Saab 9-3 1999 200hk, lite frågor.

doglas2009
15 april 2015 · 209 Inlägg

Hej!

Det är så att jag någon gång inom 3 månader kommer att köpa en ny bil. Jag har tröttnat på min 240 som bara har varit ett enda problem sen jag köpte den, och det faktum att den drar ungefär lika mycket/mer som en Saab 9-3 aero trots 116hk...
Det jag är ute efter i en ny bil är; större motor (har tröttnat på att behöva planera omkörningar i timmar), mindre skrammel, allmänt bättre komfort framförallt motorvägskörning, en roligare bil.

Beroende på vilken bil jag kommer köpa har jag tänkt sätta budgeten runt 30k, förhoppningsvis lite under.

Dom bilarna jag har sneglat på är bla;

(Endast manuell växellåda, vilken bil det än blir)

Saab 9-3, aero eller inte?! Fördelar med 93: Relativt mycket utrustning, drar tillräckligt lite bensin, lätt att trimma (endast steg 1 för min del), ser okej ut.
Nackdelar: Kamkedjan verkar vara ett stort och jobbigt problem, turbo (?), oil sludge (vet knappt vad det innebär men verkar inte kul)Försäkring kostar dubbelt så mycket som min 240.

Peugeot 205 gti, fördelar: Har inte läst en enda negativ sak angående "körupplevelsen", alltså, alla som kört en verkar tycka att det är kul. Brukar ibland komma ut fräscha runt 15k. Inte särskilt mycket utrustning=inte mycket som kan gå sönder. Billig försäkring.
Nackdelar: Det verkar inte vara den mest komfortabla bilen, läste nått om bakaxeln?

Saab 9-5, aero eller inte?! ENDAST SEDAN. Fördelar: Samma som 9-3 plus att man kanske åker skönare, framförallt om man som jag är 193cm?
Nackdelar: Hmm.

Andra bilar jag sneglat på är; Bmw e46/e36/e39, Ford Puma, Ford Focus st170 och Volvo s60.

Det som känns mest intressant just nu är saab 9-3 aero, den med 205hk. Jag läste någonstans att aero har både bättre turbo och koppling. Har aeron fler saker som inte "ickeaeron" har?

I min blocketbevakning har jag satt en gräns på 15k mil, är det fel tycker ni? Bör man snarare kolla hur bilen är skött?

Vad hade ni köpt men mina krav?

Mycket tacksam för svar!

// Hannes

Senast redigerat av doglas2009 (13 juni 2015)

Ingooo
16 april 2015 · 167 Inlägg

Jag gillar 9-5 jag. Kolla in Saab 9-5 2.3T (nedtrimmad aero) med 220hk som kom till årsmodell 2004. Den har bra turboagg, bättre koplpling än motorerna med 150-185 i org. De har i regel inte sportchassi som aero vilket jag personligen inte gillar. 9-5 är ett landsvägslok som inte behöver sportchasi imo.

Vad gäller mil tycker inte jag det är avgörande. Hellre en bil med 25k mil på mätaren som är omhändertagen än en på 15k mil som inte skötts om..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 april 2015 · 14 039 Inlägg

Vilken bil du ska köpa måste du väl känna själv. Vilken gillar du bäst? Åk till några bilfirmor och provkör de bilar du funderar över och känn av dom lite.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
doglas2009
16 april 2015 · 209 Inlägg

Ingooo skrev:
Jag gillar 9-5 jag. Kolla in Saab 9-5 2.3T (nedtrimmad aero) med 220hk som kom till årsmodell 2004. Den har bra turboagg, bättre koplpling än motorerna med 150-185 i org. De har i regel inte sportchassi som aero vilket jag personligen inte gillar. 9-5 är ett landsvägslok som inte behöver sportchasi imo.

Vad gäller mil tycker inte jag det är avgörande. Hellre en bil med 25k mil på mätaren som är omhändertagen än en på 15k mil som inte skötts om..

Tack så mycket för svar!

Jag kollade lite snabbt på blocket nu, men jag hittade ingen 95:a med 220hk under 30k men manuell låda. Jag tror att jag är ute efter något lite sportigare snarare än ett landsvägslok, annars hade jag nog kollat mer på bmw e39.

Efter att ha funderat hela dagen igår har jag blivit lite mer sugen på en Peugeot 205 gti, den är mycket billigare i försäkring och inköp än saabarna, verkar inte dra mer bensin och har inte dyra problem med kamkedja och turbo.

Är Saab 93 aero en bil man kan ha kul med längs med kurviga småvägar eller är den för klumpig? (pratar inte om att köra som en stolle men lite mer inspirerat) Eller tror ni att man har roligare i Peugeoten?

Jag har läst att 93:an med 153hk har tåligare motor än den nyare med 149hk, om man bara har tänkt chippa steg 1, har det någon betydelse då?

doglas2009
16 april 2015 · 209 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vilken bil du ska köpa måste du väl känna själv. Vilken gillar du bäst? Åk till några bilfirmor och provkör de bilar du funderar över och känn av dom lite.

/Benny

Nja, just nu är jag inte alls säker på vilken jag vill ha. Om jag kunde köpa en 93 aero och visste att jag inte skulle få problem med turbo eller kamkedja skulle jag nog välja den med så är ju tyvärr inte fallet.

Fräscha Peugeot 205 gti kommer väldigt sällan ut på blocket och dom försvinner direkt så det är svårt att bara provköra. Jag har inte sett någon 93 aero i någon affär i Jönköping heller.

Evildan
16 april 2015 ·

193cm, lägg 205 på is.
Jag med mina förhållandevis blygsamma 183cm slår huvudet i innertaket.

För lite rolig körning på kurviga småvägar skulle jag snegla åt Focusen, den har ett erkänt busigt chassi och gör inte bort sig vid vanlig A-B körning heller även om dom tyngre och "klantigare" SAAB 9-5 eller 9-3 är trevligare långfärdskamrater.

Eller varför inte en 191hk Corolla T-Sport när du kikar på pigga halvkombis?
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_c … amp;last=1

doglas2009
16 april 2015 · 209 Inlägg

Evildan skrev:
193cm, lägg 205 på is.
Jag med mina förhållandevis blygsamma 183cm slår huvudet i innertaket.

För lite rolig körning på kurviga småvägar skulle jag snegla åt Focusen, den har ett erkänt busigt chassi och gör inte bort sig vid vanlig A-B körning heller även om dom tyngre och "klantigare" SAAB 9-5 eller 9-3 är trevligare långfärdskamrater.

Eller varför inte en 191hk Corolla T-Sport när du kikar på pigga halvkombis?
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_c … amp;last=1

Det var ju förstås väldigt deppigt, jag har dock läst någonstans (zatzy tror jag) om en som var 19?cm och han hade inga problem alls att sitta i 205 gti. Någon annan med erfarenheter?

Ford Focus st170 är klart intressant, tycker även den ser ganska okej ut. Har Ford Focus st170 många problem eller är det en hyfsat driftsäker bil?

Corolla t sport tycker jag ser riktigt bra ut, dock kostar dom med lite mindre mil närmare 50k...

Evildan
16 april 2015 ·

doglas2009 skrev:

Evildan skrev:
193cm, lägg 205 på is.
Jag med mina förhållandevis blygsamma 183cm slår huvudet i innertaket.

För lite rolig körning på kurviga småvägar skulle jag snegla åt Focusen, den har ett erkänt busigt chassi och gör inte bort sig vid vanlig A-B körning heller även om dom tyngre och "klantigare" SAAB 9-5 eller 9-3 är trevligare långfärdskamrater.

Eller varför inte en 191hk Corolla T-Sport när du kikar på pigga halvkombis?
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_c … amp;last=1

Det var ju förstås väldigt deppigt, jag har dock läst någonstans (zatzy tror jag) om en som var 19?cm och han hade inga problem alls att sitta i 205 gti. Någon annan med erfarenheter?

Ford Focus st170 är klart intressant, tycker även den ser ganska okej ut. Har Ford Focus st170 många problem eller är det en hyfsat driftsäker bil?

Corolla t sport tycker jag ser riktigt bra ut, dock kostar dom med lite mindre mil närmare 50k...

Det beror givetvis på hur man sitter, jag sitter och kör bil, andra ligger...

Focus överlag brukar väl tuffa på utan några större problem än, hjullager, framfjädrar samt rost, det är dom erfarenheterna jag har av Focus.
En Corolla som rullat en del är i mitt tycke inte någon fara att köpa, dom går långt Toylådorna även dom som körts hårt.
Annars finns ju även Civic Type R. big_smile

doglas2009
16 april 2015 · 209 Inlägg

Evildan skrev:

doglas2009 skrev:

Evildan skrev:
193cm, lägg 205 på is.
Jag med mina förhållandevis blygsamma 183cm slår huvudet i innertaket.

För lite rolig körning på kurviga småvägar skulle jag snegla åt Focusen, den har ett erkänt busigt chassi och gör inte bort sig vid vanlig A-B körning heller även om dom tyngre och "klantigare" SAAB 9-5 eller 9-3 är trevligare långfärdskamrater.

Eller varför inte en 191hk Corolla T-Sport när du kikar på pigga halvkombis?
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_c … amp;last=1

Det var ju förstås väldigt deppigt, jag har dock läst någonstans (zatzy tror jag) om en som var 19?cm och han hade inga problem alls att sitta i 205 gti. Någon annan med erfarenheter?

Ford Focus st170 är klart intressant, tycker även den ser ganska okej ut. Har Ford Focus st170 många problem eller är det en hyfsat driftsäker bil?

Corolla t sport tycker jag ser riktigt bra ut, dock kostar dom med lite mindre mil närmare 50k...

Det beror givetvis på hur man sitter, jag sitter och kör bil, andra ligger...

Focus överlag brukar väl tuffa på utan några större problem än, hjullager, framfjädrar samt rost, det är dom erfarenheterna jag har av Focus.
En Corolla som rullat en del är i mitt tycke inte någon fara att köpa, dom går långt Toylådorna även dom som körts hårt.
Annars finns ju även Civic Type R. big_smile

Tack så mycket för svaret!

Hoppas någon mer har något att säga om hur lång man max kan vara för att åka okej i en Peugeot 205 gti.

Ingen av dom sakerna du räknade upp låter som något jättedyrt så det verkar ju trevligt, trevligt med 6-växlad låda också om man köper en Focus...

Den billigaste Civic Type R kostar dock 36.5k, vilket är mer än vad jag känner för att spara till.

performancebynordic
16 april 2015 · 6 Inlägg

Små lätta bilar .. enda jag har erfarenhet är en Suzuki alto och jag är 1.81 bara så kunde ej sitta bekvämt i baksätet smile

Tänk såhär vad har du mest behov av ? Liten bil eller nåt som väger 800 kg mer ? Min åsikt är saab isåfall mycket bil för pengarna men hitta en med få ägare o gubbkörd:)

Volvo 940 FTT "traktorn" (1992)
doglas2009
16 april 2015 · 209 Inlägg

performancebynordic skrev:
Små lätta bilar .. enda jag har erfarenhet är en Suzuki alto och jag är 1.81 bara så kunde ej sitta bekvämt i baksätet smile

Tänk såhär vad har du mest behov av ? Liten bil eller nåt som väger 800 kg mer ? Min åsikt är saab isåfall mycket bil för pengarna men hitta en med få ägare o gubbkörd:)

Baksätet har dock lägst prioritet av allt, det är bara ett + om någon får plats där. Om det nu är så att någon mer ska åka med så går det ta 240:in, som jag nog behåller ett tag iaf.

Mer bil för pengarna är det absolut, om man jämför saab mot peugeot då, men saaben kostar dubbelt (eller nästan) så mycket i inköp och omkring 500kr/månad mer i försäkring.

Edit: Saab 93 aereo kostar 1015kr/månad, st 170 kostar 859kr/månad, 205 gti har jag för mig kostar omkring 500-600kr/månad och min volvo 240 kostar 350-400kr/ månad.

Senast redigerat av doglas2009 (16 april 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2015 · 17 461 Inlägg

Tyvärr är Fiat Uno Turbo I.E i princip omöjliga och hitta. Annars är de hysteriskt roliga. 205:an är lika kul den men växellådan är ingen rolig historia. Visst kan man åka långt i en sådan men jämfört med dagens bilar faller den platt.

Pega 205 GTi
http://www.blocket.se/skaraborg/Peugeot … 15&w=2
Givetvis ska du ha 1.9 litersmotorn. Ett litet verkstadsbesök för att justera växellänkaget kan vara bra i samtliga fall.


Volvo S40T
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S4 … 15&w=2
Har haft en FasII och jag körde den på under 0.7 l/mil, men den var helt ny förvisso.

Alfa 147 TS. 150 Hk.
http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Rom … 15&w=2
Underskattad bil. Därav billig. Men man måste sköta bilen så går den länge! Vi kör själva en 166 V6 som bruksbil...

Föreslår någon 206 GTi så tacka artigt nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
16 april 2015 · 6 569 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Alfa 147 TS. 150 Hk.
http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Rom … 15&w=2
Underskattad bil. Därav billig. Men man måste sköta bilen så går den länge! Vi kör själva en 166 V6 som bruksbil...

Jag skulle hellre välja en 156 2.0TS innan 2001, eller om den är importerad..bara det är 155hk versionen.

CF3 motorn (150hk) har en annan typ av kolvringar och ventiltätningar vilket det en pinsam oljeförbrukning, den har även katalysatorn vid framkant av motorn istället för under bilen.

Kamremsbyte var 6000 mil/3år, renovera eller byt gärna variator drevet samtidigt så slipper du dieselknack.
Edit:
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro … 7.htm?aw=1
"Kombi": http://www.blocket.se/jonkoping/Alfa_Ro … 0.htm?aw=1
http://www.blocket.se/ostergotland/Alfa … 9.htm?aw=1

Senast redigerat av Malheus (16 april 2015)

De/Dem
AX3L
16 april 2015 · 398 Inlägg

doglas2009 skrev:
Nja, just nu är jag inte alls säker på vilken jag vill ha. Om jag kunde köpa en 93 aero och visste att jag inte skulle få problem med turbo eller kamkedja skulle jag nog välja den med så är ju tyvärr inte fallet.

Fast nu får vi ta det lite lugnt här. Det är klart att det finns 9-3 Aeros med problem med både kedja och turbo, precis som det finns av alla bilar med nämnda komponenter. Men inget av dessa är några direkta typfel på just 9-3 utan det är 9-5 som bråkar mest. Framförallt var det dålig vevhusventilation i kombination med lågfriktions-kolvar/ringar som inte slöt tätt som ledde till att oljan blandades ut med bensin och därmed inte fungerade som tänkt, samt hål-i-huvudet tänket med 3000 mil/2 år mellan oljebytena som gjorde att en hel del motorer mellan 99-03 av 9-5 fick skrotas. Framförallt de som gått mycket korta sträckor. Turbo hade man riktigt otur med på 9-5 och då framförallt aggregatet "Garrett GT17", aka pappersturbon för sin tillförlitlighet. Men det sitter inget Garrett alls i Aero utan ett mitsubishi-aggregat, och det brukar inte vara någon större källa till problem.

Sen ska sägas att ett problem med en 9-3 Aero i den prisklassen är att många gått hårt senaste åren. De är populära bilar hos ungdomar som kör skiten ur dem, men det gäller väl i högsta grad även de andra du nämner. Men letar du lite extra och hittar ett exemplar i bra skick skulle jag säga att du har ett riktigt roligt och relativt ekonomiskt bilägande framför dig med Saaben!

Lycka till smile Stalltipset om du är intresserad av SAAB är också att surfa in på saabturboclub, där allt du nånsin vill veta finns samlat!

doglas2009
16 april 2015 · 209 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Tyvärr är Fiat Uno Turbo I.E i princip omöjliga och hitta. Annars är de hysteriskt roliga. 205:an är lika kul den men växellådan är ingen rolig historia. Visst kan man åka långt i en sådan men jämfört med dagens bilar faller den platt.

Pega 205 GTi
http://www.blocket.se/skaraborg/Peugeot … 15&w=2
Givetvis ska du ha 1.9 litersmotorn. Ett litet verkstadsbesök för att justera växellänkaget kan vara bra i samtliga fall.


Volvo S40T
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S4 … 15&w=2
Har haft en FasII och jag körde den på under 0.7 l/mil, men den var helt ny förvisso.

Alfa 147 TS. 150 Hk.
http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Rom … 15&w=2
Underskattad bil. Därav billig. Men man måste sköta bilen så går den länge! Vi kör själva en 166 V6 som bruksbil...

Föreslår någon 206 GTi så tacka artigt nej.

Tack för tipsen!

Jag har tidigare kollat på Volvo s40 men jag tycker dom ser lite väl tråkiga ut. Jag har hört att Alfa Romeo är ganska dyra att äga.

Även Peugeot 206 Gti har jag kollat på, men jag har läst om mycket elfel. Vad innebär det egentligen, elfel? Som i en kompis 93:a, han måste ha i bältet på passagerarplatsen annars varnar det för att man ska sätta på sig bältet, räknas
det som ett elfel? I sådana fall kan jag leva med elfel.

doglas2009
16 april 2015 · 209 Inlägg

AX3L skrev:

doglas2009 skrev:
Nja, just nu är jag inte alls säker på vilken jag vill ha. Om jag kunde köpa en 93 aero och visste att jag inte skulle få problem med turbo eller kamkedja skulle jag nog välja den med så är ju tyvärr inte fallet.

Fast nu får vi ta det lite lugnt här. Det är klart att det finns 9-3 Aeros med problem med både kedja och turbo, precis som det finns av alla bilar med nämnda komponenter. Men inget av dessa är några direkta typfel på just 9-3 utan det är 9-5 som bråkar mest. Framförallt var det dålig vevhusventilation i kombination med lågfriktions-kolvar/ringar som inte slöt tätt som ledde till att oljan blandades ut med bensin och därmed inte fungerade som tänkt, samt hål-i-huvudet tänket med 3000 mil/2 år mellan oljebytena som gjorde att en hel del motorer mellan 99-03 av 9-5 fick skrotas. Framförallt de som gått mycket korta sträckor. Turbo hade man riktigt otur med på 9-5 och då framförallt aggregatet "Garrett GT17", aka pappersturbon för sin tillförlitlighet. Men det sitter inget Garrett alls i Aero utan ett mitsubishi-aggregat, och det brukar inte vara någon större källa till problem.

Sen ska sägas att ett problem med en 9-3 Aero i den prisklassen är att många gått hårt senaste åren. De är populära bilar hos ungdomar som kör skiten ur dem, men det gäller väl i högsta grad även de andra du nämner. Men letar du lite extra och hittar ett exemplar i bra skick skulle jag säga att du har ett riktigt roligt och relativt ekonomiskt bilägande framför dig med Saaben!

Lycka till smile Stalltipset om du är intresserad av SAAB är också att surfa in på saabturboclub, där allt du nånsin vill veta finns samlat!

Stort tack för svaret!

När man läser runt lite så verkar just kamkedjan vara ett "typfel". Han som har mekat med min nuvarande Volvo tyckte att jag skulle köpa en som gått omkring 7000mil (smidigt att hitta...) eller en med bytt kamkedja just för att det är dyrt att fixa om det blir problem.

Hur stor skillnad är det egentligen på en 93 aero och en icke aero? Om jag exempelvis skulle köpa denna http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 3.htm?aw=1 och steg 1 chippa, skulle jag då märka jättestor skillnad? Är det stor skillnad på chassit?

xXSammy
16 april 2015 · 6 569 Inlägg

doglas2009 skrev:
Jag har hört att Alfa Romeo är ganska dyra att äga.

Ca 11.000kr/år i trafikförsäkring på mig när jag var 18 och bodde i Stockholm, Enskede.

Allting är relativt.

De/Dem
doglas2009
16 april 2015 · 209 Inlägg

Malheus skrev:

doglas2009 skrev:
Jag har hört att Alfa Romeo är ganska dyra att äga.

Ca 11.000kr/år i trafikförsäkring på mig när jag var 18 och bodde i Stockholm, Enskede.

Allting är relativt.

Alfa 147 TS skulle kosta 1049kr/månad vilket känns lite mycket för en liten bil med 150hk, då känns saaben mer prisvärd.

xXSammy
16 april 2015 · 6 569 Inlägg

Provkör så ska du känna på prisvärt.. smile

Men vill du behålla en bra ekonomi avråder jag dig, jag skulle köpt en Ford Focus ST men åkte hem med en nyare Alfa istället, igen.

De/Dem
Rille0
17 april 2015 · 2 021 Inlägg

ska du ha en pegga ska du utan tvekan ha en 306 gti! 167 hk 6 växlad, en väldigt underskattad bil, 206 däremot är smeck.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang