Nästan omöjligt att få i växlarna, Bmw e90 2009 Manuel 6xvl

MrNinja
3 april 2015 · 148 Inlägg

Något år nu har växlarna varit lite svåra att få i men en "kunnig" person sa att det va lugnt att köra runt så jag tänkte att jag tar tag i det när jag har tid.

Så nu idag då så klart så gick steget värre. Började med att jag var ute och körde som vanligt och plötsligt när jag ska starta vid ett rödlyse så känns kopplingen konstig och skakig vid nedtryck.

Efter det så gick det knappt att få i växlarna.

Backen är värst där jag får ta i som hulken för att få i och sen går det från nästan omöjligt på 1an till lirka i 6an.

Jag köpte på mig allt för ett byte av oljan i växellådan men innan jag ens försöker mig på detta kanske jag kan fråga här.

Så problemet:

- Kopplingen nertryckt känns skakig
- Näst intill omöjligt att få i växlarna
- Backen är värst, 6an "lättast
- kör för övrigt bra när växeln är i

Ju mer jag läser ju mer känns som kan vara fel.

Bonusfråga:

Var i Stockholm felsöker jag billigast och var i Stockholm kan jag med medtagen köpt växellåda få den billigast monterad. Dvs en verkstad som inte försöker blåsa en.

NIzmO Ollikkala Racing
3 april 2015 · 1 724 Inlägg

Känns lite som ett kopplingsproblem i mina öron.

- Time Attack -
_Thor_
3 april 2015 · 512 Inlägg

Du får börja med att kolla bromsvätske nivån i reservoaren, det är ett delat system, och får du luft i kopplingen kommer det bli mycket svårare att koppla.

Annars är det nog kopplingscylindern som börjat läcka och behöver bytas.

Sen är E90 lite speciella med ett CDV (Clutch Delay Valve) som ska ge mjukare växlingar. Funkar inte det som det ska märks det genom att pedalen känns skakig innan bilen hunnit bli varm.

MrNinja
9 april 2015 · 148 Inlägg

Då har verkstaden sagt sitt. Kopplingen behöver bytas och det skulle gå på 8000 med material. Kopplingssats fixade jag själv för halva deras pris så då är montering kring 4000.

Är det normal summa för ett byte eller känner ni till någon vettig verkstad som kan göra det för ett bättre pris innan jag börjar ringa runt.

NIzmO Ollikkala Racing
9 april 2015 · 1 724 Inlägg

Lika lätt som att byta på en 740 mer eller mindre så de flesta med lite mekvana ska klara av det.

- Time Attack -
Janneutanb
10 april 2015 · 7 271 Inlägg

Är det verkligen kopplingen som är slut?
Jag tycker att det låter som huvud- eller slavcylindern då den inte verkar koppla ur.
Växlarna går i med motorn avstängd va?

Jag vill gärna höra verkstadens förklaring hur det kan vara kopplingen.

Senast redigerat av Brains (10 april 2015)

mats757
10 april 2015 · 913 Inlägg

Troligtvis är det lamellen som kärvar på splinesén. Växellådan måste dock bort för att fixa det, så byter man koppling i alla fall. Arbetet är den stora kostnaden.
8000kr låter inte orimligt för ett koppingsbyte.

MrNinja
11 april 2015 · 148 Inlägg

Växlarna går i med motorn Avstängd.

Mekanikern påstod ju kopplingssatsen och motstred  inte när jag sa att jag inhandlar delarna själv. Så han kan ju inte direkt komma i efterhand och säga något annat.

Timol
11 april 2015 · 358 Inlägg

Tänk på att verkstaden troligtvis inte lämnar någon garanti på kopplingsbytet om du står för delarna själv.

MrNinja
12 april 2015 · 148 Inlägg

Lite över 10 000

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang