Låter som fan när jag bromsar [Volvo 850 GLT -1992]

Alkalinee
31 mars 2015 · 138 Inlägg

Tja,

Det har börjat låta ganska högt när jag bromsar. Det låter som om det kommer från vänster sida.

Jag har kollat bromsbeläggen på alla däck, och det är mycket kvar på dom. Svårt att förklara ljudet, men det låter som att jag måste smörja in något.. Det är metall mot metall iallafall, låter snarlikt som när man bromsar utan belägg, men beläggen är det inget fel på..

Råd?

P.S: Ett av mina däck är ett annat märke, men samma dimensioner, kan det vara orsaken kanske?

Curse
31 mars 2015 · 686 Inlägg

Låter det alla gånger du bromsar eller till o från?

Mazda 6 "MPS" (2006)
Alkalinee
31 mars 2015 · 138 Inlägg

Det låter hela tiden, dvs varje gång jag bromsar. En till grej, men det är mycket möjligt att jag hör i syne eller att det kanske är normalt att det låter så (Jag har bara haft bil i ca 3veckor). Men när jag åker fortare än ca 80km/h så tror jag att jag hör nå bakgrundsljud metall mot metall, typ som om nånting ligger o skaver. Även detta (o)ljud kommer från vänster bak/fram hjul.

Fick ta in bilen till en kompis verkstad där han jobbar pga vänster fälg o skiva blev RIKTIGT varm. Samtliga bromsar låg emot & så var alla bromsklossar ojämnt slitna. Bromskolvarna hade fastnat ganska rejält, så han smorde upp dom och banka in dom. Sedan la han Keramikpasta nånstans på varje hjul (Kommer inte ihåg exakt vart han placerade keramikpastan)

Jag har känt ifall skivan har blivit varm, men det har den icke, så inga bromsar ligger o skaver iallafall... Vad fan kan det vara? hmm

Nog om det. Att de nuvarande ljudet kommer från vänster sida är fel! Jag mena höger.

TL;DR
Det låter så varje gång jag bromsar. Från inbromsning till stopp.

Senast redigerat av Alkalinee (31 mars 2015)

karrholm
6 april 2015 · 32 Inlägg

Slitagevarnare?

Alkalinee
7 april 2015 · 138 Inlägg

karrholm skrev:
Slitagevarnare?

Vad menar du? Alltså jag fattar fortfarande inte vad det är som låter. Jag har kollat bromsbeläggen höger bak, o dom är fina. Får inte upp höger fram pga en seg bult som inte vill gå upp som jag nu har rundat... Märkte idag att höger framdäck också låter lite även när man inte bromsar, fast det är nog bromskolven som kärvar så beläggen ligger emot lite.

Hur får jag upp en hjulbult som har lite rundade kanter?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 april 2015 · 3 730 Inlägg

Alkalinee skrev:

karrholm skrev:
Slitagevarnare?

Vad menar du? Alltså jag fattar fortfarande inte vad det är som låter. Jag har kollat bromsbeläggen höger bak, o dom är fina. Får inte upp höger fram pga en seg bult som inte vill gå upp som jag nu har rundat... Märkte idag att höger framdäck också låter lite även när man inte bromsar, fast det är nog bromskolven som kärvar så beläggen ligger emot lite.

Hur får jag upp en hjulbult som har lite rundade kanter?

Hur har du lyckats runddra en hjulbult?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zzr94092
8 april 2015 · 4 378 Inlägg

en del är händiga.....alu/plåtfälg? Du har väl kollat den inre klossen åxxå?

karrholm
8 april 2015 · 32 Inlägg

Ta en ploygrip eller någon annan bra tång och försök dra loss den. Eller spårmejsel och hammare, sätt mejseln på hjumuttern och slå på den så att den roterar tills hjulmuttern lossnar

Alkalinee skrev:

karrholm skrev:
Slitagevarnare?

Vad menar du? Alltså jag fattar fortfarande inte vad det är som låter. Jag har kollat bromsbeläggen höger bak, o dom är fina. Får inte upp höger fram pga en seg bult som inte vill gå upp som jag nu har rundat... Märkte idag att höger framdäck också låter lite även när man inte bromsar, fast det är nog bromskolven som kärvar så beläggen ligger emot lite.

Hur får jag upp en hjulbult som har lite rundade kanter?

Alkalinee
13 april 2015 · 138 Inlägg

En däckfirma hjälpte mig o få upp bulten för 50kr.

Anyways, jag blir fan tokig.. Vad är det som låter, seriöst? Jag har filat bort rosten på oket, jag filade lite lätt på skivans kanter, jag smorde in bromskolven med 5-56 o jag tog bort nå svart skit på beläggen, men det låter tamefan fortfarande! Det låter svagt när jag rullar, o väldigt högt när jag bromsar. Inge gnissel, utan det är ett ganska mörkt skrapande ljud. Bromsbeläggen såg fina ut också, jämna etc..

Tips?

turbodeath
13 april 2015 · 2 452 Inlägg

hjullagret kanske låter för dig

döden kommer tillbaka
Alkalinee
13 april 2015 · 138 Inlägg

turbodeath skrev:
hjullagret kanske låter för dig

Nää, hjullagret verkar vara bra.

Kollade på https://www.youtube.com/watch?v=of2USpPfbsc ang bromsskivan. Det låter precis likadant för mig som i viideon, så jag antar att det är bromsskivan som behövs bytas? Eller finns det möjlighet att det räcker o fila skivan lite på kanterna?

Curse
14 april 2015 · 686 Inlägg

En bild säger mer än tusen ord.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Alkalinee
14 april 2015 · 138 Inlägg

Curse skrev:
En bild säger mer än tusen ord.

Ok! Ordnar lite bilder om någon timme smile

Alkalinee
17 april 2015 · 138 Inlägg

Riktig palmface dehära! En polare sa "Men kolla höger broms då, för metallen kan leda ljudet så det låter som om det kommer från fram"

Right on hade han! Bromsbelägget på höger bak va nästan helt borta. Och då menar jag inte bara bromsbelägget, utan HELA belägget var nästan borta :p

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 april 2015 · 3 730 Inlägg

Alkalinee skrev:
Riktig palmface dehära! En polare sa "Men kolla höger broms då, för metallen kan leda ljudet så det låter som om det kommer från fram"

Right on hade han! Bromsbelägget på höger bak va nästan helt borta. Och då menar jag inte bara bromsbelägget, utan HELA belägget var nästan borta :p

Då blir det nya skivor och belägg hör jag...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Alkalinee
17 april 2015 · 138 Inlägg

DiwraZ skrev:

Alkalinee skrev:
Riktig palmface dehära! En polare sa "Men kolla höger broms då, för metallen kan leda ljudet så det låter som om det kommer från fram"

Right on hade han! Bromsbelägget på höger bak va nästan helt borta. Och då menar jag inte bara bromsbelägget, utan HELA belägget var nästan borta :p

Då blir det nya skivor och belägg hör jag...

japp

karrholm
18 april 2015 · 32 Inlägg

tyckte du sa att din polare på verkstaden kollade dina belägg? Eller han kanske inte hade tid att kolla alla...
-.-'

Alkalinee skrev:
Riktig palmface dehära! En polare sa "Men kolla höger broms då, för metallen kan leda ljudet så det låter som om det kommer från fram"

Right on hade han! Bromsbelägget på höger bak va nästan helt borta. Och då menar jag inte bara bromsbelägget, utan HELA belägget var nästan borta :p

Mordivius
18 april 2015 · 19 Inlägg

Alkalinee skrev:
Jag har kollat bromsbeläggen på alla däck, och det är mycket kvar på dom.

Alkalinee skrev:
beläggen är det inget fel på..

Alkalinee skrev:
Jag har kollat bromsbeläggen höger bak, o dom är fina.

Alkalinee skrev:
Bromsbeläggen såg fina ut också, jämna etc..

Alkalinee skrev:
Right on hade han! Bromsbelägget på höger bak va nästan helt borta. Och då menar jag inte bara bromsbelägget, utan HELA belägget var nästan borta :p

Alltså, du gör ju det inte speciellt lätt för oss att hjälpa dig.. roll

Alkalinee
18 april 2015 · 138 Inlägg

karrholm skrev:
tyckte du sa att din polare på verkstaden kollade dina belägg? Eller han kanske inte hade tid att kolla alla...
-.-'

Alkalinee skrev:
Riktig palmface dehära! En polare sa "Men kolla höger broms då, för metallen kan leda ljudet så det låter som om det kommer från fram"

Right on hade han! Bromsbelägget på höger bak va nästan helt borta. Och då menar jag inte bara bromsbelägget, utan HELA belägget var nästan borta :p

Jo, för 2mån sen. Trodde inte beläggen kunde slitas så jävla fort.

Mack Forum- och sitemoderator
18 april 2015 · 26 111 Inlägg

Alkalinee skrev:

karrholm skrev:
tyckte du sa att din polare på verkstaden kollade dina belägg? Eller han kanske inte hade tid att kolla alla...
-.-'

Alkalinee skrev:
Riktig palmface dehära! En polare sa "Men kolla höger broms då, för metallen kan leda ljudet så det låter som om det kommer från fram"

Right on hade han! Bromsbelägget på höger bak va nästan helt borta. Och då menar jag inte bara bromsbelägget, utan HELA belägget var nästan borta :p

Jo, för 2mån sen. Trodde inte beläggen kunde slitas så jävla fort.

Det gör dom inte heller.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang