Skrapande ljud caddy -00

lullen
31 mars 2015 · 6 Inlägg

Nu har jag äntligen fått igång min bil och kan äntligen fokusera på problemet jag hade från början. När jag kör hör jag ibland ett skrapande ljud när jag släpper gasen (låter från höger sida i förarsätet och mer åt mitten i passargerarsätet). Det försvinner när jag bromsar hårt men inte när jag bromsar lite lätt. Problemet uppstår oavsett växel och hastighet men följer hastigheten dock inte varvtalet. Tycker inte heller det är någon större skillnad när jag svänger åt något håll. Kanske när jag i låga hastigheter och drar ratten max åt vänster.

Jag tycker mig ha kontrollerat fjädringen, hjullagret. Har även kollat yttre och inre drivknuten visuellt och ingen skada syns utanpå och vad jag förstått ska gummit vara sönder om de är dåliga. Idag tog jag och lyfte upp båda framdäcken och startade motorn. Då märkte jag dels att vänster hjul knappt roterar, om jag tar och sparkar på däcket så de snurrar i samma hastighet så försvinner ljudet. Direkt när jag stannar hjulet kommer ljudet tillbaka.

Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Drivknuten? Diffen?
Är detta något man kan lösa själv eller måste det in på verkstad?

Senast redigerat av lullen (31 mars 2015)

fax110
1 april 2015 · 344 Inlägg

låter ju direkt som att bromsen kärvar just där, rostig skiva eller kärvande bromsok skulle jag säga (eller båda)

lullen
1 april 2015 · 6 Inlägg

Skulle det kunna komma snabbt? Har för mig att jag körde på morgonen och på kvällen var ljudet där. Det var ett halvår sedan det kom och sen dess har den bara stått så har inte det 100% klart i huvudet.

Mew
1 april 2015 · 2 160 Inlägg

Ja, för mig låter det som om oket kärvar. Ta loss och se. smile

lullen
3 april 2015 · 6 Inlägg

Har köpt nya bromsskivor o belägg nu. De var på ett ställe mkt trögare att dra runt däcket. Nu när jag skulle byta så körde jag utan beläggen på höger sida och ljudet var ändå kvar. Såg då vad det är som skrapar.

Det är en gummiring som är kanske två cm tjock som ligger mot någon bit i chassit. Vad denna gör har jag svårt att förstå. Den går utan att problem att röra längs axeln som går till hjulet ( den som snurrar hjulen). Kan dock inte ladda upp bild från ipaden. Den liknar http://www.4x4shop.se/bild/RGX000060.jpg lite fast verkar vara helt i gummi. Känns kanske som den är till för att stabilisera axeln. Den finns inte heller på vänster sida men den är ju o andra sidan mycket kortare..
Någon som vet vad denna heter? Går det att bara dra ett buntband runt denna för att hålla den på plats?

Framhjulsspinn
3 april 2015 · 45 Inlägg

Jag har varit med om en drivknut som lät riktigt illa efter att man hade kört lite inspirerande. Ljudet kom direkt vid 30km/h och lät ännu värre under motorbroms. Det liksom tjöt och skrapade från höger fotbrunn.
Om jag bromsade samtidigt som jag gav gas så blev den tyst.

lullen
3 april 2015 · 6 Inlägg

När jag flyttade gummibiten och testade att rulla däcken igen så lät det inget. Så troligtvis är det inget problem med den. Den låter inte heller mer om jag lägger i friläge än om jag motorbromsar.

Nu har jag lyckats få upp bilden på delen som låter. Den gula rutan är gummibiten som jag inte har någon aning om vad den kallas och den röda är det som skrapar emot
http://i61.tinypic.com/24waag3.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2015 · 13 742 Inlägg

drivaxeln alltså  någon form av motvikt eller något ser ut som den flyttat på sig en del...

verkar sitta så på alla sånna dära.. samma sak på skoda skrotet jag lånat av en polare den hade släppt..

testa att ta bort den  kolla så den inte blir skit konstig.. kan vara så att drivaxeln är skrot också och derför den rör sig lite mycket.. eller så är bärarmsbussningarna skrot...vanligt fel också

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
5 april 2015 · 2 250 Inlägg

Vibrationsdämpare. Ska dämpa vibrationer i transmissionen vid vissa varvtal. Hamnar den på annat ställe än avsett, kan i stället vibrationer förstärkas o s v. T o m vid helt andra varvtal än vad den är beräknad för. Dämpar resonans orsakad av självsvängning.
Förmodligen kan du ta bort den helt. Särskilt om den är lös.
Att drivaxeln går att putta ut och in några mm brukar vara normalt. Att drivaxeln kan glappa, gå att rucka, s a s fram o åter i bilens riktning, eller upp och ned, tyder på dålig knut. Testa både vid inre och yttre drivknut.

I min passat sitter en gummiupphängd järnklump i chassiet strax bakom växellådan. Väger säkert ett kilo. Är till för att dämpa resonansljud i cchassiet.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang