Ljud och slutsteg

roxuw
16 april 2015 · 56 Inlägg

Om man har ett slutsteg kopplat till stereon med 1 RCA kabel, alltså en vit och en röd. som man sedan Y-splittar till ett 4 kanals slutsteg, Och på en kanal har jag en baslåda, och om man kopplar in t.ex 2 andra högtalare, blir det enbart bas då eller kan man få ljud på inställningar osv? eller måste man dra en omgång med RCA till?

Linus_Henriksson
16 april 2015 · 41 Inlägg

Brukar finnas 2st delningsfilter på 4kanals steg, ett för framsystem och en för bak (i ditt fall baslåda). Så det går finfint. smile

Saab 9-3 2,0T "Maptun" (1999)
roxuw
16 april 2015 · 56 Inlägg

http://i58.tinypic.com/2d7vdie.jpg

så ser mitt slutsteg ut. Har rca splitters på och dubbla 10or på REAR, sen "front" har jag 2st 4 tums högtalare som enbart spelar bas smile Vet inte riktigt hur ett "delningsfilter fungerar :3

Senast redigerat av roxuw (16 april 2015)

Nausea Avstängd
17 april 2015 · 598 Inlägg

Hur har du kopplat det så det bara spelar bas på fronten? Det finns ju inget lågpassfilter (lpf) på frontkanalerna, bara på rear. Men du ska alltså ha hpf på fronten och lpf på rear. Eftersom du har rca utgång på steget behöver du inte använda splitter från stereon utan drar en kabel från utgången på steget till front in på steget. då slipper du belasta stereons klena lågnivåutgång. Switcha till 12 på rear, det innebär ett filter på 12 decibel per oktav. Min gissning är att basen blir väldigt slö och odistinkt med den uppsättningen.

Linus_Henriksson
17 april 2015 · 41 Inlägg

Kanske är nåt delningsfilter i stereon som är inställt på lågpassfilter? och precis som ovanstående säger koppla från "out" på rear till "in" på front så slipper du splittern smile

delningsfilter:
lågpassfilter, filtrerar bort högre frekvenser, så att basen bara spelar bastoner
Högpassfilter, filtrerar bort låga frekvenser, så midbasarna/diskanterna slipper spela dom låga bastonerna smile

Saab 9-3 2,0T "Maptun" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang