Montera öppet sportluftfilter i Volvo 850 GLT -92

Alkalinee
26 mars 2015 · 138 Inlägg

Tja,

Hur monterar jag ett öppet luftfilter i bilen? Är de bara o ta bort luftburken? Vilket rör ska luftfiltret sitta fast med?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Hur många rör har du att välja på? Filtret monteras på luftmassemätaren

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Alkalinee
26 mars 2015 · 138 Inlägg

DiwraZ skrev:
Hur många rör har du att välja på? Filtret monteras på luftmassemätaren

Okej! Tack smile

burnin_rubber
27 mars 2015 · 220 Inlägg

till 850 glt-92 får du tillverka ett stag som du sätter filtret på för att hålla det uppe då röret som du fäster det på sitter högt upp.
Vill man inte ha ett hängande filter som ser tattigt ut så får man tillverka ett stag som sitter i botten där lådan satt innan  som går uppåt som du kan fästa lmm i.
Enkelt gjort och du fattar när du ser det framför dig.

Alkalinee
27 mars 2015 · 138 Inlägg

Men det är alltså ba o ta bort övre locket på luftburken o koppla in luftfiltret till slangen som går där med LMM? Vad ska jag göra med LMM annars då? Den sitter ju "inbränt" i plasten med en kontakt på... Behöver jag inte den?

Alkalinee
27 mars 2015 · 138 Inlägg

Monterade luftfiltret nu, o man fick ett gött insugs-ljud när man trycker på gasen big_smile Men den dör på tomgången.. Vad kan de bero på?

Alkalinee
27 mars 2015 · 138 Inlägg

Märkte att det är LMM som spökar med mig.. Hur ska jag kunna lösa detta? Ska jag tillverka ett eget LMM rör o montera dit LMM-modulen i röret ba o koppla ihop de med sportluftfiltret? Typ ett gummi-rör från biltema, göra lite hål o fixa dit LMM modulen inne osv?
http://i61.tinypic.com/2ziv805.jpg

Alkalinee
28 mars 2015 · 138 Inlägg

Går lite sådär... Behöver lite hjälp..
Jag har snittat upp slangen från biltema (Tube Kit, luftintags-slang) o stoppat ner LMM-modulen o placerat den rätt. Nu återstår bara tätningen av röret. Är det någon som har några tips ang tätning? Eller om någon har nå annat tips om hur jag kan montera LMM-modulen efter mitt öppna sportluftfilter så shoot! Alla tips uppskattas

Obs! Dock så undanber jag tips/råd som innefattar att jag måste köpa ett färdigbyggt kit etc för hundralappar.. Jag är en fattig student o försöker komma undan så billigt som möjligt.

Mvh

Tobzter
28 mars 2015 · 3 145 Inlägg

Skule nog hellre skita i de öppna filtret .än att göra en sådan lösning som du nu gör som ja inte riktigt förstår men..har du en bild på hur du har fäst LMM Just nu ? Vara skurit ett snitt och tryckt in den?


EDIT:De går och såga ur själva hållaren från locket satt du får de "ordentligt" gjort
Vad e syftet med filtret enbart insug 's ljudet?
men om du nu är fattig student som du nu säger .så skulle ja låta orginal burken sitta kvar för de blir dyrt med ny LMM i värsta fall

Senast redigerat av tobzter (28 mars 2015)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Alkalinee
28 mars 2015 · 138 Inlägg

tobzter skrev:
Skule nog hellre skita i de öppna filtret .än att göra en sådan lösning som du nu gör som ja inte riktigt förstår men..har du en bild på hur du har fäst LMM Just nu ? Vara skurit ett snitt och tryckt in den?


EDIT:De går och såga ur själva hållaren från locket satt du får de "ordentligt" gjort
Vad e syftet med filtret enbart insug 's ljudet?
men om du nu är fattig student som du nu säger .så skulle ja låta orginal burken sitta kvar för de blir dyrt med ny LMM i värsta fall

Sportluftfiltret ska på, redan bestämt, hehe.. Såhär har jag monterat LMM-modulen änsålänge... Men glömde bort att de måste vara tätt... :p Syftet med filtret är som du säger, insugs-ljudet big_smile

http://i57.tinypic.com/2edth69.jpg

Senast redigerat av Alkalinee (28 mars 2015)

Tobzter
28 mars 2015 · 3 145 Inlägg

Men hur ska du fästa filtret satt de sitter stumt och inte gungar omkring.....Såga ur hela hållaren på orginal locket....De där kommer ta kol på LMM rätt snabbt kommer få fel värden och kommer den inte sitta fast heller så blir du en 1000 lapp eller 2 fattigare

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Alkalinee
28 mars 2015 · 138 Inlägg

tobzter skrev:
Men hur ska du fästa filtret satt de sitter stumt och inte gungar omkring.....Såga ur hela hållaren på orginal locket....De där kommer ta kol på LMM rätt snabbt kommer få fel värden och kommer den inte sitta fast heller så blir du en 1000 lapp eller 2 fattigare

Och efter jag har sågat ur LMM-delen på luftburken då, vart ska jag montera den dådå?

Tobzter
28 mars 2015 · 3 145 Inlägg

Filtret på ena sidan och orginal röret på andra sidan

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Alkalinee
28 mars 2015 · 138 Inlägg

tobzter skrev:
Filtret på ena sidan och orginal röret på andra sidan

Men alltså.. Va? Jag förstår inte, sorry.

felixtb
28 mars 2015 · 76 Inlägg

Glöm inte att bygga en avskärmning till filtret sedan så det inte suger in den varma motorrumsluften. Med avskärmning får du iaf typ samma som original och inte sämre som när du tar in varmluft. smile

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
Alkalinee
28 mars 2015 · 138 Inlägg

felixtb skrev:
Glöm inte att bygga en avskärmning till filtret sedan så det inte suger in den varma motorrumsluften. Med avskärmning får du iaf typ samma som original och inte sämre som när du tar in varmluft. smile

Alright! smile

Tog en liten tur på motorvägen idag. Helvete vad insuget låter över 5k RPM asså, så jävla sjukt! big_smile

burnin_rubber
30 mars 2015 · 220 Inlägg

jag byggde eget rör för givaren.
Gjorde ett stag som sattes i en av skruvarna som höll bottendelen på original burken.
På staget monterades röret som sedan filtret satt på.
Stabilt som fasen. Lät otroligt gott.

Alkalinee
30 mars 2015 · 138 Inlägg

burnin_rubber skrev:
jag byggde eget rör för givaren.
Gjorde ett stag som sattes i en av skruvarna som höll bottendelen på original burken.
På staget monterades röret som sedan filtret satt på.
Stabilt som fasen. Lät otroligt gott.

Skulle du kunna ordna en bild? Jag har också gjort ett eget rör för LMM-givaren, dock en riktig pundarlösning.. Allt var så jävla perfekt i huvudet men ack va fult de blev...

burnin_rubber
31 mars 2015 · 220 Inlägg

Nej tyvärr inte.
Ägde bilen för typ 18 år sedan...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang