Köpråd: Porsche 996 C4 Cab eller BMW 330i Cab E90 eller något annat?

9Femma
31 mars 2015 · 342 Inlägg

Jag har kört båda modeller, men nu har jag väldigt svårt att välja.
Jag inser att BMW:n köper man med hjärnan, Porschen mer med hjärtat.
Bilen ska fungera som ren bruksbil. Sportbil för finkörning har jag redan, men tanken att även köra sportbil till vardags tilltalar mig, vilket i sin tur talar till 996:ans fördel (BMW 330i är ju mer en sportig bil, snarare än sportbil).
Någonstans runt 230.000 kronor går smärtgränsen.

Inget behov av baksäte (egentligen). Heller inget behov av rejäl lastyta.
Driftskostnad och servicekostnad är inte heller det primära.
Däremot driftsäkerheten, då bilen ska gå som bruksbil året runt och även klara resor ned mot syd-Europa utan problem.
Vi planerar att behålla bilen minst 2-3 år.

Fördel Porsche:
Det är en Porsche!
Inbillar mig att just 996 stagnerat i värde, alltså inget större värdetapp att vänta framöver.
Med hardtop fungerar det ju bra året runt (inbillar jag mig).
Endast C4 är intressant, alltså 4WD.

Nackdel Porsche:
Tygsuflett med plastbakruta som med tiden blir solkig. På solsemestern vill man ju lämna hardtopen hemma.
Förvaringsutrymmet för hardtop när den inte används.
Äldre konstruktion än BMW E90.
Bullrigare än BMW:n.
Sämre komfort än BMW:n.

Fördel BMW:
Nyare konstruktion. Borde rimligtvis vara en säkrare bil.
Tystare med taket uppfällt.
"Plåttaks"-cabriolet med ordentlig glasruta bak.
Något bättre komfort över lag och mer ombonad.
Kanske mer pålitlig på långfärder än en gammal 996?
Ordentlig baksäte (eller ja, mer ordentligt än i 996 iaf).

Nackdel BMW:
Inte lika spännade eller sportig (tycker jag).
Enbart RWD.

Och som alltid finns även en Joker med i leken:
Att "spara pengar" och köpa en billigare cabriolet, typ andra generations Volvo C70 Cabriolet eller senare BMW 3-serie E46-cab etc?
Då räcker det ju med halva tänkta insatsen, jämfört med de övriga två kandidaterna.

Har även kollat, ej kört, Audi A4 Cabriolet och Mercedes CLK Cabriolet från 2004 och framåt.
Men de känns ju hopplöst gubbiga … Däremot tvivlar jag inte på driftsäkerheten och komforten plus att man "sparar pengar" i inköp även här jämfört med de två huvudkandidaterna.

Hur hade ni resonerat och varför?
Måste köpa in bilen inom kort, i god tid innan semestrarna.

Senast redigerat av 9Femma (31 mars 2015)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
macattac
31 mars 2015 · 201 Inlägg

Det erbjuds ju faktiskt x-drive på E90-karossen också, nu kanske inte så många e93 är utrustade med det...men än dock.
Jag hade nog faktiskt tagit e93 även om jag gillar porsche också, av just de anledningar du nämner som nackdelar på 996an.
Samt om du ska köra med hardtopen så tänk på att har du sufletten nere för länge blir det veck på den.

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Rquired Allmänt envis
31 mars 2015 · 12 512 Inlägg

macattac skrev:
Det erbjuds ju faktiskt x-drive på E90-karossen också, nu kanske inte så många e93 är utrustade med det...men än dock.
Jag hade nog faktiskt tagit e93 även om jag gillar porsche också, av just de anledningar du nämner som nackdelar på 996an.
Samt om du ska köra med hardtopen så tänk på att har du sufletten nere för länge blir det veck på den.

Det var aldrig möjligt att välja xDrive till en E93 överhuvudtaget utan endast till övriga E9x-serien, men om det redan finns en leksak i garaget hade jag valt 330i över 911 oavsett. Skillnaden i driftkostnader, komfort och hur praktisk (ställd mot 911) bilen är till vardags hade vägt tyngre än drivningen i mina ögon.

Jag har alltid klarat mig fint med bakhjulsdrift och bra vinterdäck och förmodligen gör även trådskaparen det eftersom han överväger modellen, sedan kan man alltid gå in på vad och hur mycket 4WD tillför. Som alternativ fanns Audi A4 cabriolet med drivning på alla fyra men då är taket i tyg istället.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang