SAAB 9-5 Aero - 2002 - Bilen bara la av, startar ej igen.

BadNewsBroccoli
6 april 2015 · 63 Inlägg

Jag var på väg till affären, kom precis ut ur en rondell och drog på lite på gasen och bilen bara la av. Jag rullade några meter, försökte starta igen vilket fungerade. Jag drog på lite och bilen dog igen. Jag tycker att det luktade bränt när jag öppnade huven, och jag kan ha inbillat mig att det pyrde rök ur huven innan jag hade hunnit öppna den. )Såg ut som så, men det var mycket trafik och bilar "dammade" förbi.

Jag är ny i stan, och ingen kunde hjälpa mig. Fick ringa bogsering. 1900kr för 1,3 kilometer, bara trafikförsäkring.
Skoj!

Hursomhelst!

Nu startar den inte överhuvudtaget. Den "klickar" endast när jag försöker starta den. Jag kan inte mycket alls om bilar, men några saker jag vet är att tändkassetten är splitter ny, likså så rätt sorts tändstift.
Kamremmen är hel.

Vi testa stoppa i min svärfars 9-5as batteri, vilket inte gjorde någon skillnad. Nu var dock hans batteri på sista versen vilket han sa, men hans bil startar med det iaf.

Vad kan det vara för fel?

BadNewsBroccoli
7 april 2015 · 63 Inlägg

någon?

marcus80 Sir
7 april 2015 · 935 Inlägg

Du har inte kamrem i den bilen utan kamkedja. Klickar det bara när du vrider på nycklen så är det startmotorn eller snurrar motorn runt?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
BadNewsBroccoli
7 april 2015 · 63 Inlägg

Tack för infon.
Nej det bara klickar, motorn hostar liksom inget öht.
Men kan bilen lägga av fast den rullar och går, om det är nått med startmotorn?

Senast redigerat av BadNewsBroccoli (7 april 2015)

marcus80 Sir
7 april 2015 · 935 Inlägg

Tänkte mest om motorn snurrade när du vred på nycklen. Gör den inte det har startmotorn gett upp.
Ett vanligt fel på saab är vevaxellägesgivaren. Dom slutar fungera varma för att fungera kalla. Har du testat starta den kall?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
BadNewsBroccoli
7 april 2015 · 63 Inlägg

marcus80 skrev:
Tänkte mest om motorn snurrade när du vred på nycklen. Gör den inte det har startmotorn gett upp.
Ett vanligt fel på saab är vevaxellägesgivaren. Dom slutar fungera varma för att fungera kalla. Har du testat starta den kall?

Nä den snurrar inget alls, bara klickar.
Ja, va ut imorse och hämta grejer i bilen och testa starta den samtidigt, ingen skillnad.
Av allt googlande att döma med folk med samma problem, så rekommenderas det att kolla om batteriet är som det ska? Som jag skrev i huvudinlägget har jag testat med ett annat, men det kanske inte ville sig för även det batteriet sitter i en trasig 9-5a som bara står. Dock så startar den bilen med det batteriet i.

Senast redigerat av BadNewsBroccoli (7 april 2015)

marcus80 Sir
7 april 2015 · 935 Inlägg

Då har du iaf problem med startmotorn. Motorn ska ju snurra när du vrider på nycklen.
Kan ju hänt att startmotorn legat kvar i svänghjulet och brunnit upp eftersom du sade att det rykte ifrån motorn.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Janneutanb
7 april 2015 · 7 271 Inlägg

Ta en startkabel mellan motor och chassi. Fungerar det inte är jorden hel och fin.
testa med Start hjälp från en annan bil eller batteri. Fungerar det är batteriet kasst.
fungerar det inte är mest troligen startmotorn slut. Prova slå lite på den. Ibland kan det räcka men förvänta dig att få byta den snarast.

Tobbeshoj
8 april 2015 · 101 Inlägg

Tycker det låter som mer än startmotorn, du säger att bilen la av när du kör, du kunde starta den direkt men den dog igen, om du har nån lutning o nån kan knuffa lite så kanske du kan utläsa om motorn tänder eller om den i alla fall inte är tvärlåst i motorn.

Du märkte inget annat ovanligt när bilen dog, inget på instrumentbrädan som lös eller så ? wink

Med kamrem så antar jag du menar multiremmen ?

Men testa som Brain skrev först.

marcus80 Sir
8 april 2015 · 935 Inlägg

Jo självfallet är det så att det är något annat som är problemet men eftersom motorn inte går runt och det bara klickar i startmotorn så måste han börja där.
Kan även vara tändkasseten som gett upp, inte helt ovanligt på saab att dom bara tvärdör mitt i körning.

Är bilen manuell eller automat?
Går den att knuffa igång?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
BadNewsBroccoli
8 april 2015 · 63 Inlägg

Tack för allas hjälp.
Kan enbart tändkassetten orsaka detta? Eller menar ni på att det isf är tändkasset + startmotor?
Jag har testat:

Byta batteri.
Starta med hjälp av startkablar.

Tänkte plocka ur tändkassetten ur svärfars 9.5 och testa med den.

Tobbeshoj
8 april 2015 · 101 Inlägg

Ja du allt är ju möjligt hehe , att du just har en ny kassett är klart ingen garanti, bra att du har en bil du kan plocka ifrån med så testa är ju inte fel, där finns startmotor med som funkar då så det kanske du får testa med då.

Meaganeowner
8 april 2015 · 2 250 Inlägg

Förslaget att testa med en startkabel från någon ren metalldel på motorn till chassiet var bra. Än bättre från motor till batteriets MINUSKLÄMMA.

Tala om vad som händer då vid startförsök.




Om ingen skillnad:

Lossa batteriets minuspol!!!!

Följ sedan kabeln som går från batteriets pluspol till startmotorn. Alltså den grova, vanligtvis röda.
Det kan hända att det går via någon kopplingsplint.
Skruva loss den grova nere vid startmotorn. Gör alla kontakter helt metalliskt rena, med fil o slippapper. Gäller kabelskor, mutter o bricka, samt bult (på solenoiden). Följ kabeln uppåt mot batteriet, och gör likadant på varje ställe som kabeln ev sitter fastskruvad.

Gör rent batteriklämmorna också.  Skruva sist av allt fast minuspolen på batteriet.


Det är som så att spänning inte bara matas till startmotorn från batteriets pluspol, utan även till allt annat i bilen, bl a tändningslåset.
Är det oxid eller glapp någonstans, så händer just det du beskriver.... Det klickar, men blir inget mer för det blir för stort spänning fall,  när det går större ström genom den felande platsen.

I mitt fall så stannade även bilen. Vid startförsök så klickade det. När jag väntat en stund, så gick det att starta och köra  a 10 minuter. Så var det stopp igen. Så höll det på.

Felet var oxid vid kabel anslutningen på solenoiden (på startmotorn). På samma anslutning satt en något tunnare kabel med kabelsko. Det var spänningsmatning en till resten av bilen. En Audi 100.
Har haft samma fel på flera bilar..

Glöm bara inte att lossa minuspolen först innan du ger dig på något annat. Sätt dit minuspolen först när du är klar och allt är inkopplat.
En jag känner brännskadade sig ordentligt. Klarade med nöd senorna i handleden.

Senast redigerat av Meaganeowner (8 april 2015)

BadNewsBroccoli
8 april 2015 · 63 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Förslaget att testa med en startkabel från någon ren metalldel på motorn till chassiet var bra. Än bättre från motor till batteriets MINUSKLÄMMA.

Tala om vad som händer då vid startförsök.




Om ingen skillnad:

Lossa batteriets minuspol!!!!

Följ sedan kabeln som går från batteriets pluspol till startmotorn. Alltså den grova, vanligtvis röda.
Det kan hända att det går via någon kopplingsplint.
Skruva loss den grova nere vid startmotorn. Gör alla kontakter helt metalliskt rena, med fil o slippapper. Gäller kabelskor, mutter o bricka, samt bult (på solenoiden). Följ kabeln uppåt mot batteriet, och gör likadant på varje ställe som kabeln ev sitter fastskruvad.

Gör rent batteriklämmorna också.  Skruva sist av allt fast minuspolen på batteriet.


Det är som så att spänning inte bara matas till startmotorn från batteriets pluspol, utan även till allt annat i bilen, bl a tändningslåset.
Är det oxid eller glapp någonstans, så händer just det du beskriver.... Det klickar, men blir inget mer för det blir för stort spänning fall,  när det går större ström genom den felande platsen.

I mitt fall så stannade även bilen. Vid startförsök så klickade det. När jag väntat en stund, så gick det att starta och köra  a 10 minuter. Så var det stopp igen. Så höll det på.

Felet var oxid vid kabel anslutningen på solenoiden (på startmotorn). På samma anslutning satt en något tunnare kabel med kabelsko. Det var spänningsmatning en till resten av bilen. En Audi 100.
Har haft samma fel på flera bilar..

Glöm bara inte att lossa minuspolen först innan du ger dig på något annat. Sätt dit minuspolen först när du är klar och allt är inkopplat.
En jag känner brännskadade sig ordentligt. Klarade med nöd senorna i handleden.

Tack för utförlig beksrivning! Ska testas imorgon.

Jag har även nu testat att byta tändkasset för att kunna utesluta det, ingen skillnad.

Funkiee Saab älskare!
9 april 2015 · 4 597 Inlägg

Testa o filma när du försöker starta, lättare o se o höra vad som händer!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
jaka54
10 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om bilen la av med motorn igång kan det ju inte vara startmotorn!
Men bensinpumpen! Funkar den?

marcus80 Sir
10 april 2015 · 935 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om bilen la av med motorn igång kan det ju inte vara startmotorn!
Men bensinpumpen! Funkar den?

Hej. Klart det kan vara startmotorn,  om den har fastnat ute i startkransen och sedan skär ihop då stannar motorn. Har hänt på en av våra firma bilar.

men men

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Meaganeowner
10 april 2015 · 2 250 Inlägg

Eller som jag skrev om dålig kontakt i spänningsförsörjningen. Endera på plus eller minussidan. Från minus till chasie/motorblock, eller från plus till startmotorn och ut till övriga delar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2015 · 17 470 Inlägg

marcus80 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om bilen la av med motorn igång kan det ju inte vara startmotorn!
Men bensinpumpen! Funkar den?

Hej. Klart det kan vara startmotorn,  om den har fastnat ute i startkransen och sedan skär ihop då stannar motorn. Har hänt på en av våra firma bilar.

men men

Jag är inte så inne på startmotorn men gör så här:
Låt någon sitta i bilen och försöka starta medans du mäter spänningen i batteriet. Dippar den rejält då så kan jag köpa att starten deppat ihop!

Tror dock mer på elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
marcus80 Sir
10 april 2015 · 935 Inlägg

Jo det ligger något annat bakom men Ts skriver att det bara klickar när han vrider på nycklen. Vanligtvis brukar startmotorn inte snurra när den gör det. Han har provat med annat batteri men gör ingen skillnad
Klickar bara då med. Då får man åtgärda eller felsöka startmotorn först gör att få motorn att dra runt.

Eller bara jag som missförstått att motorn snurrar men inte tänder?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang