Bromskivor från biltema ?

RobinErikssson
13 april 2015 · 14 Inlägg

tjenare, har under en tid haft vibrationer i ratten och har gjort hjulinställning samt balanserat hjulen. Så tänkte prova byta bromsskivor (och belägg) för misstänker att de är skeva eftersom vibrationerna blir värre vid inbromsning.
fick se att biltema hade bromskivor fram som var slitsade/borrade, kan det va nåt att ha ? nån som har använt deras skivor ? deras belägg har jag dock hört att de inte är nåt att ha, kanske ska införskaffa dom nån annanstans?

tack på förhand cool

Evildan
13 april 2015 ·

Kan vara dina skivor.

Biltemas skivor och belägg är det inget fel på så länge du inte tänkt köra på banträffar eller kör vårdslöst på allmän väg som om du vore på banträff.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2015 · 17 448 Inlägg

Evildan skrev:
Kan vara dina skivor.

Biltemas skivor och belägg är det inget fel på så länge du inte tänkt köra på banträffar eller kör vårdslöst på allmän väg som om du vore på banträff.

Håller med. Duger gott till vardagskörning. Bytt på en bil själv. Jädrans vad bromsarna tog sen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RobinErikssson
14 april 2015 · 14 Inlägg

Okej låter ju bra, lutar nog mot att jag tar och testar dom! smile

Richtenb
17 april 2015 · 1 359 Inlägg

Nu kanske vi inte ska ta i så vi trillar av husvagnstaket. Hade bilen några bromsar överhuvudtaget innan wink

Men jag instämmer i lovorden för bromsskivorna, skivorna har inget rostkydd men är bra!

Beläggen är inte bra, men prisvärda.. kleta på något lämpligt på baksidan av beläggen bara så du slipper skrikandet

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Kan vara dina skivor.

Biltemas skivor och belägg är det inget fel på så länge du inte tänkt köra på banträffar eller kör vårdslöst på allmän väg som om du vore på banträff.

Håller med. Duger gott till vardagskörning. Bytt på en bil själv. Jädrans vad bromsarna tog sen!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Severin
17 april 2015 · 1 587 Inlägg

Jag har köpt skivor från biltema till bilen runtom. Funkar jätte fint, har dom "sportskivorna" fram men inte bak eftersom det inte fanns. Belägg köpte jag från dom också men jag tror att några andra mjukare belägg hade varit bättre, dessa från biltema verkar slita lite väl mycket på skivan enligt mitt tycke.

torsen
17 april 2015 · 7 230 Inlägg

Hade tidigare en E-klass som åt skivor och belägg bak.
Körde bilen drygt 37.500 mil på något mer än 7 år.
Fick byta skivor och belägg bak vid drygt 5.000 mil = nästan varje år.
Provade olika leverantörer utan skillnad annat än på pris.

Och ja - jag vet att man ska motionera (bak-)bromsarna dagligen.
Hjälpte inte.

Så köp du Biltemas skivor och belägg.
Kvalitetsmässigt i paritet med andra leverantörers delar.
Dessutom finns det inte så många tillverkare av bromsdelar - men desto fler förpackningar.lol

yoppe
17 april 2015 · 388 Inlägg

Biltema funkar som tidigare talare sagt säkert utmärkt, Kolla getech annars dom har riktigt bra priser på olika bromskit av kvalitétsmärken som Brembo eller Zimmerman för endast några hundringar över biltema.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2015 · 17 448 Inlägg

Richtenb skrev:
Nu kanske vi inte ska ta i så vi trillar av husvagnstaket. Hade bilen några bromsar överhuvudtaget innan wink

Men jag instämmer i lovorden för bromsskivorna, skivorna har inget rostkydd men är bra!

Beläggen är inte bra, men prisvärda.. kleta på något lämpligt på baksidan av beläggen bara så du slipper skrikandet

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Kan vara dina skivor.

Biltemas skivor och belägg är det inget fel på så länge du inte tänkt köra på banträffar eller kör vårdslöst på allmän väg som om du vore på banträff.

Håller med. Duger gott till vardagskörning. Bytt på en bil själv. Jädrans vad bromsarna tog sen!

Jag bytte bak på en Golf modell äldre. Bromsarna låste först bak sen vid kraftig inbromsning... Mycket intressant...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
17 april 2015 · 5 714 Inlägg

Hej!
Det är inget fel på vare sig Biltemas skivor eller deras belägg! -Vad får dig att tro något sånt?

mercaa
17 april 2015 · 558 Inlägg

Jag kör deras sportskivor fram och vanliga Biltema bak. Har inget att klaga på funkar klockrent! Belägg däremot är inget vidare därifrån. Volvo original är heller inget att hänga i granen. Dock bättre än Biltemas.

RobinErikssson
23 april 2015 · 14 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är inget fel på vare sig Biltemas skivor eller deras belägg! -Vad får dig att tro något sånt?

Bara sånt jag hört av andra som sagt att därifrån ska man inte belägg för de är inget att ha, men ja provade nu ändå smile

RobinErikssson
23 april 2015 · 14 Inlägg

Har satt på skivorna och beläggen från biltema nu, kört ca 1 vecka. Funkar perfekt förutom att de gnisslar så få ta plocka iser o fixa det smile

mercaa
23 april 2015 · 558 Inlägg

RobinErikssson skrev:
Har satt på skivorna och beläggen från biltema nu, kört ca 1 vecka. Funkar perfekt förutom att de gnisslar så få ta plocka iser o fixa det smile

Deras belägg gnisslar, och tappar bromsverkan vid hård inbromsning vad jag upplevt. Gnisslet kanske går att lösa på något vis. Jag löste de med nya original big_smile

ZoDDy
29 april 2015 · 20 Inlägg

Jag kör med Biltemas borrade och slitsade "sport" skivor fram.
Funkar problemfritt än så länge. Därimot avskyr jag deras belägg.
Dom dammar som faen och har klart sämre friktion/broms i jämförelse med
tex ett volvo originalbelägg typ ATE.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2015 · 13 729 Inlägg

har lyckas få biltema skivorna täckta av små små sprickor iof fick skivorna jobba lite smile

dom var blåa hela skivorna efter att jag letade efter några ungjävlar som försökte sno min scooter..
var på en 245turbo volvo original belägg körde jag och dom hade tappat bitar efter den dagen.
men tror dom vart helt rödglödgade för bromsarna dog helt efter en stund och kom inte tillbaka förens någon timme senare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang