Köpråd: Ekonomisk bil under 20.000

meriax
31 mars 2015 · 12 Inlägg

Tja!

Ska nu flytta hemifrån och behöver en bil. Har ca 1,5 mil landsväg till jobbet.

Vill ha:

Egentligen först och främst en billig bil. Dvs hållbar, billig i drift osv.
Får gärna vara trevlig att köra i 100.

Får gärna kosta runt 15k.

Behöver förslag! Länka gärna blocket, bor runt Jönköping!

Senast redigerat av meriax (31 mars 2015)

meriax
18 april 2015 · 12 Inlägg

Kan tänka mig lägga upp till 25.000 istället för att få en lite trevligare bil.

Möjligt att jag inte behöver den till att pendla om någon månad, så kanske kan sätta lite mindre vikt vid bränsleförbrukningen och mer vid skatt/övriga kostnader.

Sedan eller småbil har inte så stor betydelse, bara den funkar bra.

caromania Forummoderator
18 april 2015 · 9 296 Inlägg

Rover 620si. Gratis och skottsäker. Alternativt Rover 420. Lite dyrare i bränsle men extremt skottsäker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
18 april 2015 · 7 231 Inlägg

bmw 318, gärna 02 och nyare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
trippelturbo Trucker
19 april 2015 · 2 710 Inlägg

Saab 9000 alla dagar i veckan!! Kör själv en sån, detta är 3e 9000 jag har. Du hittar väldigt svårt skottsäkrare bil!! Min är en 2.3t på 170hk org, men den är trimmad. Går bra som fan, sen vet jag inte hur mkt jag har i den. Dricker ca 0.8L / mil vilket jag tycker är VG för en snart 20 år gammal bil med okänt antal mil på mätaren (står 18700mil, men hur pass väl det stämmer är väl 0.1%, haha)

Försök hitta en fulltryckare, 200hk org, haft en sån och den går bra!! 170hk är seg!

Btw, pendlar själv 10 mil ToR smile

Fart missbrukare
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 april 2015 · 3 730 Inlägg

Volvo 940 är ett bra alternativ om du bara vill frakta arslet till en billigt penning totalt sett.

Vill du ha lite guldkant på tillvaron tittar du på en Volvo S80. Förslagsvis 170hk manuell. Hade inte familjen bestått av fyra tassar (snart åtta) så hade jag gärna forysatt åka denna utsökta vagn. Har tvingat på mor och far varsina exemplar av denna vagn nu.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
xXSammy
19 april 2015 · 6 570 Inlägg

Ford Mondeo Mk3 (2001-2007)

De/Dem
mb_pucken
19 april 2015 · 5 087 Inlägg

Mercedes w202 c-klass med 200 bensinmotor är en ekonomisk, billig och ganska snål bil som dessutom är bekväm smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
meriax
19 april 2015 · 12 Inlägg

Hm... Inte lätt när alla föreslår olika bilar! Det kanske är ett svar i sig i och för sig.

xXSammy
19 april 2015 · 6 570 Inlägg

Provkör, 2 bekväma argument med Mondeo är att de har kamkedja och de flesta har eluppvärmd framruta, farthållare och automatisk klimatanläggning.

Underlättar på frostiga mornar smile

De/Dem
xXSammy
19 april 2015 · 6 570 Inlägg

Malheus skrev:
Provkör, 2 bekväma argument med Mondeo är att de har kamkedja och de flesta har eluppvärmd framruta, farthållare och automatisk klimatanläggning.

Underlättar på frostiga mornar smile

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Mo … amp;last=1
http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Mo … 17&w=1
http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Mo … 17&w=1

Edit, fel budget .. men sträck dig gärna wink

Senast redigerat av Malheus (19 april 2015)

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2015 · 14 055 Inlägg

meriax skrev:
Hm... Inte lätt när alla föreslår olika bilar! Det kanske är ett svar i sig i och för sig.

Nja, ingen bil är ju ekonomisk. Det gäller väl att hitta en som är mindre oekonomisk.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
meriax
19 april 2015 · 12 Inlägg

Min far tycker jag ska köpa en Clio eftersom han av någon anledning tycker om den. Men på de flesta ställena sägs det att en gammal Renault inte är så mycket att hänga i granen om jag förstått det rätt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2015 · 14 055 Inlägg

meriax skrev:
Min far tycker jag ska köpa en Clio eftersom han av någon anledning tycker om den. Men på de flesta ställena sägs det att en gammal Renault inte är så mycket att hänga i granen om jag förstått det rätt?

Nu kan man ju ställa sig frågan: Är det HAN eller DU som ska tycka om bilen som DU ska köra?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
meriax
19 april 2015 · 12 Inlägg

Hehe jo det är klart, har väl inget emot någon bil alls egentligen, men tänkte mest på det jag läser om franska bilar osv hela tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang