Köpråd: Betald gammal Alfa Romeo vs snål men dyr Toyota Prius.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2015 · 17 478 Inlägg

Blacken skrev:

Evildan skrev:
Varför inte en genIII, mig veterligen är en sådan skattebefriad, stryktålig, hållbar som få skrindor, går att få mycket bra sprutt på om man känner någon som är duktig på mjukvaruprogrammering wink väldigt enkelt att skruva med de få gånger det behövs då reservdelstillgången är 100% och även billig och miljövänligare än någon Amazon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.

*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.

Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.

Och  vilken är den som har gett minst miljöpåverkan vid framtagning? och vilken lämnar minst gift och skit efter sig vid skrotning?...

Jag tror nog du får svar från Evildan. Men jag har sett förr dessa diskussioner om vilken som påverkar miljön minst. Prius brukar vinna... Mot en Amazon är det nog Walkover. Men som sagt: Skit i miljön. Jorden är ändå på väg mot undergång. Jag vill ha en bra, snål bil som aldrig krånglar :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_______
4 april 2015 · 107 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Blacken skrev:

Evildan skrev:
Varför inte en genIII, mig veterligen är en sådan skattebefriad, stryktålig, hållbar som få skrindor, går att få mycket bra sprutt på om man känner någon som är duktig på mjukvaruprogrammering wink väldigt enkelt att skruva med de få gånger det behövs då reservdelstillgången är 100% och även billig och miljövänligare än någon Amazon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.

*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.

Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.

Och  vilken är den som har gett minst miljöpåverkan vid framtagning? och vilken lämnar minst gift och skit efter sig vid skrotning?...

Jag tror nog du får svar från Evildan. Men jag har sett förr dessa diskussioner om vilken som påverkar miljön minst. Prius brukar vinna... Mot en Amazon är det nog Walkover. Men som sagt: Skit i miljön. Jorden är ändå på väg mot undergång. Jag vill ha en bra, snål bil som aldrig krånglar :-)

Finns det en sådan bil? men den som jag närmast kan tänkas vara den som mest motsvarar kriterierna är denna
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag … ywutt0RS-f big_smile

Senast redigerat av Blacken (4 april 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2015 · 17 478 Inlägg

Blacken skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Blacken skrev:

Och  vilken är den som har gett minst miljöpåverkan vid framtagning? och vilken lämnar minst gift och skit efter sig vid skrotning?...

Jag tror nog du får svar från Evildan. Men jag har sett förr dessa diskussioner om vilken som påverkar miljön minst. Prius brukar vinna... Mot en Amazon är det nog Walkover. Men som sagt: Skit i miljön. Jorden är ändå på väg mot undergång. Jag vill ha en bra, snål bil som aldrig krånglar :-)

Finns det en sådan bil? men den som jag närmast kan tänkas vara den som mest motsvarar kriterierna är denna
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag … ywutt0RS-f big_smile

Sluta trolla

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
4 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Prius_1_8_HSD_Business_aut__57174075.htm?ca=15&w=1

Hmm, märkligt tak. wink

Rätt färg. big_smile Är ju som du vet en enkel kulör att hålla synbart ren.

Nästan rätt pris. 125000kr är det klockrent.

Inbyten möjligt. Bye bye Alfan.

Jag ringde med en gång, glömde det var påskafton... Stängt! Den var ju bara 5-6 mil från oss. Tjejen väldigt gärna ha BT i bilen då hon har mycket musik i mobilen. Ska ta en titt på den! Tack!

Synd, jag tänkte vi kunde köpa bil idag. Priusen ska ut och åka långresa imorgon och hade jag sluppit att bruka den hysteriska Alfan... 300C använder mina föräldrar tsv. Åka cab är lite tidigt.

EDIT: Men taket? Glas? Solceller (tydligen finns de med detta enligt US-spec)

Jajjamensan, glastak med solceller. Men som så många förståsigpåare brukar deklamera, en Prius finns det knappt någon utrustning till. wink

Evildan
4 april 2015 ·

Blacken skrev:

Evildan skrev:
Varför inte en genIII, mig veterligen är en sådan skattebefriad, stryktålig, hållbar som få skrindor, går att få mycket bra sprutt på om man känner någon som är duktig på mjukvaruprogrammering wink väldigt enkelt att skruva med de få gånger det behövs då reservdelstillgången är 100% och även billig och miljövänligare än någon Amazon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.

*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.

Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.

Och  vilken är den som har gett minst miljöpåverkan vid framtagning? och vilken lämnar minst gift och skit efter sig vid skrotning?...

Framtagning ur garaget generar väldigt liten miljöpåverkan.

Men du menade säkert vid framställningen alltså vid själva tillverkningen?

85% av en Prius är återvinningsbar, bilens plastdetaljer är tillverkade av petroleumfri plast.
Hur tror du att det står till med den biten i en bil designad på -50 talet då rökning fortfarande var nyttigt och asbest var ett lämpligt material att tillverka saker uti?

Senast redigerat av Evildan (4 april 2015)

Evildan
4 april 2015 ·

Finns en kandidat i svart också. big_smile

http://www.blocket.se/halland/Toyota_Pr … 15&w=2

_______
4 april 2015 · 107 Inlägg

Evildan skrev:

Blacken skrev:

Evildan skrev:
Varför inte en genIII, mig veterligen är en sådan skattebefriad, stryktålig, hållbar som få skrindor, går att få mycket bra sprutt på om man känner någon som är duktig på mjukvaruprogrammering wink väldigt enkelt att skruva med de få gånger det behövs då reservdelstillgången är 100% och även billig och miljövänligare än någon Amazon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.

*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.

Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.

Och  vilken är den som har gett minst miljöpåverkan vid framtagning? och vilken lämnar minst gift och skit efter sig vid skrotning?...

Framtagning ur garaget generar väldigt liten miljöpåverkan.

Men du menade säkert vid framställningen alltså vid själva tillverkningen?

85% av en Prius är återvinningsbar, bilens plastdetaljer är tillverkade av petroleumfri plast.
Hur tror du att det står till med den biten i en bil designad på -50 talet då rökning fortfarande var nyttigt och asbest var ett lämpligt material att tillverka saker uti?

Och hur mycket av volvon är nedbrytbart i miljön respektiven"miljöbilen" 85 procent är återanvändningsbart men HUR mycket av det är nedbrytbart i miljön? och återstoden av miljöbilens komponener är icke återanvändningsbara eller möjliga för miljön att bryta ner? typ en del helt syntetiska material (läs giftiga) som inte går att göra annat med än att lägga på deponi? och alla dom fabrikerna som tillverkar alla syntetiska grunkemojjer till priusen skitar också ner en hel del i miljön, den tillverkas av bl.a av EP Polymer som visserligen kan återanvändas ett antal gånger, men fabriken som framställer materialet skitar ner i miljön, för att inte tala om alla dom underleverantörerna som tillhanda håller olika syntetiska råmaterial för framställning utav EP polymer. och det är bara ett utav alla syntetiska material som skroten är byggt utav. Skulle tippa att Volvon, trots att den tillverkades av folk som röker, är snällare mot miljön i det långa loppet pga att dom material den är byggd utav inte är lika hårda för miljön/naturen att hantera och bryta ner, som till skillnad mot en del av priusens syntetiska komponenter som naturen INTE klarar av att bryta ner.

http://teknikensvarld.se/toyota-prius-a … en-126200/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 255963.ece

Senast redigerat av Blacken (4 april 2015)

caromania Forummoderator
4 april 2015 · 9 296 Inlägg

Blacken skrev:

Evildan skrev:

Blacken skrev:

Och  vilken är den som har gett minst miljöpåverkan vid framtagning? och vilken lämnar minst gift och skit efter sig vid skrotning?...

Framtagning ur garaget generar väldigt liten miljöpåverkan.

Men du menade säkert vid framställningen alltså vid själva tillverkningen?

85% av en Prius är återvinningsbar, bilens plastdetaljer är tillverkade av petroleumfri plast.
Hur tror du att det står till med den biten i en bil designad på -50 talet då rökning fortfarande var nyttigt och asbest var ett lämpligt material att tillverka saker uti?

Och hur mycket av volvon är nedbrytbart i miljön respektiven"miljöbilen" 85 procent är återanvändningsbart men HUR mycket av det är nedbrytbart i miljön? och återstoden av miljöbilens komponener är icke återanvändningsbara eller möjliga för miljön att bryta ner? typ en del helt syntetiska material (läs giftiga) som inte går att göra annat med än att lägga på deponi? och alla dom fabrikerna som tillverkar alla syntetiska grunkemojjer till priusen skitar också ner en hel del i miljön, den tillverkas av bl.a av EP Polymer som visserligen kan återanvändas ett antal gånger, men fabriken som framställer materialet skitar ner i miljön, för att inte tala om alla dom underleverantörerna som tillhanda håller olika syntetiska råmaterial för framställning utav EP polymer. och det är bara ett utav alla syntetiska material som skroten är byggt utav. Skulle tippa att Volvon, trots att den tillverkades av folk som röker, är snällare mot miljön i det långa loppet pga att dom material den är byggd utav inte är lika hårda för miljön/naturen att hantera och bryta ner, som till skillnad mot en del av priusens syntetiska komponenter som naturen INTE klarar av att bryta ner.

http://teknikensvarld.se/toyota-prius-a … en-126200/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 255963.ece

Fortfarande så blandar du äpplen och päron. Miljöhotet idag anses vara koldioxidutsläppen och utsläpp av andra växthusgaser. Det är dessa man vill hålla ner. Förra gången drog jag exemplet lågenergilampan och gör det igen. Lågenergilampan innehåller kvicksilver. För 30 år sedan var prioriteringarna andra, att få bort "nedsmutsningen" orsakad av diverse giftiga ämnen och toxiner som t ex just kvicksilver. Nu är det bara koldioxid som ligger i fokus och därför tillverkas mer "miljöovänliga" varor. Tyvärr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
4 april 2015 · 12 512 Inlägg

Blacken skrev:

Evildan skrev:

Blacken skrev:
Och  vilken är den som har gett minst miljöpåverkan vid framtagning? och vilken lämnar minst gift och skit efter sig vid skrotning?...

Framtagning ur garaget generar väldigt liten miljöpåverkan.

Men du menade säkert vid framställningen alltså vid själva tillverkningen?

85% av en Prius är återvinningsbar, bilens plastdetaljer är tillverkade av petroleumfri plast.
Hur tror du att det står till med den biten i en bil designad på -50 talet då rökning fortfarande var nyttigt och asbest var ett lämpligt material att tillverka saker uti?

Och hur mycket av volvon är nedbrytbart i miljön respektiven"miljöbilen" 85 procent är återanvändningsbart men HUR mycket av det är nedbrytbart i miljön? och återstoden av miljöbilens komponener är icke återanvändningsbara eller möjliga för miljön att bryta ner? typ en del helt syntetiska material (läs giftiga) som inte går att göra annat med än att lägga på deponi? och alla dom fabrikerna som tillverkar alla syntetiska grunkemojjer till priusen skitar också ner en hel del i miljön, den tillverkas av bl.a av EP Polymer som visserligen kan återanvändas ett antal gånger, men fabriken som framställer materialet skitar ner i miljön, för att inte tala om alla dom underleverantörerna som tillhanda håller olika syntetiska råmaterial för framställning utav EP polymer. och det är bara ett utav alla syntetiska material som skroten är byggt utav. Skulle tippa att Volvon, trots att den tillverkades av folk som röker, är snällare mot miljön i det långa loppet pga att dom material den är byggd utav inte är lika hårda för miljön/naturen att hantera och bryta ner, som till skillnad mot en del av priusens syntetiska komponenter som naturen INTE klarar av att bryta ner.

http://teknikensvarld.se/toyota-prius-a … en-126200/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 255963.ece

Om du läser uträkningen en gång till så tar den hänsyn till att tillverkningen av en hybridbil gör en större skada på miljön, men eftersom en hybridbil släpper ut mindre skit under drift blir den snällare mot miljön i det långa loppet. För att vara mer exakt så tar det drygt 4000mil för hybridbilen att kompensera för de giftiga material som utgör en del av konstruktionen, se uträkningen ovan.

Angående din sista artikel så baseras den på rapporten 'From dust to dust' beställd och betald av ett företag inom den amerikanska bilindustrin (Gissa vilket?) och som senare visade sig vara högst vetenskapligt ohederlig. Rapporten var vinklat för att framställa hybridbilar i dålig dager och räknade bland annat lite kreativt, utsläppen som tillverkningen av batterierna i Prius ger upphov till baserades bland annat på en skandal i Kanada på 1930-talet, när ett företag dumpade sina utsläpp rakt ut i en sjö. Den skadan på miljön står inte i proportion till vad Toyotas fabriker i modern tid släpper ut om vi säger som så.

Dessutom så glömde man bort att räkna med diverse delar av en Hummer som orsakar utsläpp, pynt som t.ex den kromade grillen ingick inte. Det är lustigt för opartiska utredningar i samband med senare rättegångar visade att enbart den kromade grillen på en Hummer är sämre ur miljösynpunkt är hela drivlinan på en Prius (Batterier, elmotorer och kringutrustning).

Jag finner det lustigt för en hybridbils drivlina fyller en funktion t.ex genom sina selektiva utsläpp då den ofta drivs av el i områden där mycket folk befinner sig och på bensin under längre resor på vägar i mindre tätt befolkade områden. Vilken nytta utgör grillen på en Hummer, i en del fall kompenserar den säkert för ägarens egna och självupplevda... brister men generellt?

Men på grund av den rapporten gjorde Toyota en egen utredning, det är den som Teknikens Värld hänvisar till i din egna länk.

Senast redigerat av Rquired (4 april 2015)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_______
4 april 2015 · 107 Inlägg

Rquired skrev:

Blacken skrev:

Evildan skrev:

Framtagning ur garaget generar väldigt liten miljöpåverkan.

Men du menade säkert vid framställningen alltså vid själva tillverkningen?

85% av en Prius är återvinningsbar, bilens plastdetaljer är tillverkade av petroleumfri plast.
Hur tror du att det står till med den biten i en bil designad på -50 talet då rökning fortfarande var nyttigt och asbest var ett lämpligt material att tillverka saker uti?

Och hur mycket av volvon är nedbrytbart i miljön respektiven"miljöbilen" 85 procent är återanvändningsbart men HUR mycket av det är nedbrytbart i miljön? och återstoden av miljöbilens komponener är icke återanvändningsbara eller möjliga för miljön att bryta ner? typ en del helt syntetiska material (läs giftiga) som inte går att göra annat med än att lägga på deponi? och alla dom fabrikerna som tillverkar alla syntetiska grunkemojjer till priusen skitar också ner en hel del i miljön, den tillverkas av bl.a av EP Polymer som visserligen kan återanvändas ett antal gånger, men fabriken som framställer materialet skitar ner i miljön, för att inte tala om alla dom underleverantörerna som tillhanda håller olika syntetiska råmaterial för framställning utav EP polymer. och det är bara ett utav alla syntetiska material som skroten är byggt utav. Skulle tippa att Volvon, trots att den tillverkades av folk som röker, är snällare mot miljön i det långa loppet pga att dom material den är byggd utav inte är lika hårda för miljön/naturen att hantera och bryta ner, som till skillnad mot en del av priusens syntetiska komponenter som naturen INTE klarar av att bryta ner.

http://teknikensvarld.se/toyota-prius-a … en-126200/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 255963.ece

Om du läser uträkningen en gång till så tar den hänsyn till att tillverkningen av en hybridbil gör en större skada på miljön, men eftersom en hybridbil släpper ut mindre skit under drift blir den snällare mot miljön i det långa loppet. För att vara mer exakt så tar det drygt 4000mil för hybridbilen att kompensera för de giftiga material som utgör en del av konstruktionen, se uträkningen ovan.

Angående din sista artikel så baseras den på rapporten 'From dust to dust' beställd och betald av ett företag inom den amerikanska bilindustrin (Gissa vilket?) och som senare visade sig vara högst vetenskapligt ohederlig. Rapporten var vinklat för att framställa hybridbilar i dålig dager och räknade bland annat lite kreativt, utsläppen som tillverkningen av batterierna i Prius ger upphov till baserades bland annat på en skandal i Kanada på 1930-talet, när ett företag dumpade sina utsläpp rakt ut i en sjö. Den skadan på miljön står inte i proportion till vad Toyotas fabriker i modern tid släpper ut om vi säger som så.

Dessutom så glömde man bort att räkna med diverse delar av en Hummer som orsakar utsläpp, pynt som till exempel den kromade grillen ingick inte. Det är lustigt för opartiska utredningar i samband med senare rättegångar visade att enbart den kromade grillen på en Hummer är sämre ur miljösynpunkt är hela drivlinan på en Prius (Batterier, elmotorer och kringutrustning).

På grund av den rapporten gjorde Toyota en egen utredning, det är den som Teknikens Värld hänvisar till i din egen länk.

Det är dina "5 cent" och framtiden får väl utvisa vilka/vem som kom "närmast"..

_______
4 april 2015 · 107 Inlägg

caromania skrev:

Blacken skrev:

Evildan skrev:

Framtagning ur garaget generar väldigt liten miljöpåverkan.

Men du menade säkert vid framställningen alltså vid själva tillverkningen?

85% av en Prius är återvinningsbar, bilens plastdetaljer är tillverkade av petroleumfri plast.
Hur tror du att det står till med den biten i en bil designad på -50 talet då rökning fortfarande var nyttigt och asbest var ett lämpligt material att tillverka saker uti?

Och hur mycket av volvon är nedbrytbart i miljön respektiven"miljöbilen" 85 procent är återanvändningsbart men HUR mycket av det är nedbrytbart i miljön? och återstoden av miljöbilens komponener är icke återanvändningsbara eller möjliga för miljön att bryta ner? typ en del helt syntetiska material (läs giftiga) som inte går att göra annat med än att lägga på deponi? och alla dom fabrikerna som tillverkar alla syntetiska grunkemojjer till priusen skitar också ner en hel del i miljön, den tillverkas av bl.a av EP Polymer som visserligen kan återanvändas ett antal gånger, men fabriken som framställer materialet skitar ner i miljön, för att inte tala om alla dom underleverantörerna som tillhanda håller olika syntetiska råmaterial för framställning utav EP polymer. och det är bara ett utav alla syntetiska material som skroten är byggt utav. Skulle tippa att Volvon, trots att den tillverkades av folk som röker, är snällare mot miljön i det långa loppet pga att dom material den är byggd utav inte är lika hårda för miljön/naturen att hantera och bryta ner, som till skillnad mot en del av priusens syntetiska komponenter som naturen INTE klarar av att bryta ner.

http://teknikensvarld.se/toyota-prius-a … en-126200/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 255963.ece

Fortfarande så blandar du äpplen och päron. Miljöhotet idag anses vara koldioxidutsläppen och utsläpp av andra växthusgaser. Det är dessa man vill hålla ner. Förra gången drog jag exemplet lågenergilampan och gör det igen. Lågenergilampan innehåller kvicksilver. För 30 år sedan var prioriteringarna andra, att få bort "nedsmutsningen" orsakad av diverse giftiga ämnen och toxiner som t ex just kvicksilver. Nu är det bara koldioxid som ligger i fokus och därför tillverkas mer "miljöovänliga" varor. Tyvärr.

"därom tviste de lärde"

Evildan
4 april 2015 ·

Då andra uppdaterade skribenter redan svarat utförligt på Blackens frågor bidrar jag med en länk gällande utsläpp från en bil utan katalysator (Amazonen) jämförda med en bil med katalysator (modern bil) för att fortsatt verifierat påvisa att Amazonen inte är den renare bilen även om det är en trevlig hobbybil.

http://www.gronabilister.se/Fakta-bil-- … vgasrening

Rquired Allmänt envis
4 april 2015 · 12 512 Inlägg

Blacken skrev:

Rquired skrev:

Blacken skrev:

Och hur mycket av volvon är nedbrytbart i miljön respektiven"miljöbilen" 85 procent är återanvändningsbart men HUR mycket av det är nedbrytbart i miljön? och återstoden av miljöbilens komponener är icke återanvändningsbara eller möjliga för miljön att bryta ner? typ en del helt syntetiska material (läs giftiga) som inte går att göra annat med än att lägga på deponi? och alla dom fabrikerna som tillverkar alla syntetiska grunkemojjer till priusen skitar också ner en hel del i miljön, den tillverkas av bl.a av EP Polymer som visserligen kan återanvändas ett antal gånger, men fabriken som framställer materialet skitar ner i miljön, för att inte tala om alla dom underleverantörerna som tillhanda håller olika syntetiska råmaterial för framställning utav EP polymer. och det är bara ett utav alla syntetiska material som skroten är byggt utav. Skulle tippa att Volvon, trots att den tillverkades av folk som röker, är snällare mot miljön i det långa loppet pga att dom material den är byggd utav inte är lika hårda för miljön/naturen att hantera och bryta ner, som till skillnad mot en del av priusens syntetiska komponenter som naturen INTE klarar av att bryta ner.

http://teknikensvarld.se/toyota-prius-a … en-126200/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 255963.ece

Om du läser uträkningen en gång till så tar den hänsyn till att tillverkningen av en hybridbil gör en större skada på miljön, men eftersom en hybridbil släpper ut mindre skit under drift blir den snällare mot miljön i det långa loppet. För att vara mer exakt så tar det drygt 4000mil för hybridbilen att kompensera för de giftiga material som utgör en del av konstruktionen, se uträkningen ovan.

Angående din sista artikel så baseras den på rapporten 'From dust to dust' beställd och betald av ett företag inom den amerikanska bilindustrin (Gissa vilket?) och som senare visade sig vara högst vetenskapligt ohederlig. Rapporten var vinklat för att framställa hybridbilar i dålig dager och räknade bland annat lite kreativt, utsläppen som tillverkningen av batterierna i Prius ger upphov till baserades bland annat på en skandal i Kanada på 1930-talet, när ett företag dumpade sina utsläpp rakt ut i en sjö. Den skadan på miljön står inte i proportion till vad Toyotas fabriker i modern tid släpper ut om vi säger som så.

Dessutom så glömde man bort att räkna med diverse delar av en Hummer som orsakar utsläpp, pynt som till exempel den kromade grillen ingick inte. Det är lustigt för opartiska utredningar i samband med senare rättegångar visade att enbart den kromade grillen på en Hummer är sämre ur miljösynpunkt är hela drivlinan på en Prius (Batterier, elmotorer och kringutrustning).

På grund av den rapporten gjorde Toyota en egen utredning, det är den som Teknikens Värld hänvisar till i din egen länk.

Det är dina "5 cent" och framtiden får väl utvisa vilka/vem som kom "närmast"..

Nej jag hänvisar inte till mitt eget material utan till vetenskap och fakta som det har lagts ner enormt med tid och energi på som en konsekvens av ett kreativt försök till smutskastning. Det tråkiga är att samma strutsmentalitet som du visar upp gör den typen av beteende lönsamt, människor följer minsta motståndets lag och söker efter första bästa ursäkt för att undvika en förändring som inte gynnar dem.

Då kan man släppa en ohederlig rapport med en befängd slutsats (t.ex 'En Hummer är renare än en Prius' eller varför inte 'Det är nyttigt för gravida kvinnor att röka') och det spelar ingen roll hur mycket bannor man får för den senare eftersom de människor man ville nå ut till redan har accepterat rapportens slutsats (för att det passar) och vägrar ta till sig att den var falsk (för det passar inte).

I brist på nya argument från din sida tolkar jag det som att du stoppade ner huvudet i sanden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
4 april 2015 ·

Rquired skrev:

Blacken skrev:

Rquired skrev:

Om du läser uträkningen en gång till så tar den hänsyn till att tillverkningen av en hybridbil gör en större skada på miljön, men eftersom en hybridbil släpper ut mindre skit under drift blir den snällare mot miljön i det långa loppet. För att vara mer exakt så tar det drygt 4000mil för hybridbilen att kompensera för de giftiga material som utgör en del av konstruktionen, se uträkningen ovan.

Angående din sista artikel så baseras den på rapporten 'From dust to dust' beställd och betald av ett företag inom den amerikanska bilindustrin (Gissa vilket?) och som senare visade sig vara högst vetenskapligt ohederlig. Rapporten var vinklat för att framställa hybridbilar i dålig dager och räknade bland annat lite kreativt, utsläppen som tillverkningen av batterierna i Prius ger upphov till baserades bland annat på en skandal i Kanada på 1930-talet, när ett företag dumpade sina utsläpp rakt ut i en sjö. Den skadan på miljön står inte i proportion till vad Toyotas fabriker i modern tid släpper ut om vi säger som så.

Dessutom så glömde man bort att räkna med diverse delar av en Hummer som orsakar utsläpp, pynt som till exempel den kromade grillen ingick inte. Det är lustigt för opartiska utredningar i samband med senare rättegångar visade att enbart den kromade grillen på en Hummer är sämre ur miljösynpunkt är hela drivlinan på en Prius (Batterier, elmotorer och kringutrustning).

På grund av den rapporten gjorde Toyota en egen utredning, det är den som Teknikens Värld hänvisar till i din egen länk.

Det är dina "5 cent" och framtiden får väl utvisa vilka/vem som kom "närmast"..

Nej jag hänvisar inte till mitt eget material utan till vetenskap och fakta som det har lagts ner enormt med tid och energi på som en konsekvens av ett kreativt försök till smutskastning. Det tråkiga är att samma strutsmentalitet som du visar upp gör den typen av beteende lönsamt, människor följer minsta motståndets lag och söker efter första bästa ursäkt för att undvika en förändring som inte gynnar dem.

Då kan man släppa en ohederlig rapport med en befängd slutsats (t.ex 'En Hummer är renare än en Prius' eller varför inte 'Det är nyttigt för gravida kvinnor att röka') och det spelar ingen roll hur mycket bannor man får för den senare eftersom de människor man ville nå ut till redan har accepterat rapportens slutsats (för att det passar) och vägrar ta till sig att den var falsk (för det passar inte).

I brist på nya argument från din sida tolkar jag det som att du stoppade ner huvudet i sanden.

Vi ser även andra märkliga aspekter i den länkade och gravt vinklade "rapporten":

CNW slår också ut kostnader före nyttjandet på det antal bilar som faktiskt sålts under ett bestämt år. Bilar som säljs i få exemplar får högre energikostnader än de som säljs i många. Vidare slår CNW ut de totala energikostnaderna för en bil på en beräknad körsträcka under bilens livstid. Där ligger en stor del av förklaringen till att Toyota Prius får en högre milkostnad än den stora jeepen Hummer H3: Hummern beräknas rulla tre gånger så långt som Priusen.

Källkritik är ett ord jag använt förut och inte sällan får användning för speciellt när det diskuteras miljö och hybridbil.
Alltför många väljer en sanning som passar dom helt utan någon verklighetsförankring bakom, jag själv var faktiskt kritisk när Toyota Sverige introducerade Prius hösten 2003, sedan läste på från oberoende källor och provkörde själv istället för att lita på motorjournalister som skrev märkliga ting som att baksätet inte är fällbart i genII eller att bilen inte4 använder hybridsystemet på landsväg, vilket man med enkel slutledningsförmåga begriper är fel då någon annan 1400kg tung bensindriven personbil med 1.5l 77hk motor inte förbrukar 4.2l/100km på landsväg enligt körcykeln.

Evildan
4 april 2015 ·

Blacken skrev:

Evildan skrev:

Blacken skrev:

Och  vilken är den som har gett minst miljöpåverkan vid framtagning? och vilken lämnar minst gift och skit efter sig vid skrotning?...

Framtagning ur garaget generar väldigt liten miljöpåverkan.

Men du menade säkert vid framställningen alltså vid själva tillverkningen?

85% av en Prius är återvinningsbar, bilens plastdetaljer är tillverkade av petroleumfri plast.
Hur tror du att det står till med den biten i en bil designad på -50 talet då rökning fortfarande var nyttigt och asbest var ett lämpligt material att tillverka saker uti?

Och hur mycket av volvon är nedbrytbart i miljön respektiven"miljöbilen" 85 procent är återanvändningsbart men HUR mycket av det är nedbrytbart i miljön? och återstoden av miljöbilens komponener är icke återanvändningsbara eller möjliga för miljön att bryta ner? typ en del helt syntetiska material (läs giftiga) som inte går att göra annat med än att lägga på deponi? och alla dom fabrikerna som tillverkar alla syntetiska grunkemojjer till priusen skitar också ner en hel del i miljön, den tillverkas av bl.a av EP Polymer som visserligen kan återanvändas ett antal gånger, men fabriken som framställer materialet skitar ner i miljön, för att inte tala om alla dom underleverantörerna som tillhanda håller olika syntetiska råmaterial för framställning utav EP polymer. och det är bara ett utav alla syntetiska material som skroten är byggt utav. Skulle tippa att Volvon, trots att den tillverkades av folk som röker, är snällare mot miljön i det långa loppet pga att dom material den är byggd utav inte är lika hårda för miljön/naturen att hantera och bryta ner, som till skillnad mot en del av priusens syntetiska komponenter som naturen INTE klarar av att bryta ner.

http://teknikensvarld.se/toyota-prius-a … en-126200/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 255963.ece

Väljer ändå att svara med en relevant länk:
https://www.youtube.com/watch?v=myhnAZFR1po

caromania Forummoderator
4 april 2015 · 9 296 Inlägg

Mr Evil has spoken. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
4 april 2015 ·

caromania skrev:
Mr Evil has spoken. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-66fae1aa554fb7f68af7f5cee9aedf77.jpg

_______
4 april 2015 · 107 Inlägg

Okej då, fål välan ta det mera infantilt för vissa. : vi talar om ett fordons TOTALA miljöpåverkan/kostnad. dvs vilket av fordonen är det lättast för naturen/miljön/allt annat skit som ingår i det konceptet att bryta ner?
1: ett som är totalt konstruerat av icke naturliga (syntetiska) material och som INTE är nedbrytbara i naturen.
2: ett som är byggt utav material som GARANTERAT är naturliga och som naturen INTE har problem att bryta ner (återvinna).

Rquired Allmänt envis
4 april 2015 · 12 512 Inlägg

Blacken skrev:
Okej då, fål välan ta det mera infantilt för vissa. : vi talar om ett fordons TOTALA miljöpåverkan/kostnad. dvs vilket av fordonen är det lättast för naturen/miljön/allt annat skit som ingår i det konceptet att bryta ner?
1: ett som är totalt konstruerat av icke naturliga (syntetiska) material och som INTE är nedbrytbara i naturen.
2: ett som är byggt utav material som GARANTERAT är naturliga och som naturen INTE har problem att bryta ner (återvinna).

Det har vi nosat på tidigare men vilket scenario tänker du dig? Att bilarna skall lämnas vind för våg tills naturen har tagit hand om dem?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_______
4 april 2015 · 107 Inlägg

Rquired skrev:

Blacken skrev:
Okej då, fål välan ta det mera infantilt för vissa. : vi talar om ett fordons TOTALA miljöpåverkan/kostnad. dvs vilket av fordonen är det lättast för naturen/miljön/allt annat skit som ingår i det konceptet att bryta ner?
1: ett som är totalt konstruerat av icke naturliga (syntetiska) material och som INTE är nedbrytbara i naturen.
2: ett som är byggt utav material som GARANTERAT är naturliga och som naturen INTE har problem att bryta ner (återvinna).

Det har vi nosat på tidigare men vilket scenario tänker du dig? Att bilarna skall lämnas vind för våg tills naturen har tagit hand om dem?

Nej, vem har ens nämnt det? ursprungsfrågan är/var vilken är igentligen miljövänligast utan en massa trädkramarjidder. Fast förstås, vem farao vill äga och köra en prius? Någon självrespekt ska man väl ha?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang