Fråga om avgasvärden på bess angående avgasrör

puttepro
28 mars 2015 · 239 Inlägg

Tjena, såg denna mening på ett internet forum

"Jag besiktigade min i veckan och trots ny kat och lamda så var lamdavärdet samma som året innan, ligger precis på gränsen. Tittade i mina besiktningsprotokll och mitt lamdavärde ändrades i samband med att jag monterade mitt sportavgas. Innan hade jag konstant 1,0 nu har jag haft 1,03 två besiktningar i rad. Förra året besiktiga jag med 14 graders tändning, iår med 10 grader. Har kanske ett litet läckage i avgassystemet"


Och har länge undrar, hur kan ett avgasläckage förändra avgasvärdena? De sätter väl på sensorn i slutröret, och allt som går in i sensorn går igenom katten?

Tampongpunkarn
28 mars 2015 · 786 Inlägg

Finns en fläkt som suger typ i Avgastestet också, vilket leder till att den suger i sig extra luft, Där har du ditt problem smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
zzr94092
28 mars 2015 · 4 388 Inlägg

precis,har du ett avgasläkage så blir lamda värdet fel..

puttepro
28 mars 2015 · 239 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Finns en fläkt som suger typ i Avgastestet också, vilket leder till att den suger i sig extra luft, Där har du ditt problem smile

ohh då förstår jag. Så med ett avgasläckage ser det ut som att bilen går snålare än vad den egentligen gör då det kmr in mer luft en bensin?

Extrem exempel: Bilen går jätte fett, och har ett hål som gör så fläkten suger in frisk luft så det balanseras ut och den får godkännda värden?

Pavva
28 mars 2015 · 1 215 Inlägg

Det har inte med fläkten att göra.

Man skulle kunna säga att mellan varje avgastakt så blir det en tryckstöt som gör att det drar in genom hålet. alltså avgaserna som är efter hålet vill ta med sig gas och då blir det undertryck genom hållet så att syre kommer in.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
ErsdaHL
28 mars 2015 · 600 Inlägg

På 740in hade jag ett brett slutrör då fick dom inte på slangen och testade inte det heller men ändå hade jag ok värden på pappret, ot men tänkte vara skriva big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang