Bensinpriset höjs med 55 öre/litern 2016 (Tråden om bensinprishöjningar)

-matte En Medlem
27 mars 2015 · 405 Inlägg

Läste precis på Di.se att den nya regeringen höjer bensinpriset med 55 öre 2016. Länk: (http://www.di.se/artiklar/2015/3/27/reg … skatterna/)

Anledningen enligt Magdalena Andersson är "Vi måste ställa om samhället i en mer miljövänlig riktning."

Vad tycker ni?

gamlingen
27 mars 2015 · 5 198 Inlägg

Inte bensinpriset.. utan skatten höjs å därmed höjs totalpriset., Bensinpriset går ju upp och ner hela tiden.

666_Beast
27 mars 2015 · 1 863 Inlägg

Bara att börja cykla, snart är det väl förbjudet att köra bil.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
heltsonika Rebel with a cause
27 mars 2015 · 224 Inlägg

Som väntat när Socialdemokrater och Miljöpartister får bestämma. Hade blivit förvånad annars.

mercaa
27 mars 2015 · 558 Inlägg

Förstår dock inte grejjen med hur det kan vara miljövänligare att höja bensin priset, folk kör likväl ändå lika mycket bil  för det.  Och vad gör dom av pengarna mja....

felixtb
27 mars 2015 · 76 Inlägg

Höj gärna bensinskatten så länge man använder intäkterna för att göra det billigare att köra på e85, biogas, biodiesel osv som våra befintliga fordon kan konverteras till att framföras på. Då har man en miljövänlig vagnpark utan att tappa oss hobbybilister. Naturligtvis är rena elbilar också ett alternativ för de som transporterar sig inom städer exempelvis smile

Konvertering till biobränsle bör för övrigt subventioneras i min åsikt.

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
elektronikfreak tummen mitt i handen
27 mars 2015 · 161 Inlägg

mercaa skrev:
Förstår dock inte grejjen med hur det kan vara miljövänligare att höja bensin priset, folk kör likväl ändå lika mycket bil  för det.  Och vad gör dom av pengarna mja....

"Miljövänligheten" är bara ett svepskäl för att vi bilister ska underhålla och stå för utbyggnaden av bl a järnväg. Skulle alla slantar vi bilägare lägger i vägskatt gå till underhåll och nya vägar så skulle troligen Sverige ha världens finaste vägnät.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
it_mutt Avstängd
27 mars 2015 · 10 388 Inlägg

-matte skrev:
Läste precis på Di.se att den nya regeringen höjer bensinpriset med 55 öre 2016. Länk: (http://www.di.se/artiklar/2015/3/27/reg … skatterna/)

Anledningen enligt Magdalena Andersson är "Vi måste ställa om samhället i en mer miljövänlig riktning."

Vad tycker ni?

Var läste du det? För det står inte på sidan du länkade till.

Det absolut första som står är däremot;

"Regeringen föreslår höjd bensinskatt med 44 öre per liter i budgetpropositionen för 2016...."

"På diesel höjs skatten med 48 öre per liter. Samtidigt höjs energiskatten på flytande biodrivmedel i motsvarande grad, enligt förslaget."

"Höjningarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.

Sammantaget ska förslagen öka statens skatteintäkter..."

Så, igen, var har du läst att det -blir- så?

Så vad jag tycker? Det vanliga; att folk ska börja läsa vad som faktiskt skrivs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
philleHBG
27 mars 2015 · 69 Inlägg

it_mutt skrev:

-matte skrev:
Läste precis på Di.se att den nya regeringen höjer bensinpriset med 55 öre 2016. Länk: (http://www.di.se/artiklar/2015/3/27/reg … skatterna/)

Anledningen enligt Magdalena Andersson är "Vi måste ställa om samhället i en mer miljövänlig riktning."

Vad tycker ni?

Var läste du det? För det står inte på sidan du länkade till.

Det absolut första som står är däremot;

"Regeringen föreslår höjd bensinskatt med 44 öre per liter i budgetpropositionen för 2016...."

"På diesel höjs skatten med 48 öre per liter. Samtidigt höjs energiskatten på flytande biodrivmedel i motsvarande grad, enligt förslaget."

"Höjningarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.

Sammantaget ska förslagen öka statens skatteintäkter..."

Så, igen, var har du läst att det -blir- så?

Så vad jag tycker? Det vanliga; att folk ska börja läsa vad som faktiskt skrivs.

Exakt!
Dessutom så är väl såna här förslag inget nytt? Typ årligen så läggs ju såna här förslag fram från folk och partier i regeringen. Bränslepriserna ökar årligen oavsett vilka förslag som läggs fram och har alltid gjort det. Precis som priserna på allt annat.

SkyCandy1 Meldem
27 mars 2015 · 117 Inlägg

Det som stör mig utöver själva höjningen är argumenten, "oljepriset har halverats". Betyder det att regeringen kommer sänka bensinskatten när oljepriset återgår till 100 dollar/fat? Troligtvis kommer skatten ligga still och vi kommer se bensinpriser på över 16kr/l nästa sommar

it_mutt Avstängd
27 mars 2015 · 10 388 Inlägg

philleHBG skrev:

it_mutt skrev:

-matte skrev:
Läste precis på Di.se att den nya regeringen höjer bensinpriset med 55 öre 2016. Länk: (http://www.di.se/artiklar/2015/3/27/reg … skatterna/)

Anledningen enligt Magdalena Andersson är "Vi måste ställa om samhället i en mer miljövänlig riktning."

Vad tycker ni?

Var läste du det? För det står inte på sidan du länkade till.

Det absolut första som står är däremot;

"Regeringen föreslår höjd bensinskatt med 44 öre per liter i budgetpropositionen för 2016...."

"På diesel höjs skatten med 48 öre per liter. Samtidigt höjs energiskatten på flytande biodrivmedel i motsvarande grad, enligt förslaget."

"Höjningarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.

Sammantaget ska förslagen öka statens skatteintäkter..."

Så, igen, var har du läst att det -blir- så?

Så vad jag tycker? Det vanliga; att folk ska börja läsa vad som faktiskt skrivs.

Exakt!
Dessutom så är väl såna här förslag inget nytt? Typ årligen så läggs ju såna här förslag fram från folk och partier i regeringen. Bränslepriserna ökar årligen oavsett vilka förslag som läggs fram och har alltid gjort det. Precis som priserna på allt annat.

Ja, det görs "varje år", 44öre är väl kanske rätt mycket som förslag iofs, men det är absolut inget nytt. Om inte dessa förslag kommit, och ibland gått igenom, hade vi givetvis haft samma skatt idag som för 30 år sedan...på...ehm...allt.

Möjligen skulle en förklaring till ett så "ordentligt" förslag kunna vara att grundpriset faktiskt dalat. Hade priset istället varit "16kr/l" är det väl tveksamt om någon hade vågat ta i så ordentligt i ett så närliggande förslag. Då hade det antagligen varit mer åt "till år 2020 har vi ett förslag att...". Men, det är bara ren spekulation från min sida givetvis.


- - - - - - - -

JensDavid skrev:
Det som stör mig utöver själva höjningen är argumenten, "oljepriset har halverats". Betyder det att regeringen kommer sänka bensinskatten när oljepriset återgår till 100 dollar/fat? Troligtvis kommer skatten ligga still och vi kommer se bensinpriser på över 16kr/l nästa sommar

Missade helt den biten faktiskt (trots att det stod inledningsvis). Men ja visst, jag köper absolut att man försöker använda det som argument. Men, det är ju så grymt dåligt som argument i sig självt dock.

- - - - - - - - - -


elektronikfreak skrev:

mercaa skrev:
Förstår dock inte grejjen med hur det kan vara miljövänligare att höja bensin priset, folk kör likväl ändå lika mycket bil  för det.  Och vad gör dom av pengarna mja....

"Miljövänligheten" är bara ett svepskäl för att vi bilister ska underhålla och stå för utbyggnaden av bl a järnväg. Skulle alla slantar vi bilägare lägger i vägskatt gå till underhåll och nya vägar så skulle troligen Sverige ha världens finaste vägnät.

Enbart som respons till vad bråten kostar;

Så långt kommer du med 1 miljard kronor:

33 kilometer – motorväg på landsbygd

1 kilometer – motorväg i tunnel

http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anl … 378202.ece   för den som vill kolla lite mer (även om den är något år gammal)

Fine, det är vid nybyggnation, så det är väl inte helt sant heller. Men, en motorväg sthlm<->malmö kostar då enligt detta, vid nybyggnation, i runda slängar 20 miljarder.

Fordonsskattehöjningen tidigare i år (vilket enligt staten skulle motsvara 12-18%) gav 1-1½miljard. Om vi säger att 15% gav 1.25 miljarder, torde den totala fordonsskattesumman vara ungefär 8,4miljarder/år (vilket på ~4.500 000 bilar skulle ge en snittkostnad på ~2000kr/bil, vilket inte är helt orimligt).

Sett till detta tar det alltså ungefär 3 år att få in en sådan nybyggnation enkom på fordonsskatten

Senast redigerat av it_mutt (27 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
trippelturbo Trucker
27 mars 2015 · 2 710 Inlägg

Vilket j-a tjat om en 50 öring!! Samtidigt klagar vi på det sjunkande skolresultatet, sjukvården som är mer amerikanskt än svenskt osv.. inte för att nämna privatiseringen!

Många glömmer ju lätt hur mkt pengar som försvunnit utomlands i privatiseringens spår, som tom Moderaterna själva idag sågar!

Fart missbrukare
Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

heltsonika skrev:
Som väntat när Socialdemokrater och Miljöpartister får bestämma. Hade blivit förvånad annars.

enda som förvånar mig är att höjningen var så liten

Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

trippelturbo skrev:
Vilket j-a tjat om en 50 öring!! Samtidigt klagar vi på det sjunkande skolresultatet, sjukvården som är mer amerikanskt än svenskt osv.. inte för att nämna privatiseringen!

Många glömmer ju lätt hur mkt pengar som försvunnit utomlands i privatiseringens spår, som tom Moderaterna själva idag sågar!

sjunkande skolresultat är inte så svårt att räkna ut vad som ligger bakom

Mack Forum- och sitemoderator
27 mars 2015 · 26 136 Inlägg

Höjs totaltpriset med 50 öre så är vi fortfarande inte i närheten av vad priset ett tag var uppe i under förra regeringen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
SkyCandy1 Meldem
27 mars 2015 · 117 Inlägg

it_mutt skrev:

-matte skrev:
Läste precis på Di.se att den nya regeringen höjer bensinpriset med 55 öre 2016. Länk: (http://www.di.se/artiklar/2015/3/27/reg … skatterna/)

Anledningen enligt Magdalena Andersson är "Vi måste ställa om samhället i en mer miljövänlig riktning."

Vad tycker ni?

Var läste du det? För det står inte på sidan du länkade till.

Det absolut första som står är däremot;

"Regeringen föreslår höjd bensinskatt med 44 öre per liter i budgetpropositionen för 2016...."

"På diesel höjs skatten med 48 öre per liter. Samtidigt höjs energiskatten på flytande biodrivmedel i motsvarande grad, enligt förslaget."

"Höjningarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.

Sammantaget ska förslagen öka statens skatteintäkter..."

Så, igen, var har du läst att det -blir- så?

Så vad jag tycker? Det vanliga; att folk ska börja läsa vad som faktiskt skrivs.

Decemberöverenskommelsen innebär att det som regeringen föreslår till budgetpropositionen antagligen kommer röstas igenom i riksdagen då de borgerliga partierna kommer lägga ner sina röster.

En höjning med 44 öre på punktskatten innebär 55 öres höjning på bensinpriset eftersom man betalar moms på skatten. 44*1,25

Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

Mack skrev:
Höjs totaltpriset med 50 öre så är vi fortfarande inte i närheten av vad priset ett tag var uppe i under förra regeringen..

nu måste du ju tänka på att skatten är inte sänkt på bensinen det är priset på råoljan som gått ner och gjort bensinen billigare nu.

SkyCandy1 Meldem
27 mars 2015 · 117 Inlägg

Mack skrev:
Höjs totaltpriset med 50 öre så är vi fortfarande inte i närheten av vad priset ett tag var uppe i under förra regeringen..

Skatten på fossilt bränsle var lägre under förra regeringen, det halverade världsmarknadspriset på olja är anledningen till det lägre slutpriset idag

trippelturbo Trucker
27 mars 2015 · 2 710 Inlägg

Johan85 skrev:

trippelturbo skrev:
Vilket j-a tjat om en 50 öring!! Samtidigt klagar vi på det sjunkande skolresultatet, sjukvården som är mer amerikanskt än svenskt osv.. inte för att nämna privatiseringen!

Många glömmer ju lätt hur mkt pengar som försvunnit utomlands i privatiseringens spår, som tom Moderaterna själva idag sågar!

sjunkande skolresultat är inte så svårt att räkna ut vad som ligger bakom

Låt skylla på invandrarungarna, som vanligt!

Vad skyller vi privatiseringen på inom tex Bilprovningen? Har du förstått vilka allvarliga brister bilprovningen idag har? INte för att tala om vägnätet.. vägarna har ju aldrig varit i så dåliga skick som nu. Jag kör lastbil, jag ser ett och annat!

Jag skiter blankt i vilka det är som sitter i regeringen, men skatter och välfärd går hand i hand. Reinfeldt & Co sänkte skatterna så otroligt mkt, som dom idag även där ångrar sig! Fas3? Skattesubventionerade jobb?

Fart missbrukare
SkyCandy1 Meldem
27 mars 2015 · 117 Inlägg

trippelturbo skrev:

Johan85 skrev:

trippelturbo skrev:
Vilket j-a tjat om en 50 öring!! Samtidigt klagar vi på det sjunkande skolresultatet, sjukvården som är mer amerikanskt än svenskt osv.. inte för att nämna privatiseringen!

Många glömmer ju lätt hur mkt pengar som försvunnit utomlands i privatiseringens spår, som tom Moderaterna själva idag sågar!

sjunkande skolresultat är inte så svårt att räkna ut vad som ligger bakom

Låt skylla på invandrarungarna, som vanligt!

Vad skyller vi privatiseringen på inom tex Bilprovningen? Har du förstått vilka allvarliga brister bilprovningen idag har? INte för att tala om vägnätet.. vägarna har ju aldrig varit i så dåliga skick som nu. Jag kör lastbil, jag ser ett och annat!

Jag skiter blankt i vilka det är som sitter i regeringen, men skatter och välfärd går hand i hand. Reinfeldt & Co sänkte skatterna så otroligt mkt, som dom idag även där ångrar sig! Fas3? Skattesubventionerade jobb?

Att skatter och välfärd går hand i hand är en sanning med modifikation. Sverige har trots allt fortfarande ett av världens högsta skattetryck, trots det leverar vi inte en av världens bästa vägnät, skola, etc. Visst bör vissa saker vara statligt ägda, typ bilprovning, äldrevård, apotek. Men hällre lägre skatter än att det slösas på saker som inte gör sverige bättre.

Nu höjs skatten på ISK, samtidigt som jag skulle börja pensionsspara seriöst. Har redan betalat skatt på min lön, varför betala ännu mer skatt om jag sparar pengar tills jag blir gammal? :S Snart packar jag mina väskor och ger mig iväg... wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang