Mina låsmuttrar till flgarna har gått av. Hjälp?!!!

KALL3
3 april 2015 · 723 Inlägg

Höll på till halv två igår med att få fälgarna helsvarta för att få pådom till Elmia. Men imorse när jag skulle ha av mina vinterfälgar så gick låsbulten av. Och inte på en utan på två. Dom andra kommer antagligen också ge sig. Jag min dumme **** har dragit åt dom för hårt antagligen hmm Men hur ska jag få av det som är kvar?

Jag har googlat lite och last att man kan svätsa fast en bult eller något annat. Men jag är orolig att jag inte kan det på dessa bultarna då gänpinnen sitter i mitten. Det är alltså Muttrar
inte bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111296/111296-d7734738f84be123954c8804bd5c85d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111296/111296-1d266d55529f51b247bd95e42a81db4d.jpg

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2015 · 13 742 Inlägg

så går det när man drar åt för hårt...  testa att slå utav bara fan på låsmuttern och testa med en ny nyckel så kanske dom släpper med lite tur...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Krist
3 april 2015 · 716 Inlägg

Du har inte skruvat åt fel håll? Vissa bilar har moturs snurr för att spänna.. Ta den till en däck verkstad så får dom göra det, då vet du att bilen är klar till elmia

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
KALL3
3 april 2015 · 723 Inlägg

Growe skrev:
så går det när man drar åt för hårt...  testa att slå utav bara fan på låsmuttern och testa med en ny nyckel så kanske dom släpper med lite tur...

Slå på mutter. Menar du så att den spriker och går i bitar?
Hur ska jag slå på den. Med någon huggmejsel och slägga?
Med någon hylnyckel kommer jag aldrig få grepp hmm

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
KALL3
3 april 2015 · 723 Inlägg

Krist skrev:
Du har inte skruvat åt fel håll? Vissa bilar har moturs snurr för att spänna.. Ta den till en däck verkstad så får dom göra det, då vet du att bilen är klar till elmia

Dom stänger 4a så kommer inte hinna det om dom ens har öppet idag.

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
zzr94092
3 april 2015 · 4 391 Inlägg

en smed som kan hantera en skärbrännare,ev byte av pinnbulten sedan..+ ev omlack av fälgarna.

SkyCandy1 Meldem
3 april 2015 · 117 Inlägg

Samma sak hände mig, det tog 1 min att få ut den. Om man gör på rätt sätt

Ta en syl och hammare och knacka den försiktigt motsols bara smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2015 · 13 742 Inlägg

KALL3 skrev:

Growe skrev:
så går det när man drar åt för hårt...  testa att slå utav bara fan på låsmuttern och testa med en ny nyckel så kanske dom släpper med lite tur...

Slå på mutter. Menar du så att den spriker och går i bitar?
Hur ska jag slå på den. Med någon huggmejsel och slägga?
Med någon hylnyckel kommer jag aldrig få grepp hmm

alltså så den rör sig lite in och ut.  fungerar nästan alltid när vanliga bultarna sitter som satan. kan säga att detta är standard på volvosarna.. 

skulle ta typ något stumnt så man har något att slå mot sen en slägga och klappa på av bara fan ett par gånger sen använder du en ny låshylsa och testar att släppa den med.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
NIzmO Ollikkala Racing
3 april 2015 · 1 724 Inlägg

Har gjort detta på Ford Focus som är i princip samma bil som din och har då borrat/slipat bort pinnbulten bakifrån, på det viset hålls fälgarna garanterat i samma skick efter som innan och är ett "säkert kort" då övriga lösningar bara kanske funkar.

Senast redigerat av NIzmO (3 april 2015)

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
KALL3
3 april 2015 · 723 Inlägg

JensDavid skrev:
Samma sak hände mig, det tog 1 min att få ut den. Om man gör på rätt sätt

Ta en syl och hammare och knacka den försiktigt motsols bara smile

Okej. Varför inte medsols så den skrivas ut.

Vill bara poängtera att den lilla biten som sitter där är inte allt som ska bort. Utan det som sitter lite längre in är hela gängor och så den brickan som glider när man skruvar av och på fälgbultarna.

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
it_mutt Avstängd
3 april 2015 · 10 388 Inlägg

KALL3 skrev:

JensDavid skrev:
Samma sak hände mig, det tog 1 min att få ut den. Om man gör på rätt sätt

Ta en syl och hammare och knacka den försiktigt motsols bara smile

Okej. Varför inte medsols så den skrivas ut.

Vill bara poängtera att den lilla biten som sitter där är inte allt som ska bort. Utan det som sitter lite längre in är hela gängor och så den brickan som glider när man skruvar av och på fälgbultarna.

Är den felgängad eller är det du som inte har koll på med/motsols?

- - Edit - -

Medsols = Medurs = Från vänster åt höger, dvs; vid "rättgängat" spänner du

Motsols = Moturs = Från höger åt vänster, dvs; vid "rättgängat" lossar du

Senast redigerat av it_mutt (3 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KALL3
3 april 2015 · 723 Inlägg

it_mutt skrev:

KALL3 skrev:

JensDavid skrev:
Samma sak hände mig, det tog 1 min att få ut den. Om man gör på rätt sätt

Ta en syl och hammare och knacka den försiktigt motsols bara smile

Okej. Varför inte medsols så den skrivas ut.

Vill bara poängtera att den lilla biten som sitter där är inte allt som ska bort. Utan det som sitter lite längre in är hela gängor och så den brickan som glider när man skruvar av och på fälgbultarna.

Är den felgängad eller är det du som inte har koll på med/motsols?

- - Edit - -

Medsols = Medurs = Från vänster åt höger, dvs; vid "rättgängat" spänner du

Motsols = Moturs = Från höger åt vänster, dvs; vid "rättgängat" lossar du

Nej det är bara jag som har huvudet under armen ;-) fatta nu (y)

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
it_mutt Avstängd
3 april 2015 · 10 388 Inlägg

KALL3 skrev:

it_mutt skrev:

KALL3 skrev:

Okej. Varför inte medsols så den skrivas ut.

Vill bara poängtera att den lilla biten som sitter där är inte allt som ska bort. Utan det som sitter lite längre in är hela gängor och så den brickan som glider när man skruvar av och på fälgbultarna.

Är den felgängad eller är det du som inte har koll på med/motsols?

- - Edit - -

Medsols = Medurs = Från vänster åt höger, dvs; vid "rättgängat" spänner du

Motsols = Moturs = Från höger åt vänster, dvs; vid "rättgängat" lossar du

Nej det är bara jag som har huvudet under armen ;-) fatta nu (y)

Skyll på påskmusten, det gör jag tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SkyCandy1 Meldem
3 april 2015 · 117 Inlägg

KALL3 skrev:

JensDavid skrev:
Samma sak hände mig, det tog 1 min att få ut den. Om man gör på rätt sätt

Ta en syl och hammare och knacka den försiktigt motsols bara smile

Okej. Varför inte medsols så den skrivas ut.

Vill bara poängtera att den lilla biten som sitter där är inte allt som ska bort. Utan det som sitter lite längre in är hela gängor och så den brickan som glider när man skruvar av och på fälgbultarna.

Ah jag blev lite snurrig när det pratades om muttrar och bultar samtidigt. Att "knacka" ut den med syl förutsätter att bulthuvudet gått av och man vill få ut pinnen bara. Men om det är en mutter du har kanske den måste spräckas på nåt sätt. Lycka till

KALL3
3 april 2015 · 723 Inlägg

JensDavid skrev:

KALL3 skrev:

JensDavid skrev:
Samma sak hände mig, det tog 1 min att få ut den. Om man gör på rätt sätt

Ta en syl och hammare och knacka den försiktigt motsols bara smile

Okej. Varför inte medsols så den skrivas ut.

Vill bara poängtera att den lilla biten som sitter där är inte allt som ska bort. Utan det som sitter lite längre in är hela gängor och så den brickan som glider när man skruvar av och på fälgbultarna.

Ah jag blev lite snurrig när det pratades om muttrar och bultar samtidigt. Att "knacka" ut den med syl förutsätter att bulthuvudet gått av och man vill få ut pinnen bara. Men om det är en mutter du har kanske den måste spräckas på nåt sätt. Lycka till

Okej. A funderar på om man kan spräcka den/dom. Men jag vet inte med vad bara. En syl och slägga där med kanske?!

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
caromania Forummoderator
4 april 2015 · 9 296 Inlägg

Mina muttrar blev så hårt dragna av en mek så exakt samma sak hände, de splittrades. Att knacka med syl och grejer var bara att glömma i det läget. Jag fräste bort resterna med en magnetborr där borrstålets hål var 13mm och alltså gick precis över pinnbulten. Hålet i fälgen är ju så pass mycket större så den klarar sig. Problemet är ju att magnetborrar inte växer på träd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
4 april 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Jag skulle pröva två saker!
Först skulle jag slå med en kraftig körnare på resterna av muttern för att försöka lossa den.
Helst ville man slå från sidan men det går ju inte då hålet i fälgen inte tillåter det.

Jag skulle sedan lossa alla övriga muttrar , men inte ta bort dem.
Jag skulle därefter köra bilen och bromsa tvärt!!!!

Möjligen att en kraftig inbromsning kan få muttern att släppa lite så att den går att "pilla ut".

Förresten tre saker...

Fungerar inte ovanstående skulle jag ta bort alla muttrar och sedan köra bilen sakta och samtidigt vrida ratten fram och tillbaka (om det nu är fram muttern sitter fast). Detta får kanske muttern att lossa lite från fälgen...

Senast redigerat av jaka54 (4 april 2015)

volyota
5 april 2015 · 241 Inlägg

borra i mitten av bulten med en liten borr först sen borra med en större och större  borr tills muttern släpper byt sen bulten  enklare än så blir det inte  men se till o ha bra borrar för bulten är hård

Senast redigerat av volyota (5 april 2015)

spokenratt
5 april 2015 · 3 860 Inlägg

Som tidigare sagt så är detta inte ovanligt på Volvos låsbultar.. hänt mig också.. då fick det svetsas.
Pisstråkigt är det och som man ser på bilden så faller liksom bulten sönder men den sitter ändå fast.
Detta gör att de där multiversionerna av hylsor för att lossa trasiga hjulbultar, likt de hylsor som Biltema säljer, inte funkar på Volvos låsbult. Man har gjort bulten så att inte tjuven som vill åt fälgen ska kunna använda samma dessa hylsor.

Antingen om du kan svetsa dit en bult utanpå den som sitter fast, banka som satan på den som någon också sagt eller borra ut den.

Dom som tillverkar dessa bultar säljer tom ett kit med ett gäng borr i olika storlekar just för att borra ut dessa bultar..

Lycka till!

PS: JAG kommer aldrig i livet montera dessa låsbultar på någon av mina bilar i framtiden!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
KALL3
5 april 2015 · 723 Inlägg

spokenratt skrev:
Som tidigare sagt så är detta inte ovanligt på Volvos låsbultar.. hänt mig också.. då fick det svetsas.
Pisstråkigt är det och som man ser på bilden så faller liksom bulten sönder men den sitter ändå fast.
Detta gör att de där multiversionerna av hylsor för att lossa trasiga hjulbultar, likt de hylsor som Biltema säljer, inte funkar på Volvos låsbult. Man har gjort bulten så att inte tjuven som vill åt fälgen ska kunna använda samma dessa hylsor.

Antingen om du kan svetsa dit en bult utanpå den som sitter fast, banka som satan på den som någon också sagt eller borra ut den.

Dom som tillverkar dessa bultar säljer tom ett kit med ett gäng borr i olika storlekar just för att borra ut dessa bultar..

Lycka till!

PS: JAG kommer aldrig i livet montera dessa låsbultar på någon av mina bilar i framtiden!!

Okej, Hur fungerar det med gängborret på låsbulten?

Ne aldrig mer låsbultar. Som det känns nu så hade det varit bätter att dom tog fälgarna. Det e 15" med halvbra däck tongue  Inte mycket värda.

Jag tänkte jag skulle förska mig på att svetsa dit en mutter eller hylsa. Men har inte tillgång till svets. Ärdet någon I skaraborg som har svets och vill hjälpa till så hojta till (A)

Och tack för alla svar. Det hjälper en hel del i hopplöshetens stunder!

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang