Hur registrerar jag min Camaro -71 med ls1-motor?

Bogdan
1 april 2015 · 4 Inlägg

Som rubriken lyder undrar jag om det är möjligt att registrera min 2a generations camaro med ls1-motor och eftermarknadssprut?
kan jag möjligen hamna under fliken "motor ändrad" om jag har ett bromsintyg som visar att effekten är inom ramarna? eller måste jag gå under "ombyggt fordon"?

Håller på nu och ska sätta i en ls1 från en corvette c5 samt en 6vxl borgwarnerlåda från en camaro z28 -95!


tacksam för svar!

mvh Tom

Chevrolet Camaro "Pro-touring projekt" (1971)
N_W V8 de bästa som finns!
1 april 2015 · 1 092 Inlägg

Bäst vore det och regga den med ls1an original så det blir inskrivet. Sen kör du på eftermarknadssprutet sen.  Ingen kommer gnälla på om det sitter eftermarknadssprut då.
Vad är det du vill göra som gör att du inte kör på originalsprutet?

Senast redigerat av N_W (1 april 2015)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Bogdan
1 april 2015 · 4 Inlägg

Okej! Så det är inte möjligt då att komma igenom med "motor ändrad" om jag har intyg från en bromsfirma?
Jag köpte en "naken" motor, och då utan kringutrustning och sprut..
Därav så köpte jag ett ms3 eftersom jag framöver troligast kommer att råka överladd.

Chevrolet Camaro "Pro-touring projekt" (1971)
tobbeh78 !
1 april 2015 · 543 Inlägg

du kan ju köpa en trasig orginal box som du bygger in ditt ms3 sprut i.
En polare gjorde så på sin bil.

Trött och bitter?? javisst!
NoCooL
1 april 2015 · 215 Inlägg

eftersom det är en 71:a så har du inge avgaskrav. Dvs fritt att ändra bara motoreffekten inte överstiger några % som jag glömt

Nyman1337 Hhehehehhest
1 april 2015 · 375 Inlägg

http://www.sfro.com/index.php/bil/avgasregler-mm (lathund)

Med andra ord du får inte besikta bilen med eftermarknadssprut. (finns chans till det om du etanolkonverterar)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
tobbeh78 !
1 april 2015 · 543 Inlägg

Nyman1337 skrev:
http://www.sfro.com/index.php/bil/avgasregler-mm (lathund)

Med andra ord du får inte besikta bilen med eftermarknadssprut. (finns chans till det om du etanolkonverterar)

Men det står inget om sprut etc, det är en 1971 årsmodell som ej har avgaskrav..

Trött och bitter?? javisst!
NoCooL
1 april 2015 · 215 Inlägg

Nyman1337 skrev:
http://www.sfro.com/index.php/bil/avgasregler-mm (lathund)

Med andra ord du får inte besikta bilen med eftermarknadssprut. (finns chans till det om du etanolkonverterar)

Nu tänker du väll ändå på bilar nyare än 75 va ? samt att detta gäller väll bara motorbyte
Vilket som så borde han kunna byta och härja runt så länge han klarar effektökning med 20%

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Bogdan
1 april 2015 · 4 Inlägg

Ja jag har funderat på att köra med etanol. Och som vissa av er säger så har jag för mig att jag kan "lalla på hursomhelst" såvida effektnormerna stämmer, och det är här tanken med ett gällande bromsintyg kommer in!
Tror jag får ha ca 270hk i karossen, och om jag då har ett intyg som säger att jag ligger där ( + - ngn hästkraft), borde det inte gå vägen då? Eller måste jag ha rätt effekt vad gäller hk samt vrid, OCH rätt styrbox?
Enda alternativen då är väl att montera org.styrsystem eller regga som ombyggt fordon, vilket jag gärna avstår, om jag nu inte ska "gömma" mitt ms3 i en orgbox.

Tack för era svar!
/Tom

Chevrolet Camaro "Pro-touring projekt" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang