Saab 9-3 1999 200hk, lite frågor.

doglas2009
17 april 2015 · 209 Inlägg

Rille0 skrev:
ska du ha en pegga ska du utan tvekan ha en 306 gti! 167 hk 6 växlad, en väldigt underskattad bil, 206 däremot är smeck.

Peugeot 306gti tycker jag ser riktigt tuff ut, dock finns det ingen i angränsande län...

FollowingBetulas
17 april 2015 · 34 Inlägg

i 9-5 sitter du som en kung. Jag är själv 190cm lång och det var aldrig några problem varken för mig eller personen i sätetbakom att få plats. Väldigt sköna landsvägskryssare. Aeron är rolig smile

IceEyes Varningar: För många..
17 april 2015 · 2 552 Inlägg

Rille0 skrev:
ska du ha en pegga ska du utan tvekan ha en 306 gti! 167 hk 6 växlad, en väldigt underskattad bil, 206 däremot är smeck.

Provkörde en 206 RC för ett par år sedan, och den var då allt annat än "smeck" att köra smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
doglas2009
17 april 2015 · 209 Inlägg

FollowingBetulas skrev:
i 9-5 sitter du som en kung. Jag är själv 190cm lång och det var aldrig några problem varken för mig eller personen i sätetbakom att få plats. Väldigt sköna landsvägskryssare. Aeron är rolig smile

Tack för svaret!

Ja, Saab 9-5 är fortfarande med på listan över intressanta bilar. Du råkar inte ha kört/suttit i en Peugeot 205 gti?

Hur är komforten i 95:orna runt 2002? Min far hade en ny Saab 95 år 2007 som tjänstebil och den var han väldigt missnöjd med, både motor (det var biopower tror jag men hade 149 "bensinhästar"), komfort och inredning.

Även en kompis föräldrar hade en Saab 95 av modellen omkring 2003 och vid omkring 17000mil började massa dyra saker gå sönder, kommer tyvärr inte ihåg vad.

doglas2009
17 april 2015 · 209 Inlägg

IceEyes skrev:

Rille0 skrev:
ska du ha en pegga ska du utan tvekan ha en 306 gti! 167 hk 6 växlad, en väldigt underskattad bil, 206 däremot är smeck.

Provkörde en 206 RC för ett par år sedan, och den var då allt annat än "smeck" att köra smile

Jag kollade lite snabbt på blocket på 206 RC, dom kostar ju faktiskt omkring 30k och är näst intill snygg, även med dagens mått (enligt mig). Exempelvis den här tycker jag var väldigt trevlig! http://www.blocket.se/skaraborg/Peugeot … 17&w=3

AX3L
17 april 2015 · 398 Inlägg

doglas2009 skrev:

AX3L skrev:

doglas2009 skrev:
Nja, just nu är jag inte alls säker på vilken jag vill ha. Om jag kunde köpa en 93 aero och visste att jag inte skulle få problem med turbo eller kamkedja skulle jag nog välja den med så är ju tyvärr inte fallet.

Fast nu får vi ta det lite lugnt här. Det är klart att det finns 9-3 Aeros med problem med både kedja och turbo, precis som det finns av alla bilar med nämnda komponenter. Men inget av dessa är några direkta typfel på just 9-3 utan det är 9-5 som bråkar mest. Framförallt var det dålig vevhusventilation i kombination med lågfriktions-kolvar/ringar som inte slöt tätt som ledde till att oljan blandades ut med bensin och därmed inte fungerade som tänkt, samt hål-i-huvudet tänket med 3000 mil/2 år mellan oljebytena som gjorde att en hel del motorer mellan 99-03 av 9-5 fick skrotas. Framförallt de som gått mycket korta sträckor. Turbo hade man riktigt otur med på 9-5 och då framförallt aggregatet "Garrett GT17", aka pappersturbon för sin tillförlitlighet. Men det sitter inget Garrett alls i Aero utan ett mitsubishi-aggregat, och det brukar inte vara någon större källa till problem.

Sen ska sägas att ett problem med en 9-3 Aero i den prisklassen är att många gått hårt senaste åren. De är populära bilar hos ungdomar som kör skiten ur dem, men det gäller väl i högsta grad även de andra du nämner. Men letar du lite extra och hittar ett exemplar i bra skick skulle jag säga att du har ett riktigt roligt och relativt ekonomiskt bilägande framför dig med Saaben!

Lycka till smile Stalltipset om du är intresserad av SAAB är också att surfa in på saabturboclub, där allt du nånsin vill veta finns samlat!

Stort tack för svaret!

När man läser runt lite så verkar just kamkedjan vara ett "typfel". Han som har mekat med min nuvarande Volvo tyckte att jag skulle köpa en som gått omkring 7000mil (smidigt att hitta...) eller en med bytt kamkedja just för att det är dyrt att fixa om det blir problem.

Hur stor skillnad är det egentligen på en 93 aero och en icke aero? Om jag exempelvis skulle köpa denna http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 3.htm?aw=1 och steg 1 chippa, skulle jag då märka jättestor skillnad? Är det stor skillnad på chassit?

Okej, helt befriad från det är ju inte 9-3an heller så han har ju rätt i sak. Men på en välservad bil som är fräsch (inget rassel från kedjan) skulle inte jag oroa mig så mycket för just oil-sludgen. Man kan kontrollera om vevhusventilationen är uppgraderad också, då är risken ännu mindre.

Jag kan og9-3 (old generation) för dåligt ska erkännas, jag har själv en ng9-3. Men beroende på vad icke-aeron är utrustad med förlorar du i regel mest lull-lull (lite bättre stereo i Aero, skinn standard osv), starkare koppling och ev växellåda och större bromsar. Sportchassi på Aero brukar främst vara lite hårdare fjädring och annan krängningshämmare, så den missar du nog också. Sen har Aero fulltrycksturbo och icke Aero lätt-trycksturbo, vilket påverkar ev trimmarginal. Många av icke-aero saknar magnetventil till turbon vilket gör trim förhållandevis dyrt, men jag tror 185hk som du länkade har det. Osäker dock. Det finns hur som helst en bra anledning att välja icke-aero och det är att de ofta inte är körda lika hårt eftersom ungdomarna vill ha Aero, för att tala klarspråk.

Saab är helt klart mycket bil för pengarna, men tyvärr finns det oftast inga genvägar till att hästkrafter och motoreffekt kostar det både i service, förbrukning och försäkring. Anledningen till att fina premiumbilar är så billiga är ju just därför, det kostar mycket att hålla dem rullande.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2015 · 17 478 Inlägg

doglas2009 skrev:

IceEyes skrev:

Rille0 skrev:
ska du ha en pegga ska du utan tvekan ha en 306 gti! 167 hk 6 växlad, en väldigt underskattad bil, 206 däremot är smeck.

Provkörde en 206 RC för ett par år sedan, och den var då allt annat än "smeck" att köra smile

Jag kollade lite snabbt på blocket på 206 RC, dom kostar ju faktiskt omkring 30k och är näst intill snygg, även med dagens mått (enligt mig). Exempelvis den här tycker jag var väldigt trevlig! http://www.blocket.se/skaraborg/Peugeot … 17&w=3

206 är en liten kul bil har jag förstått, aldrig kört någon GTi. Elfel är relativt som du nämnde innan. Det kan vara allt från en elhiss som bara vägrar att fungera vad du än gör till att bilen stannar lite då och då men alltid går perfekt när den är på verkstad för att felsöka...

Enligt What car? som gjort en marknadsundersökning så landar Peugeot på en bra 9:e plats vilket förvånar mig mycket, då jag jobbade som bilhandlare (Sålde Citroen, ett tag sen nu) så hade vi mycket problem med det franska systermärket.

Nu ska du inte tro att jag är någon expert på Alfa Romeo. Vi har just nu Alfa nummer 2. De har inte krånglat och körs dagligen som pendlingsbil av tjejen som avgudar bilen och vill inte för allt i världen byta ut den till en mer ekonomiskt, nyare bil, vilket jag vill. Hon kör rätt friskt och varvar gärna ur de 230 Hk lite då och då. Gillar inte att få köra Prius ibland om jag ska ta Alfan till firman för tvättning, har en bilrekond.

Känner en kille som bara kör Alfa och kommer alltid att göra så. Någon av deras har rullat närmare 35000 mil om jag minns rätt. Men han sköter sina bilar och då är de mycket pålitliga slädar.

Enligt ovan nämnda undersökning, länk längst ner, så ligger Alfa långt ner i botten tillsammans med Audi. Att Audi ligger långt ner förvånar mig föga. Skräp.

Volvo S40 kan jag hålla med om att de ser rätt tråkiga ut. Men FasII är en trevlig bil att köra och går billigt. Fördelen är att det är turbo och eftersom det är samma maskin som i T4 kan man rätt enkelt skrämma upp den i 200Hk. Låter det vara öppet där men har för mig att det är så.

205 GTi är en gammal bil. Ofta många ägare som kört hårt. Det kan i slutänden kosta en slant att hålla den rullande. Busfasoner som rivstarter och allmän galen körning sliter på framvagn, koppling, drivaxlar och motorupphängningar. Som jag påtalade tidigare ÄR växellådan ett svagt kort. Om det är fel på lådan eller om det beror på det sladdriga växellänkaget låter jag vara osagt men resultatet är det samma: Kassa synkringar.

Skulle jag -under vapenhot- vara tvungen att köpa en manuellt växlad bil hade jag köpt en Honda Civic Type-R. Men det är helt andra pengar. Men de är ju så snygga :-)

What Car?
http://bytbil.com/nyheter/rv8cpkyg

EDIT: Är du ute efter en bil som kör ifrån allt, och då menar jag allt inklusive Porsche, Ferrari osv. så ta en titt på Xantia Activa V6. Det finns bara en i landet och den är i nyskick. Men lite över din budget. Jag pratade med säljaren för jag ville köpa den. Nya klockor och allt i kanonskick. Tyvärr sa tjejen nej här hemma. Hon blåvägrar att köra en bil med manuell låda. Suck. Vi kan inte ha en bil som hon inte vill köra...
http://www.blocket.se/alvsborg/Citroen_ … 15&w=3

http://teknikensvarld.se/algtest/

Senast redigerat av Hybridsmurfen (17 april 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FollowingBetulas
17 april 2015 · 34 Inlägg

Tyvärr ej suttit i 205, men jag har ägt 9-5 Aero från 2000 och imorgon blir det en ny likadan.

Jag var mycket nöjd med komforten, min bil hade gått 32000 mil (20 000 i motorn) och jag hade inga problem öht utom det vanliga att den drog lite olja precis som alla 9-5or.
Väldigt sköna säten, en grym bil för att åka långt. Går hyfsat "billigt" när man ligger i en 100+ på motorvägen, runt 0,75 l/mil kom jag ner i, och då var min trimmad till 280hk ca smile

doglas2009 skrev:

FollowingBetulas skrev:
i 9-5 sitter du som en kung. Jag är själv 190cm lång och det var aldrig några problem varken för mig eller personen i sätetbakom att få plats. Väldigt sköna landsvägskryssare. Aeron är rolig smile

Tack för svaret!

Ja, Saab 9-5 är fortfarande med på listan över intressanta bilar. Du råkar inte ha kört/suttit i en Peugeot 205 gti?

Hur är komforten i 95:orna runt 2002? Min far hade en ny Saab 95 år 2007 som tjänstebil och den var han väldigt missnöjd med, både motor (det var biopower tror jag men hade 149 "bensinhästar"), komfort och inredning.

Även en kompis föräldrar hade en Saab 95 av modellen omkring 2003 och vid omkring 17000mil började massa dyra saker gå sönder, kommer tyvärr inte ihåg vad.

Senast redigerat av FollowingBetulas (17 april 2015)

Presidento Of World
17 april 2015 · 3 329 Inlägg

Jag kan inte begripa hur folk kan rekommendera Saab 9-5, det är absolut inte så bra komfort som folk vill få de till inga landsvägskryssare inte heller nån bra bil med noll rostskydd. många konstiga jävla fel som man aldrig tidigare stött på...

JA jag vet vad jag pratar om.. haft 5stycken varav den nyaste -08...där var sista saaben för min del.

till ämnet; Jag tror med på S/V40.. 164hk Turbon känns helt okej! och dom finns för bra pengar!

en longshot; Opel Astra Turbo? aldrig provat själv. haft några stycken Opel Vectra (Som Saab 9-5 är byggd på..fast saaben av någon anledning är dyrare i reservdelar!?)

undvik 2.2 på Vectra. 2.0T 175hk som och sitter i saab 9-3 är bra. finns för dom pengarna

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
doglas2009
18 april 2015 · 209 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

doglas2009 skrev:

IceEyes skrev:

Provkörde en 206 RC för ett par år sedan, och den var då allt annat än "smeck" att köra smile

Jag kollade lite snabbt på blocket på 206 RC, dom kostar ju faktiskt omkring 30k och är näst intill snygg, även med dagens mått (enligt mig). Exempelvis den här tycker jag var väldigt trevlig! http://www.blocket.se/skaraborg/Peugeot … 17&w=3

206 är en liten kul bil har jag förstått, aldrig kört någon GTi. Elfel är relativt som du nämnde innan. Det kan vara allt från en elhiss som bara vägrar att fungera vad du än gör till att bilen stannar lite då och då men alltid går perfekt när den är på verkstad för att felsöka...

Enligt What car? som gjort en marknadsundersökning så landar Peugeot på en bra 9:e plats vilket förvånar mig mycket, då jag jobbade som bilhandlare (Sålde Citroen, ett tag sen nu) så hade vi mycket problem med det franska systermärket.

Nu ska du inte tro att jag är någon expert på Alfa Romeo. Vi har just nu Alfa nummer 2. De har inte krånglat och körs dagligen som pendlingsbil av tjejen som avgudar bilen och vill inte för allt i världen byta ut den till en mer ekonomiskt, nyare bil, vilket jag vill. Hon kör rätt friskt och varvar gärna ur de 230 Hk lite då och då. Gillar inte att få köra Prius ibland om jag ska ta Alfan till firman för tvättning, har en bilrekond.

Känner en kille som bara kör Alfa och kommer alltid att göra så. Någon av deras har rullat närmare 35000 mil om jag minns rätt. Men han sköter sina bilar och då är de mycket pålitliga slädar.

Enligt ovan nämnda undersökning, länk längst ner, så ligger Alfa långt ner i botten tillsammans med Audi. Att Audi ligger långt ner förvånar mig föga. Skräp.

Volvo S40 kan jag hålla med om att de ser rätt tråkiga ut. Men FasII är en trevlig bil att köra och går billigt. Fördelen är att det är turbo och eftersom det är samma maskin som i T4 kan man rätt enkelt skrämma upp den i 200Hk. Låter det vara öppet där men har för mig att det är så.

205 GTi är en gammal bil. Ofta många ägare som kört hårt. Det kan i slutänden kosta en slant att hålla den rullande. Busfasoner som rivstarter och allmän galen körning sliter på framvagn, koppling, drivaxlar och motorupphängningar. Som jag påtalade tidigare ÄR växellådan ett svagt kort. Om det är fel på lådan eller om det beror på det sladdriga växellänkaget låter jag vara osagt men resultatet är det samma: Kassa synkringar.

Skulle jag -under vapenhot- vara tvungen att köpa en manuellt växlad bil hade jag köpt en Honda Civic Type-R. Men det är helt andra pengar. Men de är ju så snygga :-)

What Car?
http://bytbil.com/nyheter/rv8cpkyg

EDIT: Är du ute efter en bil som kör ifrån allt, och då menar jag allt inklusive Porsche, Ferrari osv. så ta en titt på Xantia Activa V6. Det finns bara en i landet och den är i nyskick. Men lite över din budget. Jag pratade med säljaren för jag ville köpa den. Nya klockor och allt i kanonskick. Tyvärr sa tjejen nej här hemma. Hon blåvägrar att köra en bil med manuell låda. Suck. Vi kan inte ha en bil som hon inte vill köra...
http://www.blocket.se/alvsborg/Citroen_ … 15&w=3

http://teknikensvarld.se/algtest/

Stort tack för svaret!

Jag kanske ändå skulle hoppa Peugeot om nu elfel är vanliga, om det exempelvis är så att motorn bara dör ibland verkar det halvkul...

Trots att Volvo s40 ser ganska tråkiga ut har jag lagt till den på intreessantabilarlistan. Försäkringen på den med 164hk skulle kosta mig 878kr/månad och steg 1 chip ger 205hk. Några vanliga problem på s40? Då tänker jag dyra problem, likt kamkedjan på 9-3.

Någon som har kört både Saab 9-3 och Volvo s40? Vilken är/har; Bäst komfort, roligast att köra, pålitligast?

Att köra ifrån alla är inte så viktigt, hade dock varit kul att kunna köra ifrån pappas 320d f30...

doglas2009
18 april 2015 · 209 Inlägg

FollowingBetulas skrev:
Tyvärr ej suttit i 205, men jag har ägt 9-5 Aero från 2000 och imorgon blir det en ny likadan.

Jag var mycket nöjd med komforten, min bil hade gått 32000 mil (20 000 i motorn) och jag hade inga problem öht utom det vanliga att den drog lite olja precis som alla 9-5or.
Väldigt sköna säten, en grym bil för att åka långt. Går hyfsat "billigt" när man ligger i en 100+ på motorvägen, runt 0,75 l/mil kom jag ner i, och då var min trimmad till 280hk ca smile

doglas2009 skrev:

FollowingBetulas skrev:
i 9-5 sitter du som en kung. Jag är själv 190cm lång och det var aldrig några problem varken för mig eller personen i sätetbakom att få plats. Väldigt sköna landsvägskryssare. Aeron är rolig smile

Tack för svaret!

Ja, Saab 9-5 är fortfarande med på listan över intressanta bilar. Du råkar inte ha kört/suttit i en Peugeot 205 gti?

Hur är komforten i 95:orna runt 2002? Min far hade en ny Saab 95 år 2007 som tjänstebil och den var han väldigt missnöjd med, både motor (det var biopower tror jag men hade 149 "bensinhästar"), komfort och inredning.

Även en kompis föräldrar hade en Saab 95 av modellen omkring 2003 och vid omkring 17000mil började massa dyra saker gå sönder, kommer tyvärr inte ihåg vad.

Tack för svaret!

Dom "ska" alltså dra lite olja? Det är inget man bör vara rädd för om  säljaren säger att den gör?

0.75l/mil lät ju förstås väldigt trevligt med 280hk.

Just sätena kommer jag ihåg var väldigt sköna även i våran Saab 9-5.

doglas2009
18 april 2015 · 209 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag kan inte begripa hur folk kan rekommendera Saab 9-5, det är absolut inte så bra komfort som folk vill få de till inga landsvägskryssare inte heller nån bra bil med noll rostskydd. många konstiga jävla fel som man aldrig tidigare stött på...

JA jag vet vad jag pratar om.. haft 5stycken varav den nyaste -08...där var sista saaben för min del.

till ämnet; Jag tror med på S/V40.. 164hk Turbon känns helt okej! och dom finns för bra pengar!

en longshot; Opel Astra Turbo? aldrig provat själv. haft några stycken Opel Vectra (Som Saab 9-5 är byggd på..fast saaben av någon anledning är dyrare i reservdelar!?)

undvik 2.2 på Vectra. 2.0T 175hk som och sitter i saab 9-3 är bra. finns för dom pengarna

Tack för svaret!

Nja, om jag skulle leta efter en "landsvägskryssare" skulle jag, som jag tidigare skrivit, kolla på Bmw e39, dom har jag läst har mycket bra komfort.

Ja, det verka finnas ganska många trevliga s40 för runt 20-25k, och då dessutom inte ungdomskörda utan körda av "Ulf" som ägt den sedan den var ny. 

Opel är jag mycket tveksam till just för att det är en Opel, det fanns knappt några Opel Astra Turbo under 30k.

doglas2009
18 april 2015 · 209 Inlägg

Malheus skrev:
http://www.zeperfs.com/en/match9-4198-279-339-591.htm

smile

Den känns dock inte jätterelevant då jag, om jag skulle köpa en s40, skulle steg 1 chippa den. Går en Saab 9-3 aero med 205hk bättre än en s40 med 205hk? Vilken får ner kraften bäst?

Dock en kul sida att jämför bilar med!

Senast redigerat av doglas2009 (18 april 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2015 · 17 478 Inlägg

doglas2009 skrev:

Malheus skrev:
http://www.zeperfs.com/en/match9-4198-279-339-591.htm

smile

Den känns dock inte jätterelevant då jag, om jag skulle köpa en s40, skulle trimma den. Går en Saab 9-3 aero med 205hk bättre än en s40 med 205hk? Vilken får ner kraften bäst?

Dock en kul sida att jämför bilar med!

Nu dristar jag mig att vara lite elak men tror nog en S40 håller bättre än motsvarande Saab. Saab är inte kända för att hålla bra. S40 rostar rätt friskt på tidigare modeller. Saaben väger in på 1460 kg och Volvon 1275 kg. Håller nog ett kort på Volvon där :-) Dessutom har äldre Saabar hopplöst dålig väghållning. De är på ren svenska skitkassa när det svänger. Oavsett vad Saab-ägare hävdar. Volvon är inte bättre den förvisso men kanske den upplevs mer trevlig då det inte är lika mycket torque-steer i den.

http://www2.teknikensvarld.se/algtest-lista/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gamer
19 april 2015 · 130 Inlägg

jag har väl haft en skaplig variation av bilar och kan säga att de bilar jag har fastnat mest för är Bmw.

hade en citroën xantia tct activa -97 (2,0 lättrycksturbo 150hk) och var faktiskt en helt okej bil enligt mig förutom att dom är väldigt underskattade och kanske inte världens snyggaste bil att titta på. sen har de ju lite avancerad fjädring att hålla efter om det nu faktiskt skulle gå sönder något. går inom släkten fortfarande och håller ihop än så länge! låg iprincip alltid mellan 0,95-1,0l mil

E30 320I touring -89 trevlig bil om än kanske inte den piggaste och komfortablaste bil man kan köpa. fin väghållning med tanke på ålder. låg mellan 0,9-1,0l mil

Bmw 535i -92 som jag hade är den bil jag än så länge ångrat mest att jag har sålt! dock tyvärr inte är mest ekonomisk att äga men onekligen väldigt trevlig bil och motor! låg med org däck och fälgar på ca 1,05-1,1l mil och 1,15-1,2 med 19'' och 245/35/19 fram och 275/30/19 bak

saab 9-5 Aero -01. trevlig bil men saknar tyvärr den karaktär som en bakhjulsdriven bil faktiskt ger. finns en lite ''torque steer'' vid fullt gaspådrag trots ''bara'' 230hk. min hade dock bara gått kring 16k mil när jag sålde den och hade tyvärr en hel del ytrost redan då! låg mellan 0,9 och 1,0l mil

tjejen har en Peugeot 406 V6 kombi -01 manuell (210hk 285nm) och även där väldigt trevlig motor och ganska tyst och komfortabel bil men dock tyvärr inte jättebra stolar att sitta i enligt mig (halvskinn sportstolar utan elreglering) tar mellan 0,85-0,95l milen. direkt efter vi köpte den bytte jag kamremmen och vattenpump (ca 3900kr) och då gjorde jag bytet själv. har väl i övrigt inte haft några större bekymmer förutom AC som på dom flesta äldre bilar.

detta är högst personliga åsikter och funderar du något mer kan du ju alltid höra av dig!

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
R_fused There is no replacement for displacement
19 april 2015 · 630 Inlägg

Volvo s40 är mycket trevliga bilar, dock är just 2,0T fas2 dvs efter 01 ingen motor jag skulle lita på ifall du planerar att trimma den, dels har den 83mm blocket vilket jag sett flera gånger få sprickor i cylinderväggarna, samt att kolvarna är väldigt tunna. Vill du ha en sådan som håller bäst är det t4 fas 1 som gäller som har 81mm block. Även 2,0t fas 1 samt t4 fas 2 är bättre eftersom de har bättre kolvar även om de har det dåliga blocket.
Det är lite av en chansning, vissa har kört 300hk i 83mm blocket i flera år andra har det rasat för.
2,0T fas 2 däremot tycker jag inte man bör trimma. Vet inte hur det ser ut nu hos trimfirmorna men för några år sen när jag hade min s40 och v40 så erbjöds inte ens mer än steg 3 till dessa pga at det helt enkelt inte håller.
köp istället isåfall en t4 fas 2, väldigt trevlig bil med redan 200 hk orginal, med ett chipp 240hk och då rör den på sig helt ok.
Fas 1 börjar bli så gamla att de flesta är ruskigt rostiga nu... Kolla in mina gamla bilar om du vill se hur de kan se ut, personligen tycker jag både s och v40 är rätt snygga bilar även idag.

Fråga gärna om du undrar nått om s40, har haft ett par och hängt på x40 nordic i 5-6 år så har sett det mesta dessa bilar råkat ut för.

Senast redigerat av R_fused (19 april 2015)

doglas2009
19 april 2015 · 209 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

doglas2009 skrev:

Malheus skrev:
http://www.zeperfs.com/en/match9-4198-279-339-591.htm

smile

Den känns dock inte jätterelevant då jag, om jag skulle köpa en s40, skulle trimma den. Går en Saab 9-3 aero med 205hk bättre än en s40 med 205hk? Vilken får ner kraften bäst?

Dock en kul sida att jämför bilar med!

Nu dristar jag mig att vara lite elak men tror nog en S40 håller bättre än motsvarande Saab. Saab är inte kända för att hålla bra. S40 rostar rätt friskt på tidigare modeller. Saaben väger in på 1460 kg och Volvon 1275 kg. Håller nog ett kort på Volvon där :-) Dessutom har äldre Saabar hopplöst dålig väghållning. De är på ren svenska skitkassa när det svänger. Oavsett vad Saab-ägare hävdar. Volvon är inte bättre den förvisso men kanske den upplevs mer trevlig då det inte är lika mycket torque-steer i den.

http://www2.teknikensvarld.se/algtest-lista/

Tack så mycket för svar!

Jo, när man söker runt lite på s40 och 9-3 verkar det vara mindre problem med s40, dock verkar det, som du säger, att s40 rostar mer.

Att det var så stor viktskillnad trodde jag inte. 

Är det hemskt dyrt att få exempelvis en s40 att hålla sig bättre på vägen, men ändå inte få direkt sämre komfort? Är som sagt inte ute efter en räcerbil man hade ändå varit kul om man inte kör ner i diket om det går lite för snabbt i en sväng.

doglas2009
19 april 2015 · 209 Inlägg

Gamer skrev:
jag har väl haft en skaplig variation av bilar och kan säga att de bilar jag har fastnat mest för är Bmw.

hade en citroën xantia tct activa -97 (2,0 lättrycksturbo 150hk) och var faktiskt en helt okej bil enligt mig förutom att dom är väldigt underskattade och kanske inte världens snyggaste bil att titta på. sen har de ju lite avancerad fjädring att hålla efter om det nu faktiskt skulle gå sönder något. går inom släkten fortfarande och håller ihop än så länge! låg iprincip alltid mellan 0,95-1,0l mil

E30 320I touring -89 trevlig bil om än kanske inte den piggaste och komfortablaste bil man kan köpa. fin väghållning med tanke på ålder. låg mellan 0,9-1,0l mil

Bmw 535i -92 som jag hade är den bil jag än så länge ångrat mest att jag har sålt! dock tyvärr inte är mest ekonomisk att äga men onekligen väldigt trevlig bil och motor! låg med org däck och fälgar på ca 1,05-1,1l mil och 1,15-1,2 med 19'' och 245/35/19 fram och 275/30/19 bak

saab 9-5 Aero -01. trevlig bil men saknar tyvärr den karaktär som en bakhjulsdriven bil faktiskt ger. finns en lite ''torque steer'' vid fullt gaspådrag trots ''bara'' 230hk. min hade dock bara gått kring 16k mil när jag sålde den och hade tyvärr en hel del ytrost redan då! låg mellan 0,9 och 1,0l mil

tjejen har en Peugeot 406 V6 kombi -01 manuell (210hk 285nm) och även där väldigt trevlig motor och ganska tyst och komfortabel bil men dock tyvärr inte jättebra stolar att sitta i enligt mig (halvskinn sportstolar utan elreglering) tar mellan 0,85-0,95l milen. direkt efter vi köpte den bytte jag kamremmen och vattenpump (ca 3900kr) och då gjorde jag bytet själv. har väl i övrigt inte haft några större bekymmer förutom AC som på dom flesta äldre bilar.

detta är högst personliga åsikter och funderar du något mer kan du ju alltid höra av dig!

Utan att ha kört särskilt mycket olika bilar, dock åkt med i många olika, så har jag också fastnat för Bmw. Tyvärr har jag inte tillräckligt hög budget för att jag ska vilja köpa en bmw, men exempelvis en 330 e46 hade varit väldigt trevligt.

doglas2009
19 april 2015 · 209 Inlägg

R_fused skrev:
Volvo s40 är mycket trevliga bilar, dock är just 2,0T fas2 dvs efter 01 ingen motor jag skulle lita på ifall du planerar att trimma den, dels har den 83mm blocket vilket jag sett flera gånger få sprickor i cylinderväggarna, samt att kolvarna är väldigt tunna. Vill du ha en sådan som håller bäst är det t4 fas 1 som gäller som har 81mm block. Även 2,0t fas 1 samt t4 fas 2 är bättre eftersom de har bättre kolvar även om de har det dåliga blocket.
Det är lite av en chansning, vissa har kört 300hk i 83mm blocket i flera år andra har det rasat för.
2,0T fas 2 däremot tycker jag inte man bör trimma. Vet inte hur det ser ut nu hos trimfirmorna men för några år sen när jag hade min s40 och v40 så erbjöds inte ens mer än steg 3 till dessa pga at det helt enkelt inte håller.
köp istället isåfall en t4 fas 2, väldigt trevlig bil med redan 200 hk orginal, med ett chipp 240hk och då rör den på sig helt ok.
Fas 1 börjar bli så gamla att de flesta är ruskigt rostiga nu... Kolla in mina gamla bilar om du vill se hur de kan se ut, personligen tycker jag både s och v40 är rätt snygga bilar även idag.

Fråga gärna om du undrar nått om s40, har haft ett par och hängt på x40 nordic i 5-6 år så har sett det mesta dessa bilar råkat ut för.

Allt det du skrev om 2.0T gäller även steg 1 trim, omkring 205hk? Det var ju i så fall väldigt tråkigt då dessa verkar vara mycket lättare/billigare att hitta i bra skick än T4.

Är det något speciellt ställe man bör leta efter rost på just s40? Är det främst karossen eller är det likt min 240 i viktiga delar allt börjar rosta sönder?

Om man har hittat en riktigt fräsch bil förutom lite rost runt skärmkanter, är det då väldigt dyrt att lämna in och få tillfixat?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang