Bensinpriset höjs med 55 öre/litern 2016 (Tråden om bensinprishöjningar)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 mars 2015 · 1 899 Inlägg

Evildan skrev:
Jag understödjer regeringens förslag.

Ladorna är närapå tomma efter åtta år av slöseri och skattenedragningar samt utförsäljning av det sociala skyddsnätet.

Ett högre bränslepris bör generera positiv inverkan på miljön då "folk" kanske tänker till innan dom tar bilen en onödig sväng eller kör lite mer medvetet.
I förlängningen bör detta göra att nybilsförsäljningen tar fart, många köper nyare snålare bil, dessa skall sedan servas på ett auktoriserat vis och där skapas även arbetstillfällen = skatteinkomster.

Som bonus försvinner många gamla törstiga lik då ägare med redan stram ekonomi väljer ett ekonomiskare alternativ, som begagnatmarknaden bistår med när någon väljer att köpa spritt ny bil då den nästan nya bilen köps av någon som i sin tur säljer sin lite äldre bil, vilket gör att begagnatmarknaden förnyas med modernare bilar som i sin tur tappar i pris.

Inte så dumt kanske för dom som kör bil med mycket begränsad budget? big_smile

Jag är tveksam till att produktionskostnaden miljömässigt sett för att tillverka dessa ny miljövänliga alternativ ihop med det faktum att skrotningen av äldre bilar knappast innebär fullständig återvinning i dagens samhälle gynnar miljön, så vill du sälja denna idé till en lantis som mej får du komma med andra argument. Hybrider är ju förmodligen det sämst tänkbara alternativet miljömässigt sett med dagens slit och släng tänk, att det sedan kan vara ekonomiskt för enskild individ är en annan sak. Nä, långsiktiga investeringar är det som behövs inte maktmedel för att få folk att "tänka rätt".

Sedan så pratas det mycket om hur alliansen har rustat ned välfärdsapparaten utan några konkreta bevis. Du beskyller dem för detta så bevisbördan ligger hos dej. För mej som lantis så har livet blivit bättre de år som de styrt, lägre skatter innebär mer pengar över i fickan så jag har möjlighet att göra egna privata investeringar vilket också gynnar grannskapet när jag lejer in dem.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

Du tolkar text på ett märkligt vis då jag redan skrev om spin off effekten av detta även för de som kör mycket bil.
Begagnatmarknaden växer och på så vis kan även dom på landsbygden byta sin bil mot en bränslesnålare dito för att kunna bo kvar med bibehållen ekonomi.

För att bidra med ett lättöverskådligt räkneexempel:
En bil som förbrukar 1l/100km kommer med genomklubbat förslag att kosta 55öre mer/10km att driva bränslemässigt.
Kör någon 3000mil/år blir den extra kostnaden 1650kr/år eller 137.50/månad.
Är den blygsamma höjningen kännbar är det förmodligen dags att släppa drömmen om ett liv på landet och flytta in till stan.

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

sen kan man ju diskutera miljöbil mr,prius

SportPilot Ubåtsingenjör
27 mars 2015 · 7 231 Inlägg

hoppas de kommande 4 åren går fort så detta vansinne kan sluta !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
27 mars 2015 ·

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

sen kan man ju diskutera miljöbil mr,prius

Hur menar du nu?

Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

sen kan man ju diskutera miljöbil mr,prius

Hur menar du nu?

som alla prius ägare så är ju du bättre än alla andra som åker vanliga bilar? men så kanske du ska tänka på hur din bil är byggd och hur farligt det är för miljön?

Evildan
27 mars 2015 ·

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

sen kan man ju diskutera miljöbil mr,prius

Hur menar du nu?

som alla prius ägare så är ju du bättre än alla andra som åker vanliga bilar? men så kanske du ska tänka på hur din bil är byggd och hur farligt det är för miljön?

På vilket vis anser du att jag är bättre?

Alla bilar som byggs och brukas är farliga för miljön, eller menar du att just Priusen skulle vara speciellt farlig för miljön?

Evildan
27 mars 2015 ·

PHrnfeldt skrev:

Evildan skrev:
Jag understödjer regeringens förslag.

Ladorna är närapå tomma efter åtta år av slöseri och skattenedragningar samt utförsäljning av det sociala skyddsnätet.

Ett högre bränslepris bör generera positiv inverkan på miljön då "folk" kanske tänker till innan dom tar bilen en onödig sväng eller kör lite mer medvetet.
I förlängningen bör detta göra att nybilsförsäljningen tar fart, många köper nyare snålare bil, dessa skall sedan servas på ett auktoriserat vis och där skapas även arbetstillfällen = skatteinkomster.

Som bonus försvinner många gamla törstiga lik då ägare med redan stram ekonomi väljer ett ekonomiskare alternativ, som begagnatmarknaden bistår med när någon väljer att köpa spritt ny bil då den nästan nya bilen köps av någon som i sin tur säljer sin lite äldre bil, vilket gör att begagnatmarknaden förnyas med modernare bilar som i sin tur tappar i pris.

Inte så dumt kanske för dom som kör bil med mycket begränsad budget? big_smile

Jag är tveksam till att produktionskostnaden miljömässigt sett för att tillverka dessa ny miljövänliga alternativ ihop med det faktum att skrotningen av äldre bilar knappast innebär fullständig återvinning i dagens samhälle gynnar miljön, så vill du sälja denna idé till en lantis som mej får du komma med andra argument. Hybrider är ju förmodligen det sämst tänkbara alternativet miljömässigt sett med dagens slit och släng tänk, att det sedan kan vara ekonomiskt för enskild individ är en annan sak. Nä, långsiktiga investeringar är det som behövs inte maktmedel för att få folk att "tänka rätt".

Sedan så pratas det mycket om hur alliansen har rustat ned välfärdsapparaten utan några konkreta bevis. Du beskyller dem för detta så bevisbördan ligger hos dej. För mej som lantis så har livet blivit bättre de år som de styrt, lägre skatter innebär mer pengar över i fickan så jag har möjlighet att göra egna privata investeringar vilket också gynnar grannskapet när jag lejer in dem.

Du menar någon dylik uträkning?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Klippt från inlägg #234 som Rquired snyggt räknade ut.
Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.



Ett utav många exempel på hur välfärden och vårat sociala skyddsnät sålts ut:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/648 … 0-miljoner
Konkretare än så är det svårt att bli.

Senast redigerat av Evildan (27 mars 2015)

Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

Hur menar du nu?

som alla prius ägare så är ju du bättre än alla andra som åker vanliga bilar? men så kanske du ska tänka på hur din bil är byggd och hur farligt det är för miljön?

På vilket vis anser du att jag är bättre?

Alla bilar som byggs och brukas är farliga för miljön, eller menar du att just Priusen skulle vara speciellt farlig för miljön?

du tror du är så miljövänlig men du belastar elnätet när du ska ladda den där (mer kärnkraft) och sen måste grejer till batteri fraktas från kanada till kina, korea eller taiwan kanske? för att montera ihop batteriet som är en större miljöbov än ett oljeläckage på skroten sen

SportPilot Ubåtsingenjör
27 mars 2015 · 7 231 Inlägg

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

som alla prius ägare så är ju du bättre än alla andra som åker vanliga bilar? men så kanske du ska tänka på hur din bil är byggd och hur farligt det är för miljön?

På vilket vis anser du att jag är bättre?

Alla bilar som byggs och brukas är farliga för miljön, eller menar du att just Priusen skulle vara speciellt farlig för miljön?

du tror du är så miljövänlig men du belastar elnätet när du ska ladda den där (mer kärnkraft) och sen måste grejer till batteri fraktas från kanada till kina, korea eller taiwan kanske? för att montera ihop batteriet som är en större miljöbov än ett oljeläckage på skroten sen

kärnkraften är den renaste stabila energikällan vi har idag smile så MER kärnkraft till folket ! utveckla kärnkraften istället för att motarbeta den

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
27 mars 2015 ·

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

som alla prius ägare så är ju du bättre än alla andra som åker vanliga bilar? men så kanske du ska tänka på hur din bil är byggd och hur farligt det är för miljön?

På vilket vis anser du att jag är bättre?

Alla bilar som byggs och brukas är farliga för miljön, eller menar du att just Priusen skulle vara speciellt farlig för miljön?

du tror du är så miljövänlig men du belastar elnätet när du ska ladda den där (mer kärnkraft) och sen måste grejer till batteri fraktas från kanada till kina, korea eller taiwan kanske? för att montera ihop batteriet som är en större miljöbov än ett oljeläckage på skroten sen

Elnätet? lol

Lägg ned nu, du har ju inte en susning om ämnet överhuvudtaget.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Läs här i länken inlägg #229 och #234 när en ny bil går break even med en gammal utsläppsmässigt.

Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

CHEEVA skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

På vilket vis anser du att jag är bättre?

Alla bilar som byggs och brukas är farliga för miljön, eller menar du att just Priusen skulle vara speciellt farlig för miljön?

du tror du är så miljövänlig men du belastar elnätet när du ska ladda den där (mer kärnkraft) och sen måste grejer till batteri fraktas från kanada till kina, korea eller taiwan kanske? för att montera ihop batteriet som är en större miljöbov än ett oljeläckage på skroten sen

kärnkraften är den renaste stabila energikällan vi har idag smile så MER kärnkraft till folket ! utveckla kärnkraften istället för att motarbeta den

så tycker ja med men det ska ju vara livsfarligt sägs det.
jag ser hellre att sverige bygger ut kärnkraften och exporterar ström. men så har vi det med att då får vi för lågt elpris och med en förmyndarregering så går inte det.

Muttley
27 mars 2015 ·

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:
Hur menar du nu?

som alla prius ägare så är ju du bättre än alla andra som åker vanliga bilar? men så kanske du ska tänka på hur din bil är byggd och hur farligt det är för miljön?

På vilket vis anser du att jag är bättre?

Alla bilar som byggs och brukas är farliga för miljön, eller menar du att just Priusen skulle vara speciellt farlig för miljön?

du tror du är så miljövänlig men du belastar elnätet när du ska ladda den där (mer kärnkraft) och sen måste grejer till batteri fraktas från kanada till kina, korea eller taiwan kanske? för att montera ihop batteriet som är en större miljöbov än ett oljeläckage på skroten sen

Så man kopplar in en hybrid i vägguttaget?  Då har jag fått de om foten att förbränningsmotorn laddar batteriet.  Eller så har du noll koll wink

CHEEVA skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

På vilket vis anser du att jag är bättre?

Alla bilar som byggs och brukas är farliga för miljön, eller menar du att just Priusen skulle vara speciellt farlig för miljön?

du tror du är så miljövänlig men du belastar elnätet när du ska ladda den där (mer kärnkraft) och sen måste grejer till batteri fraktas från kanada till kina, korea eller taiwan kanske? för att montera ihop batteriet som är en större miljöbov än ett oljeläckage på skroten sen

kärnkraften är den renaste stabila energikällan vi har idag smile så MER kärnkraft till folket ! utveckla kärnkraften istället för att motarbeta den

Solkraft är de nya wink Kolkraften ska de helt klart avveckla och forska om mer miljövänliga och därefter många år försöka avveckla kärnkraften också.

SportPilot Ubåtsingenjör
27 mars 2015 · 7 231 Inlägg

tkd_rille skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:
Hur menar du nu?

som alla prius ägare så är ju du bättre än alla andra som åker vanliga bilar? men så kanske du ska tänka på hur din bil är byggd och hur farligt det är för miljön?

På vilket vis anser du att jag är bättre?

Alla bilar som byggs och brukas är farliga för miljön, eller menar du att just Priusen skulle vara speciellt farlig för miljön?

du tror du är så miljövänlig men du belastar elnätet när du ska ladda den där (mer kärnkraft) och sen måste grejer till batteri fraktas från kanada till kina, korea eller taiwan kanske? för att montera ihop batteriet som är en större miljöbov än ett oljeläckage på skroten sen

Så man kopplar in en hybrid i vägguttaget?  Då har jag fått de om foten att förbränningsmotorn laddar batteriet.  Eller så har du noll koll wink

CHEEVA skrev:

Johan85 skrev:

du tror du är så miljövänlig men du belastar elnätet när du ska ladda den där (mer kärnkraft) och sen måste grejer till batteri fraktas från kanada till kina, korea eller taiwan kanske? för att montera ihop batteriet som är en större miljöbov än ett oljeläckage på skroten sen

kärnkraften är den renaste stabila energikällan vi har idag smile så MER kärnkraft till folket ! utveckla kärnkraften istället för att motarbeta den

Solkraft är de nya wink Kolkraften ska de helt klart avveckla och forska om mer miljövänliga och därefter många år försöka avveckla kärnkraften också.

solkraft ? här uppe i norden så ser jag inte hur du ska få det att fungera ordentligt.... nej kärnkraft är i dags läget det enda rätt smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
27 mars 2015 ·

CHEEVA skrev:
solkraft ? här uppe i norden så ser jag inte hur du ska få det att fungera ordentligt.... nej kärnkraft är i dags läget det enda rätt smile

Ja på riktigt. De säljs rätt mycket solceller i mina trakter nu.  En del släktingar har installerat, bla en som lagt celler över en lada dem har och de verkar väldigt nöjda.

En annan nära har solceller i dalarna förvisso sommarhuset men ändå. De driver kylskåp, tv och lampor vilket hon är nöjd med smile
Kärnkraft går såklart inte utan nu men vi kan gå ifrån de mer och mer i framtiden.

Cobraa
27 mars 2015 · 47 Inlägg

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

sen kan man ju diskutera miljöbil mr,prius

Regel nummer ett:
Diskutera aldrig om miljö med en person som äger en prius.
De är de mest envisa personerna som finns.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 mars 2015 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Du tolkar text på ett märkligt vis då jag redan skrev om spin off effekten av detta även för de som kör mycket bil.
Begagnatmarknaden växer och på så vis kan även dom på landsbygden byta sin bil mot en bränslesnålare dito för att kunna bo kvar med bibehållen ekonomi.

För att bidra med ett lättöverskådligt räkneexempel:
En bil som förbrukar 1l/100km kommer med genomklubbat förslag att kosta 55öre mer/10km att driva bränslemässigt.
Kör någon 3000mil/år blir den extra kostnaden 1650kr/år eller 137.50/månad.
Är den blygsamma höjningen kännbar är det förmodligen dags att släppa drömmen om ett liv på landet och flytta in till stan.

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Du menar att typ Vw är bättre än Hyundai?

Överlag, ja. Inget snack om det.

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Du tolkar text på ett märkligt vis då jag redan skrev om spin off effekten av detta även för de som kör mycket bil.
Begagnatmarknaden växer och på så vis kan även dom på landsbygden byta sin bil mot en bränslesnålare dito för att kunna bo kvar med bibehållen ekonomi.

För att bidra med ett lättöverskådligt räkneexempel:
En bil som förbrukar 1l/100km kommer med genomklubbat förslag att kosta 55öre mer/10km att driva bränslemässigt.
Kör någon 3000mil/år blir den extra kostnaden 1650kr/år eller 137.50/månad.
Är den blygsamma höjningen kännbar är det förmodligen dags att släppa drömmen om ett liv på landet och flytta in till stan.

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

Jag gillar inte din "slit, släng och köpa nytt"-attityd du har när det gäller bilar. Att du inte gillar "gamla skrotfärdiga törstiga lik" vet vi, men vad är det egentligen för bilar som tillhör denna kategori?

Dom flesta miljöbilar är från Korea. Billiga slit och släng bilar som skrotas vid låga mil.

Vem vill ens tänka tanken på att köpa en dyr svensk eller tysk bil som är miljöbil? Tänk dig att betala dyrt för en premium-tysk och sedan får du en trea under huven på stadiga 79 hästar. Visst, det ser bättre ut med en tysk på uppfarten än en korean. Men tänk då på pinsamheten som uppstår när grannens 945a från 1993 på 115 hk drar din lyxiga miljötysk vid rödljusen.

Då känns det nog bättre både för dig själv och för plånboken att köpa en billig korean och ställa på gården. Sedan kan den användas som slit och släng i något år tills den kastar in. Sedan skrota och köp nytt. I sann "miljö-anda"!

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (28 mars 2015)

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 mars 2015 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:
solkraft ? här uppe i norden så ser jag inte hur du ska få det att fungera ordentligt.... nej kärnkraft är i dags läget det enda rätt smile

Ja på riktigt. De säljs rätt mycket solceller i mina trakter nu.  En del släktingar har installerat, bla en som lagt celler över en lada dem har och de verkar väldigt nöjda.

En annan nära har solceller i dalarna förvisso sommarhuset men ändå. De driver kylskåp, tv och lampor vilket hon är nöjd med smile
Kärnkraft går såklart inte utan nu men vi kan gå ifrån de mer och mer i framtiden.

Lycka till på vintern med solkraft här uppe i Norrland...

Nöjeskör närproducerat
torsen
27 mars 2015 · 7 238 Inlägg

Cobraa skrev:
Regel nummer ett:
Diskutera aldrig om miljö med en person som äger en prius.
De är de mest envisa personerna som finns.

Däremot kan man diskutera rost enl Plus i går.
En 5 år gammal Prius lönar sig inte att rostskydda.
Den är redan förlorad.lol

Ursäkta o t.hmm

Muttley
27 mars 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:
solkraft ? här uppe i norden så ser jag inte hur du ska få det att fungera ordentligt.... nej kärnkraft är i dags läget det enda rätt smile

Ja på riktigt. De säljs rätt mycket solceller i mina trakter nu.  En del släktingar har installerat, bla en som lagt celler över en lada dem har och de verkar väldigt nöjda.

En annan nära har solceller i dalarna förvisso sommarhuset men ändå. De driver kylskåp, tv och lampor vilket hon är nöjd med smile
Kärnkraft går såklart inte utan nu men vi kan gå ifrån de mer och mer i framtiden.

Lycka till på vintern med solkraft här uppe i Norrland...

Bör funka med vatten för er. Man måste sträva fram.
Förövrigt har du skev bild om koreaner.  Men vi vet hur du funkar så de är lugnt smile

Johan85 Avstängd
27 mars 2015 · 1 418 Inlägg

torsen skrev:

Cobraa skrev:
Regel nummer ett:
Diskutera aldrig om miljö med en person som äger en prius.
De är de mest envisa personerna som finns.

Däremot kan man diskutera rost enl Plus i går.
En 5 år gammal Prius lönar sig inte att rostskydda.
Den är redan förlorad.lol

Ursäkta o t.hmm

rosten är miljö vänlig hela bilen dekomposterar snabbt;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang