Kopplar lite och känns som för mycket "spel" på koppling Volvo 940 Turbo M90 6-puck

StreetSparco
1 april 2015 ·

Hej, har en Volvo 940 turbo 1995 med m90 och 6-puck koppling ( inte jag som monterat det),
jag tycker koppling känns lite konstig, för det första så tycker jag att från dess att koppling börja "koppla" satt säga så är det inte mycket tills den tar i golvet alltså svårt att förklara, men när jag tycker på kopplingspedalen och koppling börja koppla så är det lite kvar till de tar i golvet, själva kopplings utrymmet känns lite, där imot känns kopplins spelet lite mycket, vad kan dessa saker bro på? kan det vara så för att det är 6-puck? aldrig kört 6-puck förut smile

p.s någon som vet om det är vajer eller hydralkoppling på denna bil ? smile

TobbeTT
1 april 2015 · 948 Inlägg

Skulle gissa på att det är dels är en sinter lamell som gör att kopplingen kanske känns skum, sen kanske även lamellerna på själva sintern kanske är lite bredare/tjockare än en original lamell, så kan nog även det påverka. Hade jag vart dig så hade jag plockat bort sinterlamellen och skaffat en kraftigare tryckplatta med original lamell istället.

Den är hydralisk. (lite offtopic, men på min gamla 940t så gjorde jag om hydralslangen till kopplingen till stålomspunnen eller använda bromsrör, då kan kopplingen bli lite stummare med, iom originalslangen kan flexa lite)

StreetSparco
1 april 2015 ·

Okej men tro du man våga köra runt 20mil innan jag byter

TobbeTT
2 april 2015 · 948 Inlägg

Jadå det är ingen fara så länge du inte börjar idiot växla, för det tillsammans med sinter brukar döda m90 lådorna rätt fort wink

burnin_rubber
2 april 2015 · 220 Inlägg

botemedlet är 712 tryckplatta från typ KL och Sachs racing "original" lamell.
Slirade upp min originalkoppling när jag fick mer mos i maskinen....nu med ovanstående är det ingen risk..

sinter är ren skit att köra på M90 lådorna...det blir "för bra" så att säga.

StreetSparco
2 april 2015 ·

Skulle du kunna länka en sån lamell för jag hitta bara till m47 neutral

burnin_rubber
2 april 2015 · 220 Inlägg
Xuri One Man Clan
2 april 2015 · 4 286 Inlägg

sinterlamell å m90 är inga som helst problem å köra dock brukar inte lamellen har riktigt rätt tjocklek.. å är spelet mellan tryckplatta å lamell fel så greppar den inte  fullt ut  å känns konstigt...

En 712 uppgraderingstryckplatta med orginal lamell orkar runt 500 nm å de är nog mitt bästa tips..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
burnin_rubber
2 april 2015 · 220 Inlägg

Xuri skrev:
sinterlamell å m90 är inga som helst problem å köra dock brukar inte lamellen har riktigt rätt tjocklek.. å är spelet mellan tryckplatta å lamell fel så greppar den inte  fullt ut  å känns konstigt...

En 712 uppgraderingstryckplatta med orginal lamell orkar runt 500 nm å de är nog mitt bästa tips..

exakt det som jag länkat till...

StreetSparco
2 april 2015 ·

Okeej tack så mycket smile blir att inhandla detta så fort som möjligt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang