SAAB 9-5 Aero - 2002 - Bilen bara la av, startar ej igen.

Tobbeshoj
10 april 2015 · 101 Inlägg

Nä jag fattar det som att det bara klickar o inget som snurrar efter vad han skriver, När jag ville att han skulle testa o knuffa igång så är jag ute efter om det går runt i motorn, går väl med nån nyckel på nåt av hjulen i motorn om man hittar o får plats.
Sen vet jag inte om motorn klickar endast vid låst motor, eller om man märker att den tar i innan klickandet i så fall.

Känns ju som nåt elfel. Batteriet han testade med sas va på sista versen men den orkade starta den andra bilen, ett batteri som är så pass starkt ger mer än klickande , brukar orka dra runt några varv innan det börjar klicka, kontaktfel kan ju däremot ge detta klickande.

Eftersom motorn plötsligt dör o sen inte ger mer än klick så gissar jag på elfel, men var är den stora frågan då,

jaka54
11 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om motorn inte hade startat från stillastående så hade jag sagt : Tändningslåset! Men nu la motorn av när du körde och då är det antagligen något annat. 
Blir det gnista när du vrider om tändningsnyckeln?
Snurrar startmotorn när du vrider om tändningsnyckeln?
Kommer det soppa?

BadNewsBroccoli
22 april 2015 · 63 Inlägg

Tack för alla råd och tips. Tänkte uppdatera och säga att jag har lämnat i bilen hos Nordic. Återkommer till tråden när jag vet vad som var felet smile

BadNewsBroccoli
5 maj 2015 · 63 Inlägg

Om någon är nyfiken så har jag bilen hemma nu i fungerande skick!
Det var batteriet som förmodligen fått en kortslutning.
Nytt batteri och problemet var löst.

Super konstigt då vi testade med en annaan 9-5as batteri. Även med startkablar. Ja alla symptom är ju redan utskrivna i tråden, och det enda var ett nytt batteri...

Tänkte bara informera! Så tråkigt med trådar där trådskaparen bara sticker när det löst sig smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 maj 2015 · 17 470 Inlägg

BadNewsBroccoli skrev:
Om någon är nyfiken så har jag bilen hemma nu i fungerande skick!
Det var batteriet som förmodligen fått en kortslutning.
Nytt batteri och problemet var löst.

Super konstigt då vi testade med en annaan 9-5as batteri. Även med startkablar. Ja alla symptom är ju redan utskrivna i tråden, och det enda var ett nytt batteri...

Tänkte bara informera! Så tråkigt med trådar där trådskaparen bara sticker när det löst sig smile

Gott! & tack!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Funkiee Saab älskare!
6 maj 2015 · 4 597 Inlägg

Tummen upp för svar o att det löste sig! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
BadNewsBroccoli
6 maj 2015 · 63 Inlägg

Tjabba!

Nu 1 dag senare så händer exakt samma sak igen. Accelererar från runt 80 till 120. och bilen stendör. Jag rullar av till sidan och försöker starta bilen igen, den "går runt" 2-3 gånger skiiit segt, för att sedan bli knäpptyst. Försöker starta bilen lite då och då i väntan på bogseringshjälp, helt stendöd. efter ca 30 minuter när hjälpen har kommit testar jag starta bilen igen, den startar helt normalt precis som ingenting har hänt och vi kan åka hem.

Min svärfar tipsa om att det kan vara något med bensinfiltret + en lång förklaring. Tror ni att han kan vara på rätt spår? Problemet verkar uppstå vid lite kraftigare acceleration? Hjälp!

Testar och ser om jag får mer svar i denna tråd innan jag skapar en ny.
Tack

nitrousblu3_rs
7 maj 2015 · 262 Inlägg

Låter precis som att bränslepumpen är påväg att ge upp. Min 9-3a gjorde precis likadant. Vi fastställde att det var pumpen genom att banka hårt på bränsletanken underifrån vilket gjorde att bilen hoppade igång.

BadNewsBroccoli
7 maj 2015 · 63 Inlägg

och nu har det även börjat låta ett knackande ljud från motorn. Tror jag ger upp snart. När man inte har kunskapen själv, eller har risigt med stålar ska man fan inte ha bil.

JourneymanX
7 maj 2015 · 645 Inlägg

BadNewsBroccoli skrev:
och nu har det även börjat låta ett knackande ljud från motorn. Tror jag ger upp snart. När man inte har kunskapen själv, eller har risigt med stålar ska man fan inte ha bil.

Tråkigt..bilar kostar bilar behöver service som vi behöver mat roll

Vart kommer ljudet ifrån? Inte Ac -remskivan då?''kan låta som från själva motorn''.Kollat tändstiftena dåliga /blöta?kollat tändkassetten/anslutningar?Lycka till!Mvh..

Tobbeshoj
8 maj 2015 · 101 Inlägg

Tycker nog verkstan ska ta detta, de har ju inte fixat felet eftersom du får samma fel, de får väl lyssna på motorn o konstatera om det är lönt o laga.

hur ser oljan ut på stickan ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang