Bensinpriset höjs med 55 öre/litern 2016 (Tråden om bensinprishöjningar)

Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

trippelturbo skrev:

Johan85 skrev:

trippelturbo skrev:
Vilket j-a tjat om en 50 öring!! Samtidigt klagar vi på det sjunkande skolresultatet, sjukvården som är mer amerikanskt än svenskt osv.. inte för att nämna privatiseringen!

Många glömmer ju lätt hur mkt pengar som försvunnit utomlands i privatiseringens spår, som tom Moderaterna själva idag sågar!

sjunkande skolresultat är inte så svårt att räkna ut vad som ligger bakom

Låt skylla på invandrarungarna, som vanligt!

Vad skyller vi privatiseringen på inom tex Bilprovningen? Har du förstått vilka allvarliga brister bilprovningen idag har? INte för att tala om vägnätet.. vägarna har ju aldrig varit i så dåliga skick som nu. Jag kör lastbil, jag ser ett och annat!

Jag skiter blankt i vilka det är som sitter i regeringen, men skatter och välfärd går hand i hand. Reinfeldt & Co sänkte skatterna så otroligt mkt, som dom idag även där ångrar sig! Fas3? Skattesubventionerade jobb?

tycker du ska göra studiebesök på några skolor så du får se vad som pågår så förstår du nog bättre sen.

-jimmy
27 mars 2015 · 377 Inlägg

Jaja, tur det finns värre saker här i världen än lite bensinpengar.

it_mutt Avstängd
27 mars 2015 · 10 388 Inlägg

JensDavid skrev:

it_mutt skrev:

-matte skrev:
Läste precis på Di.se att den nya regeringen höjer bensinpriset med 55 öre 2016. Länk: (http://www.di.se/artiklar/2015/3/27/reg … skatterna/)

Anledningen enligt Magdalena Andersson är "Vi måste ställa om samhället i en mer miljövänlig riktning."

Vad tycker ni?

Var läste du det? För det står inte på sidan du länkade till.

Det absolut första som står är däremot;

"Regeringen föreslår höjd bensinskatt med 44 öre per liter i budgetpropositionen för 2016...."

"På diesel höjs skatten med 48 öre per liter. Samtidigt höjs energiskatten på flytande biodrivmedel i motsvarande grad, enligt förslaget."

"Höjningarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.

Sammantaget ska förslagen öka statens skatteintäkter..."

Så, igen, var har du läst att det -blir- så?

Så vad jag tycker? Det vanliga; att folk ska börja läsa vad som faktiskt skrivs.

Decemberöverenskommelsen innebär att det som regeringen föreslår till budgetpropositionen antagligen kommer röstas igenom i riksdagen då de borgerliga partierna kommer lägga ner sina röster.

En höjning med 44 öre på punktskatten innebär 55 öres höjning på bensinpriset eftersom man betalar moms på skatten. 44*1,25

Då säger även du det själv där. Antagligen, det är alltså inte bestämt på något vis än, alltså är det inte rätt att säga "så kommer det bli", eller "detta är redan bestämt", vilket var just vad jag påpekade.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-matte En Medlem
27 mars 2015 · 405 Inlägg

it_mutt

Jag har skickat ett mail till finansministern för se huruvida förslaget är öppet för ändringar eller om det redan är fastställt.

Med all sannolikhet är det redan fastställt, då förslaget har blivit presenterat för allmänheten.

Senast redigerat av -matte (27 mars 2015)

it_mutt Avstängd
27 mars 2015 · 10 388 Inlägg

-matte skrev:
it_mutt

Jag har skickat ett mail till finansministern för se huruvida förslaget är öppet för ändringar eller om det redan är fastställt.

Med all sannolikhet är det redan fastställt, då förslaget har blivit presenterat för allmänheten.

Nu spekulerar du visserligen bara. Men, det ändrar inte på det faktum att du inte hänvisade till någonstans där det stod att det "är så", utan att det bara var förslag.

Med tanke på att budgetförslaget/proposition lämnas framåt hösten (September/Oktober någon gång vill jag ha för mig, det var Oktober 2014 iaf), så lär det inte vara fastslaget ännu. Än mindre då budgetförslaget/propositionen är just, ett förslag som ska röstas igenom.

Förslag presenteras för allmänheten hela tiden. Sen säger du det själv; "...redan fastställt, då förslaget har blivit presenterat för allmänheten."

Ett förslag är aldrig fastställt, det ligger i ordets (förslag) natur att inte vara fastställt.

Sen kan det, som påpekat, vara väldigt sannolikt att det "blir så", men då har vi nyckelbiten i "blir så", dvs inte "är så redan nu".

Det kan ju bli intressant att se, om du nu mot förmodan skulle få något svar, huruvida det tolkas som att förslaget i sig är öppet för ändringar, eller om just förslaget är "bestämt" i sig självt. Med andra ord; Om du frågade som du skrev här så frågar du just om själva förslaget i sig är öppet för förändring eller om det är "Detta är vårt förslag, vi tänker inte föreslå något annat".

Senast redigerat av it_mutt (27 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 mars 2015 · 1 899 Inlägg

Det är bara sunt att dra öronen åt sej när det diskuteras skattehöjningar. Här tipsar jag om Slöseriombudsmannen för de som inte redan vet vem det är - Fredagsmyset är räddat!




"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
OSkar000
27 mars 2015 · 198 Inlägg

500-600kr mer per år i bensin ska jag nog kunna överleva. Variationer i råoljepriset lär påverka vad det kostar att tanka i större utsträckning.

Tittar man på hur, varför och vad folk kör så måste bensin och diesel vara väldigt billigt.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 mars 2015 · 1 899 Inlägg

OSkar000 skrev:
500-600kr mer per år i bensin ska jag nog kunna överleva. Variationer i råoljepriset lär påverka vad det kostar att tanka i större utsträckning.

Tittar man på hur, varför och vad folk kör så måste bensin och diesel vara väldigt billigt.

Fruktansvärt billigt, allra helst för några månader sedan. Det fantastiska i Sverige är ju att våran kära stat tar mer betalt för vårt bilåkande än vad de som faktiskt har producerat oljan. Rätt sjukt när man sätter det i perspektiv.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 mars 2015 · 1 128 Inlägg

Jaha, först fordonsskatten och nu bensinskatten. Nån som är förvånad?

Men svenska skolan som är sämst i Europa behöver väl mer pengar bara...

Nöjeskör närproducerat
DusanMandick Random Hero
27 mars 2015 · 4 047 Inlägg

trippelturbo skrev:
Vilket j-a tjat om en 50 öring!! Samtidigt klagar vi på det sjunkande skolresultatet, sjukvården som är mer amerikanskt än svenskt osv.. inte för att nämna privatiseringen!

Många glömmer ju lätt hur mkt pengar som försvunnit utomlands i privatiseringens spår, som tom Moderaterna själva idag sågar!

det är hela 25:- på en fulltank (55L) så de blir ingen trisslott den dagen man tankar! wink

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
it_mutt Avstängd
27 mars 2015 · 10 388 Inlägg

DusanMandick skrev:

trippelturbo skrev:
Vilket j-a tjat om en 50 öring!! Samtidigt klagar vi på det sjunkande skolresultatet, sjukvården som är mer amerikanskt än svenskt osv.. inte för att nämna privatiseringen!

Många glömmer ju lätt hur mkt pengar som försvunnit utomlands i privatiseringens spår, som tom Moderaterna själva idag sågar!

det är hela 25:- på en fulltank (55L) så de blir ingen trisslott den dagen man tankar! wink

Blir det ju inte idag heller då den kostar 30:- tongue wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Slash Saabifierad
27 mars 2015 · 2 026 Inlägg

JensDavid skrev:

Mack skrev:
Höjs totaltpriset med 50 öre så är vi fortfarande inte i närheten av vad priset ett tag var uppe i under förra regeringen..

Skatten på fossilt bränsle var lägre under förra regeringen, det halverade världsmarknadspriset på olja är anledningen till det lägre slutpriset idag

Jo till en början var skattesatsen lägre än vad den är idag, men det beror på att den i praktiken höjts nästan vid varje årsskifte, av just den borgerliga regeringen.
Det du troligtvis menar är att statens skatteintäkter från just drivmedel blivit allt lägre för varje år som oljepriset sjunkit.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Evildan
27 mars 2015 ·

Jag understödjer regeringens förslag.

Ladorna är närapå tomma efter åtta år av slöseri och skattenedragningar samt utförsäljning av det sociala skyddsnätet.

Ett högre bränslepris bör generera positiv inverkan på miljön då "folk" kanske tänker till innan dom tar bilen en onödig sväng eller kör lite mer medvetet.
I förlängningen bör detta göra att nybilsförsäljningen tar fart, många köper nyare snålare bil, dessa skall sedan servas på ett auktoriserat vis och där skapas även arbetstillfällen = skatteinkomster.

Som bonus försvinner många gamla törstiga lik då ägare med redan stram ekonomi väljer ett ekonomiskare alternativ, som begagnatmarknaden bistår med när någon väljer att köpa spritt ny bil då den nästan nya bilen köps av någon som i sin tur säljer sin lite äldre bil, vilket gör att begagnatmarknaden förnyas med modernare bilar som i sin tur tappar i pris.

Inte så dumt kanske för dom som kör bil med mycket begränsad budget? big_smile

Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

Evildan skrev:
Jag understödjer regeringens förslag.

Ladorna är närapå tomma efter åtta år av slöseri och skattenedragningar samt utförsäljning av det sociala skyddsnätet.

Ett högre bränslepris bör generera positiv inverkan på miljön då "folk" kanske tänker till innan dom tar bilen en onödig sväng eller kör lite mer medvetet.
I förlängningen bör detta göra att nybilsförsäljningen tar fart, många köper nyare snålare bil, dessa skall sedan servas på ett auktoriserat vis och där skapas även arbetstillfällen = skatteinkomster.

Som bonus försvinner många gamla törstiga lik då ägare med redan stram ekonomi väljer ett ekonomiskare alternativ, som begagnatmarknaden bistår med när någon väljer att köpa spritt ny bil då den nästan nya bilen köps av någon som i sin tur säljer sin lite äldre bil, vilket gör att begagnatmarknaden förnyas med modernare bilar som i sin tur tappar i pris.

Inte så dumt kanske för dom som kör bil med mycket begränsad budget? big_smile

varför ska lilla sverige försöka rädda planetens miljö när dom riktiga miljöbovarna i världen skiter i det?..
det är dom stora bovarna som ska straffskattas och inte folket på landsbygden som är beroende av bil för att tjäna sitt levebröd. men alla på landsbygden kanske ska säga upp sig från sina jobb och gå på socialbidrag då behöver man ingen bil.

Evildan
27 mars 2015 ·

Johan85 skrev:

Evildan skrev:
Jag understödjer regeringens förslag.

Ladorna är närapå tomma efter åtta år av slöseri och skattenedragningar samt utförsäljning av det sociala skyddsnätet.

Ett högre bränslepris bör generera positiv inverkan på miljön då "folk" kanske tänker till innan dom tar bilen en onödig sväng eller kör lite mer medvetet.
I förlängningen bör detta göra att nybilsförsäljningen tar fart, många köper nyare snålare bil, dessa skall sedan servas på ett auktoriserat vis och där skapas även arbetstillfällen = skatteinkomster.

Som bonus försvinner många gamla törstiga lik då ägare med redan stram ekonomi väljer ett ekonomiskare alternativ, som begagnatmarknaden bistår med när någon väljer att köpa spritt ny bil då den nästan nya bilen köps av någon som i sin tur säljer sin lite äldre bil, vilket gör att begagnatmarknaden förnyas med modernare bilar som i sin tur tappar i pris.

Inte så dumt kanske för dom som kör bil med mycket begränsad budget? big_smile

varför ska lilla sverige försöka rädda planetens miljö när dom riktiga miljöbovarna i världen skiter i det?..
det är dom stora bovarna som ska straffskattas och inte folket på landsbygden som är beroende av bil för att tjäna sitt levebröd. men alla på landsbygden kanske ska säga upp sig från sina jobb och gå på socialbidrag då behöver man ingen bil.

Du tolkar text på ett märkligt vis då jag redan skrev om spin off effekten av detta även för de som kör mycket bil.
Begagnatmarknaden växer och på så vis kan även dom på landsbygden byta sin bil mot en bränslesnålare dito för att kunna bo kvar med bibehållen ekonomi.

För att bidra med ett lättöverskådligt räkneexempel:
En bil som förbrukar 1l/100km kommer med genomklubbat förslag att kosta 55öre mer/10km att driva bränslemässigt.
Kör någon 3000mil/år blir den extra kostnaden 1650kr/år eller 137.50/månad.
Är den blygsamma höjningen kännbar är det förmodligen dags att släppa drömmen om ett liv på landet och flytta in till stan.

Muttley
27 mars 2015 ·

felixtb skrev:
Höj gärna bensinskatten så länge man använder intäkterna för att göra det billigare att köra på e85, biogas, biodiesel osv som våra befintliga fordon kan konverteras till att framföras på. Då har man en miljövänlig vagnpark utan att tappa oss hobbybilister. Naturligtvis är rena elbilar också ett alternativ för de som transporterar sig inom städer exempelvis smile

Konvertering till biobränsle bör för övrigt subventioneras i min åsikt.

Fast biogas och e85 kom inte undan.  De var förslag om att höja det också. Åtminstone gasen.  De dubblade iallafall bilskatten på den gasbil jag kör med från 300 till 600.



I övrigt så kommer inte bensinpriset att störa mig något då jag kört drygt 400 mil ungefär privat sen i juli. Och skulle jag behöva börja pendla nån mil hade jag köpt en billig elbil.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 mars 2015 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:
Jag understödjer regeringens förslag.

Ladorna är närapå tomma efter åtta år av slöseri och skattenedragningar samt utförsäljning av det sociala skyddsnätet.

Ett högre bränslepris bör generera positiv inverkan på miljön då "folk" kanske tänker till innan dom tar bilen en onödig sväng eller kör lite mer medvetet.
I förlängningen bör detta göra att nybilsförsäljningen tar fart, många köper nyare snålare bil, dessa skall sedan servas på ett auktoriserat vis och där skapas även arbetstillfällen = skatteinkomster.

Som bonus försvinner många gamla törstiga lik då ägare med redan stram ekonomi väljer ett ekonomiskare alternativ, som begagnatmarknaden bistår med när någon väljer att köpa spritt ny bil då den nästan nya bilen köps av någon som i sin tur säljer sin lite äldre bil, vilket gör att begagnatmarknaden förnyas med modernare bilar som i sin tur tappar i pris.

Inte så dumt kanske för dom som kör bil med mycket begränsad budget? big_smile

varför ska lilla sverige försöka rädda planetens miljö när dom riktiga miljöbovarna i världen skiter i det?..
det är dom stora bovarna som ska straffskattas och inte folket på landsbygden som är beroende av bil för att tjäna sitt levebröd. men alla på landsbygden kanske ska säga upp sig från sina jobb och gå på socialbidrag då behöver man ingen bil.

Du tolkar text på ett märkligt vis då jag redan skrev om spin off effekten av detta även för de som kör mycket bil.
Begagnatmarknaden växer och på så vis kan även dom på landsbygden byta sin bil mot en bränslesnålare dito för att kunna bo kvar med bibehållen ekonomi.

För att bidra med ett lättöverskådligt räkneexempel:
En bil som förbrukar 1l/100km kommer med genomklubbat förslag att kosta 55öre mer/10km att driva bränslemässigt.
Kör någon 3000mil/år blir den extra kostnaden 1650kr/år eller 137.50/månad.
Är den blygsamma höjningen kännbar är det förmodligen dags att släppa drömmen om ett liv på landet och flytta in till stan.

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Nöjeskör närproducerat
Muttley
27 mars 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

varför ska lilla sverige försöka rädda planetens miljö när dom riktiga miljöbovarna i världen skiter i det?..
det är dom stora bovarna som ska straffskattas och inte folket på landsbygden som är beroende av bil för att tjäna sitt levebröd. men alla på landsbygden kanske ska säga upp sig från sina jobb och gå på socialbidrag då behöver man ingen bil.

Du tolkar text på ett märkligt vis då jag redan skrev om spin off effekten av detta även för de som kör mycket bil.
Begagnatmarknaden växer och på så vis kan även dom på landsbygden byta sin bil mot en bränslesnålare dito för att kunna bo kvar med bibehållen ekonomi.

För att bidra med ett lättöverskådligt räkneexempel:
En bil som förbrukar 1l/100km kommer med genomklubbat förslag att kosta 55öre mer/10km att driva bränslemässigt.
Kör någon 3000mil/år blir den extra kostnaden 1650kr/år eller 137.50/månad.
Är den blygsamma höjningen kännbar är det förmodligen dags att släppa drömmen om ett liv på landet och flytta in till stan.

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Du menar att typ Vw är bättre än Hyundai?

Evildan
27 mars 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

varför ska lilla sverige försöka rädda planetens miljö när dom riktiga miljöbovarna i världen skiter i det?..
det är dom stora bovarna som ska straffskattas och inte folket på landsbygden som är beroende av bil för att tjäna sitt levebröd. men alla på landsbygden kanske ska säga upp sig från sina jobb och gå på socialbidrag då behöver man ingen bil.

Du tolkar text på ett märkligt vis då jag redan skrev om spin off effekten av detta även för de som kör mycket bil.
Begagnatmarknaden växer och på så vis kan även dom på landsbygden byta sin bil mot en bränslesnålare dito för att kunna bo kvar med bibehållen ekonomi.

För att bidra med ett lättöverskådligt räkneexempel:
En bil som förbrukar 1l/100km kommer med genomklubbat förslag att kosta 55öre mer/10km att driva bränslemässigt.
Kör någon 3000mil/år blir den extra kostnaden 1650kr/år eller 137.50/månad.
Är den blygsamma höjningen kännbar är det förmodligen dags att släppa drömmen om ett liv på landet och flytta in till stan.

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

fadret
27 mars 2015 · 1 125 Inlägg

E85 kommer ju inte undan heller vad det verkar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20488897.ab

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang