Trimma B230 till runt 200hk

snusebuse
30 mars 2015 · 47 Inlägg

Tjena gubbar

Jo tog mitt körkort för bara någon månad sedan och snart börjar det nalkas bilköp, det lutar åt att man köper sig en senare Volvo 245 eller annan gammal Volvo bakhjulskrafsare med B230.

Har ej tidigare varit särskilt motorintresserad men nu har intresset väckts, men jag ligger därför lite efter mina gelikar i motorkunskap men planerar att dels lära mig själv och dels meka med farsgubben som kan sitt om motorfordon.

Min fråga till er är nu hur man skall gå till väga för att trimma upp en gammal volvo med B230 insprut till runt 180-200hk.

Inget som jag kommer sätta igång med direkt eftersom jag ej ens köpt en bil än utan fiskar bara efter lite information nu i förväg för att se om det ens kommer vara realistiskt som ett projekt när man kan så lite som jag men jag är villig att lägga ner många helger för att lära mig motorgrunderna, jag kommer ju såklart inte börja med att hålla på och försöka byta topp det första jag gör men ni fattar.

Jag har läst runt lite i gamla trådar här på garaget och annanstans på nätet men ingen tråd jag hittat stämmer riktigt på det jag vill ta reda på.

Vad jag har förstått så är det en bra ide att börja med att skaffa en 531 topp och kanske en ny kamaxel i genomförande vx3 eller annan vassare kam samt andra uppgraderingar som grenrör och sådant men hade hoppats på att ni kunde upplysa mig vidare om detta.

Vilket är det mest logiska/enklaste sättet att gå till väga för att uppnå min önskade effektökning till 170-200hk?

Behöver man regga om bilen på något vis eller hålla på och dalta med nån myndighet på annat vis om man gör detta?

Bör man uppgradera annat i bilen om man ökar motoreffekten, typ bromsar, växellåda eller sådant?

Målet är i slutändan att kunna bränna förbi min polare i hans BMW 320i på 170hk i en gammal sketen Volvo wink

Tack på förhand och ursäkta en nykläckt motorintresserads okunskap!

Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2015 · 26 136 Inlägg

En bra klistrad guide till hur du bland annat nåt upp till 200hk i en B230: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Skall du sugtrimma så är det dock helt andra vägar du får gå.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
snusebuse
30 mars 2015 · 47 Inlägg

Sugtrim är väl egentligen det jag funderat mest på. Turbo känns som om det kommer vara lite svårare att få tag på och genomföra.

200hk kanske är orealistiskt för "enklare" sugtrim? Ni får gärna upplysa mig om jag är helt ute och cyklar är som sagt fortfarande rätt okunnig. Hade ju inte tänkt uppnå 200 direkt utan börja med lättare trim men att ha 200 som slutgiltligt mål.

Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2015 · 26 136 Inlägg

snusebuse skrev:
Sugtrim är väl egentligen det jag funderat mest på. Turbo känns som om det kommer vara lite svårare att få tag på och genomföra.

200hk kanske är orealistiskt för "enklare" sugtrim? Ni får gärna upplysa mig om jag är helt ute och cyklar är som sagt fortfarande rätt okunnig. Hade ju inte tänkt uppnå 200 direkt utan börja med lättare trim men att ha 200 som slutgiltligt mål.

En exempelvis 940 med turbo från fabrik är billig idag.
Blir förhållandevis dyrt om du ska sugtrimma upp en 240 eller liknande.
1000 kronor per hästkraft brukar vara ett bra riktmärke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
snusebuse
30 mars 2015 · 47 Inlägg

Oj är det så pass, så om man lägger 10000 på att sugtrimma en 240 med B230 så får man bara upp den i cirkus 125-130hk? Kanske man lägger den drömmen åt sidan ett tag.

Är det billigare att trimma upp en rödblockare med förgasare eller hamnar man i samma prisklass där också per hk?

Kanske får bli en 945 då, synd då 245 är en mycket vackrare bil i min mening.

Enklaste vägen att kräma en 170-180hk ur en 940? Är det fulltrycksturbon man vill ha då eller går det att uppnå den effekten men en lättryckare? Eller just det du länkade ju guiden där!

Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2015 · 26 136 Inlägg

snusebuse skrev:
Oj är det så pass, så om man lägger 10000 på att sugtrimma en 240 med B230 så får man bara upp den i cirkus 125-130hk? Kanske man lägger den drömmen åt sidan ett tag.

Är det billigare att trimma upp en rödblockare med förgasare eller hamnar man i samma prisklass där också per hk?

Kanske får bli en 945 då, synd då 245 är en mycket vackrare bil i min mening.

Enklaste vägen att kräma en 170-180hk ur en 940? Är det fulltrycksturbon man vill ha då eller går det att uppnå den effekten men en lättryckare? Eller just det du länkade ju guiden där!

Nu finns ju 240:in med B23E-motorn som original har 136 hästar. Hittar du en tidig B23E så har den 140. Så nog går det, men dom är svårfunna idag.
Volvo 940 har också en sugmotorvariant med 130 hästar, så även här finns ju en bra grundplåt. Men det är härifrån det kostar om det skall sugtrimmas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
snusebuse
30 mars 2015 · 47 Inlägg

Ok har en lite bättre bild av hur man borde gå till väga nu. Tack för hjälpen Mack, du tog mig ner på jorden igen.
Hade väl det egentligen i bakskallen att jag kanske var lite väl optimistisk gällande mina mål...

Senast redigerat av snusebuse (30 mars 2015)

avse
30 mars 2015 · 169 Inlägg

Få tag på en billig 940 med ltt. Går lätt att få tag på en med turbo för 5-6 som inte är allt för risig. Sedan letar du reda på en ställbar Wastegate, den som styr laddtrycket. Och till sist så införskaffar du ett bränslechip. Med typ 0.1-1 bar i ladd så bör du ha någon stans runt 180 på hjulen.

Pilla med det en stund å lyft över motorn till en 240 sen wink

burnin_rubber
31 mars 2015 · 220 Inlägg

avse skrev:
Få tag på en billig 940 med ltt. Går lätt att få tag på en med turbo för 5-6 som inte är allt för risig. Sedan letar du reda på en ställbar Wastegate, den som styr laddtrycket. Och till sist så införskaffar du ett bränslechip. Med typ 0.1-1 bar i ladd så bör du ha någon stans runt 180 på hjulen.

Pilla med det en stund å lyft över motorn till en 240 sen wink

Eller så gör du det i rätt ordning:
Chip
Wastegate
1 bar i laddtryck

Komplettera sedan med sportsystem och öppet filter så har du nära 200hk på 1 bars ladd.

Sedan så finns det nog en o anna 240 på blocket med B230FT/FK motor i sig redan.
Hittade en på blocket: http://www.blocket.se/varmland/Volvo_24 … 15&w=3
inte den vackraste men med lite arbete så..

Senast redigerat av burnin_rubber (31 mars 2015)

snusebuse
31 mars 2015 · 47 Inlägg

Om jag ändå bestämt införskaffade mig en 240, vad får jag ut av att göra en enklare trimning till exempel byta kam och kanske toppen på en B230f? Kan man få ut kanske 10-15hk på bara det? Och vad kan man förväntas behöva lägga ut för pengar om man köper begagnat? Landar det ändå på 10 000 riksdaler?

Senast redigerat av snusebuse (31 mars 2015)

Danne_1977
31 mars 2015 · 3 292 Inlägg

Ja det är riktigt dyrt att sugtrimma, mira fräsa en 531 topp för att sätta in större ventiler, porta, plana toppen, extratorgrenrör och ett bra avstämt avgas, en vass kam beroende på vilken karaktär du vill ha på motorn, weber förgasare, och du lär högst troligt vilja byta lager i motorn åxå när du endå håller på så du vet att grejerna är i bra skick och kommer hålla bättre.

Men redan här av det jag sagt är vi uppe i en bra slant om du inte har en massa bra kontakter när det gäller mira fräsning och portning och sånt. du lär ska måsta betala en 1500-2500:- för bara 531 toppen om du hittar en komplett med VX3 kam, mira fräsningen lär gå på ett par tusen, och dom större ventilerna och fjädrarna lär gå på ett par tusen, kammen lär gå på ett par tusen och planingen lär gå på strax under en tusing, weber lär kosta en 4-5 tusen begagnade, eller budget Fajs 4000:- för två nya.

20 tusen kommer du inte lågt på tror jag.

Köp en turbo istället som så många föreslagit, en 940 turbo som inte är allt för slut borde du kunna hitta för runt 10k eller strax där under.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
snusebuse
31 mars 2015 · 47 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Ja det är riktigt dyrt att sugtrimma, mira fräsa en 531 topp för att sätta in större ventiler, porta, plana toppen, extratorgrenrör och ett bra avstämt avgas, en vass kam beroende på vilken karaktär du vill ha på motorn, weber förgasare, och du lär högst troligt vilja byta lager i motorn åxå när du endå håller på så du vet att grejerna är i bra skick och kommer hålla bättre.

Men redan här av det jag sagt är vi uppe i en bra slant om du inte har en massa bra kontakter när det gäller mira fräsning och portning och sånt. du lär ska måsta betala en 1500-2500:- för bara 531 toppen om du hittar en komplett med VX3 kam, mira fräsningen lär gå på ett par tusen, och dom större ventilerna och fjädrarna lär gå på ett par tusen, kammen lär gå på ett par tusen och planingen lär gå på strax under en tusing, weber lär kosta en 4-5 tusen begagnade, eller budget Fajs 4000:- för två nya.

20 tusen kommer du inte lågt på tror jag.

Köp en turbo istället som så många föreslagit, en 940 turbo som inte är allt för slut borde du kunna hitta för runt 10k eller strax där under.

Blir nog ingen turbo, men var lite väl optimistisk gällande min målsättning inser jag nu i efterhand ( som sagt okunnig ännu men i all fall lärt mig att sugtrim suger ur ens plånbok). En 245 är det jag vill ha och om jag kunde få ut lite extra hk ur den hade det vart kul men inget måste, vill bara köra bilen som jag växte upp i och vara nostalgisk av sig. När jag var 7 så sa farsan att den skulle skrotas och jag vart svinsur på han och grät i baksätet i en halvtimme, älskade den bilen.

Vinner man något vidare på att bara slänga på en omodifierad 531 och en vx3 kam (A, K verkar också intressanta) utan att hålla på och porta och plana toppen? Blir ju i princip en B230fb och de ligger väl på 136hk?Får man ut det då eller är det nåt jag missat? Vet att äldre motorer inte ger lika mycket som när de kom ur fabriken men man bör väl åtminstone kunna lägga en 4-5000 på en 531 och en ny kam och få ut cirkus 130 eller?

Senast redigerat av snusebuse (31 mars 2015)

ErsdaHL
31 mars 2015 · 600 Inlägg

du kan nog ha kul i en 245 utan trimma om du inte är så rädd om den och vågar plåga.

snusebuse
31 mars 2015 · 47 Inlägg

ErsdaHL skrev:
du kan nog ha kul i en 245 utan trimma om du inte är så rädd om den och vågar plåga.

Jo nog vet jag att dom går lite hårdare än vad vissa ger dom beröm för, man kan ju ligga brett under regn och vintertid och busa ganska bra bara man ligger i lite grann men att ha lite extra sås under huven skadar ju inte. Gör ju bilen lite mer personlig också om man vet att man vart under huven och pillat till sig det lilla extra själv.

Senast redigerat av snusebuse (31 mars 2015)

Danne_1977
1 april 2015 · 3 292 Inlägg

snusebuse skrev:

Danne_1977 skrev:
Ja det är riktigt dyrt att sugtrimma, mira fräsa en 531 topp för att sätta in större ventiler, porta, plana toppen, extratorgrenrör och ett bra avstämt avgas, en vass kam beroende på vilken karaktär du vill ha på motorn, weber förgasare, och du lär högst troligt vilja byta lager i motorn åxå när du endå håller på så du vet att grejerna är i bra skick och kommer hålla bättre.

Men redan här av det jag sagt är vi uppe i en bra slant om du inte har en massa bra kontakter när det gäller mira fräsning och portning och sånt. du lär ska måsta betala en 1500-2500:- för bara 531 toppen om du hittar en komplett med VX3 kam, mira fräsningen lär gå på ett par tusen, och dom större ventilerna och fjädrarna lär gå på ett par tusen, kammen lär gå på ett par tusen och planingen lär gå på strax under en tusing, weber lär kosta en 4-5 tusen begagnade, eller budget Fajs 4000:- för två nya.

20 tusen kommer du inte lågt på tror jag.

Köp en turbo istället som så många föreslagit, en 940 turbo som inte är allt för slut borde du kunna hitta för runt 10k eller strax där under.

Blir nog ingen turbo, men var lite väl optimistisk gällande min målsättning inser jag nu i efterhand ( som sagt okunnig ännu men i all fall lärt mig att sugtrim suger ur ens plånbok). En 245 är det jag vill ha och om jag kunde få ut lite extra hk ur den hade det vart kul men inget måste, vill bara köra bilen som jag växte upp i och vara nostalgisk av sig. När jag var 7 så sa farsan att den skulle skrotas och jag vart svinsur på han och grät i baksätet i en halvtimme, älskade den bilen.

Vinner man något vidare på att bara slänga på en omodifierad 531 och en vx3 kam (A, K verkar också intressanta) utan att hålla på och porta och plana toppen? Blir ju i princip en B230fb och de ligger väl på 136hk?Får man ut det då eller är det nåt jag missat? Vet att äldre motorer inte ger lika mycket som när de kom ur fabriken men man bör väl åtminstone kunna lägga en 4-5000 på en 531 och en ny kam och få ut cirkus 130 eller?

Visst kan du slänga på en 531 och en VX3 kam, räkna inte med att det kommer göra speciellt mycket, släng på ett extraktorgrenrör och ett sportavgas typ simons eller nått liknande, plocka bort fläkten o montera elfläkt borde göra nån häst åxå,

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
avse
1 april 2015 · 169 Inlägg

I med en turbomotor i en 240 då, inte så mycket jobb. Sök lite så hittar du information smile

snusebuse
1 april 2015 · 47 Inlägg

avse skrev:
Visst kan du slänga på en 531 och en VX3 kam, räkna inte med att det kommer göra speciellt mycket, släng på ett extraktorgrenrör och ett sportavgas typ simons eller nått liknande, plocka bort fläkten o montera elfläkt borde göra nån häst åxå,

Nädå förväntar mig inga mirakel med en sån enkel modifikation, kanske att jag inte ens märker någon skillnad men ändå något kul att göra. En 10-12 hästar till är väl trevligt, men också kul att bara göra det som ett litet nybörjarprojekt så man får nåt att göra med bilen. smile

Kanske slänger på nåt nytt avgas och extraktor om det inte kostar allt för mycket.

avse skrev:
I med en turbomotor i en 240 då, inte så mycket jobb. Sök lite så hittar du information smile

Jo det hade då vart kul, kanske slänger i en 940 turbomotor eller något i framtiden när man har lite erfarenhet, just nu är det tyvärr överkurs med motorbyte.

Senast redigerat av snusebuse (1 april 2015)

burnin_rubber
2 april 2015 · 220 Inlägg

hade en 240 med b230,extractor,tror det va en a-kam och lite annat pill...Hade gått som rallymotor i någon ekonomiklass...
Ruskigt rolig bil och ball motor...gissar väl på ca 170hk kanske..men hade ett ruskigt drag hela tiden oavsett varv.

zemet
2 april 2015 · 4 037 Inlägg

Grattis till körkortet och välkommen in i bilhobbyns underbara värld:D
Ditt val av 2/7/940 tycker jag är ett utmärkt val av förstabil. Väldigt enkla och billiga att meka med och en utmärkt bil att lära sig skruva med.

Jag personligen hade försökt köpa mig en fräsch 740 turbo ifrån 87 då du slipper katalysator och får behålla trubbnosfronten som jag tycker är den snyggaste.

Som alla tidigare sagt så är det dyrt att sugtrimma. Billigare att köpa en 7/940 färdig turbo. Köper du en färdig turbobil så brukar man få lite trevliga bekvämligheter som elhissar, centrallås och elspeglar.

Finns såklart annat trevligt som farthållare och yttertempmätare osv som inte alls är lika vanligt på GL modellerna. Dessutom får du kraftigare krängningshämmare, större bromsar, större bensinpump och kraftigare tryckplatta. Detta gäller iaf för 740, kanske är annorlunda på 2/940.

Men du skulle ju kunna köpa en B234F motor som sitter i 740 glt om du vill ha en sugmotor med lite kraft.
159 sughästar på den har jag för mig och den låter mycket härligare än vanliga 2 ventils motorerna enligt mig.

Men det enklaste och oftast billigaste är som sagt att köpa en färdig bil.

Beroende på vad du har för budget så finns ju även 965/v90 att titta på med 170 eller 205 hk sugmotorer. Man får en fin för runt 25k och då får man väldigt mycket bil för pengarna och dom är väldigt välutrustade.

Senast redigerat av zemet (2 april 2015)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Danne_1977
2 april 2015 · 3 292 Inlägg

B234F pinnar på rätt bra, jag har haft flera sånna och jag kan lova att det tar undan när man trycker på, även B6304 går riktigt bra kan jag lova, men drar jävligt med soppa, lika med B6254, rätt törstig den åxå. Om men leker med tanken lite.. en B5254 på 170 hästar sitter fint under huven på en Volvo 7 serie kan jag lova, även den med turbo, en del jobb att få ner en sån dock, men det är väldigt många som har gjort det så det finns gott om information om hur man gör... eller kan göra..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang