Caddy -00 startar inte efter vintern

lullen
29 mars 2015 · 6 Inlägg

Jag har en Caddy -00a som nu har stått sen i september, då var den lite svårstartad när den stått en vecka eller så men den startade alltid på under 5-10 sekunder.

Jag försökte härom veckan att starta den men då var batteriet helt tömt (gick inte ens att tända lampan), laddade upp batteriet till fullt och då startade den nära på. Dock bara en gång (första försöket), dagen efter testade jag samma sak och då var den också nära att starta första gången för att sen bara tugga. Glödstiftslampan verkar lysa som den ska.

Började kolla säkringarna och de var alla ok. Hittade någon länk att OKQ8s diesel sätter igen filter så jag kollade bränslefiltret och försökte blåsa genom det efter att ha tömt det. När jag blåste riktigt hårt kändes det som att det bara var lite som kom igenom, annars kom ingen luft. Efter detta test tog jag och köpte ett nytt bränslefilter som jag fick nu i fredags. Nu trodde jag självklart att bilen skulle starta direkt men det visade sig att bränslefiltret inte fylls... Har nog totalt kört startmotorn i 40-60 sekunder efter att nya bränslefiltret sattes i och det känns som att filtret borde ha fyllts nu. Efter dagens startpass visade batteriet 12.7V och var på laddning under natten.

Har också försökt resetta immobilizern genom att koppla ut den negativa polen från batteriet och trycka på bromsen.

Någon som har några ideer på vart jag ska börja felsöka?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 mars 2015 · 14 050 Inlägg

lullen skrev:
Jag har en Caddy -00a som nu har stått sen i september, då var den lite svårstartad när den stått en vecka eller så men den startade alltid på under 5-10 sekunder.

Jag försökte härom veckan att starta den men då var batteriet helt tömt (gick inte ens att tända lampan), laddade upp batteriet till fullt och då startade den nära på. Dock bara en gång (första försöket), dagen efter testade jag samma sak och då var den också nära att starta första gången för att sen bara tugga. Glödstiftslampan verkar lysa som den ska.

Började kolla säkringarna och de var alla ok. Hittade någon länk att OKQ8s diesel sätter igen filter så jag kollade bränslefiltret och försökte blåsa genom det efter att ha tömt det. När jag blåste riktigt hårt kändes det som att det bara var lite som kom igenom, annars kom ingen luft. Efter detta test tog jag och köpte ett nytt bränslefilter som jag fick nu i fredags. Nu trodde jag självklart att bilen skulle starta direkt men det visade sig att bränslefiltret inte fylls... Har nog totalt kört startmotorn i 40-60 sekunder efter att nya bränslefiltret sattes i och det känns som att filtret borde ha fyllts nu. Efter dagens startpass visade batteriet 12.7V och var på laddning under natten.

Har också försökt resetta immobilizern genom att koppla ut den negativa polen från batteriet och trycka på bromsen.

Någon som har några ideer på vart jag ska börja felsöka?

Om inte bränslefiltret fylls med bränsle är det väl kanske pumpen i tanken som är slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
fax110
30 mars 2015 · 344 Inlägg

är det en caddy pickup eller skåp?

Denna information riktar sig i alla fall till pickup.

Dom har ingen pump i tanken för det första.

Dom är riktigt svåra att lufta men här är det enklaste / bästa sättet att göra det på, (bara genom att köra starten får man räknar med ett antal minuter på nyckeln)

Hissa upp bilen bak så du får lite lutning framåt och se till så att det finns bra med diesel i den (gärna ny och fräsch diesel också å inte den från före vintern)

Lossa på diesel rören på pumpen (både in och ut) ta en kompressor med blåsmunstycke och en trasa och blås luft i tanken lite försiktigt och gå fram och kolla emellanåt och när det verkar komma ordentligt fram till pumpen skruvar du fast diesel rören på pumpen igen.

lossa alla 4 spridar rören och kör på starten en liten stund och gå sen fram och kolla så att det kommit diesel ur rören, har det kommit i nån men inte nåt annat så skruva igen dom som det kommit i och kör sen på starten igen sen borde det ha kommit ur alla rören och då kan du skruva fast dom ordentligt igen och prova starta bilen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 mars 2015 · 14 050 Inlägg

fax110 skrev:
är det en caddy pickup eller skåp?

Denna information riktar sig i alla fall till pickup.

Dom har ingen pump i tanken för det första.

Dom är riktigt svåra att lufta men här är det enklaste / bästa sättet att göra det på, (bara genom att köra starten får man räknar med ett antal minuter på nyckeln)

Hissa upp bilen bak så du får lite lutning framåt och se till så att det finns bra med diesel i den (gärna ny och fräsch diesel också å inte den från före vintern)

Lossa på diesel rören på pumpen (både in och ut) ta en kompressor med blåsmunstycke och en trasa och blås luft i tanken lite försiktigt och gå fram och kolla emellanåt och när det verkar komma ordentligt fram till pumpen skruvar du fast diesel rören på pumpen igen.

lossa alla 4 spridar rören och kör på starten en liten stund och gå sen fram och kolla så att det kommit diesel ur rören, har det kommit i nån men inte nåt annat så skruva igen dom som det kommit i och kör sen på starten igen sen borde det ha kommit ur alla rören och då kan du skruva fast dom ordentligt igen och prova starta bilen.

Nähä, men nånstans på vägen måste den väl sitta.

Eftersom TS skriver så här: Efter detta test tog jag och köpte ett nytt bränslefilter som jag fick nu i fredags. Nu trodde jag självklart att bilen skulle starta direkt men det visade sig att bränslefiltret inte fylls...

.....så tror man ju att pumpen är paj.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 mars 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
fax110
30 mars 2015 · 344 Inlägg

Vettemannen skrev:

fax110 skrev:
är det en caddy pickup eller skåp?

Denna information riktar sig i alla fall till pickup.

Dom har ingen pump i tanken för det första.

Dom är riktigt svåra att lufta men här är det enklaste / bästa sättet att göra det på, (bara genom att köra starten får man räknar med ett antal minuter på nyckeln)

Hissa upp bilen bak så du får lite lutning framåt och se till så att det finns bra med diesel i den (gärna ny och fräsch diesel också å inte den från före vintern)

Lossa på diesel rören på pumpen (både in och ut) ta en kompressor med blåsmunstycke och en trasa och blås luft i tanken lite försiktigt och gå fram och kolla emellanåt och när det verkar komma ordentligt fram till pumpen skruvar du fast diesel rören på pumpen igen.

lossa alla 4 spridar rören och kör på starten en liten stund och gå sen fram och kolla så att det kommit diesel ur rören, har det kommit i nån men inte nåt annat så skruva igen dom som det kommit i och kör sen på starten igen sen borde det ha kommit ur alla rören och då kan du skruva fast dom ordentligt igen och prova starta bilen.

Nähä, men nånstans på vägen måste den väl sitta.

Eftersom TS skriver så här: Efter detta test tog jag och köpte ett nytt bränslefilter som jag fick nu i fredags. Nu trodde jag självklart att bilen skulle starta direkt men det visade sig att bränslefiltret inte fylls...

.....så tror man ju att pumpen är paj.

/Benny

Dom har ingen hjälp pump / extra pump överhuvudtaget det är diesel pumpen på motorn som ska stå för sugandet från tanken och det brukar funka lite sisådär så man måste hjälpa den med att få fram diesel till pumpen som jag beskrev.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 mars 2015 · 14 050 Inlägg

fax110 skrev:

Vettemannen skrev:

fax110 skrev:
är det en caddy pickup eller skåp?

Denna information riktar sig i alla fall till pickup.

Dom har ingen pump i tanken för det första.

Dom är riktigt svåra att lufta men här är det enklaste / bästa sättet att göra det på, (bara genom att köra starten får man räknar med ett antal minuter på nyckeln)

Hissa upp bilen bak så du får lite lutning framåt och se till så att det finns bra med diesel i den (gärna ny och fräsch diesel också å inte den från före vintern)

Lossa på diesel rören på pumpen (både in och ut) ta en kompressor med blåsmunstycke och en trasa och blås luft i tanken lite försiktigt och gå fram och kolla emellanåt och när det verkar komma ordentligt fram till pumpen skruvar du fast diesel rören på pumpen igen.

lossa alla 4 spridar rören och kör på starten en liten stund och gå sen fram och kolla så att det kommit diesel ur rören, har det kommit i nån men inte nåt annat så skruva igen dom som det kommit i och kör sen på starten igen sen borde det ha kommit ur alla rören och då kan du skruva fast dom ordentligt igen och prova starta bilen.

Nähä, men nånstans på vägen måste den väl sitta.

Eftersom TS skriver så här: Efter detta test tog jag och köpte ett nytt bränslefilter som jag fick nu i fredags. Nu trodde jag självklart att bilen skulle starta direkt men det visade sig att bränslefiltret inte fylls...

.....så tror man ju att pumpen är paj.

/Benny

Dom har ingen hjälp pump / extra pump överhuvudtaget det är diesel pumpen på motorn som ska stå för sugandet från tanken och det brukar funka lite sisådär så man måste hjälpa den med att få fram diesel till pumpen som jag beskrev.

Okay, då förstår jag hur du menar. Blev bara lite villrådig först. Men kan det inte vara en läcka på sugsidan så att den inte tar dieseln.


/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 mars 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
fax110
30 mars 2015 · 344 Inlägg

Vettemannen skrev:

fax110 skrev:

Vettemannen skrev:

Nähä, men nånstans på vägen måste den väl sitta.

Eftersom TS skriver så här: Efter detta test tog jag och köpte ett nytt bränslefilter som jag fick nu i fredags. Nu trodde jag självklart att bilen skulle starta direkt men det visade sig att bränslefiltret inte fylls...

.....så tror man ju att pumpen är paj.

/Benny

Dom har ingen hjälp pump / extra pump överhuvudtaget det är diesel pumpen på motorn som ska stå för sugandet från tanken och det brukar funka lite sisådär så man måste hjälpa den med att få fram diesel till pumpen som jag beskrev.

Okay, då förstår jag hur du menar. Blev bara lite villrådig först. Men kan det inte vara en läcka på sugsidan så att den inte tar dieseln.


/Benny

Ja självklart kan det vara ett läckage det är väldigt sant!

Meaganeowner
31 mars 2015 · 2 250 Inlägg

Syrrans var likadan. Lossade den ensamma kabeln på pumpen. Startmotorsidan. Kopplade plus på stiftet där kabeln satt. Startade direkt.

lullen
31 mars 2015 · 6 Inlägg

Jag tog och fyllde på bränslefiltret, testade att starta. Kollade bränslefiltret igen och det hade tömts en del så fyllde upp det igen till max och sen startade bilen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang