När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?

-jimmy
10 april 2015 · 377 Inlägg

En ren elbil, hur långt kommer man på en laddning landsvägskörning ca ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2015 · 17 478 Inlägg

-jimmy skrev:
En ren elbil, hur långt kommer man på en laddning landsvägskörning ca ?

Det varierar kraftigt.
Opel Ampera: 3-6 mil. Dock har jag provat en och den gick rätt långt.
Toyota Prius Plug-in: 2-2.5 mil
Tesla: 50 mil (!). Dessutom gör den 0-100 km/h på 3.3 sek... Dyr? Japp!
Nissan Leaf: Knappt 15 mil.

Min Prius klarar cirka 2-3 km. Batterier är bra?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
10 april 2015 · 6 570 Inlägg
De/Dem
-jimmy
10 april 2015 · 377 Inlägg

Intressant, alltså skulle en Leaf eller Fikus fungera för mig.
Teslan får jag köpa när jag har vunnit på lotto.

Fast man blir ju ledsen att det inte räcker en längre sträcka, reservbatteri i takboxen? hehe

Evildan
10 april 2015 ·

-jimmy skrev:
Intressant, alltså skulle en Leaf eller Fikus fungera för mig.
Teslan får jag köpa när jag har vunnit på lotto.

Fast man blir ju ledsen att det inte räcker en längre sträcka, reservbatteri i takboxen? hehe

Eller en uppdaterad genII. wink
http://www.caraboo.nu/elbilar/22-konvertera-din-elbil
http://www.pluginsupply.com/
http://www.pluginsupply.com/specs/

Mack855
10 april 2015 · 1 354 Inlägg

Jo it_mutt det är inte helt riktigt argument men det jag ville få fram va att en bil är ju aldrig 100% miljövänlig ÄN SÅ LÄNGE. Den kan va snällare mot naturen men ska man vara helt 100 klimatsnäll så ska man ju helt och hållet ge fan i en bil och som jag skrev till exempel cykla. Jag är väl medveten om att man inte kan cykla ifrån Stockholm-Malmö så fort som man skulle vilja.

Vi kan ju inte riktigt leva som FÖR 200 år sen, då skulle samhället kollapsa. Tänk all export som försvinner om lastbilar, bussar och tåg skulle tas bort för miljöns skull.

Men fortfarande du kan inte säga att tillverkningen av en bil heller är 100% miljövänlig. Jobbar som byggnadsarbetare och jag vet att tillverkningen av betong aldrig kan vara 100% ren heller men som hybridsmurfen skrev så kan det göras inom ramar.

Frågar man mig känns miljö frågan som en lite långvarig fluga att man ska va så klimatsmart som möjligt för å få sig själv å känna sig duktig. Köpa begagnade kläder, sopsortera och annat. Som privatperson kan man påverka till viss del men det vi gör är en piss i Nilen gentemot olika industriers utsläpp vid tillverkning men vi kan inte säga "Sluta bygg hus det förstör miljön!" Så vi får bygga hus, bilar och all annan industri som kläder, kött och mejeriprodukter så miljövänligt som vi bara kan även om det förmodligen aldrig eller inte på ett bra tag kommer bli 100% rent.

Senaste stycket var för att förtydliga hur jag menade med tillverkning av bilar med jämförelse av allt annat wink

frasse4
10 april 2015 · 736 Inlägg

-jimmy skrev:
En ren elbil, hur långt kommer man på en laddning landsvägskörning ca ?

Jag har kört Volvo c30 electric, den skulle klara 130 km på en tank enligt färddatorn. V60 D6 (Plugin-hybrid) körde jag ca 50 km på el innan dieselmotorn startade.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Evildan
10 april 2015 ·

Man kan köpa sig en Clio eller låta Dahlberg konvertera en A-Klasse, väldigt seriös man.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 264177.ece

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2015 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
Man kan köpa sig en Clio eller låta Dahlberg konvertera en A-Klasse, väldigt seriös man.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 264177.ece

Och jag som kört runt i en enögd bil i en vecka snart för jag orkar inte byta ut halvljuslampan... Får nog ta och kolla det imorgon. Hon bygger om en hel bil! Ah...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
10 april 2015 · 6 570 Inlägg

Varför skriver jag i denna tråd egentligen, skulle behöva vinna på Triss(t) nu känner jag.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2015 · 17 478 Inlägg

Malheus skrev:
Varför skriver jag i denna tråd egentligen, skulle behöva vinna på Triss(t) nu känner jag.

jo men jag har ju inte så stora krav, vill vinna någon miljon bara så kan vi köpa 2 nya Ampera... De har dessutom generator ombord så går över 60 mil på "en tank".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AX3L
10 april 2015 · 398 Inlägg

Jag har länge hävdat att milda seriehybrider is the way to go. Det vill säga en liten motor, ofta i växellådan med kopplad till batteriet (som är lite större) hjälper bensinmotorn när den är som sämst dvs från stillastående till 5 km/h (give or take a few). Eftersom det krävs så lite extra komponenter (jag antar att man i princip kan använda sig av en lite annan typ av startmotor) blir det billigt vilket gör att man kan få ut det till den stora massan. Miljöbelastningen vid tillverkning och skrotning blir ju också mer som en normal bil, och jag tror mer på att spara några centiliter för alla bilar snarare än deciliter på några Prius.

caromania Forummoderator
10 april 2015 · 9 296 Inlägg

"När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?"

Snart tror jag. Men som hobbybil kommer bensinbilen finnas även om 100år. Bensin kommer finnas länge till men det kommer bli dyrt att ha kvar hobbyn som vi ser den idag. Passar min Austin 7 som drar 0,4 och körs 20 mil per år.

Hybridbilen: Den tror jag redan är på väg att ta över. Till och med jag sneglar åt hybridens alla fördelar och jag är till och med sugen på att köpa en. Ja, min nästa "familjebil" blir def en hybrid om jag hittar någon som är snabb nog. (Läs Lexus GS 450h)

Elbil: Tesla är där. Gör tekniken tillgänglig så köper jag. Jag är inte kräsen eller miljöovänlig, bara snål och fattig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
10 april 2015 · 10 388 Inlägg

Mack855 skrev:
Jo it_mutt det är inte helt riktigt argument men det jag ville få fram va att en bil är ju aldrig 100% miljövänlig ÄN SÅ LÄNGE. Den kan va snällare mot naturen men ska man vara helt 100 klimatsnäll så ska man ju helt och hållet ge fan i en bil och som jag skrev till exempel cykla. Jag är väl medveten om att man inte kan cykla ifrån Stockholm-Malmö så fort som man skulle vilja.

Vi kan ju inte riktigt leva som FÖR 200 år sen, då skulle samhället kollapsa. Tänk all export som försvinner om lastbilar, bussar och tåg skulle tas bort för miljöns skull.

Men fortfarande du kan inte säga att tillverkningen av en bil heller är 100% miljövänlig. Jobbar som byggnadsarbetare och jag vet att tillverkningen av betong aldrig kan vara 100% ren heller men som hybridsmurfen skrev så kan det göras inom ramar.

Frågar man mig känns miljö frågan som en lite långvarig fluga att man ska va så klimatsmart som möjligt för å få sig själv å känna sig duktig. Köpa begagnade kläder, sopsortera och annat. Som privatperson kan man påverka till viss del men det vi gör är en piss i Nilen gentemot olika industriers utsläpp vid tillverkning men vi kan inte säga "Sluta bygg hus det förstör miljön!" Så vi får bygga hus, bilar och all annan industri som kläder, kött och mejeriprodukter så miljövänligt som vi bara kan även om det förmodligen aldrig eller inte på ett bra tag kommer bli 100% rent.

Senaste stycket var för att förtydliga hur jag menade med tillverkning av bilar med jämförelse av allt annat wink

Fast, det är lite hur långt du vill dra det hela med att vara "miljösnäll". Som jag påpekade finns det då "0 Netto"-hus, där man inte gör någon miljöpåverkan alls. Det finns även "plushus". Dessa är alltså "0-Hus" som bidrar till en bättre miljö. Hur? Ex.vis genom att få ett överskott i sin elproduktion (som då är miljövänlig) och säljer denna el vidare, vilket då att huset går "plus" i det hela (nej, detta är inte så stort i ex.vis Sverige...än).
I ett sådant fall kompenserar man alltså "dagligen" och under tillräckligt lång tid har du kommit ikapp "en biltillverkning" (säger vi för sakens skull).

Med detta sagt; hus byggs redan som är "0-Hus", dvs 100% miljövänligt. Det finns då även hus som är "plus"-hus.

Anledningen att jag som sagt inte köper argumentet alls är just det du säger. INGEN biltillverkning är "0 Netto". Det faller alltså helt bort som argument, då inte de "vanliga" bilarna heller är det. Förstår inte riktigt varför det ens tas upp. Men, om jag nu ska köpa en ny bil, så har hybridbilen och "ickehybridbilen" säkerligen ungefär samma skada på miljön sett till tillverkning. Om jag nu inte bryr mig om huruvida det är hybrid eller inte, och hybriden inte kostar 200.000:- mer, så kan jag ju lika bra ta hybridbilen. Om inte annat gagnar det min plånbok (och i andra hand är -bättre- för miljön (vilket är sekundärt för min del) ).

Ingen påstår ju att en miljöbil är "0", så jag förstår, igen, inte varför man använder det som argument alls. Och jag har absolut inte påstått att en biltillverkning är 100% miljövänlig.

Bara för att "folk" (vem som helst) ser ex.vis en hybrid som ett bra alternativ, innebär det ju ingalunda att man säger att man ska leva som för 200 år sedan eller förbjuda lastbilar, bussar, flyg eller liknande -eller- för den del; man måste sätta naturen främst.. . Tåg ska du verkligen inte använda som argument. Tåg i Sverige har extremt lågt co2-utsläpp (sett till var elen kommer ifrån).

Det driver utvecklingen framåt. Hade någon satt en "likadan motor" i min bil som drack 4L/milen, så hade jag inte haft den kvar vidare länge. Miljötänket driver alltså utvecklingen framåt och får bland annat ner förbrukningen, vilket folk generellt sett tycker är trevligt. Att man ska "tänka på miljön" innebär inte att allt måste "nolla" annars "kan det va".

Igen, om folk kan spara pengar utan att göra några avkall på komfort, fortfarande få "det dom vill av bilen" osv, och samtidigt vara hygglig mot miljön så är det ju liksom inget problem och jag har svårt att se att någon genuint skulle kunna se det som ett faktiskt problem (alltså faller "bilar som inte dricker 2L/milen suger"-argumenten bort).

Jag håller inte heller med om att miljöfrågan skulle vara någon "fluga". Ex.vis har sopsortering har varit verklighet i delar av landet i sådär 15-20 år snart.

Att individens inställning påverkar även företag vet vi sedan tidigare. Om -alla- var extremt miljömedvetna, så skulle detta påverka företagen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2015 · 17 478 Inlägg

AX3L skrev:
Jag har länge hävdat att milda seriehybrider is the way to go. Det vill säga en liten motor, ofta i växellådan med kopplad till batteriet (som är lite större) hjälper bensinmotorn när den är som sämst dvs från stillastående till 5 km/h (give or take a few). Eftersom det krävs så lite extra komponenter (jag antar att man i princip kan använda sig av en lite annan typ av startmotor) blir det billigt vilket gör att man kan få ut det till den stora massan. Miljöbelastningen vid tillverkning och skrotning blir ju också mer som en normal bil, och jag tror mer på att spara några centiliter för alla bilar snarare än deciliter på några Prius.

Prius har ingen startmotor :-) Däremot har den ett signalbatteri på 12v som väcker liv i bilen. För övrigt tycker jag nog du mest är ute och cyklar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
shogun
10 april 2015 · 2 117 Inlägg

Jag kan tänka mig att kombinera det bästa från två världar.
Montera en smidig eldriven turbo och en stor avgasturbo för att få laddtryck riktigt tidigt och en ordentligt snabb bil. Elturbon ger ca 0,5 bar övertryck upp till ca 4-5000rpm och avgasturbon från ca 2-3000rpm och upp.
En superb kombination. Testade denna lösning i Österrike förra året. Rackarns snabb liten Audi.
Synd att elturbon är så dyr ännu men när Valeos volymer kommer upp är det lättare att få tag på en till överkomligt pris.

http://i59.tinypic.com/2hdxhle.jpg

http://i58.tinypic.com/24cv6s5.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
-matte En Medlem
10 april 2015 · 405 Inlägg

Nejnej Shogun, vi ska gå el 100% det är den enda sanna vägen. Priserna på Li-ion celler rasar hela tiden och kommer att fortsätta göra det. Vi kommer se lite desperata försök med snåldieslar och extrem down-sizing, men det är ingen långsiktig lösning.

I framtiden kommer du att kunna beställa hem en bil på nätet. Du betalar ett fast pris, och vet exakt vad du får. Hemleverans direkt till dörren. Inga konstigheter. Precis som en Iphone.

Företag såsom Tesla som är snabbt anpassningsbar till marknaden kommer att gå ut vinnande. Företag som inte börjar ställa om snarast kommer att få det väldigt svårt.

Hybrider? Bra, men det är endast "amfibier" mellan övergången till sann eldrift. I de långa loppet klarar de sig inte, men i dagsläget har de absolut sin plats på marknaden. Bensin kommer att finnas kvar inom rekreationsfordon inom den överskådliga framtiden. Diesel är nog den motor som stryker på foten först.

shogun
10 april 2015 · 2 117 Inlägg

Äsch. Jag vill montera e-turbon på min projektbil smile

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
shogun
10 april 2015 · 2 117 Inlägg

Och så vill jag ha en Tesla som vardagsbil smile

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
caromania Forummoderator
10 april 2015 · 9 296 Inlägg

De säljer Tesla 1km från där jag bor, ser dem nästan dagligen. Varför är de så dyra? Jag vill ha en jag med!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang