Bensinpriset höjs med 55 öre/litern 2016 (Tråden om bensinprishöjningar)

IceEyes Varningar: För många..
28 mars 2015 · 2 552 Inlägg

En förbannat uruselt beslut signerat Löfven och hans klimatfascistiska regim. För oss som blankt skiter i klimatet och miljön är beslutet genomruttet.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
fadret
28 mars 2015 · 1 125 Inlägg

Cobraa skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:

Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

sen kan man ju diskutera miljöbil mr,prius

Regel nummer ett:
Diskutera aldrig om miljö med en person som äger en prius.
De är de mest envisa personerna som finns.

Instämmer med föregående talare helt och hållet

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
xXSammy
28 mars 2015 · 6 570 Inlägg

Johan85 skrev:
du tror du är så miljövänlig men du belastar elnätet när du ska ladda den där (mer kärnkraft) och sen måste grejer till batteri fraktas från kanada till kina, korea eller taiwan kanske? för att montera ihop batteriet som är en större miljöbov än ett oljeläckage på skroten sen

Alltså.. Du är medveten om att Prius inte är något ladd-hybrid?
Vad jag vet om Evildan så äger han en Prius för den är billig att äga, inte ur miljösynpunkt?

Att jag köpte Alfan är ur miljösynpunkt (Mindblow) och tryggare ägande.. Oavsett regering så kommer ändå drivmedlet bli dyrare och äldre bilar blir dyrare att äga för att fasa ut dem.

Skönt med Euro5 klassad bil smile

De/Dem
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
28 mars 2015 · 1 899 Inlägg

Evildan skrev:

PHrnfeldt skrev:

Evildan skrev:
Jag understödjer regeringens förslag.

Ladorna är närapå tomma efter åtta år av slöseri och skattenedragningar samt utförsäljning av det sociala skyddsnätet.

Ett högre bränslepris bör generera positiv inverkan på miljön då "folk" kanske tänker till innan dom tar bilen en onödig sväng eller kör lite mer medvetet.
I förlängningen bör detta göra att nybilsförsäljningen tar fart, många köper nyare snålare bil, dessa skall sedan servas på ett auktoriserat vis och där skapas även arbetstillfällen = skatteinkomster.

Som bonus försvinner många gamla törstiga lik då ägare med redan stram ekonomi väljer ett ekonomiskare alternativ, som begagnatmarknaden bistår med när någon väljer att köpa spritt ny bil då den nästan nya bilen köps av någon som i sin tur säljer sin lite äldre bil, vilket gör att begagnatmarknaden förnyas med modernare bilar som i sin tur tappar i pris.

Inte så dumt kanske för dom som kör bil med mycket begränsad budget? big_smile

Jag är tveksam till att produktionskostnaden miljömässigt sett för att tillverka dessa ny miljövänliga alternativ ihop med det faktum att skrotningen av äldre bilar knappast innebär fullständig återvinning i dagens samhälle gynnar miljön, så vill du sälja denna idé till en lantis som mej får du komma med andra argument. Hybrider är ju förmodligen det sämst tänkbara alternativet miljömässigt sett med dagens slit och släng tänk, att det sedan kan vara ekonomiskt för enskild individ är en annan sak. Nä, långsiktiga investeringar är det som behövs inte maktmedel för att få folk att "tänka rätt".

Sedan så pratas det mycket om hur alliansen har rustat ned välfärdsapparaten utan några konkreta bevis. Du beskyller dem för detta så bevisbördan ligger hos dej. För mej som lantis så har livet blivit bättre de år som de styrt, lägre skatter innebär mer pengar över i fickan så jag har möjlighet att göra egna privata investeringar vilket också gynnar grannskapet när jag lejer in dem.

Du menar någon dylik uträkning?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Klippt från inlägg #234 som Rquired snyggt räknade ut.
Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.



Ett utav många exempel på hur välfärden och vårat sociala skyddsnät sålts ut:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/648 … 0-miljoner
Konkretare än så är det svårt att bli.

Din kalkyl tar ju inte med utsläppet vid tillverkningen av den gamla bilen som nu ska bytas ut, utsläpp som de facto redan gjorts, den tar heller inte med skrotningsprocessens påverkan på miljön. Det är bara att åka till vilken bilskrot man vill i vårt avlånga land för att inse att när bilarna skrotas så handlar det knappast om någon källsortering. Visst tas de mest miljöfarliga ämnena om hand men det är ju inte någon fullständigt återvinning det handlar om. Jag är inte på någotvis en anhängare utav miljöfanatism och vill inte inskränka tillväxten för att via den vägen rädda miljön, men jag tycker heller inte om när man snedvrider konkurrens för att påverka konsumenterna på samma vis som att jag inte gillar när särintressen betalas med offentliga medel.

Vad beträffar artikeln så har du alldeles rätt i att det är trist att de har sålt ut delar av statliga institutioner för kaffepengar och rent slöseri är förkastligt. Jag är inte blind för att alliansen har gjort en del tabbar under sina år vid makten och det är långt ifrån allt i deras politik som jag stödjer, men vid valdagen man får vara pragmatisk och söka sej i den riktning som passar en bäst. Sedan ska det tilläggas att det inte direkt saknas exempel på idiotiska drag hos den rödgröna sidan heller. Sedan så måste jag ärligt säga att jag skiter fullständigt i om några riskkapitalister gör pengar nere i Sthlmsområdet genom att utöka valmöjligheterna för gemene man - så länge jag tjänar överlag på högerns politik så fortsätter jag ju att rösta på dem. Mitt liv och min ekonomi blev bättre under dessa 8 år och bygden jag bor på har höjt sin levnadsstandard rent generellt.

Cobraa skrev:

Johan85 skrev:

Evildan skrev:
Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

sen kan man ju diskutera miljöbil mr,prius

Regel nummer ett:
Diskutera aldrig om miljö med en person som äger en prius.
De är de mest envisa personerna som finns.

När två incementerade personer diskuterar handlar det inte om att övertyga motparten, det handlar om att övertyga åskådarskaran vilket görs med bra argument ihop med fakta. Jag har ingen förhoppning om att omvända Evildan och jag tror inte att denne har någon förhoppning om att påverka mej, Johan85 eller _Blue_Speed_. Hatten av för Evildan för att denne faktiskt tar sej tid att försöka bevisa sin tes med just argument och källhänvisningar.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Malmnn
28 mars 2015 · 3 Inlägg
Evildan
28 mars 2015 ·

PHrnfeldt skrev:

Evildan skrev:

PHrnfeldt skrev:

Evildan skrev:
Jag understödjer regeringens förslag.

Ladorna är närapå tomma efter åtta år av slöseri och skattenedragningar samt utförsäljning av det sociala skyddsnätet.

Ett högre bränslepris bör generera positiv inverkan på miljön då "folk" kanske tänker till innan dom tar bilen en onödig sväng eller kör lite mer medvetet.
I förlängningen bör detta göra att nybilsförsäljningen tar fart, många köper nyare snålare bil, dessa skall sedan servas på ett auktoriserat vis och där skapas även arbetstillfällen = skatteinkomster.

Som bonus försvinner många gamla törstiga lik då ägare med redan stram ekonomi väljer ett ekonomiskare alternativ, som begagnatmarknaden bistår med när någon väljer att köpa spritt ny bil då den nästan nya bilen köps av någon som i sin tur säljer sin lite äldre bil, vilket gör att begagnatmarknaden förnyas med modernare bilar som i sin tur tappar i pris.

Inte så dumt kanske för dom som kör bil med mycket begränsad budget? big_smile

Jag är tveksam till att produktionskostnaden miljömässigt sett för att tillverka dessa ny miljövänliga alternativ ihop med det faktum att skrotningen av äldre bilar knappast innebär fullständig återvinning i dagens samhälle gynnar miljön, så vill du sälja denna idé till en lantis som mej får du komma med andra argument. Hybrider är ju förmodligen det sämst tänkbara alternativet miljömässigt sett med dagens slit och släng tänk, att det sedan kan vara ekonomiskt för enskild individ är en annan sak. Nä, långsiktiga investeringar är det som behövs inte maktmedel för att få folk att "tänka rätt".

Sedan så pratas det mycket om hur alliansen har rustat ned välfärdsapparaten utan några konkreta bevis. Du beskyller dem för detta så bevisbördan ligger hos dej. För mej som lantis så har livet blivit bättre de år som de styrt, lägre skatter innebär mer pengar över i fickan så jag har möjlighet att göra egna privata investeringar vilket också gynnar grannskapet när jag lejer in dem.

Du menar någon dylik uträkning?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Klippt från inlägg #234 som Rquired snyggt räknade ut.
Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.



Ett utav många exempel på hur välfärden och vårat sociala skyddsnät sålts ut:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/648 … 0-miljoner
Konkretare än så är det svårt att bli.

Din kalkyl tar ju inte med utsläppet vid tillverkningen av den gamla bilen som nu ska bytas ut, utsläpp som de facto redan gjorts, den tar heller inte med skrotningsprocessens påverkan på miljön. Det är bara att åka till vilken bilskrot man vill i vårt avlånga land för att inse att när bilarna skrotas så handlar det knappast om någon källsortering. Visst tas de mest miljöfarliga ämnena om hand men det är ju inte någon fullständigt återvinning det handlar om. Jag är inte på någotvis en anhängare utav miljöfanatism och vill inte inskränka tillväxten för att via den vägen rädda miljön, men jag tycker heller inte om när man snedvrider konkurrens för att påverka konsumenterna på samma vis som att jag inte gillar när särintressen betalas med offentliga medel.

Vad beträffar artikeln så har du alldeles rätt i att det är trist att de har sålt ut delar av statliga institutioner för kaffepengar och rent slöseri är förkastligt. Jag är inte blind för att alliansen har gjort en del tabbar under sina år vid makten och det är långt ifrån allt i deras politik som jag stödjer, men vid valdagen man får vara pragmatisk och söka sej i den riktning som passar en bäst. Sedan ska det tilläggas att det inte direkt saknas exempel på idiotiska drag hos den rödgröna sidan heller. Sedan så måste jag ärligt säga att jag skiter fullständigt i om några riskkapitalister gör pengar nere i Sthlmsområdet genom att utöka valmöjligheterna för gemene man - så länge jag tjänar överlag på högerns politik så fortsätter jag ju att rösta på dem. Mitt liv och min ekonomi blev bättre under dessa 8 år och bygden jag bor på har höjt sin levnadsstandard rent generellt.

Cobraa skrev:

Johan85 skrev:

sen kan man ju diskutera miljöbil mr,prius

Regel nummer ett:
Diskutera aldrig om miljö med en person som äger en prius.
De är de mest envisa personerna som finns.

När två incementerade personer diskuterar handlar det inte om att övertyga motparten, det handlar om att övertyga åskådarskaran vilket görs med bra argument ihop med fakta. Jag har ingen förhoppning om att omvända Evildan och jag tror inte att denne har någon förhoppning om att påverka mej, Johan85 eller _Blue_Speed_. Hatten av för Evildan för att denne faktiskt tar sej tid att försöka bevisa sin tes med just argument och källhänvisningar.

Stämmer bra, skulle även utsläppen vid tillverkning utav en äldre bil räknats med hade break even infunnnit sig ännu tidigare då produktionen av idag är betydligt mycket renare än vad den var för exempelvis 20 år sedan.
Jag tror däremot att utsläppen som görs vid skrotning är mycket lägre än de vid tillverkning då det inte krävs lika mycket energi och därav blir det ändock en "miljövinst" när vi ser till fordonets totala utsläpp.

Angående politiken,
(som vi nog bör sluta diskutera då det inte gillas enligt forumets regler)
visst är det så, samtliga politiska block gör förbannat korkade saker emellanåt, det finns det inga motargument för, däremot ville jag enbart påvisa riktigheten i mitt påstående när du skrev att bevisbördan låg på mitt bord.

Stämmer bra, jag försöker hålla mig till verifierbara argument som kan styrkas med källhänvisningar istället för som opponenterna i frågan ofta gör påstå saker helt tagna ur luften.
Dessa saknar ofta hållbara argument att backa upp sina påståenden mer än att "jag tycker så" eller något liknande såsom "Brian Griffin i Family Guy kör Prius därför är alla som kör Prius gay". Vilket är ett spännande argument i sig då denne ständigt jagar unga damer, men mer än så är väl inte att vänta från någon som nyttjar dylika argument.

Vi trodde även att jorden var platt under den större delen av mänsklighetens historia, det visade sig faktiskt
(för dom som fortfarande lever på en platt planet)
att så inte var fallet när det kunde bevisas genom obestridliga fakta istället för "jag tycker så" och då måste det vara så.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2015 · 17 478 Inlägg

Snacka om urspårad tråd... Jag råkar också köra Prius till vardags. Inte pga miljön utan pga driftkostnader. Ingen skatt (nåja 360:-) samt sjukt låg förbrukning. Om de höjer bensinpriset ser jag inte som en betydande kostnadsökning. Tankar en gång per månad cirka. Fast tjejens Alfa är ju lite småtörstig. Men den ska bytas ut till hösten. Det är en "kul nödbil". Givetvis vill jag att hon köper en Prius plug-in hybrid... Fast hon vill ha en S80 V8. Kan bli en viss diskussion om detta. Att cabbe och 300c gurglar i sig får man ta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
28 mars 2015 · 9 296 Inlägg

Det blandas en del äpplen och päron i tråden. Miljöpolitiska åtgärder för att sänka koldioxidutsläppen bidrar tyvärr en del till att utsläpp av farliga ämnen ökar och detta är man fullt medveten om i klimatforskningen, men en negativ sidoeffekt som man accepterar. Exempel lågenergilampor som innehåller kvicksilver, något man för 30 år sedan gjorde allt för att få bort.

En hybrid som inte är plug in kommer att släppa ut betydligt mycket mindre koldioxid än en dito med förbränningsmotor allena. Däremot blir det större miljöpåverkan vid skrotning etc. Nu tror jag att de nyare hybriderna har ett väldigt bra återvinningsschema som är till för att minimera just detta.

Nej framtiden är här oavsett vad vi tycker om det. Bensinen (oljan) kommer bli dyrare av olika orsaker, både pga brist och skattepolitik. En hybrid eller elbil är framtiden enligt mig. Tesla är ju egentligen redan där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
28 mars 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Du tolkar text på ett märkligt vis då jag redan skrev om spin off effekten av detta även för de som kör mycket bil.
Begagnatmarknaden växer och på så vis kan även dom på landsbygden byta sin bil mot en bränslesnålare dito för att kunna bo kvar med bibehållen ekonomi.

För att bidra med ett lättöverskådligt räkneexempel:
En bil som förbrukar 1l/100km kommer med genomklubbat förslag att kosta 55öre mer/10km att driva bränslemässigt.
Kör någon 3000mil/år blir den extra kostnaden 1650kr/år eller 137.50/månad.
Är den blygsamma höjningen kännbar är det förmodligen dags att släppa drömmen om ett liv på landet och flytta in till stan.

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Du menar att typ Vw är bättre än Hyundai?

Överlag, ja. Inget snack om det.

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Är det inte lite onödigt att skrota svenska och tyska kvalitetsbilar för att köpa koreanskt miljöskrot?

Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

Jag gillar inte din "slit, släng och köpa nytt"-attityd du har när det gäller bilar. Att du inte gillar "gamla skrotfärdiga törstiga lik" vet vi, men vad är det egentligen för bilar som tillhör denna kategori?

Dom flesta miljöbilar är från Korea. Billiga slit och släng bilar som skrotas vid låga mil.

Vem vill ens tänka tanken på att köpa en dyr svensk eller tysk bil som är miljöbil? Tänk dig att betala dyrt för en premium-tysk och sedan får du en trea under huven på stadiga 79 hästar. Visst, det ser bättre ut med en tysk på uppfarten än en korean. Men tänk då på pinsamheten som uppstår när grannens 945a från 1993 på 115 hk drar din lyxiga miljötysk vid rödljusen.

Då känns det nog bättre både för dig själv och för plånboken att köpa en billig korean och ställa på gården. Sedan kan den användas som slit och släng i något år tills den kastar in. Sedan skrota och köp nytt. I sann "miljö-anda"!

Jag gillar inte din attityd överlag, du har i regel en allmänt otrevlig sådan och saknar totalt förmågan att svara på rakt ställda frågor då dom inte följer din agenda eller på ett verifierat vis motbevisar din med snurriga Volvobrillor ställda tes.

Jag har inget emot äldre bilar, som jag skrivit till just dig vid  otaliga  tillfällen, men även det verkar gå dig fullständigt förbi.

Var har du källan på det? Att de flesta miljöbilar är ifrån Korea.
Verifiera detta eller så utgår jag återigen ifrån att det i vanlig BS-anda enbart är något taget ur luften.

Vilken premiumtysk har en 3-cylindrig motor på 79hk?

Du menar alltså att en miljöbil som exempelvis Volvo v70Drive är skräp för att den inte kör ifrån en äldre 940 vid rödljuset?

Evildan
28 mars 2015 ·

Under år 2003 skrotades totalt 244 849 bilar upp till 3 500 kg, vilket är en minskning med 35 016 bilar jämfört med år 2002.

Bilar av årsmodell 1988 stod för den största andelen av skrotningen med totalt 29 435 bilar, följt av årsmodell 1986 med 25 619 bilar och årsmodell 1985 med 23 930 bilar.

Det bilmärke som står för den största andelen av skrotningen är Volvo med 53 678 bilar, följt av Ford med 29 485 bilar och Saab med 26 337 bilar.

Flest bilar skrotades i Västra Götalands län, totalt 45 470 bilar, följt av Skåne län med 36 386 bilar och Stockholms län med 29 158 bilar.

Under 2013 skrotades totalt 189 179 personbilar och lastbilar/bussar med totalvikt högst 3,5 ton, vilket kan jämföras med motsvarande siffra för 2012 då det skrotades 185 617 bilar.

Bilar av 1998 års modell stod för den största andelen av skrotningen under 2013 med 15 421 bilar, följt av årsmodell 1997 med 14 706 och årsmodell 1999 med 13 847 bilar.

Det bilmärke som stod för den största andelen av skrotningen var Volvo med 38 566 bilar, följt av VW med 20 474 och Ford med 18 246 bilar.

Flest bilar skrotades i Västra Götalands län med 26 060 bilar, följt av Östergötlands län med 25 155 bilar och Skåne län med 25 155 bilar.

Källa: http://www.bilsweden.se/statistik/bilsk … fran-03-13

Vilket då innebär att, trots detta påstådda slit och släng av nyare bilar, skrotades färre bilar 2013 än 2003.


http://www.bilsweden.se/fordon-i-samhal … rvinning_2
Det utvidgade producentansvaret föreskriver att bilen från och med år 2002 ska återvinnas till minst 85 procent och från och med år 2015 till 95 procent.

Stenametalls film som beskriver processen.
https://www.youtube.com/watch?v=H1ZNBlxeCww

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 mars 2015 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Du menar att typ Vw är bättre än Hyundai?

Överlag, ja. Inget snack om det.

Evildan skrev:
Tror du verkligen på fullaste allvar att alla miljöbilar är från Korea?
Eller menar du att dom tyska och svenska miljöbilarna är skräp och därav köper folk Koreaner istället?

Jag gillar inte din "slit, släng och köpa nytt"-attityd du har när det gäller bilar. Att du inte gillar "gamla skrotfärdiga törstiga lik" vet vi, men vad är det egentligen för bilar som tillhör denna kategori?

Dom flesta miljöbilar är från Korea. Billiga slit och släng bilar som skrotas vid låga mil.

Vem vill ens tänka tanken på att köpa en dyr svensk eller tysk bil som är miljöbil? Tänk dig att betala dyrt för en premium-tysk och sedan får du en trea under huven på stadiga 79 hästar. Visst, det ser bättre ut med en tysk på uppfarten än en korean. Men tänk då på pinsamheten som uppstår när grannens 945a från 1993 på 115 hk drar din lyxiga miljötysk vid rödljusen.

Då känns det nog bättre både för dig själv och för plånboken att köpa en billig korean och ställa på gården. Sedan kan den användas som slit och släng i något år tills den kastar in. Sedan skrota och köp nytt. I sann "miljö-anda"!

Jag gillar inte din attityd överlag, du har i regel en allmänt otrevlig sådan och saknar totalt förmågan att svara på rakt ställda frågor då dom inte följer din agenda eller på ett verifierat vis motbevisar din med snurriga Volvobrillor ställda tes.

Jag har inget emot äldre bilar, som jag skrivit till just dig vid  otaliga  tillfällen, men även det verkar gå dig fullständigt förbi.

Var har du källan på det? Att de flesta miljöbilar är ifrån Korea.
Verifiera detta eller så utgår jag återigen ifrån att det i vanlig BS-anda enbart är något taget ur luften.

Vilken premiumtysk har en 3-cylindrig motor på 79hk?

Du menar alltså att en miljöbil som exempelvis Volvo v70Drive är skräp för att den inte kör ifrån en äldre 940 vid rödljuset?

Källan till att de flesta miljöbilar kommer från Korea kommer här:

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Ingen premium-tysk har en 79 hk motor under huven för vem skulle vilja ha en sådan? Är man ute efter miljöbil tittar man inte på tyskt.

Volvo V70 Drive är ingen bil jag hyllar. En enormt slö Ford-diesel i en stor tung V70. Ärligt talat, riktigt slöa. Skulle vi leva på 940ins tid nu och veta att om över 20 år(2015), så kommer bilarna vara slöare än en 940 så skulle nog de flesta skratta och tycka att det vore skräp.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (28 mars 2015)

Nöjeskör närproducerat
SportPilot Ubåtsingenjör
28 mars 2015 · 7 230 Inlägg

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:
solkraft ? här uppe i norden så ser jag inte hur du ska få det att fungera ordentligt.... nej kärnkraft är i dags läget det enda rätt smile

Ja på riktigt. De säljs rätt mycket solceller i mina trakter nu.  En del släktingar har installerat, bla en som lagt celler över en lada dem har och de verkar väldigt nöjda.

En annan nära har solceller i dalarna förvisso sommarhuset men ändå. De driver kylskåp, tv och lampor vilket hon är nöjd med smile
Kärnkraft går såklart inte utan nu men vi kan gå ifrån de mer och mer i framtiden.

ja jag ser också att vi i framtiden kan gå ifrån kärnkraft, men solkraften är inte en säker enerigkälla då vi inte kan styra när solen ska lysa... har också en arbetskamrat som driver utomhus belysning på solkraft, men det lyser inte så mycket på vintern.

Vi installerar även en hel del solkraft på båtar, och oftast så måste den kompletteras med vindkraft för att klara ladda batterierna ordentligt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
28 mars 2015 ·

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:
solkraft ? här uppe i norden så ser jag inte hur du ska få det att fungera ordentligt.... nej kärnkraft är i dags läget det enda rätt smile

Ja på riktigt. De säljs rätt mycket solceller i mina trakter nu.  En del släktingar har installerat, bla en som lagt celler över en lada dem har och de verkar väldigt nöjda.

En annan nära har solceller i dalarna förvisso sommarhuset men ändå. De driver kylskåp, tv och lampor vilket hon är nöjd med smile
Kärnkraft går såklart inte utan nu men vi kan gå ifrån de mer och mer i framtiden.

ja jag ser också att vi i framtiden kan gå ifrån kärnkraft, men solkraften är inte en säker enerigkälla då vi inte kan styra när solen ska lysa... har också en arbetskamrat som driver utomhus belysning på solkraft, men det lyser inte så mycket på vintern.

Vi installerar även en hel del solkraft på båtar, och oftast så måste den kompletteras med vindkraft för att klara ladda batterierna ordentligt

De hjälper ju troligtvis avsevärt med solkraft annars hade ju folk aldrig köpt det.  Att vi måste ha en annan källa därtill är ju rätt så självklart.
Om man är bakåtsträvare som vissa är här så borde ju alla ha olja som uppvärmning eller direktel men många går ju över till bergvärme eller fjärrvärme.

Men för att återgå lite till bilar så ser jag att utvecklingen till miljöbilar är bra.  Till och med bmw som premium har ju gått över till hybrider, dock lite dyra men de är ju en dyr bil överlag.



För att kommentera bluespeed om hans källa till koreanska miljöbilar så sköt han sig i foten då majoritet av miljöbilar var tyskt eller japanskt.  5 koreaner på första sidan smile

Evildan
28 mars 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Överlag, ja. Inget snack om det.


Jag gillar inte din "slit, släng och köpa nytt"-attityd du har när det gäller bilar. Att du inte gillar "gamla skrotfärdiga törstiga lik" vet vi, men vad är det egentligen för bilar som tillhör denna kategori?

Dom flesta miljöbilar är från Korea. Billiga slit och släng bilar som skrotas vid låga mil.

Vem vill ens tänka tanken på att köpa en dyr svensk eller tysk bil som är miljöbil? Tänk dig att betala dyrt för en premium-tysk och sedan får du en trea under huven på stadiga 79 hästar. Visst, det ser bättre ut med en tysk på uppfarten än en korean. Men tänk då på pinsamheten som uppstår när grannens 945a från 1993 på 115 hk drar din lyxiga miljötysk vid rödljusen.

Då känns det nog bättre både för dig själv och för plånboken att köpa en billig korean och ställa på gården. Sedan kan den användas som slit och släng i något år tills den kastar in. Sedan skrota och köp nytt. I sann "miljö-anda"!

Jag gillar inte din attityd överlag, du har i regel en allmänt otrevlig sådan och saknar totalt förmågan att svara på rakt ställda frågor då dom inte följer din agenda eller på ett verifierat vis motbevisar din med snurriga Volvobrillor ställda tes.

Jag har inget emot äldre bilar, som jag skrivit till just dig vid  otaliga  tillfällen, men även det verkar gå dig fullständigt förbi.

Var har du källan på det? Att de flesta miljöbilar är ifrån Korea.
Verifiera detta eller så utgår jag återigen ifrån att det i vanlig BS-anda enbart är något taget ur luften.

Vilken premiumtysk har en 3-cylindrig motor på 79hk?

Du menar alltså att en miljöbil som exempelvis Volvo v70Drive är skräp för att den inte kör ifrån en äldre 940 vid rödljuset?

Källan till att de flesta miljöbilar kommer från Korea kommer här:

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Ingen premium-tysk har en 79 hk motor under huven för vem skulle vilja ha en sådan? Är man ute efter miljöbil tittar man inte på tyskt.

Volvo V70 Drive är ingen bil jag hyllar. En enormt slö Ford-diesel i en stor tung V70. Ärligt talat, riktigt slöa. Skulle vi leva på 940ins tid nu och veta att om över 20 år(2015), så kommer bilarna vara slöare än en 940 så skulle nog de flesta skratta och tycka att det vore skräp.

Totalt utannonserades just nu:
16802 miljöbilar, 1706 stycken av dessa är Koreanska tillverkare 850st Hyundai och 856st KIA.
3219st Volvo. Svenskt märke mig veterligen.
2066st Volkswagen. Tysk tillverkare.
546st AUDI, dom brukar tillhöra premiummärkena.
507st BMW, likaså ett premiummärke.
291st Mercedes-Benz, likaså ett premiummärke.
Tror nog att den diskussionen bör vara över.

Du skrev: "Tänk dig att betala dyrt för en premium-tysk och sedan får du en trea under huven på stadiga 79 hästar."
Självklart undrade jag vilken bil som åsyftades, eller var det ännu bara ett ur luften taget exempel utan grund och substans?

V70 Drive-E: http://www.automotorsport.se/artiklar/n … -och-snala
Fordmotorer? Jag är väldigt övertygad om att Volvos motorutvecklingsavdelning inte delar ännu ett av dina märkliga påståenden.

V70 DRIVe hade en 1.6liters Fordmotor under tiden då den fortfarande tillverkades, det är riktigt.
0-100 på 12.8 sekunder, inte snabbt men tillräckligt för att förflytta sig och inte särskilt mycket långsammare än den av dig jämförda 940 herrgårdsvagnen med 116hk som klarade samma sprint på 12.5 sekunder när den var ny.

Jag tänkte likadant 1985 när en släkting köpte sig en ny Mercedes-Benz 200 105hk W124 och den var inte snabbare 0-100 med sina 13.0 sekunder än familjens Ford Granada 2.0 pinto 100hk från 1975 som klarade detta på 12.0 sekunder.
Då var jag dock 11 år gammal och hade inte mer mognad än att enbart jämföra bilar på "super trumf vis".

edit: skrev fel på MB modellbetäckning

Senast redigerat av Evildan (28 mars 2015)

Rquired Allmänt envis
28 mars 2015 · 12 512 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Källan till att de flesta miljöbilar kommer från Korea kommer här:

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Ingen premium-tysk har en 79 hk motor under huven för vem skulle vilja ha en sådan? Är man ute efter miljöbil tittar man inte på tyskt.

Volvo V70 Drive är ingen bil jag hyllar. En enormt slö Ford-diesel i en stor tung V70. Ärligt talat, riktigt slöa. Skulle vi leva på 940ins tid nu och veta att om över 20 år(2015), så kommer bilarna vara slöare än en 940 så skulle nog de flesta skratta och tycka att det vore skräp.

Du har fel som vanligt för länken hänvisar till 16.796st bilar i skrivande stund och av dem är 1706st från Sydkorea det är endast 10.2%. Enligt Blocket är de flesta miljöbilar av märket Volvo (19.2%) följt av Volkswagen (12.3%) och Ford (8%). Kia och Hyundai står därmed för 5.1% vardera och är inte ens tillsammans i närheten av att utmana Volvos andel, är det ansträngande att räkna efter innan du skriver ett inlägg?

Nu kan vi inte resa tillbaka i tiden så vad man på nittiotalet tyckte om V70 DRIVe lär vi aldrig få reda på, däremot vet vi att många skrattar åt att Volvo lyckades sälja en trött familjetransportör som dricker cirka 1.2L/mil* till så många kunder. Idag när Volvo lagt till ordet 'effektivitet' i sin ordlista framstår det som befängt.

*Volvo 940 Turbo, i genomsnitt 11.72L/100km i verkligheten enligt 65st ägare:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Edit: Evildan hann före...

Senast redigerat av Rquired (28 mars 2015)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
28 mars 2015 ·

Rquired skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Källan till att de flesta miljöbilar kommer från Korea kommer här:

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Ingen premium-tysk har en 79 hk motor under huven för vem skulle vilja ha en sådan? Är man ute efter miljöbil tittar man inte på tyskt.

Volvo V70 Drive är ingen bil jag hyllar. En enormt slö Ford-diesel i en stor tung V70. Ärligt talat, riktigt slöa. Skulle vi leva på 940ins tid nu och veta att om över 20 år(2015), så kommer bilarna vara slöare än en 940 så skulle nog de flesta skratta och tycka att det vore skräp.

Du har fel som vanligt för länken hänvisar till 16.796st bilar i skrivande stund och av dem är 1706st från Sydkorea det är endast 10.2%. Enligt Blocket är de flesta miljöbilar av märket Volvo (19.2%) följt av Volkswagen (12.3%) och Ford (8%). Kia och Hyundai står därmed för 5.1% vardera och är inte ens tillsammans i närheten av att utmana Volvos andel, är det ansträngande att räkna efter innan du skriver ett inlägg?

Nu kan vi inte resa tillbaka i tiden så vad man på nittiotalet tyckte om V70 DRIVe lär vi aldrig få reda på, däremot vet vi att många skrattar åt att Volvo lyckades sälja en trött familjetransportör som dricker cirka 1.2L/mil* till så många kunder. Idag när Volvo lagt till ordet 'effektivitet' i sin ordlista framstår det som befängt.

*Volvo 940 Turbo, i genomsnitt 11.72L/100km i verkligheten enligt 65st ägare:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Edit: Evildan hann före...

För en gångs skull gjorde jag det. wink

Både tkd-rille, du och jag drar precis samma slutsatser gällande antalet Korenska miljöbilars andel i länken med hjälp utav det av Blocket.se tydligt redovisade antalet, samt observerade hur stor andel Volvo och några tyskar har.

BS gjorde som vanligt när det ställts upp fakta som motbevisar hans orelevanta och ignoranta svamlande och loggade ut.
Det kanske finns upprättade restriktioner i anslutning till boendet på hur mycket denne får surfa.

Senast redigerat av Evildan (28 mars 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2015 · 17 478 Inlägg

Trevligt och se en tråd med källhänvisningar och som grädde på moset dessutom uppvisar korrekt svenska utan vare sig typ eller liksom i texten!

Men bensinpriset gubbar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
28 mars 2015 · 7 230 Inlägg

men lixom vi ska ju inte diskutera saker som typ politik här wink även fast det kan vara ganska kul det också ibland !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
29 mars 2015 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Jag gillar inte din attityd överlag, du har i regel en allmänt otrevlig sådan och saknar totalt förmågan att svara på rakt ställda frågor då dom inte följer din agenda eller på ett verifierat vis motbevisar din med snurriga Volvobrillor ställda tes.

Jag har inget emot äldre bilar, som jag skrivit till just dig vid  otaliga  tillfällen, men även det verkar gå dig fullständigt förbi.

Var har du källan på det? Att de flesta miljöbilar är ifrån Korea.
Verifiera detta eller så utgår jag återigen ifrån att det i vanlig BS-anda enbart är något taget ur luften.

Vilken premiumtysk har en 3-cylindrig motor på 79hk?

Du menar alltså att en miljöbil som exempelvis Volvo v70Drive är skräp för att den inte kör ifrån en äldre 940 vid rödljuset?

Källan till att de flesta miljöbilar kommer från Korea kommer här:

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Ingen premium-tysk har en 79 hk motor under huven för vem skulle vilja ha en sådan? Är man ute efter miljöbil tittar man inte på tyskt.

Volvo V70 Drive är ingen bil jag hyllar. En enormt slö Ford-diesel i en stor tung V70. Ärligt talat, riktigt slöa. Skulle vi leva på 940ins tid nu och veta att om över 20 år(2015), så kommer bilarna vara slöare än en 940 så skulle nog de flesta skratta och tycka att det vore skräp.

Totalt utannonserades just nu:
16802 miljöbilar, 1706 stycken av dessa är Koreanska tillverkare 850st Hyundai och 856st KIA.
3219st Volvo. Svenskt märke mig veterligen.
2066st Volkswagen. Tysk tillverkare.
546st AUDI, dom brukar tillhöra premiummärkena.
507st BMW, likaså ett premiummärke.
291st Mercedes-Benz, likaså ett premiummärke.
Tror nog att den diskussionen bör vara över.

Du skrev: "Tänk dig att betala dyrt för en premium-tysk och sedan får du en trea under huven på stadiga 79 hästar."
Självklart undrade jag vilken bil som åsyftades, eller var det ännu bara ett ur luften taget exempel utan grund och substans?

V70 Drive-E: http://www.automotorsport.se/artiklar/n … -och-snala
Fordmotorer? Jag är väldigt övertygad om att Volvos motorutvecklingsavdelning inte delar ännu ett av dina märkliga påståenden.

V70 DRIVe hade en 1.6liters Fordmotor under tiden då den fortfarande tillverkades, det är riktigt.
0-100 på 12.8 sekunder, inte snabbt men tillräckligt för att förflytta sig och inte särskilt mycket långsammare än den av dig jämförda 940 herrgårdsvagnen med 116hk som klarade samma sprint på 12.5 sekunder när den var ny.

Jag tänkte likadant 1985 när en släkting köpte sig en ny Mercedes-Benz 200 105hk W124 och den var inte snabbare 0-100 med sina 13.0 sekunder än familjens Ford Granada 2.0 pinto 100hk från 1975 som klarade detta på 12.0 sekunder.
Då var jag dock 11 år gammal och hade inte mer mognad än att enbart jämföra bilar på "super trumf vis".

edit: skrev fel på MB modellbetäckning

Saken är den att Kia och Hyundai tillsammans har fler miljöbilar än både BMW, Audi och Mercca tillsammans som är betydligt större märken i Sverige. Dessa två koreaner har flest miljöbilar i landet sett till hur stora märkena är. Skulle givetvis formulerat mig bättre från första början för det är svårt att förstå denna enkla sak för vissa.

Det var ett exempel taget ur luften utan grund och substans. Om du läser hela inlägget så var det skrivet med lite ironi men läsförståelsen verkar inte vara på topp.

Du skrev V70 Drive, alltså en V70 med en Ford 1.6 liters diesel. Ett riktigt bottennapp till bil. Den nya V70 Drive-E är en helt annan sak så du gjorde bort dig rejält.

Nöjeskör närproducerat
Sushikocken Sleeper
29 mars 2015 · 3 084 Inlägg

Höj skatten för pensionärer istället så kan jag fortsätta hålla plattan i mattan!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang