Hjälp!!!! Tjej som gillar att köra men inte förstår sig på resten 😁

sessansan
31 mars 2015 · 5 Inlägg

Hoppas att någon kan svara mig på rimligheten i att byta bromsskivor på min Audi A3-09
Min bil har gått 8200 mil.
Vid förra besiktningen skrevs en notis om att bromsbeläggen sannolikt behöver bytas vid nästa service.

Din Bil ringer mig nu på eftermiddagen o låter hälsa att min bil står i luften nu o att de måste byta bromsskivor också.

Hur sannolikt är detta? Hur vet jag att jag inte blir lurad?
Servicen blir ju genast snuskigt dyr!
Jag hade inte mycket val mer än att säga att ja men e det så så måste ni väl.....

Bilen har absolut inte uppfört sig konstigt, inga missljud heller.
Gick genom besiktning för ett par månader sedan utan anmärkning (men det kanske man inte tittar på där)

Så.... hur vet man att de inte luras? Kanske borde ringa imorgon bitti o be att få se de gamla skivorna m egna ögon? 👀
Och.... rimligt byta efter 8000 mil (bilen har mest använts korta turer i stadsmiljö)


😞😌

Djo
31 mars 2015 · 10 157 Inlägg

sessansan skrev:
Hoppas att någon kan svara mig på rimligheten i att byta bromsskivor på min Audi A3-09
Min bil har gått 8200 mil.
Vid förra besiktningen skrevs en notis om att bromsbeläggen sannolikt behöver bytas vid nästa service.

Din Bil ringer mig nu på eftermiddagen o låter hälsa att min bil står i luften nu o att de måste byta bromsskivor också.

Hur sannolikt är detta? Hur vet jag att jag inte blir lurad?
Servicen blir ju genast snuskigt dyr!
Jag hade inte mycket val mer än att säga att ja men e det så så måste ni väl.....

Bilen har absolut inte uppfört sig konstigt, inga missljud heller.
Gick genom besiktning för ett par månader sedan utan anmärkning (men det kanske man inte tittar på där)

Så.... hur vet man att de inte luras? Kanske borde ringa imorgon bitti o be att få se de gamla skivorna m egna ögon? 👀
Och.... rimligt byta efter 8000 mil (bilen har mest använts korta turer i stadsmiljö)


😞😌

Självklart ska du få se dom gamla skivorna om du vill det bara säga till om det !

mycket rimligt om du bara kör korta turer i staden det är broms döden nummer ett då bromsarna aldrig får jobba och grejer börjar rosta. Sådana skivor kan se mycket illa ut med fåror och hack.

Men vist kolla på dom gamla om dom säger nej är något fuffens.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
volvoqq Lastbilsmekaniker
31 mars 2015 · 5 138 Inlägg

Jag byte på frugans bil vid 7000 mil rostkant, är rätt noga med bilarna också såbig_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 mars 2015 · 14 054 Inlägg

sessansan skrev:
Hoppas att någon kan svara mig på rimligheten i att byta bromsskivor på min Audi A3-09
Min bil har gått 8200 mil.
Vid förra besiktningen skrevs en notis om att bromsbeläggen sannolikt behöver bytas vid nästa service.

Din Bil ringer mig nu på eftermiddagen o låter hälsa att min bil står i luften nu o att de måste byta bromsskivor också.

Hur sannolikt är detta? Hur vet jag att jag inte blir lurad?
Servicen blir ju genast snuskigt dyr!
Jag hade inte mycket val mer än att säga att ja men e det så så måste ni väl.....

Bilen har absolut inte uppfört sig konstigt, inga missljud heller.
Gick genom besiktning för ett par månader sedan utan anmärkning (men det kanske man inte tittar på där)

Så.... hur vet man att de inte luras? Kanske borde ringa imorgon bitti o be att få se de gamla skivorna m egna ögon? 👀
Och.... rimligt byta efter 8000 mil (bilen har mest använts korta turer i stadsmiljö)


😞😌

Antingen har du blivit lurad för att du är "tjej" eller så har bilverkstaden hittat nått som måste åtgärdas. Men håller med....8200 mil låter inte så mycket på en modern bil. Jovisst tycker jag också att du ska be att få med skivorna och beläggen så att nån utomstående bilkunnig kan få ta sig en titt på grejorna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
sessansan
31 mars 2015 · 5 Inlägg

Tack killar 😘
Hoppas på att de inte hunnit slänga skivorna ikväll då 😊
Ska absolut be nån kolla på skivorna.
Om denna någon anser att skivorna inte behövde bytas så antar jag att de ligger risigt till...
Jag känner chefen för stället (men han arbetar m försäljning), fått rabatt via honom.... så kanske orimligt att de skulle våga lura mig)
I och för sig blev han rätt irriterad när jag tjatade mig till 20% rabatt istället för 15% haha 😎😂

Djo
31 mars 2015 · 10 157 Inlägg

sessansan skrev:
Tack killar 😘
Hoppas på att de inte hunnit slänga skivorna ikväll då 😊
Ska absolut be nån kolla på skivorna.
Om denna någon anser att skivorna inte behövde bytas så antar jag att de ligger risigt till...
Jag känner chefen för stället (men han arbetar m försäljning), fått rabatt via honom.... så kanske orimligt att de skulle våga lura mig)
I och för sig blev han rätt irriterad när jag tjatade mig till 20% rabatt istället för 15% haha 😎😂

Bara gå ut till container och hämta dom isådanafall inte svårare såvida dom ej hunnit töma. wink

Tror dock ej dom luras.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mb_pucken
31 mars 2015 · 5 087 Inlägg

Verkstaden är skylldiga att kunna visa upp bytta delar men tror ändå att det inte är något problem att se dom.
Hur länge en bromsskiva håller beror mycket på körstil.
Fegar man på bromsen och kör försiktigt så är risken stor att det bildas en gel del rost vilket förstör skivan och gör ytan skrovlig/porös osv så den slits snabbare.
Ett par hårda inbromsningar i veckan är alltid bra.
Bromsar man ofta och hårt så slits skivan normalt och brukar normalt hålla längre :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
baltis
31 mars 2015 · 1 948 Inlägg

inte alls omöjligt på en 6 år gammal bil med 8k mil, är det automat? sliter mer bromsar...

Dock hade jag ju aldrig låtit en auktoriserad audi verkstad byta bromsskivor... dels sätter dom på org. delar som kostar det dubbla mot vad det borde och dels tar dom 1200-1500 kr i timmen för jobbet istället för 500-700 som en märkesoberoende verkstad gör...

torsen
1 april 2015 · 7 238 Inlägg

Hur kan man veta att det är just dina bromsskivor man visar upp?

Hade en MB 124/E-klass som på 5 år gick 37.500 mil.
På den fick jag byta skivor vid mellan 5.000 och 7.000 mil hela bilen brukades av mig.
Detta trots att jag var medveten om problemen med skivor bak och tog varje tillfälle att med motorn igång trampa bromspedalen hårt i botten.

På en nyköpt Jeep KJ -06 fick jag byta bakskivor vid drygt 2.000 mil.
Bilen så ny att det inte var någon besiktningsanmärkning.
Slitagedelar omfattas inte av garantier, så jag fick betala bytet själv.

8.000 mil tycker jag inte är någon kort livslängd för bakskivor.

När hustrun köpte ny Mazda 3 -13 valdes, på min inrådan, en modell med trummor bak.

Rent generellt behöver skivor bak bytas oftare på automatväxlade bilar eftersom man(=jag) inte använder parkeringsbromsen utan i stället lägger i P-läget. När man stannar bilen använder man praktiskt taget endast frambromsarna, eftersom de i normalfallet på en standardbil svarar för 80% av bromsverkan. I s m parkeringen putsar följaktligen inte bromsbeläggen bakskivorna från fukt och annat.
Därför de rostar.

Man borde starta ett "bakbromsskiveuppror".cool

Eller hur.big_smile

jaka54
1 april 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
För det första tycker jag du ska ta reda på hur tunna bromsskivorna kan vara utan att vara trafikfarliga. I Haynesboken t.ex står det hur slitna skivorna kan vara. Till min Audi 100 Avant 2,0E  från -89 så ska nya skivor vara 22mm tjocka och undre gränsen är 20mm. Så du ser det är inte mycket slitage som fodras för att skivorna ska vara "ej godkända"!
Sen är det mycket enkelt att byta bromsskivorna själv så varför lämna in bilen för en så enkel sak?

Muttley
1 april 2015 ·

jaka54 skrev:
Hej!
För det första tycker jag du ska ta reda på hur tunna bromsskivorna kan vara utan att vara trafikfarliga. I Haynesboken t.ex står det hur slitna skivorna kan vara. Till min Audi 100 Avant 2,0E  från -89 så ska nya skivor vara 22mm tjocka och undre gränsen är 20mm. Så du ser det är inte mycket slitage som fodras för att skivorna ska vara "ej godkända"!
Sen är det mycket enkelt att byta bromsskivorna själv så varför lämna in bilen för en så enkel sak?

Om man har tummen mitt i näven är de väl ändå inte en enkel sak.   Och har man dessutom noll verktyg så är de billigare att lämna in den och slippa köpa domkraft och alla verktyg smile
Jag lämnade in min bil för länkarmar, pissenkelt jobb men jag ville inte. För kallt utomhus.


Annars så är de rätt rimligt att skivorna kan vara kassa efter korta turer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang