Köpråd: Långmilad Toyota Prius? 23k mil ca

Presidento Of World
10 april 2015 · 3 324 Inlägg

Hellu! har äntligen gjort mig av mig med min golf och är ute efter en prius, hittade en med ca 23k mil på mätaren, vågar man slå till? är en 2004

verkar fräsch och välvårdad.

följdfråga; vågar man köpa prius för under 50k?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Juggen1988
11 april 2015 · 161 Inlägg

Det beror på om ägaren/ägarna har skött om bilen och gjort service enligt service intervallen samt på en auktoriserad verkstad borde det inte vara något större problem med de milen. Kontrollera även de bakre bromsarna, då de inte används så mycket så finns det risk att de kan kärva (men om bilen har servats så ska det förhoppningsvis upptäckas i tid) samt kolla bilens sidor efter repor och lackskador, är lätt hänt att repa bilen då sikten när man ska parkera inte är något vidare. 

Priusar är allmänt kända som bra arbetshästar som håller länge, utöver ovanstående kontroll så är det ju bra att utföra sedvanlig övrig kontroll som man brukar göra när man köper begagnad bil.

Senast redigerat av Juggen1988 (11 april 2015)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Evildan
13 april 2015 ·

Instämmer med föregående skribent.
Suveränt transportmedel tillika en bra social isbrytare som konversationsämne då många har frågor både på macken och vid fikabordet om det snackas bil.

Är objektet på internet?
Länka gärna.
Jag lovar att inte köpa den.

Presidento Of World
14 april 2015 · 3 324 Inlägg

till att börja med; tack för att ni tog er tid för att svara!

Men till saken är att jag blev avrådd av flera vänner och bekanta att handla hos den handlaren och det blev ingen affär (tydligen mycket fusk med service samt okunniga inom branschen) 

och bråttom som jag hade till en bil för att ta mig till jobbet så blev det istället en Volvo V50  2.4 som får tjänstgöra i några månader (förhoppningsvis så blir det ev en gen2 prius då)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
14 april 2015 ·

Grattis till "nya" bilen.
Klart vi tar oss tid, speciellt om vi får en till nere i vårat gemytliga hybridträsk. wink

Vissa handlare är inte roliga, tur du fick råd att avstå innan du gjorde affär.
Återkom gärna när genII jakten börjar, jag kommer gärna med råd och tips om objekt.

Senast redigerat av Evildan (14 april 2015)

master_-
14 april 2015 · 730 Inlägg

Hur är batterierna på en beg prius, har dom något bäst före datum?

Evildan
14 april 2015 ·

master_- skrev:
Hur är batterierna på en beg prius, har dom något bäst före datum?

Nej.
Dom bibehåller effekten.

master_-
14 april 2015 · 730 Inlägg

Evildan skrev:

master_- skrev:
Hur är batterierna på en beg prius, har dom något bäst före datum?

Nej.
Dom bibehåller effekten.

Trevligt, för jag kan ju tänka mig att det kostar en bra slant att byta ut.

Evildan
14 april 2015 ·

master_- skrev:

Evildan skrev:

master_- skrev:
Hur är batterierna på en beg prius, har dom något bäst före datum?

Nej.
Dom bibehåller effekten.

Trevligt, för jag kan ju tänka mig att det kostar en bra slant att byta ut.

Det är trevligt att kunna känna sig säker på bilen, instämmer.
Batteriet är faktiskt inte så kostsamt som många påstår utan ett byte kostar cirka 20000kr, som ett partikelfilterbyte eller spjällhusbyte på en VW eller en pirat dieselpump på en V70ND5 som kostar 15579kr hos Mekonomen och då tillkommer verkstadskostnaden.
Oftast går det att byta enstaka celler vilket gjorts några utav de få gånger något har hänt med hybridbatteriet inte sällan pga slarv med kylvätskeservice eller överhettning av annan typ.
Hybridbatteri på en Prius byter en normalhändig människa själv utan några specialverktyg eller datorer för att gifta in det.

Senast redigerat av Evildan (14 april 2015)

Presidento Of World
14 april 2015 · 3 324 Inlägg

Evildan skrev:

master_- skrev:

Evildan skrev:

Nej.
Dom bibehåller effekten.

Trevligt, för jag kan ju tänka mig att det kostar en bra slant att byta ut.

Det är trevligt att kunna känna sig säker på bilen, instämmer.
Batteriet är faktiskt inte så kostsamt som många påstår utan ett byte kostar cirka 20000kr, som ett partikelfilterbyte eller spjällhusbyte på en VW eller en pirat dieselpump på en V70ND5 som kostar 15579kr hos Mekonomen och då tillkommer verkstadskostnaden.
Oftast går det att byta enstaka celler vilket gjorts några utav de få gånger något har hänt med hybridbatteriet inte sällan pga slarv med kylvätskaservice eller överhettning av annan typ.
Hybridbatteri på en Prius byter en normalhändig människa själv utan några specialverktyg eller datorer för att gifta in det.

Det är bra att du berättar detta! ifall att fler googlar in hit och undrar saker.

jag personligen är iallafall säker på att nästa köp blir Prius!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
14 april 2015 ·

opel_vectra_gts skrev:

Evildan skrev:

master_- skrev:

Trevligt, för jag kan ju tänka mig att det kostar en bra slant att byta ut.

Det är trevligt att kunna känna sig säker på bilen, instämmer.
Batteriet är faktiskt inte så kostsamt som många påstår utan ett byte kostar cirka 20000kr, som ett partikelfilterbyte eller spjällhusbyte på en VW eller en pirat dieselpump på en V70ND5 som kostar 15579kr hos Mekonomen och då tillkommer verkstadskostnaden.
Oftast går det att byta enstaka celler vilket gjorts några utav de få gånger något har hänt med hybridbatteriet inte sällan pga slarv med kylvätskeservice eller överhettning av annan typ.
Hybridbatteri på en Prius byter en normalhändig människa själv utan några specialverktyg eller datorer för att gifta in det.

Det är bra att du berättar detta! ifall att fler googlar in hit och undrar saker.

jag personligen är iallafall säker på att nästa köp blir Prius!

Tack.
Jag försöker vara så utförlig som möjligt med risk för att bli långrandig.
finns så många myter gällande Prius och jag har aldrig ägt en bil som behöver "försvaras" mer och då har jag ändock ägt både Porsche 924 och KIA SephiaII.

Du blir säkerligen inte besviken, provkört någon ännu?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2015 · 17 470 Inlägg

En till på väg in i Prius-träsket... Det var detta jag sa häromdagen! Nu är bollen i rullning! Vid köp så sikta på en -06 eller nyare, andra framlampor och klarbromsljus samt enl. Evildan en annan layout på pekskärmen.

Nu ska jag snart gå ut och trycka på Power-knappen och se alla displayer vakna till liv med ett välbekant litet tick någonstans under huven som bevis på att bilen är startad. "Ready"-lampan lyser, då bär det av till jobbet.

Enda nackdelen med bilen som jag stör mig på är att det piper när backen är i, detta går inte att koppla bort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
15 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:
En till på väg in i Prius-träsket... Det var detta jag sa häromdagen! Nu är bollen i rullning! Vid köp så sikta på en -06 eller nyare, andra framlampor och klarbromsljus samt enl. Evildan en annan layout på pekskärmen.

Nu ska jag snart gå ut och trycka på Power-knappen och se alla displayer vakna till liv med ett välbekant litet tick någonstans under huven som bevis på att bilen är startad. "Ready"-lampan lyser, då bär det av till jobbet.

Enda nackdelen med bilen som jag stör mig på är att det piper när backen är i, detta går inte att koppla bort.

Det gör det visst det... big_smile

Fast du måste uppsöka Toylådeverkstaden för att få det bortprogrammerat.

Enklare lösning, dra på din JBL-anläggning rejält så slipper du höra pipet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2015 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En till på väg in i Prius-träsket... Det var detta jag sa häromdagen! Nu är bollen i rullning! Vid köp så sikta på en -06 eller nyare, andra framlampor och klarbromsljus samt enl. Evildan en annan layout på pekskärmen.

Nu ska jag snart gå ut och trycka på Power-knappen och se alla displayer vakna till liv med ett välbekant litet tick någonstans under huven som bevis på att bilen är startad. "Ready"-lampan lyser, då bär det av till jobbet.

Enda nackdelen med bilen som jag stör mig på är att det piper när backen är i, detta går inte att koppla bort.

Det gör det visst det... big_smile

Fast du måste uppsöka Toylådeverkstaden för att få det bortprogrammerat.

Enklare lösning, dra på din JBL-anläggning rejält så slipper du höra pipet.

Jojo... Ska höra vad det kostar. Lyssnar sällan/aldrig på musik i bilen så det är kört.Brukar ladda ner P3 Dokumentärer till en mp3-skiva och lyssna på dessa istället...

- Prius låda heter e-CVT då det är en dator som styr utväxlingen. Det kan man ju höra iofs. Varvtalet står sällan i proportion till hastigheten.

Är detta sant Evildan:
- När man backar går alltid bilen på el, även om motorn går. Motorn kan inte backa bilen fysiskt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
15 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En till på väg in i Prius-träsket... Det var detta jag sa häromdagen! Nu är bollen i rullning! Vid köp så sikta på en -06 eller nyare, andra framlampor och klarbromsljus samt enl. Evildan en annan layout på pekskärmen.

Nu ska jag snart gå ut och trycka på Power-knappen och se alla displayer vakna till liv med ett välbekant litet tick någonstans under huven som bevis på att bilen är startad. "Ready"-lampan lyser, då bär det av till jobbet.

Enda nackdelen med bilen som jag stör mig på är att det piper när backen är i, detta går inte att koppla bort.

Det gör det visst det... big_smile

Fast du måste uppsöka Toylådeverkstaden för att få det bortprogrammerat.

Enklare lösning, dra på din JBL-anläggning rejält så slipper du höra pipet.

Jojo... Ska höra vad det kostar. Lyssnar sällan/aldrig på musik i bilen så det är kört.Brukar ladda ner P3 Dokumentärer till en mp3-skiva och lyssna på dessa istället...

- Prius låda heter e-CVT då det är en dator som styr utväxlingen. Det kan man ju höra iofs. Varvtalet står sällan i proportion till hastigheten.

Är detta sant Evildan:
- När man backar går alltid bilen på el, även om motorn går. Motorn kan inte backa bilen fysiskt.

Du får lyssna på krigsdokumentärer med tillagda ljudeffekter? wink

e-CVT, felaktigt döpt till Variomatic av transportstyrelsen vilket är ett av Volvo ägt namn sedan dom köpte DAF. mad

Stämmer, enbart eldrift bakåt, har hänt att någon enstaka person i Priustäta San Fransisco har fått problem vid backning uppför dom branta backarna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2015 · 17 470 Inlägg

Mitt signalbatteri (startbatteri) börjar bli dåligt, fick koppla på en laddare häromdagen då bilen var "död" efter 5 dagar hemma. Fördelen var ju att den kräver ingen ström för att starta så 30 sekunder med en smartladdare så kunde jag starta som vanligt. Gör om det tricket på en vanlig bil...

Men jag tror att det är bra att byta detta då jag misstänker att bilen drar mer nu (0.48) än förut. Min teori är att bilen får starta motorn oftare för att ladda signalbatteriet. Dessutom så sänder bilen ut en konstant signal för att söka efter startnyckeln så den kan tända kupébelysning (och säkert vakna lite) när man närmar sig. Så lite kräm får det ju gärna vara i detta...

Det är ett "leksaksbatteri" modell åkgräsklippare så tror inte det är så dyrt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
15 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:
Mitt signalbatteri (startbatteri) börjar bli dåligt, fick koppla på en laddare häromdagen då bilen var "död" efter 5 dagar hemma. Fördelen var ju att den kräver ingen ström för att starta så 30 sekunder med en smartladdare så kunde jag starta som vanligt. Gör om det tricket på en vanlig bil...

Men jag tror att det är bra att byta detta då jag misstänker att bilen drar mer nu (0.48) än förut. Min teori är att bilen får starta motorn oftare för att ladda signalbatteriet. Dessutom så sänder bilen ut en konstant signal för att söka efter startnyckeln så den kan tända kupébelysning (och säkert vakna lite) när man närmar sig. Så lite kräm får det ju gärna vara i detta...

Det är ett "leksaksbatteri" modell åkgräsklippare så tror inte det är så dyrt.

18Ah typ.

40Ah 187 X 127 X 227mm.
Inte dyrt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2015 · 13 736 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
En till på väg in i Prius-träsket... Det var detta jag sa häromdagen! Nu är bollen i rullning! Vid köp så sikta på en -06 eller nyare, andra framlampor och klarbromsljus samt enl. Evildan en annan layout på pekskärmen.

Nu ska jag snart gå ut och trycka på Power-knappen och se alla displayer vakna till liv med ett välbekant litet tick någonstans under huven som bevis på att bilen är startad. "Ready"-lampan lyser, då bär det av till jobbet.

Enda nackdelen med bilen som jag stör mig på är att det piper när backen är i, detta går inte att koppla bort.

dom mesta hybriderna jag haft med att göra både toyota 2014 och Cittra någon 4wd histioria med eldrift bak?!
rätt ny  dom brukar minsann hoppa igång och gå på tongång när man trycker på startknappen..

inte varje gång men till och från smile

älskar det bästa tricket med dessa bilar.
man smyger iväg på eldrift=kall bensin/dieselmotor och sen klipper man fullt det är så härligt ljud när den där stackars motorn vrålar igång på varvstoppet mer eller mindre smile

mycket smart sätt att döda en motor men blir lika förvånad varje gång att dom tillåter en sån grej smile

cittran va en diesel dock körde jag inte denna själv men lätt gött när polarn smög iväg och gav fullt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
15 april 2015 ·

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En till på väg in i Prius-träsket... Det var detta jag sa häromdagen! Nu är bollen i rullning! Vid köp så sikta på en -06 eller nyare, andra framlampor och klarbromsljus samt enl. Evildan en annan layout på pekskärmen.

Nu ska jag snart gå ut och trycka på Power-knappen och se alla displayer vakna till liv med ett välbekant litet tick någonstans under huven som bevis på att bilen är startad. "Ready"-lampan lyser, då bär det av till jobbet.

Enda nackdelen med bilen som jag stör mig på är att det piper när backen är i, detta går inte att koppla bort.

dom mesta hybriderna jag haft med att göra både toyota 2014 och Cittra någon 4wd histioria med eldrift bak?!
rätt ny  dom brukar minsann hoppa igång och gå på tongång när man trycker på startknappen..

inte varje gång men till och från smile

älskar det bästa tricket med dessa bilar.
man smyger iväg på eldrift=kall bensin/dieselmotor och sen klipper man fullt det är så härligt ljud när den där stackars motorn vrålar igång på varvstoppet mer eller mindre smile

mycket smart sätt att döda en motor men blir lika förvånad varje gång att dom tillåter en sån grej smile

cittran va en diesel dock körde jag inte denna själv men lätt gött när polarn smög iväg och gav fullt smile

Och där kom du igång med ännu ett upprepande inlägg...

Har du fortfarande inte förstått varför bilen startar bränslemotorn när den är kall?


Vilken automatväxlad bil varvar inte fullt om du trycker plattan i mattan?
Jag tycker snarare det är förvånande att en yrkeschaufför som ofta vill påvisa sig vara väldigt bilkunnig ens funderar på att köra på det viset.
Men jag blir inte överraskad längre utav dina inlägg.

xXSammy
15 april 2015 · 6 569 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Mitt signalbatteri (startbatteri) börjar bli dåligt, fick koppla på en laddare häromdagen då bilen var "död" efter 5 dagar hemma. Fördelen var ju att den kräver ingen ström för att starta så 30 sekunder med en smartladdare så kunde jag starta som vanligt. Gör om det tricket på en vanlig bil...

Startbatteriet ska bara klicka till några reläer, därav går det så pass fort smile

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang