Frågor kring Ljusorgel kopplat till billjud

alexwikner
6 april 2015 · 2 Inlägg

Tjena!
Har tänkt slänga in lite ledlister i bilen som ska ''blinka'' till musiken. Som jag förstått det löser man det vettigast med en ljudorgiel? Men vad jag har hitatt så finns det endast 1 kanals till 12v. Finns det flerkanals ljusorglar eller är det så att det inte finns?

Sen har jag också förstått att det finns olika ljusorglar, dom som känner av via en mikrofon och dom man kopplar in på högtalaren? Vad bör man använda? nackdelar och fördelar?

Tack på förhand! MVH big_smile

MammDiin
6 april 2015 · 2 016 Inlägg

Fördelen med mikrofon är väl att du inte behöver koppla in dig på förstärkaren, men nackdelen är väl att den även blinkar för ljud som inte kommer från högtalarna.

Vill du ha ljus som blinkar för olika frekvensområde så är det värre om du inte har flerkanals eller om det inte går att ställa in. Men har du exempelvis basförstärkare så borde du kunna koppla in dig på den och endast få lägre frekvenser och exempelvis koppla in en annan på vanliga högtalare och på så sätt få olika ljus.

Gjorde själv en egen ljusorgel för kanske 10 år sen med tre transistorer som styrde varsin lysdiod så jag hade rött ljus vid bas och grönt vid mellanregister och blått vid diskant och det var rätt så häftigt när man kunde få en massa olika färger beroende på ljudet. Hade det enkelt gjort i en låda med aluminiumfolie invändigt och ena sidan av vitt silkespapper så ljuset blev jämnt.
Nackdelen var att det blev lite störningar i högtalarna och att ljuset inte var så starkt. Brände även några transistorer och några lysdioder, men utan utbildning inom el så kan man väl inte vänta sig att det skulle bli prefekt smile

alexwikner
7 april 2015 · 2 Inlägg

Okej tack för svaret! Blir nog en med mic på tror jag! kanske får köpa fler då jag inte hittar flerkanals smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang