dom bilarna är godkända så, det är inte din..

Jag kör usa blinkers på min v70, gjort i sju år, byter socklar inför besiktning, annars aldrig haft problem smile

Putteliten skrev:
Det är inte lagligt! Hade så på min Golf III, och fick 2a på besiktning.
Dessutom är Boran helfordonsgodkänd, så du får inte göra några ändringar alls egentligen...

Attans då, då får jag göra som jag tänkte först å pilla ihop något hemmamek så man kan byta mellan positionsljus i blinkers och vanligt med en switch i bilen.

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
zleepy Trucker
24 mars 2015 · 1 391 Inlägg

Fast du har ju dina normala positionsljus precis brevid blinkersen, så varför hålla på och pula? skillnad om det var att du hade en blinkers brevid det hela.. varför inte bara skaffa oranga lampor och sätta i parkeringsljuset, så slipper du hålla på och mecka, göra hål för ny sockel, dra kablar och sånt där smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
bbellman Retarded or just Overjoyed
24 mars 2015 · 353 Inlägg

zleepy skrev:
Fast du har ju dina normala positionsljus precis brevid blinkersen, så varför hålla på och pula? skillnad om det var att du hade en blinkers brevid det hela.. varför inte bara skaffa oranga lampor och sätta i parkeringsljuset, så slipper du hålla på och mecka, göra hål för ny sockel, dra kablar och sånt där smile

Fast det har jag inte, positionsljuset sitter under halvljuset i mitten av lyktan medan blinkersen sitter högst upp i inre hörnet så dom är ju inte precis bredvid varandra.

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
zleepy Trucker
25 mars 2015 · 1 391 Inlägg

bbellman skrev:

zleepy skrev:
Fast du har ju dina normala positionsljus precis brevid blinkersen, så varför hålla på och pula? skillnad om det var att du hade en blinkers brevid det hela.. varför inte bara skaffa oranga lampor och sätta i parkeringsljuset, så slipper du hålla på och mecka, göra hål för ny sockel, dra kablar och sånt där smile

Fast det har jag inte, positionsljuset sitter under halvljuset i mitten av lyktan medan blinkersen sitter högst upp i inre hörnet så dom är ju inte precis bredvid varandra.

Det är ju typ samma sak, du har allt i samma enhet, samma lykta, så varför inte bara sätta i oranga pljus?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
bbellman Retarded or just Overjoyed
25 mars 2015 · 353 Inlägg

zleepy skrev:

bbellman skrev:

zleepy skrev:
Fast du har ju dina normala positionsljus precis brevid blinkersen, så varför hålla på och pula? skillnad om det var att du hade en blinkers brevid det hela.. varför inte bara skaffa oranga lampor och sätta i parkeringsljuset, så slipper du hålla på och mecka, göra hål för ny sockel, dra kablar och sånt där smile

Fast det har jag inte, positionsljuset sitter under halvljuset i mitten av lyktan medan blinkersen sitter högst upp i inre hörnet så dom är ju inte precis bredvid varandra.

Det är ju typ samma sak, du har allt i samma enhet, samma lykta, så varför inte bara sätta i oranga pljus?

Det kommer ju att se helt tokigt  ut med en orange lampa mitt i reflektorn, och om jag ska byta lampa där till orange kan jag lika gärna koppla in till p-ljuset ju. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2232879 om du kollar på länken så ser du ju att det blir ju en jäkla skillnad med halvljuset på, kan inte tänka mig att det skulle vara snyggt med en orange lampa i reflektorn där.

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
it_mutt Avstängd
25 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Fast. Det spelar ingen roll, det är inte lagligt hur du än vänder och vrider på det.

Orange får den inte lysa i vilket fall som.

TSFS 2013:63


21 kap. Belysning m.m

Främre positionslykta (parkeringslykta) och kurvtagningslykta

Övergripande krav

54 § Bil av 1976 eller senare års modell, ska ha minst två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

Släpvagn av 1977 eller senare års modell, som är bredare än 1 600 mm ska ha minst två främre positionslyktor som avger vitt ljus framåt. Dessa får vara placerade så långt bakåt som behövs om kravet i 57 § andra stycket inte kan uppfyllas utan svårighet.

55 § Bil får ha två kurvtagningslyktor (cornering lamp) som är typgodkända enligt ECE-reglemente 119 (se 3 kap. 1 §) och installerade enligt avsnitt 6.20 i ECE-reglemente 48 (se 3 kap. 1 §).

56 § Främre positionslykta ska
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se 2 kap. 26 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7 (se 3 kap. 1 §).

Främre positionslykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell, får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell, behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta ska dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av
150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.


http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/T … 4_kons.pdf    s.121 om du nu vill fördjupa dig.

Det ska alltså lysa gult eller vitt. Orange som är färgen för blinkers, är således inte tillåten.

Senast redigerat av it_mutt (25 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang