Stabilisatorstag Volvo V70N

Mack855
27 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Hej! Jag tror att mitt stabstag håller på att säga upp sig, klonkar i framvagn vid små ojämnheter på vägen. Räcker med en hård acceleration och när jag släpper på gasen klonkar det till när bilen lägger sig lite mer rakt igen.

Tänkte då även i samband med detta byta till grövre stag ifrån IPD men läst att det är "lättare" att få sladd på bilen vintertid med grövre stabstag. Så hemskt lär det väl inte vara väl? Man anpassar väl körning efter väglag och är det modd/ is på vägbanan kör man ju lugnt och fint så vad säger ni andra?

Tacksam för alla erfarenheter och tankar!

Marlboroman
27 mars 2015 · 8 228 Inlägg

Grövre stabilisatorstag gör ingen praktisk skillnad för att kunna få sladd på vintern. Grövre krängningshämmare däremot kan göra det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack855
27 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Alltså jag är inte ute efter att få sladd tongue Det är ju FWD som du vet marlboroman! Men någon lär ju blandat ihop staget med hämmaren, sett att många gör det. Visst lär man få lite styvare kurvtagning med nya stag? Eller är det bara bättre ur hållbarhetssynpunkt som det är bättre?

Marlboroman
27 mars 2015 · 8 228 Inlägg

Bättre hållbarhet är den största vinsten. Märkte ingen egentlig skillnad på väghållningen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack855
28 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Bättre det än inget smile.. Då var myten spräckt! Tack för hjälpen!

ts007
28 mars 2015 · 1 777 Inlägg

E du säker så det inte e topplagringar som glappar? Rätt vanligt på dessa.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
H3dlund Med lem
28 mars 2015 · 1 127 Inlägg

Leta reda på felet innan du handlar grejer, stabstagen är vanliga men topplagring kan det också vara.

Rek. inte IPDs stag, mina höll 2000 mil med deras grövre krängningshämmare..

Senast redigerat av H3dlund (28 mars 2015)

Mack855
28 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Topplagringar? Fjäderbenslagringen då eller?
Hur tar jag lättast reda på vad som håller på att ge upp? smile

Senast redigerat av Mack855 (28 mars 2015)

Mack855
28 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Ja har hittat topplagringar nu vad det är efter lite googling smile Känns som att den är lika bra att vänta med tills bilen ska sänkas/ få bättre dämpare! Tänkte försöka fixa det i sommar så de är inte alltför långt bort. Då får det ske och hjälper inte det byter jag ut stagen smile

Djo
28 mars 2015 · 10 157 Inlägg

Varigt med om en v70N som var så slut i styrleden att det klonkade lätt som k-stag fast värre.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Frosted
28 mars 2015 · 1 878 Inlägg

Mack855 skrev:
Ja har hittat topplagringar nu vad det är efter lite googling smile Känns som att den är lika bra att vänta med tills bilen ska sänkas/ få bättre dämpare! Tänkte försöka fixa det i sommar så de är inte alltför långt bort. Då får det ske och hjälper inte det byter jag ut stagen smile

Om du ändå ska ner med fram & bakvagn så passar du på och byter allt, fjäderlagring & topplagring & Kstag(runt om, 2st fram & 2st bak + stötdämpargummi)

Skall själv ge mig på detta äventyr om en vecka om vädret tillåter att man är ute smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Mack855
29 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Frozen1985 skrev:

Mack855 skrev:
Ja har hittat topplagringar nu vad det är efter lite googling smile Känns som att den är lika bra att vänta med tills bilen ska sänkas/ få bättre dämpare! Tänkte försöka fixa det i sommar så de är inte alltför långt bort. Då får det ske och hjälper inte det byter jag ut stagen smile

Om du ändå ska ner med fram & bakvagn så passar du på och byter allt, fjäderlagring & topplagring & Kstag(runt om, 2st fram & 2st bak + stötdämpargummi)

Skall själv ge mig på detta äventyr om en vecka om vädret tillåter att man är ute smile

Precis, lika bra att sätta dit helt nytt så allt är i schysst skick! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang