Vilken av dessa två bilar går bäst?

baltis
17 augusti 2015 · 1 948 Inlägg

rcy skrev:

baltis skrev:

Hamilton skrev:
Lite obra att jämnföra en lastbil på 10 ton mot en personbil som kanske väger 1500kg.
Förövrigt har jag själv kört i från en personbil med en lastbil iofs i motlut...

Återigen, (nm x rpm) / 7120 = hk

Alltså, säger inte nm någonting om hur snabb en bil är, det beror ju helt och hållet på hur mycket den varvar!
Har absolut ingen betydelse om du så har 2000nm i din bil... den kan vara hur slö som helst om du bara kan varva den med 500rpm... (2000x500)/7120 = 140 hk
Om du däremot har 400hk ja då är bilen garanterat snabb

Men seriöst, vad är det du sitter och säger?
Det finns traktorer, gruvtruckar, båtar och diverse olika fordon med tiotusentals hästar, inte fan är dom snabba för det! Mycket hästar är ingen garanti för snabbhet, men det är å andra sidan inte högt vridmoment heller.

En hästkraft är 736W, varken mer eller mindre.
Antalet hästkrafter i en bil är en direkt följd av motorns vridmoment samt varvtal. Motorers styrsystem och dom som designar motorer skiter fullkomligt i antalet hästar eftersom dom vet att antalet hästar är en direkt följd av motorns vridmoment, så dom räknar allt i Nm. Får man bara ut tillräckligt med vridmoment så kan man sen plocka ut så många hästar man vill genom att justera varvtal och utväxling.

Hur fort en bil går eller hur snabbt den accelererar beror på en hel mängd faktorer såsom vridmoment, varvtal, vikt, luftmotstånd, grepp, utväxling osv osv.

Sveriges samtliga fysiklärare borde fan få sparken, omedelbart!

Visa mig det fordonet som har 200hk/ton som inte kan accelerera "hyffsat snabbt". Btw - jag räknar varken traktorer, gruvtruckar, båter eller "diverse olika fordon med tiotusentals hästar" som BILAR!

Mycket hästar per ton är en garanti för snabbhet (visst du kan självklart sabba det med utväxlingen, kände mig tvungen att skriva det här för annars kommer du väl med det argumentet).

Så det du säger är att om du ska köpa exempelvis en bmw 3 serie så är motorn med 200hk och 400nm snabbare än samma 3 serie fast med en motor på 300hk och 300nm?

Tycker du själv säger att det är hästkrafterna som avgör accelerationsförmågan (självklart tillsammansmed utväxling), just därför är ju vridmomentet totalt irrelevant, du kan ju producera en jävla massa kw utan att egentligen ha någon överdrivet vridmoment, eller har jag fel?

Du säger själv att accelerationen beror på en hel mängd faktorer... dom du nämner är vikt, luftmotstånd, grepp och utväxling - dessa kan vi ju i denna tanke räkna med att dom e detsamma i våra teoretiska bilar - ok?

Sen nämner du vridmoment och varvtal... JA 1000nm mellan 8-9k varv ger en jävla massa acceleration, varför? Jo för det producerar en jävla massa hästkrafter.
Men 1000nm upp till säg 1600rpm ger däremot inte så många hk och därför inte så mycket acceleration...
Så vad är då egentligen relevant för att veta hur snabb en bil är? JO! hästkrafterna!

Anser du fortfarande att det är vridmomentet som är viktigare än hästkrafterna motorn kan producera?

Powerman Japan Quality
17 augusti 2015 · 670 Inlägg

Vikten är av betydelse. Men är det enbart fart så är ju alternativ 1 att föredra. Dock tror jag för egen del att en 1000 kilos bil ändå har bättre prestanda. Den lättare bilen blir lätt vindkänslig dessutom. Förmodar du kanske kikar åt en Kitcar kanske på lättviktsbil?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
zemet
17 augusti 2015 · 4 037 Inlägg

Snabbast acceleration bör vara 250 hk bilen med tanke på att däckens fäste kommer vara den begränsande faktorn.
500 hk bilen kommer ha mycket högre toppfart.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
puttepro
18 augusti 2015 · 239 Inlägg

Om vi lägger till att greppet är exakt densamma. Kan man då säga att bilarna går exakt lika bra? Eller blir det fortfarande nån skillnad pga NM hit och  dit?

Det jag inte förstår hur det kan bli en sån här stor debatt utav ren "fakta"

En hästkraft är en hästkraft det vet vi ju, hur NM och hästkrafter påverkar varann borde ni som argumenterar ha koll på , och det borde leda till ett enkelt svar kan man tycka. Inte religion eller politik med flera svarsaltenativ vi diskuterar, förstår ni hur jag menar? Någon som vet varför debatten pågår?   smile

rcy
18 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

baltis skrev:
Anser du fortfarande att det är vridmomentet som är viktigare än hästkrafterna motorn kan producera?

Hästkrafterna är ett resultat av vridmomentet! Har du ett högt vridmoment i motorn kan du plocka ut många hästar på hjulen. Att fråga om vridmoment eller hästkrafter är viktigast visar bara att man totalt har missat hur fysiken fungerar, då dom två alltid är i relation till varandra.

En motor kan inte producera hästkrafter utan att producera motsvarande vridmoment, och tvärtom. Relationen däremellan beror på utväxling och varvtal.

Att besvara om vridmoment eller hästkrafter är viktigast är omöjligt, då frågan är fullkomligt orimlig. Det ena existerar inte utan det andra.

rcy
18 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

puttepro skrev:
Det jag inte förstår hur det kan bli en sån här stor debatt utav ren "fakta"

En hästkraft är en hästkraft det vet vi ju, hur NM och hästkrafter påverkar varann borde ni som argumenterar ha koll på , och det borde leda till ett enkelt svar kan man tycka. Inte religion eller politik med flera svarsaltenativ vi diskuterar, förstår ni hur jag menar? Någon som vet varför debatten pågår?   smile

Debatten pågår eftersom många inte kan skilja på åsikt och fakta. smile
Relationen mellan vridmoment och hästkraft är sedan länge dokumenterad och dom flesta som inte sov sig igenom varenda fysiklektion på högstadiet känner till den.
Att det ändå blir debatt beror på att många har en egen åsikt, och den anser dom vara mer rätt än fakta. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang