Volvo 740 "klickar" bara vid start

Sebbe96
19 april 2015 · 9 Inlägg

Hej!

Söker nu lite hjälp med detta irriterande problem Jag har haft länge på min 740.

Bilen har en tendens att enbart klicka när man ska vrida runt den å starta. De går jättebra å starta den när den stått över natten men när jag åkt en sväng å den får stå en 20-30min så går inte startmotorn runt!

Har bytt startmotor och satt dit en helt ny kabel mellan batteri och startmotor.

Men igår när jag var ute å åkte i tron om att problemet var borta  så stängde jag av bilen och skulle sedan åka iväg igen så hände ingenting!

Undrar nu om någon vänlig själ har haft liknande problem eller har nån bra lösning på detta fruktansvärt irriterande fel!

Tack på förhand

Mvh

BMW 325i e91 LCI "Spacegrå" (2009)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2015 · 14 039 Inlägg

Sebbe96 skrev:
Hej!

Söker nu lite hjälp med detta irriterande problem Jag har haft länge på min 740.

Bilen har en tendens att enbart klicka när man ska vrida runt den å starta. De går jättebra å starta den när den stått över natten men när jag åkt en sväng å den får stå en 20-30min så går inte startmotorn runt!

Har bytt startmotor och satt dit en helt ny kabel mellan batteri och startmotor.

Men igår när jag var ute å åkte i tron om att problemet var borta  så stängde jag av bilen och skulle sedan åka iväg igen så hände ingenting!

Undrar nu om någon vänlig själ har haft liknande problem eller har nån bra lösning på detta fruktansvärt irriterande fel!

Tack på förhand

Mvh

Det kan inte vara så enkelt att det saknas nån värmesköld vid startmotorn. Det kan medföra att starten blir för varm och inte startar p,g.a detta. Statar den om den får stå och kallna en stund?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Sebbe96
19 april 2015 · 9 Inlägg

Hmm ja! Vad jag vet sak det inte sitta någon värmeskydd på där? Ja för den startar direkt på morgon när den är kall, men låter man står bara ca en halvtimme mitt på dan å ska åka igen så går de inte fram ström till startmotorn... Kan köra den varm ordentligt och stänga va den och de bara klickar men väntar ja ca två timmar så startar den direkt igen.
Jävligt märkligt! Känns som något är glappt eller nåt!

Mvh

Senast redigerat av Sebbe96 (19 april 2015)

BMW 325i e91 LCI "Spacegrå" (2009)
jaka54
19 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Antingen har du ett dåligt laddat batteri eller också är solenoiden i startmotorn på väg att ge upp. Men eftersom du bytt till ny startmotor kan det inte var det sistnämnda.
Kan vara tändningslåset som är på väg att ge upp också.

Sebbe96
19 april 2015 · 9 Inlägg

Batteriet är nytt! Ja tändningslåset har jag också spekulerat i, men är inte så insatt i det! Är de svårt å byta tändningslåset tro?

BMW 325i e91 LCI "Spacegrå" (2009)
darta
19 april 2015 · 20 Inlägg

börja felsöka med att sätta en skruvmejsel mellan plus och soloniod när det bara klickar. funkar det då, då vet man att det antingen är kabeln till tändningslåset eller själva tändningslåset!

som svar på om det är svårt och byta tändningslåset så nej för det det räcker med att byta eldosan bakom och den sitter bara med 2 stjärnskruvar och dom kommer man åt antingen genom att plocka bort mätarhuset eller skyddskåpan över pedalerna smile

Det finns minst en speciell person i varje mindre stad. körandes runt i sin Volvo 740 eller så syns han vanligtvis i en Volvo 940 eller Volvo 240. Sladdandes runt korvkiosken.
Volvo 740 "HashTagPålsboda" (1988)
Meaganeowner
19 april 2015 · 2 250 Inlägg

Nu har det letats fel på plussidan.

Koppla en startkabel mellan minuskabelskon på batteriet och någon metalldel på motorn. Testa å kör....

Antar att du putsat polskor helt mmetalliskt rena inuti polhålet...

Senast redigerat av Meaganeowner (19 april 2015)

Sebbe96
20 april 2015 · 9 Inlägg

Tack för tipsen! Ska prova de ni nämt ovan och se om jag får en ända på problemet

Mvh

BMW 325i e91 LCI "Spacegrå" (2009)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 april 2015 · 14 039 Inlägg

Sebbe96 skrev:
Hej!

Söker nu lite hjälp med detta irriterande problem Jag har haft länge på min 740.

Bilen har en tendens att enbart klicka när man ska vrida runt den å starta. De går jättebra å starta den när den stått över natten men när jag åkt en sväng å den får stå en 20-30min så går inte startmotorn runt!

Har bytt startmotor och satt dit en helt ny kabel mellan batteri och startmotor.

Men igår när jag var ute å åkte i tron om att problemet var borta  så stängde jag av bilen och skulle sedan åka iväg igen så hände ingenting!

Undrar nu om någon vänlig själ har haft liknande problem eller har nån bra lösning på detta fruktansvärt irriterande fel!

Tack på förhand

Mvh

Nu måste jag fråga: Har du bytt till en NY startmotor eller till en annan "GAMMAL"? Det kan ju vara så att du får sådana här fenomen om kolen är sopslut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Meaganeowner
20 april 2015 · 2 250 Inlägg

Inuti "solenoiden" / startreläet, som sitter som en burk på startmotorn, finns förutom elektromagneten som skickar in bendixdrevets kuggar i startkransen, en kraftig kontakt. Den ska klara av flera hundra ampere startström (när motor är kall). Är kontakten bränd, kommer det bara att klicka....

Är det dålig kontakt någonstans mellan batteriets pluspol och startmotorn, eller mellan minuspol och motorns gods (som startmotorn sitter fastskruvad i, startmotorns minus), så kommer det att bli ett spänningsfall över det dåliga kontaktstället och spänningen över startmotorn blir allt för låg.

Mätning av spänning till startmotorn, nyttar bara att göra då startmotorn belastas/körs.

Men nu är det som så att, spänning till bilens övriga system oftast också tas från en plint mellan pluspol och startmotor, eller rent utav från bulten på startmotorn där den grova pluskabeln, är bultad.
En dålig kontakt någonstans.... på plussidan, gör att spänningen sjunker drastiskt till elsystemet, däribland även manöverspänningen till solenoiden. Och då blir det bara "klick", för sen släpper solenoiden, och det hela börjar om.

Det räcker med bråkdel av ohm, p g a  lite oxid t ex, vid stora strömmar, så är det kört.

Ex. 100 A x 0.06 ohm = 6 V

Då blir det 12 - 6  = 6 V.    & Volt kvar till att driva runt startmotorn. Det funkar inte! Men blir ett KLICK.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 april 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april 2015 · 17 465 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Inuti "solenoiden" / startreläet, som sitter som en burk på startmotorn, finns förutom elektromagneten som skickar in bendixdrevets kuggar i startkransen, en kraftig kontakt. Den ska klara av flera hundra ampere startström (när motor är kall). Är kontakten bränd, kommer det bara att klicka....

Är det dålig kontakt någonstans mellan batteriets pluspol och startmotorn, eller mellan minuspol och motorns gods (som startmotorn sitter fastskruvad i, startmotorns minus), så kommer det att bli ett spänningsfall över det dåliga kontaktstället och spänningen över startmotorn blir allt för låg.

Mätning av spänning till startmotorn, nyttar bara att göra då startmotorn belastas/körs.

Men nu är det som så att, spänning till bilens övriga system oftast också tas från en plint mellan pluspol och startmotor, eller rent utav från bulten på startmotorn där den grova pluskabeln, är bultad.
En dålig kontakt någonstans.... på plussidan, gör att spänningen sjunker drastiskt till elsystemet, däribland även manöverspänningen till solenoiden. Och då blir det bara "klick", för sen släpper solenoiden, och det hela börjar om.

Det räcker med bråkdel av ohm, p g a  lite oxid t ex, vid stora strömmar, så är det kört.

Ex. 100 A x 0.06 ohm = 6 V

Då blir det 12 - 6  = 6 V.    & Volt kvar till att driva runt startmotorn. Det funkar inte! Men blir ett KLICK.

Detta tror jag på. Rengöring av poler/batteriskor är rätt väg att börja med. Eller byta batteriskor och rengöra/kapa kablarna lite gör underverk. Batteriskor är billiga. De ska skruvas åt stenhårt. Viktigt!

Tändningslåset tror jag inte på då det oftast i fallet 740 gör att startmotorn går fint men bilen vägrar och starta om man inte släpper 1 millimeter på nyckeln.

Bilden TS har i sin profil är felstavad... "Enda" ska det vara :-) Hälsningar från språkpolisen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sebbe96
20 april 2015 · 9 Inlägg

Tack för informationen och tipsen!!!

Hehe tack hybridsmurfen :-P

BMW 325i e91 LCI "Spacegrå" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang